Головна » Українська мова

Твір-опис пам’ятника Тарасу Шевченку „Ти піднісся над Донеччиною…”

Мета.     Формувати вміння писати твори-описи пам’яток історії та культури; розвивати усне і писемне мовлення, мислення, логіку, збагачувати словник учнів;  виховувати національну свідомість.

Тип уроку:  узагальнення і систематизація знань і вмінь.

Обладнання:  ілюстрації – «Пам’ятник Т.Г.Шевченку на Донеччині»;  грамзапис вірша «Заповіт» Т.Г.Шевченка;  Д.Г.Гринчишин, Л.Л.Гумецька. Короткий Тлумачний словник української  мови.-К.: Рад. школа, 1978.- с. 296;  таблиця-схема опису пам’ятника;  зразок твору-опису пам’ятника.

 

Епіграф                                                           Живи, поете, в бронзі і граніті,

                                                                         Живи, поете, в пам’яті людській,

                                                                         Живи в піснях, живи у «Заповіті»,

                                                                         У слові праведнім, у славі віковій.

                                                                                                                                   Л.Дмитерко

 

Перебіг уроку

 

І. Мотивація навчання школярів

   1. Організаційний момент

   2. Оголошення теми і мети уроку

   Сьогодні на уроці зв’язного мовлення будемо готуватися до написання творчої роботи: твору-опису пам’яток історії та культури.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа «Психологічний настрій»

Люблю я свій розум, увагу та пам’ять.

Працює мій мозок, сприймаю все нове

І мислю логічно…

А вчителя слово здійсню я практично.

 

На фоні музики звучать рядки з Шевченкового «Заповіту»:

Як умру, то поховайте,

Мене на могилі

Серед степу широкого,

На Вкраїні милій,

Щоб лани широкополі,

І Дніпро, і кручі

Було видно, було чути,

Як реве ревучий…

 

Слово вчителя

Наш рідний Кобзарю, вдячні нащадки твоє заповітне бажання виконали. Піднісся ти над Україною у своїй величі і стоїш на сторожі волі і незалежності свого народу. Ніколи не заросте до тебе, батьку Тарасе, народна стежка. Ми, діти твої, завжди будемо пам’ятати рядки:

І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути…

 

Творче завдання. Закінчити прислів’я:

Тарасове слово… (живе і здорове)
Шевченків «Кобзар»… (у кожну хату дар)
В наш чудовий час… (буде вічно жити Тарас).

 

Гра «Слабкий ланцюжок» по темі «Т.Г.Шевченко і Донеччина»

Т.Г.Шевченко не був на Донеччині, але з невтомної праці відомого краєзнавця – історика Анатолія Васильовича Шевченка, одного з донецьких нащадків поета, яких доля розкидала по всій Україні, ми дізналися, що родовідні корені близьких пов’язані з Артемівськом, Горлівкою, Маріуполем…

               Живи, поете, в бронзі і граніті,

               Живи, поете, в пам’яті людській,

               Живи в піснях, живи у «Заповіті»,

               У слові праведнім, у славі віковій.

 

   ІІІ. Сприйняття та узагальнення нових знань

Словникова робота

Звернімо увагу на слова: пам’ятник - пам’ятка

• Вони схожі за написанням?

• А за звучанням?

• Дати тлумачення цих слів.

 

Пам’ятник – архітектурна або скульптурна споруда в пам’ять чи на честь кого-, чого-небудь: пам’ятник Шевченкові.

Пам’ятка – те, що зберігається на згадку, що нагадує про кого-, що-небудь;

                     твір давньої писемності, архітектури: літопис «Повість про похід Ігоря

                     Святославовича на половців у 1185 році»;

                     книжечка або аркуш з правилами, настановами: пам’ятка туристові,

                     пам’ятка водієві.

 

• Згадаємо, як називаються слова, що схожі за написанням і звучанням, але різні за лексичним значенням? (Пароніми).

• Чи може пам’ятник бути пам’яткою? Навести приклади таких пам’ятників.

«Слово о полку Ігоревім» - видатна пам’ятка Київської Русі. (Пам’ятка в цьому значенні – це і стародавній літопис, і видатний літературний твір, і важливий документ, і народна дума, і визначна давня споруда).

 

Слово вчителя

Наша країна багата на пам’ятки історії та культури. Пам’ятка – це предмет матеріальної культури минулого, що зберігся.

Пам’ятки бувають рухомі і нерухомі. До нерухомих належать пам’ятки архітектури та монументального мистецтва, а рухомі – це твори живопису, скульптури, ужиткові речі, ювелірні вироби, рукописи, книжки, документи.

Дослідженням нерухомих пам’яток займається пам’яткознавство. Рухомі вивчаються історією, археологією, мистецтвознавством, музеєзнавством, архівознавством.

 

Мистецько-дослідницька частина

Перед нами фотографія пам’ятника великому пророку і живому сучаснику Тарасу Григоровичу Шевченку. У день відкриття (8 вересня 1955 року) поет Євген Летюк писав від імені всіх донеччан:

Гордий, незламний, як воля народу,

З словом гарячим, ясним без прикрас,

ти завітав до шахтарського роду…

Здрастуй, Кобзарю, в Донбасі у нас!

Уявіть себе в образі екскурсовода. Що розкажете про пам’ятку  історії та культури?

Бронзова фігура Кобзаря установлена на високому циліндричному постаменті, який виконаний з полірованого граніту.
Він зображений на повний зріст. Постава поета велична, горда, незламна. В правій руці тримає книгу, ліва стикує одворот (вилога) розстебнутого пальта, що символізує волю і незалежність.
Назвіть імена людей з Донеччини, що були особисто знайомі з Т.Г.Шевченком? (земляк Феоктист Харатхай цікавиться поетичною і живописною спадщиною Т.Г.Шевченка, 28 лютого 1861 року ніс на своїх плечах труну з тілом великого поета).

Яка перша друкована книга Т.Г.Шевченка вийшла на Донеччині після Великої Жовтневої революції? («Кобзар»).
Де і коли був виданий «Кобзар»? (у місті Маріуполі в 1920 році).

Це свідчить, що в тяжкий час (голод, холод) була велика потреба в поетичному слові великого поета.

Хто з поетів – письменників Донеччини присвятив свої твори Кобзареві? (П.Безпощадний, В.Сосюра, Г.Костоправ, В.Соколов, інші)
Хто з наших земляків-митців слова удостоєний премії імені Т.Г.Шевченка? (В. Стус за збірку «Дорога болю» в 1991 році  посмертно)
Як же шанують ім’я Т.Г.Шевченка у нас на Донеччині? Назвіть культурні заклади, що носять ім’я Т.Г.Шевченка? (кінотеатр імені Т.Г.Шевченка на вулиці Артема)
У кінотеатрі – скульптура Т.Г.Шевченку, ким виконана? (художником Івановим)
Назвіть географічні місця, що носять ім’я Т.Г.Шевченка? (бульвар Шевченка, село Шевченко) 
Поруч із державною науковою бібліотекою імені Крупської був відкритий пам’ятник Шевченкові. Коли відбулася ця подія? Чому було символічно? (8 вересня 1955 року; в цей день виповнювалась дванадцята річниця визволення Донбасу від німецько-фашистських загарбників).

     «Він прийшов на Донбас,

     Як до рідного дому.

     І спинився Тарас

     На бульварі новому», - писав поет Віктор Соколов.

 

Цікава хвилинка

Колись Тарас Григорович Шевченко не міг мріяти, що його ім’я будуть носити:

166 (населений пункт)
6 (школа)
7 (вищий навчальний заклад)
3 (бібліотека)
10 (театр)
4 (кінотеатр)
11 (парк, сквер)
46 (вулиця)
15 (музей)
19 (пам’ятний знак)
1384 (пам’ятник): 1256 (в, Україна) і 128 (за, кордон)

 

Слово вчителя

У кожного, хто буває біля пам’ятника Шевченку, складається особисте враження. Сьогодні ми маємо можливість висловити свої думки. А епіграфом нашого уроку пропоную взяти рядки із поезії нашого земляка, поета Л.Дмитерка:

                                                                         Живи, поете, в бронзі і граніті,

                                                                         Живи, поете, в пам’яті людській,

                                                                                     Живи в піснях, живи у «Заповіті»,

                                                                         У слові праведнім, у славі віковій.

Ви відвідали священне місце на бульварі Шевченка. Яке враження справив цей пам’ятник на вас?

Велич пам’ятника: висота скульптури — 3 м, постаменту — 4 м, діаметра — 1,4 м.
Мабуть він прийшов читати свої вірші народові. А навкруги постаменту, у верхній частині, широким бронзовим барельєфом виступають Катерина, Ярема, Гонта, кріпаки, солдати-рекрути – герої творів Т.Г.Шевченка.
Нижче барельєфа надпис: «Тарас Шевченко

                                                                1814-1861»

Постамент упирається у широкі сходинки, які також з граніту. На одній із сходинок висічені  імена авторів пам’ятника.
Хто автори пам’ятника Шевченку в Донецьку? що вам відомо про цих митців?
Це київські майстри, скульптори Вронський і Олійник, архітектор Шарапенко.
Максим Кіндратович Вронський – скульптор, народний художник України, удостоєний Державної премії Радянського Союзу. Він разом з Олійником створили пам’ятник Шевченку в Палермо, Канаді.

 

Робота над описом

Яке загальне враження справляє на вас сам пам’ятник? Щоб відповісти на це запитання, згадаймо, що є «даним» і «новим» у творі-описі.

«Дане» - предмет (тут пам’ятник, його окремі деталі).

«Нове» - ознаки (пам’ятника і його окремих частин).

 

Підбираємо слова за таблицею:

 

Робота над індивідуальним завданням.

Скласти словосполучення з опорними словами:

Пам’ятник, мислитель, краєвид, звичай, постамент, постать, голова, обличчя.

 

Складання плану до твору на задану тему.

Слухання грамзапису зразку твору «Пам’ятник великому Кобзареві на Донеччині».

Записування орієнтованого плану до твору.

 

ІV. Домашнє завдання: написати твір-опис пам’ятки історії та культури на задану тему: «Піднісся ти над Донеччиною».

 

V. Підсумок уроку.

     Оцінювання (кожний визначає за шкалою від 1 до 12 балів)

 


Теги: Фадєєва О.О., твір
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1303/178


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar