Головна » Всесвітня історія

Франція в період Консульства й Імперії. Кодекси Наполеона

Мета уроку: познайомити учнів з основними подіями, змінами економіки, політики, що відбулися у Франції. Охарактеризувати напрями політики Наполеона Бонапарта, поняття бонапартизм, конкордат, причини  завойовницьких  війн. Розвивати уміння, дискутувати,  аналізувати, працюючи з історичними документами. Виховувати патріотизм, повагу до історичного минулого.

Основні події:
• 1802 р. — сенат призначив Наполеона довічним консулом;
• 1804 р. — Наполеон стає імператором всіх французів;
• 1807 р. — набуваєчинності Цивільний кодекс;
• 24 червня 1812 р. — початок вторгнення Наполеона в Росію.

Основні поняття: бонапартизм, конкордат

Обладнання:: підручник, історичний атлас, додатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований

                                                                        Хід уроку
І. Актуалізація знань учнів

І. Організація навчальної діяльності

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Завдання, кому належать слова?

1. «Покажіть мою голову народу, вона  того варта» (Ж.Дантон)

2. «Я буваю то лисицею, то левом. Весь секрет управління в тому, щоб знати, коли слід бути тим чи іншим.» (Наполеон)

3. «Роби все, що не заборонено законом» ( Монтеск’є)

4. "Якщо ми бачимо майстерно зроблену машину, ми робимо висновок про розумну людину, яка її створила"( Вольтер).

5. "Все виходить прекрасним з рук Творця і все псується в руках людини"( Руссо)

Отже, відомі просвітники створили  нові умови для пошуку та утвердження гуманізму в країні.

«Прес».
1. Якими були причини революційних подій у Франції?
2. Чи була революція у Франції неминучою?

3.Чому революційні дії заважали розвитку економіки та соціальному розвитку?

4.Чи « нові дворяни» Франції  мали вплив на політичний курс держави?

Запитання та завдання

1.     Як уФранціїбуло повалено монархію та встановленореспубліку?

2.     Якізмінивідбувалися у Франціївперіодякобінськоїдиктатури?

3.     Схарактеризуйтевнутрішню та зовнішнюполітикутермідоріанського Конвенту та Директорії.

4.     ЯкимбуввпливВеликоїФранцузькоїреволюціїкінця XVIII ст. на розвитокФранції та країн Заходу?

5.     АвториКонституції 1795 р. стверджували, щонамагаютьсяврятуватиреволюціювідтиранії. Поясніть, як самевонипланувалицезробити.

ІІІ.  Актуалізація опорних знань

Запитання та завдання

Якіосновнісуспільно-політичнізмінивідбулисяуФранції в результатіреволюції?
Наведітьриси, притаманнівійнам, які вела революційнаФранція.
Пригадайтеосновніетапивійськової та політичноїкар’єри Наполеона Бонапарта.

Мотивація:

Французька революція завершилася  державним переворотом 1799 р. До влади за підтримкиармії приходить Наполеон Бонапарт, як про нього напишуть згодом «Гроза 1812 року».

IV. Вивчення нового матеріалу.

Проблемне завдання

«Існують два важелі, якими можна рухати людей, - страх і особистий інтерес», сказав Наполеон Бонапарт.

Вивчаючи новий матеріал спробуємо визначити суть цих слів, що ж рухало людьми часів його правління?

1.Консульство.(Колективна робота)

Колективна робота з документом ( витяг з Конституції 1799 року)

КОНСТИТУЦИЯ ФРАНЦУЗСКОЙ РЕСПУБЛИКИ

22 фримера VIII года

(13 декабря 1799 г.)

«Глава I. Осуществление прав граждан

      1. Французская Республика — единая и нераздельная. Ее европейская территория разделена на департаменты и коммунальные округа.

      2. Каждый человек, родившийся и проживающий во Франции, которому исполнился двадцать один год, записанный в гражданский реестр своего коммунального округа и проживающий на территории Французской Республики один год, является французским гражданином.

      3. Иностранец становится французским гражданином после достижения двадцати одного года, если он заявит о своем желании обосноваться во Франции, если он проживает здесь в течение десяти лет подряд.

      4. Французское гражданство теряется: в случае натурализации за границей, принятия на себя исполнения функций, порученных иностранным государством, или пенсий от него, вступления в какие-либо иностранные общества, признающие неравенство в зависимости от рождения; вынесения приговора, предусматривающего применение мучительного или позорящего наказания.

      5. Действие прав французских граждан прекращается в случае несостоятельности должника-банкрота или неосновательного получения его прямым наследником-владельцем всего или части наследства;

      состояния слуги на жаловании, обслуживающего лицо или семью;

      опеки над расточителем или умалишенным;

      обвинения или уклонения от суда.

Глава III. О законодательной власти
      25. Новые законы могут быть обнародованы только тогда, когда законопроект будет предложен правительством, сообщен Трибунатом и директирован Законодательным Корпусом.
      26. Законопроекты, которые предлагает правительство, изложены в статьях. Во всякой стадии обсуждения законопроекта правительство может вернуть его обратно; оно может представить его вновь в измененном виде.
      27. Трибунат состоит из ста членов, в возрасте не менее двадцати пяти лет; они переизбираются на одну пятую часть ежегодно и могут быть переизбраны всякий раз, когда они будут значиться в общенациональном списке лиц, подлежащих избранию.
      28. Трибунат обсуждает проекты законов; он отвергает или принимает их путем голосования.
 
Глава IV. О правительстве
      39. Правительство состоит из трех консулов, выбираемых на десять лет и переизбираемых без перерыва.      Каждый из них выбирается индивидуально, в соответствии с различными правилами, в качестве первого, второго или третьего консула.
      Конституция назначает первым консулом гражданина Бонапарта, временного экс-консула; вторым консулом гражданина Комбасереса, экс-министра юстиции; и третьим консулом гражданина Лебрена, экс-члена комиссии Совета старейшин.  На этот раз третий консул назначается только на пять лет.
      40. Первый консул наделен особыми функциями и полномочиями, которые он может временно дополнять, в случае надобности, при помощи своих коллег.
      41. Первый консул обнародует законы; он назначает и смещает по своей воле членов Государственного совета, министров, послов и других государственных представителей за границей, офицеров сухопутных и морских вооруженных сил, членов местных администраций и комиссаров правительства при трибуналах. Он назначает уголовных и гражданских судей, а также мировых и кассационных судей, без права их смещения.»

Питання:

1.     Кому на належить влада в державі, які її повноваження?

2.     Як на Ваш погляд, даний документ вплинув на стан тогочасного суспільства?

3.     Чи будуть втілені демократичні права та свободи в державі та такої Конституції?

4.     Чи був запроваджений реальний поділ влади?

Країна прагнула героя, який би приборкав ворогуючі сили і виробив новий порядок, що мав би враховувати інтереси різних сил. Наполеон зміг вирішити ці задачі, почавши своє правління під гаслом «Заспокоєння, порядок, законність».

Таким чином здійснивши державний переворот, Наполеон зосередив у своїх руках таку виконавчу владу, якої не мав навіть Людовік XVIза Конституцією 1791 р. Він був переконаний у тому, що країні потрібна сильна влада, яка забезпечить її велич та процвітання, надасть громадянам порядок і стабільність, допоможе поширити ідеали нової Франції у світі. УФранції встановилася форма правління, що згодом дістала назву бонапартизму. Наполеон правив в інтересах великої буржуазії та користувався підтримкою селян-власників, які сподівалися, що він захистить країну від відновлення влади Бурбонів і забезпечить можливість користуватися одержаною в роки революції землею. Наполеон багато уваги приділяв розвиткові економіки, державного управління та правової системи. Було прийнято закони, які підтверджували право на володіння майном, здобутим у роки революції. Уряд сприяв розвиткові промисловості, надаючи вигідні державні замовлення підприємцям. Наполеон здійснив реформу фінансової системи, внаслідок якої з'явилася нова стабільна грошова одиниця - франк. У країні розгорнулися будівельні роботи. У містах з'являлися нові бульвари, мости, будинки. Все це сприяло прискоренню промислової революції у країні. Рівень промислового виробництва в 1810 р. зріс проти дореволюційного на 50%.

Водночас проти тих, хто був невдоволений політикою Бонапарта, застосовувалися жорстокі заходи. У країні з'явилася величезна кількість поліційних агентів. 60 із 73 газет було закрито, а ті, що залишилися, перебували під суворим наглядом. Критику урядової політики було заборонено.

З метою посилення своїх позицій Наполеон уклав угоду (конкордат) з папою римським ПіємVII, за якою католицтво визнавалося релігією всіх французів. Католицька церква зобов'язалася підтримувати першого консула.

Словникова робота:

Конкордат— договірміжпапою римським, як головою Римсько-католицької церкви та іншоюкатолицькою державою, якийрегулюєправовий стан Римсько-католицької церкви в даннійдержаві, а такожвідносиницієїдержави з святим престолом. Договори з некатолицькими урядами називаютьсяконвенціями.

Наполеон намагався привернути на свій бік і частину старого дворянства. Емігранти дістали амністію (прощення) і право повернутися до Франції. Ті, що повернулися, одержали назад непродані маєтки.Бонапарт  сказав: «Жоднесуспільство не здатнеіснувати без моралі. Немає доброїморалі без релігії, значить, тільки релігіяможедатидержавітвердуміцну опору. Суспільство без релігії — все одно, що корабель без компаса». Тому дійсно це суспільство буде чітко підпорядковане твердій владі.

Еврестична бесіда:

1. Навіщо на Ваш погляд консулу підтримка церкви?

2.Чи вигідно було народові  такі церковні нововведення?

3. Чому на Вашу думку церква пішла на підписання цього договору?

4. Навіщо Наполеону підтримувати великих власників, повертаючи їм маєтності?

Отже, був встановлений авторитарний режим, тобто бонапартизм.

Словникова робота.

Бонапартизм— особлива форма влади Н. Бонапарта, щоспирається на військову силу та лавіруєміжрізнимисоціальнимиверствамисуспільства за допомогоюідеї про єдністьнації у боротьбі за першістьФранції на міжнароднійарені.

Проміжний висновок: Наполеон Бонапарт змінив правління, перетворивши парламентську державу на абсолютну владу консулів, де серед них його повноваження та влада були головними.

ІІ.2. Кодекси:( колективна робота  з джерелом)

Учні отримують роздрукований  матеріал, опрацьовують і роблять висновки.

Робота з документами:

-       З Громадянського кодексу Наполеона (витяг)

Про власність

Cm. 544. Власність є правом користуватися і розпоряджатися речами найбільш абсолютним чином, щоби користування не було таким, яке заборонене законом і регламентами.

Cm. 545. Нікого не можна примушувати поступитися своєю власністю, якщо це не робиться для суспільної користі та за справедливу і попередню винагороду.

Cm. 546. Власність на річ, як рухому, так і нерухому, дає право на все, що ця річ виробляє, і на те, що природно або штучно поєднується з цією річчю як її належність.

Питання: як ви вважаєте чи в повній мірі висвітлюється право власності громадян Франції?

З Цивільного кодеку Наполеона (витяг)

Про особистемайнодружини(витяг)

Ст. 1574. Все майнодружини, яке не буловключенедо складу посагу, є їїособистиммайном.

Ст.  1576.  Дружиніналежитьуправління  й  користуванняїївласниммайном.

Але  вона  не  можевідчужуватийого  і  брати  участь  у  судових справах,  пов’язаних  з  циммайном,  без  дозволусвогочоловіка,  а якщовінвідмовитьудозволі — без дозволу суду».

Із Кримінального кодексу Наполеона (витяг)

«Ст. 413. Будь-який страйк робітників з метою одночасно припинити або не допустити роботи в будь-якій майстерні... карається тюремним ув’язненням на термін не менше одного і не більше трьо хмісяців. Керівники і під бурювачі караються тюремним ув’язненням на  термін від двох до п’яти років».

Питання:

1.Чи стосувалися зміни нових законів тогочасні верстви населення?

2.Які суспільні відносини закріпили кодекси?

3. Чому великої уваги приділяється власності?

4. Чому так жорстоко влада карала страйкарів?

Таким чином: у 1804, 1808, 1811 pp. було видано Цивільний, Комерційний та Кримінальний кодекси (зводи законів), що їх зазвичай називають кодексами Наполеона. Вони були набагато прогресивнішими, ніж законодавство феодально-абсолютистських країн, бо увібрали в себе найкращі положення правових систем різних епох. Кодекси проголошували рівність усіх перед законом, недоторканність приватної власності та особи, свободу віросповідання. "Моя справжня слава не в тому, що я виграв 40 битв... - казав згодом Наполеон. - Це може забутися, а вічно житиме мій Цивільний кодекс".

У цілому кодекси закладали правову основу під нові буржуазні майнові відносини, спадкове й сімейне право, взаємини між найманим працівником і підприємцем. Наполеон поширював дію своїх кодексів у завойованих країнах - Голландії, Італії, німецьких землях, герцогстві Варшавському. Це відігравало прогресивну роль у розвиткові цих країн, оскільки руйнувало залишки старих порядків і закладало правові підвалини буржуазного суспільства.

Сам Наполеон вважав Кодекси довговічнішим пам'ятником собі, ніж військові перемоги. Наприклад, він відгукувався про нього так: "Моя справжня слава - не втому, що я виграв 40 боїв: одне Ватерлоо закреслив їх усі. Те, що буде жити вічно, - це мій громадянський кодекс!"

Цивільним кодексом займалися безліч істориків, процес розробки, прийняття та історичне значення Кодексу Наполеона досліджувалися в працях М. Леруа, А. З. Манфреда, Ф. Шенвіца та ін У цілому, оцінка дана ними кодексу виключно позитивна.

3. Коронація Бонапарта: ( колективна робота)

Слова вчителя:

Учням пропонується картина Жака Луї Давида « Коронація Наполеона Бонапарта»  Церемонія коронації відбулася 2 грудня 1804 року. Цьому передувала серйозна підготовка до свята в стилі Цезаря. По всьому Парижу, вікна багачів були завішані прапорами і килимами, у віконних отворах бідняків полоскалися прикрашені простирадла. Для коронації вибрали багатостраждальний собор Паризької Богоматері. Картина була створена Давидом за замовленням самого Наполеона I. На ній змальований епізод коронації імператора, що стався 2 грудня 1804 року в соборі Паризької Богоматері. Давид вибрав момент, коли Наполеон коронує Жозефіну, а папа Пій VII дає йому своє благословення. Давид працював над картиною 3 роки і завершив роботу в 1807 р. У лютому 1808 року вона була виставлена на загальний огляд. Матері Наполеона не було на його коронації, але коли він замовляв картину, попросив Давида намалювати її в самому центрі.

- що ви можете дивлячись на картину?

Додаткова інформація ( завчасно підготовлений  матеріал)

-повідомлення учнів про долю картини та її значення?

Отже, встановлена імперія, вся влада зосереджена у руках однієї  особи. Відбулася зворотня трансформація перетворення республіки  в буржуазну монархію.

Отже: Все минеться, пройде час,  і це все пройде. Пішов час  і Наполеона. Бурбони повернули королівський титул і все почалося «з точністю до навпаки». Тепер істерично прагнули ліквідовувати залишки культу Наполеона, викоренити пам'ять про нього у французькому суспільстві. Для цього, в 1819 році імператорські регалії були знищені. Від розкішного лаврового вінка залишився єдиний листок, збережений художником Ісабєєм. Нині це реліквія, що дбайливо зберігається, увязнена в спеціальний футляр. Замовлену Наполеоном корону Карла Великого, залишили, замість знищеного революцією древнього вінця французьких королів. Сьогодні вона привільно живе в паризькому Луврі. Більше нікого не коронуватиме знаменитий вінець!   У 1885 році Національні збори Франції постановили продати велику частину королівських, імператорських регалій і коштовностей, щоб перешкодити будь-яким спробам реставрації монархії. Збереглися лише декілька предметів, завдяки їх історичній цінності.      

4. Зовнішня політика Наполеона Бонапарта.( Розповідь вчителя)

Принципи, проголошені французькою революцією, і норми, за якими жила тоді вся інша Європа, були абсолютно протилежними. Водночас нова Франція не лише обстоювала своє право розвиватися в обраному напрямку, а й намагалася поширити свої ідеї за межі країни. Після перших воєнних успіхів вона перенесла бойові дії на територію сусідніх держав і розпочала перекроювання політичної карти Європи.

Метою зовнішньої політики Наполеона, який поєднував в одній особі видатного державного діяча і талановитого полководця, стало забезпечення Франції політичної та економічної гегемонії (панування, зверхності) в Європі. Жодна з країн антифранцузьких коаліцій не могла протистояти французькій армії, яка стала першою регулярною армією в Європі. Вона складалася переважно з вільних селян, які отримали землю або мали надію її отримати, а не з найманців, як у більшості інших країн. Очолювали ЇЇ талановиті командири, призначені на посади завдяки власним здібностям, а не дворянському походженню.

Коли Наполеон став першим консулом, він здійснив у 1800 р. другий італійський похід з метою реваншу за поразки 1799 р. Його наслідком став розгром Австрії, Франція отримала Бельгію, землі на лівому березі Рейну і фактично запанувала в Італії.

Наполеон, прагнучи світового панування, на власний розсуд перекроював  карту  Європи.  До  1811 р.  на  її території виникла імперія Наполеона, населення якої становило 44 млнчол. Приєднані і союзні держави повинні булибрати участь у війнах Наполеона, приєднатися до континентальноїблокадиВеликобританії.

Додаток №1

Наближений варіант відповіді

Робота з картою історичного атласа1804-1811                                   

Учитель пропонує учням розглянути карту історичного атласа «Європа 1794–1815 рр. Війни наполеонівської Франції» і відповісти на запитання.

1.  Назвіть території,  які були приєднані  до  Франції протягом  1795–1811 рр.

2.  Назвіть території, які потрапили у залежність від Франції.

3.  Назвіть місця основних битв і подій.

IV.Закріплення вивченого матеріалу:

Складання блок – схеми:  учні складають самостійно, один учень біля дошки.

Пропоную вам зобразити основні напрями  внутрішньої та зовнішньої політики схематично. (Додаток №1)

V.Висновки: Учням пропонується вірш Глинки  Ф.М., поета декабриста.

 « Судьба Наполеона.»

Он  шел  —  и  царства  трепетали,

 Сливался  с  стоном  звук  оков,

 И  села  в  пепл,  града  пылали,

 И  в  громе  битв  кипела  кровь;

 Земля  пред  сильным  умолкала...

 Он,  дерзкий,  скиптрами  играл;

 Он,  грозный,  троны  расшибал;

 Чего  ж  душа  его  алкала?

 Народы  стали  за  права;

 Цари  соединяли  силы;

 Всхолмились  свежие  могилы,

 И,  вихрем,  шумная  молва:

 «Он  пленник!»  Осветились  храмы!

 Везде  восторг  и  фимиамы,

 Народы  —  длани  к  небесам,

 И  мир  дивится  чудесам!

 Гремящих  полчищ  повелитель,

 Перун  и  гибель  на  боях,—

 Один,  утесов  дикий  житель,

 Как  дух  пустынный  на  холмах...

 Летят  в  пределы  отдаленны

 Надеждой  флоты  окриленны,

 Все  мимо  —  и  никто  за  ним;

 Как  страшно  самому  с  самим!

 В  душе,  как  в  море,  мрак  и  волны...

 Как  кораблей  бегущих  тень,

 Исчезли  дни,  величья  полны,

 И  вечереет  жизни  день...

 «Чья  новая  взнеслась  могила?»

 Ответ:  «Тут  спит  Наполеон!

 И  буря  подвигов  —  как  сон...

 И  с  ним  мечты,  и  гром,  и  сила

 В  затворе  тесном  улеглись!»

 —  «Быстрей,  корабль,  в  Европу  мчись!

 Пловец  друзьям.—  Смелей  чрез  волны

 Летим  с  великой  вестью  мы!»

 Но  там,  в  Европе,  все  умы

 Иных  забот  и  видов  полны...

 И  все  узнали:  умер  он,

 И  более  о  нем  ни  слова;

 И  стал  он  всем  —  как  страшный  сон,

 Который  не  приснится  снова;

 О  нем  не  воздохнет  любовь,

 Его  забыли  лесть  и  злоба...

 Но  Греция  встает  из  гроба

 И  рвется  с  силой  из  оков!

 Чья  кровь  мутит  Эгейски  воды?

 Туда  внимание,  народы:

 Там,  в  бурях,  новый  зиждут  мир!

 Там  корабли  ахейцев  смелых,

 Как  строи  лебедей  веселых,

 Летят  на  гибель,  как  на  пир!

 Там  к  небу  клятвы  и  молитвы!

 И  свирепеет,  слыша  битвы,

 В  Стамбуле  гордый  оттоман.

 Растут,  с  бедой,  бесстрашных  силы,

 И  крест  венчает  Термопилы!

 И  на  Олимпе  —  ратный  стан!..

 Молва  и  слава  зазвучала,

 Но  —  не  о  нем...  в  могиле  он,

 И  позабыт  Наполеон!..

 Чего  ж  душа  его  алкала?

 1821.

Учні відповідають на проблемне питання.

Незважаючи на це Бонапарт сказав: ««Моя дійсна слава, не в тому, що я виграв сорок битв: Ватерлоо згладить пам'ять про всі ці перемоги. Але що не може бути забуте, що житиме вічно – це мій Цивільний кодекс»?

Д.З. параграф.3.( підручник Я.М. Бердичевськмй)


Теги: Наполеон, історія Франції, Щербак О.М.
Навчальний предмет: Всесвітня історія
Переглядів/завантажень: 2364/247


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar