Головна » Всесвітня історія

Релігія та культура Давньої Індії

Мета: розкрити причини та процес утворення каст в Індії; показати, які надбання, створені індійським народом у давні часи, ми використовуємо нині; формувати в учнів любов до знань

Тип уроку: комбінований

Обладнання: карта «Індія  і Китай у давнину », ілюстрації богів                                                                                      Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Запитання та завдання учням

Покажіть на карті Давню Індію, визначте її географічне положення та природні умови.
Що ви знаєте про найстаріші міста Індії?
Розкажіть про розвиток господарства народу Індії в І ст. до н.е.
Яку роль в історії Індії відіграли племена аріїв?

Запитання на повторення

Що  таке релігія?
Що вам відомо про релігійні вірування первісних людей?
Які релігійні вірування були притаманні населенню Давнього Єгипту?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

План

Найдавніші культи в Індії.
Буддизм.
Культура Давньої  Індії

Найдавніші культи в Індії.

Робота з підручником

Завдання учням.

Назвіть головних богів індійського пантеону.
Доведіть, що в релігії індійців відображається любов народу до природи.

Учитель. Ви вже знаєте, що все населення Індії було поділено на касти від народження. Цей поділ був пов'язаний з релігійними уявленнями індійців. За легендою, бог Брахма створив людину з різних частин свого тіла. Таким чином, люди є різними, тобто належать до певних каст.

Брахмани – жерці, створені з уст Брахми, могли говорити від імені бога.
Воїни – створені з рук Брахми, головний воїн – цар.
Селяни та общинники (вайш′ї) – створені зі стегон Брахми.
Шудри (слуги) – створені з ніг Брахми.

Недоторканні не входили до жодної касти.

Словникова робота.

Касти – групи людей з чітко визначеними правилами та обов’язками.

Учні під керівництвом вчителя складають схему організації індійського суспільства.

Організація індійського суспільства.

Недоторкані

Шудри

Вайш′ї

Воїни

Брахмани

Учитель. Щоб змусити людей коритися, брахмани розробили спеціальні  правила – «Закони Ману». «Закони Ману» написані санскритом. Їх авторство приписується Ману, який вважався, за брахманською традицією, прабатьком людей і всього живого на землі. Насправді вони створені однією з брахманських наукових шкіл. Складалася ця збірка законів упродовж кількох століть. Редакція, у якій збірка дійшла до нас, складена приблизно на початку нашої ери(ІІ ст..до н.е. – І ст..н.е). «Закони Ману» не є кодексом

юридичних законів. Це збірка розпоряджень благочестивій людині щодо виконання нею своєї дхарми – громадського, релігійного і морального обов’язку.

Робота в групах.

Клас об’єднується у 5 груп, кожна з яких отримує картку з уривком тексту із «Законів Ману». Групи опрацьовують видані їм матеріали, а потім обмінюються інформацією.

Завдання учням.

Прочитайте запропонований текст,проаналізуйте його в групі, виділіть головне, складіть «пояснення вчителя», з яким виступатиме представник групи.

Зразки текстів.

І-група

Брахмани.

Брахмани займали в суспільстві особливе становище. Жерці були вільні від будь-яких повинностей, податків, тілесних покарань.

Ця каста мала право навчатися, студіювати Веди, здійснювати жертвоприношення для себе та для інших, роздавати та отримувати милостиню.
Серед усього сущого найкращими вважалися живі, між живими – розумні, між розумними – люди, між людьми – брахмани.
Усе, що існує у світі, за тогочасними законами – власність брахмана. Вважалося, що саме брахман від народження має право на все це.

ІІ група

Кшатрії.

Кшатрії займалися військовою справою, отримуючи від царя платню. Спільно з брахманами вони управляли суспільством.

Ця каста охороняла підданих, її представники роздавали милостиню, здійснювали жертвоприношення, вивчали Веди. Кшатріїв не цікавили мирські втіхи.
Трьох привілеїв брахманів не мали кшатрії: право навчатися, здійснювати жертвоприношення для інших та приймати дари.
Заради отримання засобів для існування кшатрії мусили носити меч та стріли.

ІІІ група

Вайш′ї.

Вайш'ї -  общинники володіли  землею, торговці – рухомим майном. Вони платили податки: селяни – до 1/6 врожаю, скотарі – 1/5 приплоду, торговці – 1/5 прибутків і мито. Військової повинності вони не виконували.

Вайш'ї випасли худобу, роздавали милостиню, здійснювали жертвоприношення, вивчали Веди, торгували, займалися лихварством та землеробством.
Вайш'ї мали знати ціни на коштовне каміння, перли, корали, цінні метали, тканини, спеції та соки.
Вайш’ї  мусили знати, як засівати поле, як визначити якість землі, мали розбиратися у мірах та вагах.

ІV група

Шудри.

Шудри не були членами общини. Це були люди, які втратили зв'язок з общиною або в результаті майнової та соціальної нерівності, або під час воєн. Варна шудр поповнювалася за рахунок переселенців, що відбилися від свого роду і племені. Шудри не мали землі й тому змушені  були займатися обслуговуванням брахманів, кшатріїв, вайш’їв. За свої послуги вони могли отримувати землю і вести на ній невелике господарство.

Шудра навіть після того, як його відпустив господар, не звільнявся від обов’язку прислужувати, оскільки так йому визначено з народження.
Шудра не мав права накопичувати майно, навіть якщо мав таку можливість, оскільки вважалося, що такими діями він ображає брахманів.
За вбивство шудри треба було відбувати таке саме покарання, як за вбивство кішки, блакитної сойки, жаби, собаки, крокодила, сови або ворона.

V група

Недоторканні

Нижчу, безправну групу населення складали недоторканні, що не входили до жодної варни. Вони виконували роботи, які вважалися нечистими, такими, що споганюють: прибирали сміття, нечистоти, трупи, виконували обов’язки ката. Вважалося, що один дотик до них споганює, як доти до трупа.

Жити вони повинні були поза селищем, користуючись посудом, які викинули інші, їхнє майно складали собаки та віслюки.
Їхнє вбрання – одяг мертвих. Їхня їжа – в розбитому посуді, їхні прикраси – із заліза. Вони постійно мусили кочувати.
Недоторканні  могли входити до міста тільки вдень, щоб виконувати свою роботу.

Запитання учням.

Чи вважаєте ви справедливим  поділ людей на касти? Чому?

Учитель. У наші дні поділ людей на касти в Індії заборонений законом, але в селах сила релігійних звичаїв велика. Наприклад, у сучасних селах індійці не візьмуть воду або їжу з рук людини нижчої касти. Якщо ж їм дуже захочеться пити, то вони наливають воду з чашки у власну долоню.

Буддизм.

Словникова робота.

Буддизм – одна з великих світових релігій; розвинувся з етико філософської системи, створеною Буддою в V ст. до н.е. на терені Індії; вимагає дотримання морального закону як шляху визволення душі з коловороту втілень і досягнення нірвани.

Нірвана – в буддизмі стан завмирання індивідуального буття, прагнень і бажань, звільнення від наступних  втілень.

Випереджальне завдання.

Учень розповідає легенду про Будду.

Легенда про Будду.

Син князя з племені сак′я, Сіддхартха Гаутама народився у VІ ст. до н.е. Чудесним чином зачатий (його мати Майя побачила уві сні, що до її боку увійшов білий слон ), хлопчик так само незвичайно народився – з боку матері. Надзвичайним розумом і здібностями Гаутама помітно виділявся серед своїх однолітків. Оточений розкошами і веселощами, він знав тільки радощі життя.

Непомітно Гаутама виріс, потім одружився, у нього народився син. Ніщо не затьмарювало його щастя. Але одного разу, виїхавши за межі палацу, молодий принц побачив покритого виразками виснаженого хворого, потім  - бідного старця, потім – поховальну процесію і нарешті – зануреного в глибокі й тяжкі роздуми аскета. Ці чотири зустрічі змінили світогляд безтурботного принца. Він дізнався, що на землі є нещастя, хвороби смерть, що світом правлять страждання.

З гіркотою пішов Гаутама з рідного дому. Поголивши голову, одягнувшись у грубий одяг, він почав мандрувати, катуючи себе, щоб спокутувати розкішне і безтурботне життя в юні роки, прагнучи пізнати велику істину. Так пройшло близько семи років. І ось одного разу, сидячи під деревом Бодхи (пізнання) і, як завжди, поринувши у глибоке самоспоглядання, Гаутама раптом «прозрів». Він розкрив таємниці й внутрішні причини кругообігу життя і пізнав чотири священні істини:

Страждання правлять світом;
Причиною їх є саме життя з його пристрастями і бажаннями;
Утекти від страждань можна, лише занурившись у нірвану(стан абсолютного спокою);
Існує шлях, метод, за допомогою якого людина, що пізнала істину, може звільнитися від страждань і досягти нірвани.

Прийшовши в Сарнатх поблизу Бенареса, він зібрав біля себе п’ятьох аскетів, що стали його учнями, і виголосив їм свою першу проповідь. У цій бенареській проповіді Будди були коротко викладені основи його вчення.

Учитель. Тридцять п’ять років проповідував Будда своє вчення, а потім помер. Але буддизм і після його смерті не втратив популярності.

Запитання учням.

Що ж робило це релігійне  вчення  привабливим?

Культура Давньої Індії.

Учитель. Жителі міст у долині Інду мали писемність ще в ІІІ ст.до н.е., але згодом вона була забута. Пізніше народ Індії створив писемність знову, використавши досягнення інших народів.

Запитання учням

З писемністю яких народів ми з вами уже зустрічалися?(Єгипту, Межиріччя)
Де був створений перший алфавіт?(У Фінікії)
Які переваги алфавіту Фінікії перед клинописом та ієрогліфами?(Символи фінікійського алфавіту позначали звуки.)
У чому недоліки алфавіту Фінікії?(Він мав 22 літери, що позначали приголосні звуки, а голосні пропускалися.)
На чому писали в Давньому Єгипті?(На папірусі)
На чому писали жителі Межиріччя? (На глиняних табличках)

Учитель. Алфавіт в Індії розробили на основі фінікійського. Стародавні індійці писали на листі пальм, а чорнила виготовляли із цукрової тростини та сажі.

Індуси зробили значний внесок у розвиток математики. Вони запровадили цифру «нуль». Числове значення кожної цифри почали визначати не тільки за накресленням, а й за її місцем серед інших цифр.

Індійська система лічби з часом запанувала в усьому світі. Ми за традицією називаємо цифри цієї системи арабськими.

Коментоване читання.

Бесіда полководців.

Двоє індійців сидять за низьким столиком один проти одного. Давайте прислухаємося до їхньої розмови. Судячи з неї, вони – непримиренні вороги. Але чомусь вони жартують, посміхаючись один до одного, і немає ненависті на їхніх обличчях.

Це була одна з кращих битв, у яких я здобув перемогу! -  вихваляється перший полководець. – Пам'ятаєш, як мій улюбленець – слон розтоптав твою піхоту? Ти зазнав величезних втрат.
Усе було так, - відповідає другий полководець, - але саме в той момент, коли ти так радів своїй перемозі, моя кіннота прорвалася в твій тил і знищила твої колісниці. Як ти розгубився!..
Так, але зовсім ненадовго, -  заперечує перший. -  Удаваним відступом я заманив у пастку твого короля, і ти змушений був визнати свою поразку.
Не хвилюйся, це твій випадковий успіх, - відповідає другий. – Стережися, ми зустрінемось іще раз, і тоді перемога обов’язково буде за мною!

Запитання учням

Про який бій ішлося у діалозі?(Про шахову партію)

Учитель. Один стародавній мандрівник, що побував в Індії, повернувся на батьківщину.

Якби ти тільки знав, - розповідає він своєму приятелю, - яка дивовижна країна Індія! Там на кущах росте біла вовна.

Приятель сприйняв ці слова як жарт:

Який же ти дотепник!
Ти можеш мені не вірити, - відповів мандрівник, але я на власні очі бачив, як землероби зрізали білу вовну з кущів, ніби з овець, і виготовляли з неї міцні тканини. Однак найдивовижніше навіть не ця вовна, а те, що індійці добувають мед без жодних бджіл. Вони вчавлюють сік із тростини і уварюють його на вогні. Сік стає твердим і хрумтить на зубах як сіль. А на смак солодкий, як бджолиний мед!
Неправда! Немає на світі нічого солодшого за мед, -  заперечив співрозмовник.

Запитання учням.

Чи правду казав мандрівник?
Що індійці почали вирощувати та виробляти першими у світі?

Робота з підручником

Учні самостійно ознайомлюються з питанням «Література Індії»

Запитання учням

Як називалася найдавніша священна книга Індії?(Рігведа)
Про що розповідає поема «Магабгарата»?
Які найкращі людські почуття оспівуються у поемі «Рамаяна»?

ІV. Закріплення знань

Запитання учням

Що таке касти?
Чи могли касти виникнути за первіснообщинного ладу? Чому?
Що зі створеного індійським народом у давні часи ми використовуємо і нині?

Історична вікторина.

Віра в надприродні сили.(Релігія)
Група людей в Індії з чітко визначеними  правами і обов’язками( Касти)
Верстви індійського населення, які не входили до жодної касти.(Недоторканні)
Гра, яку винайшли давні індійці.(Шахи)
Назва однієї з відомих поем Давньої Індії.(Рамаяна)
Назва однієї зі світових релігій, яку сповідували жителі Давньої Індії.(Буддизм)
Головний бог Давньої Індії.(Брахма)
На ньому писали жителі давнього Єгипту.(Папірус)
Назва однієї зі світових релігій.(Християнство)
Найдавніша книга в індійській літературі.(Рігведа)
Назва цифри, яку запровадили давні індійці.(Нуль)

V. Домашнє завдання: прочитати § 23 підручника, середній рівень – відповідність, достатній рівень – питання до параграфа усно, високий рівень – скласти ребус до параграфа


Теги: Давня Індія, Лепська Н.І.
Навчальний предмет: Всесвітня історія
Переглядів/завантажень: 776/218


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar