Головна » Українська література |
Мета: підготування учнів до поглибленого сприйняття твору як ліро-епічної поеми; поглибити знання учнів про поему; допомогти учням з'ясувати та засвоїти зміст поеми Лесі Українки; розвивати в учнів навички роботи з художнім текстом, уміння виразно читати та аналізувати ліро-епічний твір, висловлювати власні думки щодо прочитаного; формувати в дітей високі моральні якості - гуманізм,щирість,ненависть до зла, грубості, несправедливості. Обладнання:текст поеми,ілюстрації до неї,таблиця "Поема як ліро-епічний жанр". ________________________Хід уроку____________________________ I. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми й мети уроку. II. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу. 1. Слово вчителя. Леся Українка протягом свого творчого життя крім багатьох віршів,драматичних творів, оповідань,статей написала й 9 ліро-епічних поем:"Русалка", "Самсон", "Місячна легенда", "Давня казка", "Роберт Брюс, король шотландський", "Одно слово", "Се ви питаєте за них...", "Віла-посес-тра", "Ізольда Білоручка". Майже всі вони пройняті ідеями визвольної боротьби проти соціального і національного гніту. Сюжети для більшості поем поетеса брала або з усної народної творчості, або з історичного минулого різних народів, або з біблійних легенд. Але на основі цих сюжетів Леся Українка порушувала проблеми, які й нині хвилюють людство. Однією з найкращих поем поетеси є "Давня казка",яка дула вперше опублікована у львівському журналі "Життя і слово"(1896), а пізніше в другій збірці віршів Лесі Українки "Думи і мрії". У ній порушено питання про роль поета і поезії у суспільному житті. Зі сторінок твору постає образ вільнолюбного співця, який своїм словом здатен підняти дух людей для визвольної боротьби. 2. Відомості з теорії літератури. Поема - віршований ліро-епічний твір, у якому розвинутий сюжет поєднаний з ліричними відступами. Це може бути віршована повість або оповідання, з напруженим динамічним розвитком події, характери розкриваються досить повно,широта охоплення життєвих явищ - від однієї до великої кількості подій. Ліро-епічний жанр - Наявність розгорнутого сюжету; - використання ліричних та епічних засобів у відтворенні дійсності; - розкриття внутрішнього стану героїв; - паралельно з образами, які входять в розвиток сюжету, є образ ліричного героя,не згадуючи про події його життя; вчинки героя. 3. Виразне читання поеми Лесі Українки "Давня казка". 4. Словникова робота. Обмін враженнями щодо прочитаного. 5. Евристична бесіда. - Що найбільше вразило в поемі? - Чому твір названий"Давня казка"? Яке значення тут має слово "казка" - фантастичний твір чи казання,розповідь,легенда? - Яка роль портрета в поемі? - Який конфлікт покладено в основу твору? Як згруповано персонажів? - Яку ж оцінку дає поетеса зображеним в поемі явищам, образам? - Який художній засіб, прийом найпомітніший у поемі? - Який епізод найбільше вас вразив? Чому? 6. Аналіз поеми 1. Визнач елементи сюжету поеми( робота в зошитах). Експозиція:________________________________________________________________ Зав'язка:___________________________________________________________________ Розвиток дії:________________________________________________________________ Кульмінація:________________________________________________________________ Розв'язка:__________________________________________________________________ 2. Мовно-виражальні засоби: 1)поетичний синтаксис: - антитеза____________________________ - інверсія____________________________ - фразеологізми_______________________; 2) лексика твору: - загальновживані слова________________ - архаїзми____________________________ - фольклор____________________________; 3) тропи: - епітети______________________________ - метафори____________________________ - порівняння___________________________; 4) особливості вірша: в його строфах заримована лише половина рядків. Н - д: На обличчі у поета Не цвіла урода гожа, Хоч не був він теж поганий,- От собі - людина Божа!.. Такі вірші називаються напівбілими або римованими віршами з холостими рядками. Чотиристопний хорей,яким написано"Давню казку",з одного боку, сприяє стрімкому розгортанню сюжету, з другого - наближає вірш до розмовної мови,казки,передає ритм часу,протягом якого наростає конфлікт між групами людей. 7. Літературна гра "Чи уважний ти читач?" ( Проводиться у формі літературного диктанту із взаємооцінюванням ) У тексті поеми "Давня казка"знайти слова, які показують: 1) як розуміє щастя людини поет, а як лицар; 2) хто врятував військо від ганьби і загибелі,як саме; 3) як висловлена думка про нескореність народу,натхненного поетовою піснею; 4) хто називав поета отаманом; 5) як помстився Бертольдо поетові; 6) яка роль поетової пісні в житті суспільства. III. Закріплення вивченого. 1. Створення висловлювань за ілюстраціями "Давньої казки" художників С.Караффи-Корбут, В.Касіяна, В.Панфілова ( альбом "Леся Українка"). 2. Інтерактивна вправа "Мікрофон". - Продовжіть речення. "Щодо проблеми вдячності, піднятій у творчості Лесі Українки, я думаю..." IV. Домашнє завдання. 1. Вивчити напам'ять уривок з поеми (за вибором учителя). 2. Складіть план порівняльної характеристики Поета і Бертольдо (письмово).
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |