Головна » Хімія |
Мета: ознайомити учнів із поняттям «вуглеводи», молекулярними формулами глюкози, сахарози, крохмалю і целюлози, їх фізичними і хімічними властивостями, поширенням у природі; загальною схемою виробництва цукру; продовжити розкривати внесок хімії у формування наукової картини світу, наукового світогляду учнів; сприяти розвитку гуманістичних рис особистості учнів: уяви, уваги, самостійності; їхніх творчих здібностей, вихованню екологічної культури. Тип уроку: урок засвоєння нових знань І. Актуалізація опорних знань 1) Заповнити схему (на дошці): органічні речовини 2) Розв’язати задачу: На нейтралізацію моно карбонової кислоти масою 51,8 г. витратили розчин натрій гідроксиду об’ємом 252,5 мл. Із масовою часткою лугу 10% та густиною1,109г/мл. Визначте молекулярну формулу кислоти. 3) Робота за роздатковим матеріалом (тест) Тест
1. Укажіть формулу етанолу: А)СН4; б)С2Н6О; С3Н6О; г) С2Н4О
2. Укажіть речовину з якою реагує метанол: А)КОН; б) НСІ; в) Сu; г) NaCI
3. Укажіть речовину, яку використовують для виявлення гліцерину: А)CuO; б) CuCI2; в) CuSO4; г) Cu(OH)2
4.Позначте загальну формулу насичених одноосновних карбонових кислот: а) CnH2nCOOH; б) CnH2nO2; в)CnH2n+2O; г)CnH2n+2O2
5.Укажіть функціональну групу карбонових кислот: А) ОН; б)СООН; в)СО; г)СОН
6.Укажіть речовину, за допомогою якої можна визначити оцтову кислоту в розчині: А) калій гідроксид; в) лакмус; Б) арґентум оксид; г)фенолфталеїн
7.Укажіть формулу продукту взаємодії оцтової кислоти з натрій гідроксидом: А) HCOONa; б) CH3ONa; в) CH3COONa; г) CH3CH2ONa
8.Укажіть речовини, необхідні для добування етил форміату (метилово-етилового естеру): А) оцтова кислота та етанол; Б)мурашина кислота та метанол; В)оцтова кислота та метанол; Г)мурашина кислота та етанол.
9. Укажіть групу, у якій всі речовини взаємодіють з оцтовою кислотою: А) Na, Na2O, CH3COH; Б) Ca, NaOH, C2H5OH; В) Ca(OH)2, NaHCO3, C2H6; Г) K2CO3, CH3OH, C2H2.
4) Про яку речовину із специфічним запахом ми говорили на попередніх уроках? 5) До якого класу сполук вона належить? 6) Що таке карбонові кислоти? 7) Доведіть у якій із двох пробірок оцтова кислота (дослід) 8) Які властивості вона проявляє (дослід: взаємодія з Мg, содою) 9) Де її можна використати? 10) Перевірка тесту: 1б, 2б, 3г, 4б, 5б, 6в, 7в, 8г, 9б. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Ми активно працювали, тож давайте відпочинемо і поласуємо цукерками. Які на смак цукерки? ІІІ. Тема нашого уроку: « Вуглеводи: глюкоза, сахароза, крохмаль, целюлоза.» Ми повинні знати: молекулярні формули, поширення речовин у природі, фізичні та хімічні властивості представників даного класу. Із природознавства нам відомий процес фотосинтезу: із води та вуглекислого газу на світлі в зелених рослинах утворюються органічні речовини вуглеводи і виділяється кисень 6СО2+ 6Н2О hʋ С6Н12О6 +6О2 Що ж таке вуглеводи?
2) Класифікація вуглеводів (сахаридів)
Вуглеводи (сахариди) –це сполуки Карбону, Гідрогену, Оксигену, в яких співвідношення між Гідрогеном і Оксигеном таке, як у води Сn(H2O)m. Як правило містять декілька гідроксогруп ОН. Термін запропонував у 1844році професор Тартуського університету К. Шмідт.
Ознайомимося із даними представниками детальніше (робота дітей в групах за інструктивними картками та підручниками) 1 група - характеристика глюкози ст.215-216 2група – характеристика сахарози ст.217-218 3 група – характеристика крохмалю ст.220-222 4 група – характеристика целюлози ст.223-224
Хімічні властивості І. Глюкози: 1. Якісна реакція на глюкозу t СН2ОН-(СНОН)4-СОН + Cu(OH)2 СН2ОН-(СНОН)4-СОOН + Cu2O +H2 2. Поступове окиснення С6Н12О6 + 6О2 6СО2 + 6Н2О 3. Бродіння: Спиртове С6Н12О6 дріжджі 2С2Н5ОН+ СО2 Молочно-кисле С6Н12О6 ферменти 2СН3-СНОН-СООН Глюконова кислота
ферменти С6Н12О6 С3Н7СООН + 2Н2+СО2 повітря ІІ.Сахарози: 1.Гідроліз H2SO4;t С12Н22О11 + Н2О С6Н12О6 + С6Н12О6 Глюкоза Фруктоза ІІІ. Крохмалю 1.Гідроліз відбувається ступінчасто до глюкози ферменти (С6Н10О5)n + nH2O nC6H12O6 2.Повне окиснення (С6Н10О5)n + 6nO2 6nCO2 + 5nH2O 3.Взаємодія з йодом (якісна реакція) (С6Н10О5)n + J2 синє забарвлення ІV. Целюлози 1.Гідроліз відбувається ступінчасто до глюкози Н2 (С6Н10О5)n + nH2O nC6H12O6 2.Повне окиснення (С6Н10О5)n + 6nO2 6nCO2 + 5nH2O 3.При нагріванні деревини без доступу повітря утворюються метан, метанол, ацетон, оцтова кислота.
Звіт кожної групи і заповнення таблиці на дошці -Глюкоза молекулярні формули, поширення речовин у природі, фізичні та хімічні властивості (Лабораторний дослід ст. 216) -Сахароза молекулярні формули, поширення речовин у природі, фізичні та хімічні властивості (лабораторний дослід) виробництво цукру (демонстрація фільму про виробництво цукру) -Крохмаль молекулярні формули, поширення речовин у природі, фізичні та хімічні властивості(лабораторний дослід ст.221) -Целюлоза молекулярні формули, поширення речовин у природі, фізичні та хімічні властивості (лабораторний дослід) ІV. Узагальнення вивченого матеріалу Так чому більшість харчових продуктів мають солодкий смак? V. Закріплення вивченого матеріалу (виконання тесту) Тест 1.Із наведених формул виберіть формули вуглеводів: А)С3Н8О; б)С5Н10О5; в)С12Н22О11; г)С6Н12О 2.Глюкоза належить до: А)моносахаридів; б)дисахаридів; в)полісахаридів 3.Складаєтьсяіз глюкози та фруктози: А)крохмаль; б)сахароза; в)целюлоза 4.Речовина, що утворює клейстер А)глюкоза; б)сахароза; в)крохмаль; г)целюлоза 5.Речовина, що утворює карамель: А)глюкоза; б)сахароза; в)крохмаль; г)целюлоза 6.Речовина, що має лінійну будову і не розчиняється у воді: А)глюкоза; б)сахароза; в)крохмаль; г)целюлоза 7.Виноградний цукор це: А)глюкоза; б)сахароза; в)крохмаль; г)целюлоза 8.Є складовою оболонок клітин рослин: А)глюкоза; б)сахароза; в)крохмаль; г)целюлоза 9.Найбільше у плодах, фруктах, березовому та кленовому соках: А)глюкоза; б)сахароза; в)крохмаль; г)целюлоза 10.Забарвлює йод у синій колір: А)глюкоза; б)сахароза; в)крохмаль; г)целюлоза 11.Може бродити: А)глюкоза; б)сахароза; в)крохмаль; г)целюлоза 12. Відносна молекулярна маса глюкози: А)190; б)200; в)180; г)178
Перевірка: 1в, 2а, 3б, 4в, 5б, 6г, 7а, 8г, 9б, 10в, 11а, 12в. VІ. Д/З§32-33 вправа Вуглеводи допомагають нам розв’язати безліч проблем. Вони живлять, вдягають, лікують, зігрівають, забезпечують рух, зберігають сталість внутрішнього середовища організму, беруть участь у збереженні і відтворенні спадкової інформації.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |