Головна » Правознавство |
Мета: ознайомити учнів з поняттям «власність»; навчити розрізняти форми власності, наводити приклади права володіння, користування розпорядження майном; ознайомити учнів з нормами Цивільного кодексу України щодо права власності; охарактеризувати підстави набуття та реалізації права власності неповнолітніх; розвивати вміння аналізувати правові ситуації на підставі нормативних актів; виховувати правову культуру та почуття відповідальності. Обладнання: Конституція України, витяги з Цивільного кодексу України, мультимедійна дошка, диск (відео, блок-схеми). Основні поняття: «власність», «володіння», «користування», «розпорядження», «власність приватна, державна, комунальна». Очікувані результати: Після уроку учні зможуть: пояснювати, що таке власність; Тип уроку: засвоєння нових знань. Структура уроку І Організаційний момент. ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності. ІІІ Вивчення нового матеріалу: 1. Право власності, його зміст. 2. Набуття права власності. 3. Права неповнолітніх осіб щодо розпорядження майном. IV Узагальнення та систиматизація знань і вмінь учнів. V Закріплення нових знань. VI Підсумок уроку. VII Домашнє завдання. Хід уроку. І Організаційний момент. ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності. Проблемне запитання. На мультимедійній дошці учням пропонується відео слайд №2 презинтації (монтаж епізодів фільму «Робінзон Крузо»), учням ставиться запитання, на яке вони мають дати відповідь в кінці уроку на основі вивченого матеріалу. Запитання: «Чи є острів з усією його живою та неживою природою власністю Робінзона?» ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Слово вчителя Основою Цивільного права є право власності, адже немає жодної людини у світі, яка хоча б чимось не володіла. Поняття «власність» існує майже стільки, скільки існує сама людина. В різні часи і в різних народів були свої способи і методи регулювання права власності, хоча сама суть цього поняття залишалась незмінною. Як же тлумачить право власності законодавство України? Робота у групах. Завдання групам Група 1. Опрацювати Конституцію України, стаття 41. Група 2. Опрацювати Цивільний кодекс,статті 316-317. Група 3. Опрацювати Цивільний кодекс,статті 319,321. По закінченні роботи в групах учні коментують опрацьовані статті і приходять до висновку, що згідно з Конституцією України, Цивільним кодексом України власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном. Учитель. Правознавці називають ці права тріадою власності. Мультимедійна дошка слайд №3. Мультимедійна дошка слайд №4. Правові ситуації Я маю велосипед, тобто я ним володію. Мультимедійна дошка слайд №5. Робота в групах. Закінчити нижче наведені речення і зробити висновок. Я маю земельну ділянку, тобто я нею … Цивільний кодекс України, ст. 317 п.2. На зміст права власності не впливають місце проживання власника та місце знаходження майна Цивільний кодекс України, ст.321. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Вилучати власність можна лише після виплати компенсації за це майно. Конфіскувати, тобто вилучати майно без компенсації, можна тільки за рішенням суду. Робота над поняттями «виплата компенсації», «конфіскація». Мультимедійна дошка слайд №7. Правові ситуації: Визначте, на скільки правомірні дії? У зв’язку з реконструкцією центральної площі міста, безоплатно була вилучена частина власності громадян, які проживали поряд із центральною площею. 2. У громадянина Петренка, підозрюваного у скоєнні правопорушення, була конфіскована частина його майна за рішенням дільничого міліціонера. Конституція України, ст.13. Завданн.я. 1. Що є власністю народу України? 2. Які органи влади розпоряджаються власністю народу України від його імені? Мультимедійна дошка слайд №8. Склад, кількість і вартість майна, якими може володіти людина не обмежується, крім випадків передбачених законом. Такі обмеження встановлені, зокрема, щодо зброї, боєприпасів, вибухових речовин, наркотичних і психотропних засобів. Мультимедійна дошка слайд №9. Завдання Визначіть, до якої форми власності належить 1. Ранець школяра. 2. Монастирищенська ЗОШ №2. 3. Скутер. 4. Залізниця. 5. Приватизована квартира. 6. Кінотеатр “Промінь” 7. Золотий годинник. 8. Ракетна установка. 9. Фотоапарат. 10. Заповідник «Асканія-Нова» . Набуття права власності. Законодавство передбачає різні способи набуття права власності на майно. Цивільний кодекс України Ст.328. Підстави набуття права власності Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема з правочинів (дії особи направлені на набуття, зміну чи припинення цивільних прав чи обов’язків) Мультимедійна дошка, слайд №10. Шляхи набуття власності. Учитель. Яким чином громадяни можуть отримати право власності на знахідку, скарб? Мультимедійна дошка слайд №11. Із наведених ситуацій визначте, коли особа стає власником. 1. Ольга купила комп'ютер. 2. Сергій взяв книгу у бібліотеці. 3. Євген орендує квартиру. 4. За домовленістю Іван користується бензопилою. 5. Наталія отримала у подарунок годинник. 6. Мама отримала від бабусі у спадок будинок за містом. Буква закону. Цивільний кодекс України Ст.31-32 Мультимедійна дошка,слайд №12. Право власності неповнолітніх: 1. Часткова цивільна дієздатність (до 14 років) – дрібні побутові угоди, особисті немайнові права на результати інтелектуальної, творчої діяльності. Іншим майном, що їй належить розпоряджаються батьки в її інтересах. 2. Неповна цивільна дієздатність (з 14 до 18 років) – самостійно розпоряджатися заробітком, стипендією, укладати договір банківського вкладу, здійснювати права на результати інтелектуальної діяльності; інші правочини за згодою батьків. 3. Повна цивільна дієздатність: 18 років, реєстрація шлюбу, особа 16 років, яка працює за трудовим договором, записана батьком чи матір’ю дитини. Робота з підручником Помету О. І., Ремех Т. О. Правознавство. Практичний курс: підручник для 9 кл. – К.: Літера ЛТД, 2009. -192 с. Учні працюють в групах. Завдання 3 с. 75 IV Узагальнення та систематизація знань і вмінь. V Підсумок уроку. Учитель підводить учнів до висновку, що власник володіє, користується і розпоряджається майном на власний розсуд, незалежно від волі осіб, але не на шкоду іншим особам, інтересам суспільства. Учні дають відповідь на запитання поставлене на початку уроку: «Чи є острів власністю Робінзона Крузо?» Учні роблять висновок, що Робінзон володів і користувався живою і неживою природою острова, але не можуть стверджувати, що він ним розпоряджався, оскільки не було осіб, з якими у нього була б потреба з’ясовувати відносини щодо права власності на острів. Учитель робить висновок, що власність - це відношення соціальне, оскільки характеризує не відношення суб’єкта до об’єкта, а відношення між суб’єктами стосовно об’єкта. VI Домашнє завдання Опрацювати тему 12. Ознайомитися із статтями Цивільного кодексу 23-29.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |