Головна » Всесвітня історія |
Мета: систематизувати матеріал з теми; формувати історичні поняття, навички роботи з історичною картою; виробляти вміння робити висновки та узагальнення; розширювати світогляд;прищеплювати інтерес до історичного минулого; виховувати в учнів почуття краси, величі Людини- Творця, патріотичні почуття громадянина, захисника Батьківщини. Тип уроку: історичний турнір. Обладнання: ілюстративний матеріал, карта «Греція в V ст. до н.е.», написи на листах. Хід уроку І. Організаційний момент. ІІ. Повідомлення мети уроку. Вчитель: - Сьогодні у нас підсумковий урок з теми « Стародавня Греція». Перевіримо як ви засвоїли матеріал теми, як розумієтесь в поняттях, чи сформовані навички користування історичною картою, чи знаєте ви основні дати даної теми. Урок проведемо у вигляді турніру між двома командами – «Спартанці» і «Афіняни» Експертами в оцінюванні ваших відповідей будуть наші гості. У кожного з них є відповідні таблиці, де будуть заноситися бали за ваші відповіді і в кінці уроку вони кожному із вас виведуть середній бал. Отже, для того, щоб одержати високий бал вам необхідно бути активними протягом всього уроку. ІІІ. Основна частина уроку. 1.Розвязання проблемного питання (конкурс капітанів). Говорячи сьогодні про внесок греків у розвиток світової цивілізації, ми повинні вирішити проблемне запитання: Які причини зумовили можливість і викликали необхідність такого високого рівня еллінської культури? Відповідають капітани. Команди доповнюють. Учитель, у разі необхідності,задає навідні питання. На дошці заготовлений листок ватману з записаним проблемним питанням. По ходу відповідей учитель заповнює ланцюжки листівочками з відповідями заготовленими раніше.(Дивись схему) Які причини зумовили можливість і викликали необхідність такого високого рівня еллінської культури? Важка фізична праця перекладалась на рабів Вільні греки займались творчою працею, мистецтвом. наукою,спортом Рабовласницька демократія Ріст рабовласництва [Подпись: - патріотичне виховання та активна громадянська позиція еллінів вимагала високого рівня освіти та культури від кожного з них(інакше вони не зможуть виголосити промову на народних зборах, виконати обов’язок судді чи стратега(перші три розряди) чи інші обов’язки службових осіб, торгувати, будувати та інше.] [Подпись: - зацікавленість громадян у розвитку своєї держави: право участі у народних зборах; право виступати зі своїми пропозиціями; право бути обраними на державні посади (оплачувані); -державна політика вшанування героїв, що прославили свою батьківщину у військовій доблесті, спорті, науці, культурі сприяла вихованню національної самосвідомості, самоповаги,гордості. Найбіднішого елліна закон забороняв перетворювати на раба. Держава виділяла кошти для бідних еллінів на відвідування театрів іт.ін.] Капітан «Спартанців» (можлива відповідь): «Ріст рабовласництва в V ст. до н.е. призвів до того, що важка фізична праця була перекладена на рабів. Вільні греки отримали можливість займатися творчою працею, спортом,наукою, мистецтвом. » Але ж наявність вільного часу у громадян сама по собі не веде до розвитку мистецтва, науки. А раби були у всіх стародавніх державах. Проте тільки еллінська культура досягла найбільш високого розквіту. Капітан «Афінян» (можлива відповідь): «Головною причиною розквіту грецької культури була рабовласницька демократія. Вона робила громадян зацікавленими в розвитку своєї країни. Дякуючи демократії, вільні люди брали участь не тільки в управлінні державою, а й у розвитку науки і культури.» Вислови еллінів,що стали крилаими: Я знаю тільки те. що нічого не знаю. Сократ Пізнай самого себе. Фалес Життя коротке, а мистецтво вічне. Гіппократ Я їм,щоб жити. А деякі живуть,щоб їсти. Сократ Платон мені друг. Але істина дорожча. Арістотель Греки були горді тим, що вони єдиний народ, що створив таку форму управління державою, вважали себе найбільш розвиненим і культурним народом. Були зацікавлені в увіковіченні подвигів своїх батьків, створенні міфів про своїх героїв, історичних праць,віршів,картин,скульптур громадян, що були патріотами Греції і прославили її. Актори, поети, вчені, художники, архітектори,скульптори, спортсмени були оточені шаною співвітчизників. Доповнення: Рабовласницька демократія одночасно і вимагала від громадян бути освіченими і культурними людьми, щоб брати участь у народних зборах, виконувати обов’язки на державних посадах, торгувати, будувати. Рабовласницька демократія – одне з найбільших досягнень греків. Проблемне запитання розв’язано. Підсумок по схемі робить вчитель. Сократ: Як же багато в світі речей без яких можна обійтися! Люди купують собі дорогі задоволення на базарі, а я безкоштовно добуваю собі задоволення із своєї душі. Ну,що ж, я іду, щоб померти. Ви ж – залишаєтесь, щоб жити. А що з цього краще людині невідомо. Люди уявляють, ніби вони щось знають, а виявляється, що вони не знають нічого. Ось і виходить, що знаючи про своє незнання, я знаю більше, ніж всі інші. 2.А що ви хотіли б запозичити у греків, якби стали «Президентом України?» Що ви вважаєте недоліком в управлінні греків? (Рольова гра) (передбачувана відповідь): Найактивніша участь громадян в управлінні державою, внесення проектів і прийняття законів, що захищають народ; Мені хотілось би, щоб українці були захищені своєю державою, її законами, і самі були патріотами України, як греки своєї Еллади. Недоліками в управлінні греків я вважаю дискримінацію жінок, рабів, переселенців, переважаючий вплив аристократів. Позбавившись цих недоліків, греки неодмінно досягли б ще вищих висот у розвитку культури. Нагадаємо,які ж досягнення греків справили вплив на розвиток світової цивілізації. Що ми, українці, теж використовуємо у сучасному житті, що допомогло у нашому розвитку. (Капітани обирають картку, на якій вказано, про що команда повинна розповісти: 1.Писемність, наука. 2. Мистецтво,спорт. (назвати не менше 10 досягнень.) Команди можуть доповнити одна одну. За кожне доповнення, про яке повідомить учень, він має фішку. Поки команди готуються,обдумують відповіді, капітани здають виконані домашні завдання: Слова грецького походження з перекладом, які ми вживаємо; (Старійшини вивішують на стенд,оцінюють фішками) А тепер конкурс. Писемність. Греки використовували фінікійський алфавіт,доповнили його голосними буквами. Алфавіт греків із 24 букв був основою для російського, українського, англійського, французького алфавітів. Швидше можна було оволодіти грамотою. Зроблені з воскових дощечок записні книжки стали прообразом наших записничків, а пергамент почали використовувати і в інших державах, зокрема в Київській Русі, дякуючи торгівлі і обміну з купцями еллінами грецьких міст – полісів. Наука. Створена Геродотом історія – одне з головних Ахіллесова п’ята – вразливе місце. Геркулесові ступні – дійти до кінця чогось. Геркулесова праця – надзвичайні зусилля. Геркулес на – забруднення у виборі рішення. Дамоклів меч – загроза. Небезпека. Троянський кінь – небезпечний подарунок. Драконові закони – жорстокі закони. Політ Ікара – сміливі,часто дакремні прагнення і мрії. джерел нашого пізнання про стародавні країни. Вчення Демокріта про єдину будову природи, Що складається з атомів, стало основою для фізики, хімії, енергетики та інших наук. Виділення Арістотелем наукових знань в самостійні науки допомогло подальшому їх системному розвитку. Вчення Аристарха Самоського, що Земля Обертається навколо Сонця, а вчення Арісто- теля, що Земля – куля було революцією в поглядах людей на Всесвіт, поповнило знання з астрономії, пояснило багато явищ природи. Створений Евклідом підручник з геометрії і зараз вивчається учнями. Вчення Гіппократа про правильне харчування,ій медицині., лікування,операції, ліки – використовується у сучасній медицині. Створення шкіл, гімнасій, музеїв, бібліотек допомагало еллінам виховувати всесторонньо розвинену людину. Хотілось би, щоб і в наших школах було стільки уваги приділено спорту, мистецтву, вихованню справжніх громадян. Було б добре ім’я, а записки будуть Платон Шукаю людину! «Ось. Афіняни. Ціна вашого розуму. Коли я говорив вам розумні речі, ніхто не звертав на мене уваги, а коли защебетав. Як нерозумна пташка, ви слухаєте мене, розкривши рот ». Діоген Хай ніхто в молодості не відкладає занять філософією. Епікур Мистецтво. Безсмертними поемами Гомерами «Іліадою» та «Одісеєю» і зараз зачитуються люди. І. Котляревський використав їх зміст для створення «Енеїди». З поем ми дізналися багато про греків. Створені театри,де ставилися трагедії і комедії(Есхіла, Софокла, Арістофана) – це прообрази сучасних театрів. Міфи – джерело пізнання грецької історії,релігії, культури. Будови, що створювалися з метою прикрашання міст, де відпочивало вільне населення,широке використання мармуру, створення різних типів колон (іонічної, доричної, корінфської), створення прямокутного храму,оточеного колонами(наприклад Парфенону) – все це використовується в архітектурі багатьох країн і сьогодні. Висока майстерність у зображенні людини, створення скульптури фізично і духовно досконалої людини є взірцем для сучасних скульпторів. Високий розвиток живопису, створення фрескових і х картин на стінах храмів, портиків, глиняних табличках, дерев’яних дошках, розписи на вазах червонофігурної і чорно- фігурної кераміки милують око і є предметом вивчення сучасних художників. Спорт. Організація масових спортивних змагань – Олімпійських ігор,які проводяться і зараз, стали світовими. Міста проведення Олімпійських ігор: 1896 рік – Афіни 1964 рік – Токіо 1900 рік – Париж 1968 рік – Мехіко 1904 рік – Сант – Луіс (США) 1972 рік – Мюнхен 1908 рік – Лондон 1976 рік – Монреаль 1912 рік – Стокгольм 1980 рік – Москва 1920 рік – Антверпен 1984 рік – Лос – Анжелес 1924 рік – Париж 1988 рік – Сеул 1928 рік – Амстердам 1992 рік – Барселона 1932 рік – Лос – Анжелес 1996 рік – Атлантік 1936 рік – Берлін 2000 рік – Сідней 1952 рік – Хельсінки 2004 рік – Афіни 1956 рік – Мельбурн 2008 рік –Пекін 1960 рік – Рим 2012 рік – Лондон Отже, ми з Вами можемо зробити висновок, що греки дійсно зробили величезний внесок у розвиток світової цивілізації. І зараз команди можуть вручити свої подарунки одна одній. Це – цікаві повідомлення про живопис греків та про проведення Олімпійських ігор, які вони прочитали в додатковій літературі.(домашнє завдання командам) Кожному учню підготовлено кросворд певного рівня складності та завдання. По мірі виконання учні отримують правильні відповіді і звіряють із своїми, оцінюючи свою роботу. Одночасно проводяться конкурси: 1.Юні художники (розпис амфор: чорнофігурну та червонофігурну). 2. Юні архітектори (скласти і назвати типи колон). 3.Юні мореплавці (правильно розмістити всі частини Греції, острови). 4.Ну – мо розгадай (грецькі загадки). 5.Доведи, чому у греків утворилися класи і держава(схема утворення). 6.Кмітливий історик (підібрати вірні відповіді до термінів). 7.Юні міфологи (відгадати з якого міфу цитата). 8.Хо цей діяч? (назвати автора відкриття). 9.Грецькі полководці (кросворд). 10.Шифрувальник (розшифрувати висловлювання Платона). 11. Впіймай дату 12.Чудеса світу IV. Підведення підсумків уроку. 1) Вчитель: - Сьогодні на уроці ми закріпили знання з теми «Внесок стародавніх греків у розвиток світової цивілізації», перевірили вміння встановлювати хронологічну послідовність подій, знання термінів та понять, вміння працювати з історичною картою, вміння робити висновки. Стародавня Греція не була єдиною державою, вона складалася з незалежних міст, які часто заключали між собою дружні союзи. Греки не завойовували багато країн і земель. Вони не створили могутню імперію. Але вони створили велику культуру, а ця культура завоювала весь світ і господарює над ним і сьогодні. Грецькою міфологією захоплюються всі вчені і поети. Дякуючи їх працям, людина і сьогодні пізнає таємниці Всесвіту. Грецька мова стала мовою культури та мистецтва стародавнього світу. П’ять з семи чудес світу створені руками греків. І все це було створено не руками мільйонів безіменних рабів, що помирали під батогами наглядачів, як це було при побудові пірамід чи висячих садів Семираміди, а насамперед генієм знаменитих художників, скульпторів, архітекторів. І, нарешті, давні греки подарували світу Олімпійські ігри. Греків по імені їх легендарного прабатька Елліна називали ще еллінами, а Грецію – Елладою. В історії Еллади багато імен, вартих уваги, багато імен, які залишили свій слід в історії. Без перебільшення можна сказати, що саме стародавні греки заклали фундамент та і побудували саму будову сучасної цивілізації. 2) Оцінювання роботи учнів на уроці.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |