Головна » Українська мова

Правопис прислівників. Урок з української мови для 7 класу

Мета: повторити й поглибити знання учнів про способи творення прислівників; сприяти зміцненню навичок правопису складних прислівників разом, окремо і через дефіс та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати складні прислівники з вивченими орфограмами, знаходити й виправляти помилки у правописі складних прислівників; розвивати критичне мислення школярів, творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати й конструювати мовні явища; за допомогою мовленнево-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти вихованню загальнолюдських цінностей.

Форма уроку: мультимедійний урок-подорож

Внутрішньопредметні зв'язки:

* лексикологія і фразеологія: прислівники-синоніми, засвоєння нових слів;

* культура мовлення і стилістика: правильне наголошування складних прислівників; використання прислівникових сполучень як засобу підсилення виразності мовлення.

Соціокультурна лінія: «Я і мої друзі».

Обладнання: мультимедійна презентація; роздавальний матеріал; рефлексійна анкета; орфографічні словники, квіточки-стікери.

Хід уроку

Людина без друзів — що дерево без коріння.

Народна мудрість

Актуалізація

Учні відразу розподіляються на 3 домашні групи

Очікування

- Діти, учора було велике церковне свято, яке своїм корінням сягає ще в язичницькі часи. Хто нам нагадає, що це за свято?

- Так, це Стрітення. Говорять, що зима з весною зустрічається. Та ніяк зима не хоче здавати свої позиції, лютує морозами, січе вітром. Тож давайте трохи допоможемо весні – уквітчаємо її квіточками наших очікувань, зігріємо теплом наших дружніх сердець, не дарма й епіграф до нашого уроку звучить так: «Людина без друзів — що дерево без коріння».

Учні записують на квіточках-стікерах свої очікування від уроку, а потім озвучують їх.

Психологічна настанова

- Діти, ми з вами помандруємо «Країною обізнаних учнів». Ви добре знаєте, що

будь-який шлях краще долати разом із друзями й добрими приятелями. По закінченню нашої подорожі ми повинні знати правила правопису складних прислівників. Це іє темою нашого уроку.

Слайд №1  Тема. Правопис складних пислівників

Слайд № 2 * Знати: правила правопису складних прислівників;

способи творення прислівників.

- А також пам’ятати, що девіз нашого уроку: творчість у всьому; сила в єдності; час спливає швидко; знання — сила.

Слайд № 3   * Пам'ятати:

1) творчість у всьому;

2) сила в єдності;

3) час спливає швидко;

4) знання — сила.

- Ми працюємо за принципом: знати необхідно не для того, щоб знати, а для того, щоб навчитися робити. Тож відправляємось у подорож.

Слайд № 4 * Принцип: «Знати необхідно не для того, щоб знати, а для того, щоб навчитися робити»

М. Горький

Слайд № 5   Гай Теорії   

- Ось ми й наблизились до першої зупинки у «Гаю Теорії». Подивіться: на дошці висять листочки, але вони незвичайні, бо на кожному записане теоретичне питання з даної теми. Та група, яка дасть правильні відповіді на питання, подорожуватиме далі успішно, без пригод. Прошу по одному учню від групи. Учні обирають листочок і дають відповідь.

Питання

1. Які прислівники пишуться разом? Наведіть приклади.

2. Коли прислівники пишуться окремо? Наведіть приклади.

3. Які прислівники пишуться через дефіс? Наведіть приклади.

II. Побудова знань

Слайд № 6    Галявина Роздумів 

- Непомітно ми наблизилися до другої зупинки «Галявини Роздумів». Вам необхідно виконати низку завдань.

Завдання 1

Виразно прочитати текст уголос. Довести,за допомогою методу «Прес», що висловлювання належить до роздуму. За допомогою чого автор досягає виразності мовлення? Виписати прислівники, пояснити їх правопис.

Чи довіряли вам друзі якусь таємницю? Розкажіть, чи змогли ви втримати її.

Чи доводилося тобі, любий читачу мій, тримати коли-небудь у душі таємницю? Справжню серйозну таємницю, якої ніхто-ніхто ще не знає і яка може ошелешити будь-кого. Чи доводилося тобі, любий друже, тримати таку таємницю? Якщо не доводилося, то я тобі скажу віч-на-віч: ох, яка ж це важка нестерпна річ.

Таємниця та всього-на-всього не дає тобі дихати, не дає всидіти на одному місці, крутить тебе дзиґою, підкидає вгору, несе, штовхає тебе кудись, розпирає тобі груди, ламає ребра — рветься до людей.

І де тих сил набратися, щоб утримати її? Не пустити з язика.

В. Нестайко

 (1 учень працює біля дошки).

Доведення за методом «Прес»

Я вважаю, що це роздум.

Тому, що до даного висловлювання можна поставити загальне запитання: чому?

Текст-роздум складається з трьох основних частин:

* теза (думка, яку доводять);

* аргумент (докази);

* висновок.

Наприклад, тезою в цьму тексті буде третя частина останнього речення першого абзацу (яка ж це важка нестерпна річ). Увесь другий абзац – це аргументи. А висновок, третій абзац, сформульований не чітко. Автор хоче, щоб ми самі його зробили.

Отже, цей текст – роздум.

Прислівники: коли-небудь, віч-на-віч, всього-на-всього, дзиґою, вгору, кудись.

Слайд № 7   Стежина Моделювання синтаксичних одиниць

- Ось ми з вами  вийшли на Стежину Моделювання синтаксичних одиниць. —Вас бентежить, що вона така звивиста. Але поруч друзі, приятелі, які підтримують добрим словом, нададуть корисну пораду, поділяться своїми думками. Тут на нас також чекають завдання.

Завдання 2. Утворити словосполучення «дієслово+прислівник з префіксом по». Пояснити правопис прислівників. Визначити спосіб творення.

Робота в групах (по одному учню біля дошки)

I група

 

Співати (італійський).

Пояснити (батьківський).

Написано (дитячий).

Попросити (добрий).

 

II група

 

Одягнутися (модний).

Визнати (чесний).

Прибрати (хазяйський).

Думати (свій).

 

III група

 

Працювати (новий).

Зробити (наш).

Захищати (геройський).

Підказати (приятельськи).

 

Завдання 3.

Списати, розкриваючи дужки. Порівняти написання співзвучних слів. Зробити висновок про правопис прислівників із префіксом по- й однозвучних інших частин мови з прийменником по.

I група

1. Підписати зошит (по) шкільному. — (По) шкільному подвір'ю розбіглися школярі.

2. Мисливець ішов (по) лисячому сліду. — Він дивився на їжу (по) лисячому.

II група

1. Пташки защебетали вже (по) весняному. — (По) весняному небу пролетіли перші ластівки.

2. Заняття тривають (по) перше червня. — (По) перше, потрібно зустрітися з товаришем.

III група

1.  Рушник вишитий (по) українському. — Дарувати (по) українському звичаю.

2. Рапорт віддавали (по) військовому. — Кожному герою дали (по) військовому званню.

Завдання 4.

Складіть речення з словосполученнями. Визначте, якими членами речення виступають однозвучні слова.

I група

(По) осінньому прохолодно, (по) осінньому лісу.

II група

(По) святковому одяглась, (по) святковому майданчику.

III група

(По) перше, про результати конкурсу, (по) друге, (про) цікаві призи; (по) третє листопада.

- А зараз ми трохи пограємо у гру «Добери синонім».

Лінгвістична гра «Добери синонім»

Завдання 5.

До поданих слів доберіть з довідки синоніми і запишіть. Запам'ятайте правопис прислівників. Складіть 2 речення з прислівниками (на вибір).

I група. Назавжди, плечем до плеча, спочатку.

Довідка: перш за все, повік-віків, навіки-віків, пліч-о-пліч, передусім, на віки вічні.

II група. Наодинці, тишком-нишком, вранці.

Довідка: стиха-помаленьку, віч-на-віч, сам-на-сам, вдосвіта, рано-вранці, на самоті.

III група. День у день, врешті-решт, спрадавна.

Довідка: кінець кінцем, день при дні, з давніх-давен, з діда-прадіда, повсякчасно, повсякдень.

Слайди № 8 - 9  Дерево логіки з листям словників       Довідка: де/далі, аби/як, ані/трохи, чи/мало, що/ правда. 

- Стомилися? Тож зараз ми перепочинемо на зупинці «Дерево логіки»

1. Логічний диктант

Робота біля дошки.

До сталих виразів дібрати й записати прислівники-відповідники, знімаючи риску. З'ясувати морфемну будову цих прислівників. Пояснити їх правопис.

На живу нитку, з бігом часу, страшне діло скільки, правду кажучи, жодною мірою.

Довідка: де/далі, аби/як, ані/трохи, чи/мало, що/ правда.

2. Робота в группах зі словником.

Випишіть з орфографічного словника п'ять прислівників, утворених за допомогою часток аби-, ані-, де-, чи-, що-, як-.

аби — абиколи, абикуди;

ані — аніскільки, аніяк, аніколи;

де — деколи, деінде;

чи — чимраз, чимдужче, щодалі;

що — щовесни, щовечір, щодалі;

як — якнайтяжче, якнайчастіше.

Слайди № 10-12  Гора Правопису  (далі з’являється таблиця з правильною відповіддю і афоризм)

- А тепер нам потрібно подолати Гору Правопису. Пам’ятайте, якщо навіть комусь важко буде на шляху, у вас є вірні друзі, які завжди прийдуть на допомогу. А якщо добре впораєтеся із цим завданням, то на вас чекає сюрприз

Розподільчий самодиктант із сюрпризом

Завдання 6.

Запиши слова у три колонки: разом, окремо, через дефіс. Якщо ти правильно виконав завдання, то, читаючи згори до низу перші літери кожного слова, написаного разом і через дефіс, почнеш і закінчиш афоризм Олександра Довженка. А друге слово у цьому реченні ти віднайдеш сам.

На/льоту, де/не/де, позаду, одвіку, от/таки, с/переду, без/угаву, будь/яку, під/силу, по/середині, ін/коли, на/сміх, уві/сні, швидко/плинно, один/в/один, рано/в/ ранці, аби/як, по/троє, й/мовірно, ось/ось, тим/часом, тим/часово, в/цілому, екстра/вагантно.

 (Перевірка і оцінювання здійснюється в парах).

Поспішай добро творити (О. Довженко)

III. Консолідація

Слайд № 13   Озеро Творчості

- Наша подорож триває. Крок за кроком — і ви вийшли до «Озера Творчості».

Пам'ятайте — творчість у всьому, сила в єдності. Вперед! Тепер настав час розкрити власний творчий потенціал.

Робота з карткою випереджального завдання

Випереджальне завдання

I група

Написати міні-твори тематичного блоку «Дружба», вживаючи прислівники.

II група

Дослідження-пошук прислів'їв, приказок, крилатих висловів, виразів, цитат про дружбу.

III група

Написати міні-твори про дружбу, вживаючи прислівники, прислів'я, приказки про дружбу.

— Прошу експертів кожної групи проаналізувати проведену роботу.

Виступи експертів.

І група

— Наша група працювала над завданням:

«Творче спостереження з елементами аналізу міні- творів тематичного блоку „Дружба"». У цьому блоці були обрані теми:

1. Дружба — велика цінність.

2. Що таке справжня дружба.

3. Роль дружби в житті людини.

4. Мій погляд на дружбу.

5. Кого я вважаю справжнім другом.

Треба було написати міні-твори, вживаючи прислівники. Учні ділилися думками відповідно обраної теми. Показали виражальні можливості прислівників. (Зачитує 2-3 приклади).

Самооцінка учнів групи.

II група

Представляє своє випереджальне завдання.

— Наша група працювала над завданням: «Дослідження-пошук прислів'їв, приказок, крилатих висловів, виразів, цитат про дружбу». Нам довелося багато попрацювати з додатковою літературою, цитатниками. Використовували також

сучасні технології, зокрема комп'ютер. Зібравши достатньо матеріалу, почали вибирати, на наш погляд, найкращі перлинки народної мудрості, вислови, цитати поетів, письменників, філософів, учених.

(Читають 5-6 прислів'їв, 1-2 цитати).

Наприкінці роботи над завданням дійшли спільної думки:

1. Ми збагатили свої знання про дружбу.

2. Нам цікаво знати рідне слово і про рідне слово.

3. Ми багато можемо, бо чимало знаємо.

Самооцінка учнів групи.

III группа

Представляє своє випереджальне завдання.

— Наша група працювала над завданням: написати міні-твори про дружбу, вживаючи прислівники, прислів'я, приказки про дружбу.

 (Зачитує 2-3 приклади).

- Учні використовували у своїх роботах прислів'я, приказки про дружбу (представник називає ті прислів'я, приказки про дружбу, що використовувались у творах)…

- Отже, ці міні-твори довели, що моральні цінності: доброта, людяність, порядність, чесність, щедрість — складові поняття «дружба» і учні нашого

класу це розуміють. А прислівники використовувалися для посилення виразності мови.

Слайд № 14   

Слово вчителя

- Отже, ми підійшли до брами, за якою починається «Країна грамотних учнів». Щоб із впевненістю пройти крізь браму, треба буде зробити ще одну важливу справу: виконати контрольну роботу, але це ми зробимо через урок.

Домашнє завдання

- А до наступного уроку я пропоную вам скласти лінгвістичне повідомлення про прислівник у будь-якій формі (казки, вірша, оповідання, кластера).

Високий рівень: скласти словниковий диктант на правила правопису складних прислівників (24 слова).

Достатній і середній: вправа 248 (за підручником).

- Сподіваюся, що знання, здобуті під час уроку, допоможуть вам гідно здолати найскладніший шлях.

- Висловіть, будь ласка, свої враження від уроку за запропонованою анкетою.

Слайд № 15

(Учні обирають тільки ті твердження, які хотіли б продовжити).


 

Очікування

- А зараз поверніться до своїх очікувань. Чи здійснилися вони? Якщо так, то подаруйте їх вашим друзям, які підтримували й допомагали вам протягом усього уроку. Подякуйте їм.

Слайд № 16   Дякую за урок.

Оцінювання

 

1 група

Завдання 1. Виразно прочитати текст уголос. Довести,за допомогою методу «Прес», що висловлювання належить до роздуму. За допомогою чого автор досягає виразності мовлення? Виписати прислівники, пояснити їх правопис.

Чи довіряли вам друзі якусь таємницю? Розкажіть, чи змогли ви втримати її.

Чи доводилося тобі, любий читачу мій, тримати коли-небудь у душі таємницю? Справжню серйозну таємницю, якої ніхто-ніхто ще не знає і яка може ошелешити будь-кого. Чи доводилося тобі, любий друже, тримати таку таємницю? Якщо не доводилося, то я тобі скажу віч-на-віч: ох, яка ж це важка нестерпна річ.

Таємниця та всього-на-всього не дає тобі дихати, не дає всидіти на одному місці, крутить тебе дзиґою, підкидає вгору, несе, штовхає тебе кудись, розпирає тобі груди, ламає ребра — рветься до людей.

І де тих сил набратися, щоб утримати її? Не пустити з язика.

В. Нестайко

 

Завдання 2. Утворити словосполучення «дієслово+прислівник з префіксом по». Пояснити правопис прислівників. Визначити спосіб творення.

Співати (італійський).

Пояснити (батьківський).

Написано (дитячий).

Попросити (добрий).

 

Завдання 3. Списати, розкриваючи дужки. Порівняти написання співзвучних слів. Зробити висновок про правопис прислівників із префіксом по- й однозвучних прислівників і числівників з прийменником по.

1. Підписати зошит (по) шкільному. — (По) шкільному подвір'ї розбіглися школярі.

2. Мисливець ішов (по) лисячому сліду. — Він дивився на їжу (по) лисячому.

Завдання 4. Складіть речення з словосполученнями. Визначте, якими членами речення виступають однозвучні слова.

 (По) осінньому прохолодно, (по) осінньому лісу.

 

Завдання 5.

До поданих слів доберіть з довідки синоніми і запишіть. Запам'ятайте правопис прислівників. Складіть 2 речення з прислівниками (на вибір).

Назавжди, плечем до плеча, спочатку.

Довідка: перш за все, повік-віків, навіки-віків, пліч-о-пліч, передусім, на віки вічні.

 

Завдання 6. Запиши слова у три колонки: разом, окремо, через дефіс. Якщо ти правильно виконав завдання, то, читаючи згори до низу перші літери кожного слова, написаного разом і через дефіс, почнеш і закінчиш афоризм Олександра Довженка. А друге слово у цьому реченні ти віднайдеш сам.

На/льоту, де/не/де, позаду, одвіку, от/таки, с/переду, без/увагу, будь/яку, під/силу, по/середині, ін/коли, на/сміх, уві/сні, швидко/плинно, один/в/один, рано/в/ ранці, аби/як, по/троє, й/мовірно, ось/ось, тим/часом, тим/часово, в/цілому, екстра/вагантно.

 

Анкета

 (Учні обирають тільки ті твердження, які хотіли б продовжити.)

 

* Під час уроку я...

* Дізнався(лась)...

* Повторив(ла)...

* Навчився(ся)...

* Зрозумів(ла)...

* Зробив(ла) успіхи в...

* Навчив(ла) інших...

* Труднощі я відчув(ла)...

* Я не вмів(ла), а тепер...

* Я змінив(ла) погляд...

* Мене захопило...

* Творити на уроці...

* Бажаю продовжити...

* Було цікаво...

* Можу презентувати...

 

2 група

Завдання 1. Виразно прочитати текст уголос. Довести,за допомогою методу «Прес», що висловлювання належить до роздуму. За допомогою чого автор досягає виразності мовлення? Виписати прислівники, пояснити їх правопис.

Чи довіряли вам друзі якусь таємницю? Розкажіть, чи змогли ви втримати її.

Чи доводилося тобі, любий читачу мій, тримати коли-небудь у душі таємницю? Справжню серйозну таємницю, якої ніхто-ніхто ще не знає і яка може ошелешити будь-кого. Чи доводилося тобі, любий друже, тримати таку таємницю? Якщо не доводилося, то я тобі скажу віч-на-віч: ох, яка ж це важка нестерпна річ.

Таємниця та всього-на-всього не дає тобі дихати, не дає всидіти на одному місці, крутить тебе дзиґою, підкидає вгору, несе, штовхає тебе кудись, розпирає тобі груди, ламає ребра — рветься до людей.

І де тих сил набратися, щоб утримати її? Не пустити з язика.

В. Нестайко

 

Завдання 2. Утворити словосполучення «дієслово+прислівник з префіксом по». Пояснити правопис прислівників. Визначити спосіб творення.

Одягнутися (модний).

Визнати (чесний).

Прибрати (хазяйський).

Думати (свій).

 

Завдання 3. Списати, розкриваючи дужки. Порівняти написання співзвучних слів. Зробити висновок про правопис прислівників із префіксом по- й однозвучних прислівників і числівників з прийменником по.

1. Пташки защебетали вже (по) весняному. — (По) весняному небі пролетіли перші ластівки.

2. Заняття тривають (по) перше червня. — (По) перше, потрібно зустрітися з товаришем.

Завдання 4. Складіть речення з словосполученнями. Визначте, якими членами речення виступають однозвучні слова.

(По) святковому одяглась, (по) святковому майданчику.

 

Завдання 5.

До поданих слів доберіть з довідки синоніми і запишіть. Запам'ятайте правопис прислівників. Складіть 2 речення з прислівниками (на вибір).

Наодинці, тишком-нишком, вранці.

Довідка: стиха-помаленьку, віч-на-віч, сам-на-сам, вдосвіта, рано-вранці, на самоті.

 

Завдання 6. Запиши слова у три колонки: разом, окремо, через дефіс. Якщо ти правильно виконав завдання, то, читаючи згори до низу перші літери кожного слова, написаного разом і через дефіс, почнеш і закінчиш афоризм Олександра Довженка. А друге слово у цьому реченні ти віднайдеш сам.

На/льоту, де/не/де, позаду, одвіку, от/таки, с/переду, без/увагу, будь/яку, під/силу, по/середині, ін/коли, на/сміх, уві/сні, швидко/плинно, один/в/один, рано/в/ ранці, аби/як, по/троє, й/мовірно, ось/ось, тим/часом, тим/часово, в/цілому, екстра/вагантно.

 

Анкета

 (Учні обирають тільки ті твердження, які хотіли б продовжити.)

 

* Під час уроку я...

* Дізнався(лась)...

* Повторив(ла)...

* Навчився(ся)...

* Зрозумів(ла)...

* Зробив(ла) успіхи в...

* Навчив(ла) інших...

* Труднощі я відчув(ла)...

* Я не вмів(ла), а тепер...

* Я змінив(ла) погляд...

* Мене захопило...

* Творити на уроці...

* Бажаю продовжити...

* Було цікаво...

*Можу презентувати..

 

3 група

Завдання 1. Виразно прочитати текст уголос. Довести,за допомогою методу «Прес», що висловлювання належить до роздуму. За допомогою чого автор досягає виразності мовлення? Виписати прислівники, пояснити їх правопис.

Чи довіряли вам друзі якусь таємницю? Розкажіть, чи змогли ви втримати її.

Чи доводилося тобі, любий читачу мій, тримати коли-небудь у душі таємницю? Справжню серйозну таємницю, якої ніхто-ніхто ще не знає і яка може ошелешити будь-кого. Чи доводилося тобі, любий друже, тримати таку таємницю? Якщо не доводилося, то я тобі скажу віч-на-віч: ох, яка ж це важка нестерпна річ.

Таємниця та всього-на-всього не дає тобі дихати, не дає всидіти на одному місці, крутить тебе дзиґою, підкидає вгору, несе, штовхає тебе кудись, розпирає тобі груди, ламає ребра — рветься до людей.

І де тих сил набратися, щоб утримати її? Не пустити з язика.

В. Нестайко

 

Завдання 2. Утворити словосполучення «дієслово+прислівник з префіксом по». Пояснити правопис прислівників. Визначити спосіб творення.

Працювати (новий).

Зробити (наш).

Захищати (геройський).

Підказати (приятельський).

 

Завдання 3. Списати, розкриваючи дужки. Порівняти написання співзвучних слів. Зробити висновок про правопис прислівників із префіксом по- й однозвучних прислівників і числівників з прийменником по.

1.  Рушник вишитий (по) українському. — Дарувати (по) українському звичаю.

2. Рапорт віддавали (по) військовому. — Кожному герою дали (по) військовому званню.

 

Завдання 4. Складіть речення з словосполученнями. Визначте, якими членами речення виступають однозвучні слова.

(По) перше, про результати конкурсу, (по) друге, про цікаві призи; (по) третє листопада.

 

Завдання 5.

До поданих слів доберіть з довідки синоніми і запишіть. Запам'ятайте правопис прислівників. Складіть 2 речення з прислівниками (на вибір).

День у день, врешті-решт, спрадавна.

Довідка: кінець кінцем, день при дні, з давніх-давен, з діда-прадіда, повсякчасно, повсякдень.

 

Завдання 6. Запиши слова у три колонки: разом, окремо, через дефіс. Якщо ти правильно виконав завдання, то, читаючи згори до низу перші літери кожного слова, написаного разом і через дефіс, почнеш і закінчиш афоризм Олександра Довженка. А друге слово у цьому реченні ти віднайдеш сам.

На/льоту, де/не/де, позаду, одвіку, от/таки, с/переду, без/увагу, будь/яку, під/силу, по/середині, ін/коли, на/сміх, уві/сні, швидко/плинно, один/в/один, рано/в/ ранці, аби/як, по/троє, й/мовірно, ось/ось, тим/часом, тим/часово, в/цілому, екстра/вагантно.


Теги: прислівник, Демченко Н.І.
Навчальний предмет: Українська мова
Переглядів/завантажень: 1657/237


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar