Головна » Правознавство |
Мета: формувати в учнів поняття «правопорушення», ознайомити учнів з видами правопорушень, формувати вміння визначати, до якого виду правопорушень належать певні події, аналізувати події суспільного життя з позиції правознавства, розвивати вміння критично і креативно мислити, виховувати правосвідомих громадян. Обладнання: «Правознавство» підручник для 10 кл., авт. Гавриш С.Б., Сутковий В.Л., Філіпенко Т.М., мультимедійна презентація, схема «Склад правопорушення», картки для роботи в групах Основні поняття: правопорушення, суб’єкт правопорушення, об’єкт правопорушення, суб’єктивна сторона правопорушення, об’єктивна сторона правопорушення. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Мотивація навчальної діяльності Запитання 1. Чи завжди люди, посадові особи діють відповідно до встановлених норм та правил? 2. Чи відомі вам випадки, коли люди порушують закони? Перегляд відео ( Вирізки з мультиплікаційних фільмів «Ну, постривай!», «Канікули в Простоквашино, «Історія одного пограбування» та ін..) 1. Навести приклади порушення закону. 2. Проаналізувати пропоновані ситуації та визначити, що в них спільного. Орієнтовний перелік ситуацій Дівчина вихопила в дідуся сумку з грішми; • учень запізнився на уроки; • працівниця без поважної причини не з’явилася на роботу; • дівчина перейшла проїжджу частину дороги у невстановленому місці. Коментар учителя Головна спільна ознака — порушення певних норм, законів. В усіх випадках йдеться про правопорушення. IІІ. Вивчення нового матеріалу Робота з висловом Г. Сковороди План уроку. 1.Поняття та ознаки правопорушення «Мозковий штурм» Визначте ознаки правопорушення (за допомогою учителя). Результат — встановлення ознак правопорушення та його визначення. Правопорушенням називають будь-яке протиправне, винне діяння (дія або бездіяльність), що завдає шкоди людям, суспільству, державі і спричиняє юридичну відповідальність. Склад правопорушення Розповідь вчителя використанням схеми «Склад правопорушення» («Правознавство» підручник для 10 кл. , авт.. Гавриш С.Б., Сутковий В.Л., Філіпенко Т.М. ст..65). Склад правопорушення — це система об’єктивних та суб’єктивних ознак, які визнають певне діяння як правопорушення. 1. Суб’єкт — це осудна і дієздатна особа, яка вчинила правопорушення. 2. Суб’єктивна сторона — наявність вини у формі умислу або через необережність. 3. Об’єктивна сторона — діяння у формі дій або бездіяльності, а також умови, обставини, засоби, наслідки тощо. 4. Об’єкт — цінності, що охороняються правовою нормою. Робота з поняттями Робота в групах Метод «Навчаючи-вчуся» 1 гр. Об’єкт 2 гр. Об’єктивна сторона 3 гр Суб’єкт 4 гр. Суб’єктивна сторона Підведення підсумків роботи по першому питанню Види правопорушень Залежно від ступеня небезпеки, завданого правопорушенням, вони поділяються на: 1) злочини; 2) проступки. Правопорушення розрізняються залежно від галузі права. 1. Дисциплінарні проступки — порушення навчальної або юридичної дисципліни, внутрішнього розпорядку організації (установи). 2. Цивільно-правові — завдання майнової шкоди, порушення інших майнових або особистих немайнових благ, що захищені законом. 3. Адміністративні — порушення встановленого державою порядку в місцях суспільного призначення, а також порядку керування усіма іншими сферами життєдіяльності суспільства. 4. Кримінальні злочини — соціально небезпечні діяння або бездіяльність, за що законом передбачається кримінальна відповідальність. Робота в групах По закінченню роботи кожна група презентує результати своєї роботи і пропонує обміркувати правильність виконання. Причини правопорушень Ділова гра-дискусія Об’єдную учнів в малі групи. Кожній групі пропонується уявити себе народними депутатами України (або депутатами місцевої ради), на обговорення яких винесено питання про запобігання та зниження рівня злочинності. 1. Обговорити в групі та визначити причини, які призводять до правопорушень. 2. Запропонувати заходи, що сприятимуть зниженню рівня злочинності. 3. Доповісти про підсумки обговорення та обґрунтувати їх. Під час підбиття підсумків складається схема «Причини правопорушень»*. ІV. Закріплення вивченого матеріалу Завдання Визначте, яке правопорушення вчинено, та встановіть його склад. • Юнак ухиляється від отримання паспорта громадянина України; • учень відмовився подати щоденник вчителю; • дівчина не придбала квиток в трамваї і була затримана контролером; • водій, керуючи мотоциклом, перевищив дозволену швидкість руху. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Зіставлення очікуваних результатів уроку з досягнутими Завдання учням Поверніться до своїх записів «Знаю, цікавлюсь, хочу навчитись». Визначте, який інтерес ви задовольнили протягом уроку. Чи навчилися того, що запланували? Рефлексія — «Відкритий мікрофон» Завдання учням Пригадайте вислів Г. Сковороди, який ми розглядали на початку уроку. Що «хорошого» ми можемо дати для роботи свого розуму, щоб він не звертався до «поганого»? Висновок V. Домашнє завдання 1. Опрацювати матеріал §§ 9–10 (п. 4) підручника. 2. Знайти повідомлення засобів масової інформації про різні правопорушення та визначити їх вид, форму вини, склад правопорушення.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |