Головна » Хімія |
Мета уроку: Ознайомити учнів з особливостями будови карбонових кислот на прикладі оцтової, сформувати знання учнів про функціональну групу карбонових кислот, розглянути будову оцтової кислоти та її гомологів, розвивати вміння порівнювати та пояснювати властивості речовин. Матеріали: Розчини мурашиної та оцтової кислоти, купрум (II) сульфату, натрій гідроксиду, індикатори, гліцерин. Обладнання: підставка з пробірками, конічна колба, бюретка на штативі, таблиці «Фізичні властивості кислот», малюнки. Базові поняття: карбонові кислоти, оцтова кислота, карбоксильна група, функціональна група, основність кислот. Тип уроку: введення нових знань. Хід уроку І. Організація класу. ІІ. Перевірка домашнього завдання. Мотивація навчальної діяльності. Експрес-контроль з підтема: «Спирти» 1. Обведіть кружечком слово «Так», якщо твердження правильне, слово «Ні» - якщо неправильне. У спиртів функціональна група ОН Формула метанолу СН3ОН Молекула гліцеролу містить три гідроксильні групи Етанол активно взаємодіє з натрієм Етанол у розчині можна виявити за допомогою купрум (ІІ) гідроксиду Метанол активно взаємодіє з натрієм Етанол взаємодіє з натрієм гідроксидом Гліцерол у розчині можна виявити за допомогою купрум (ІІ) гідроксиду Метанол за звичайних умов газуватий Етанол та гліцерол за звичайних умов - рідини
2. Дати назви за наведеними формулами спиртів: а) СН3- СН- СН3 ОН б) СН3- СН2- СН2- СН2 ОН
в) С2Н5ОН
г) СН3 – СН – СН2 – СН2 – СН3 ОН 3) Укажіть ознаку якісної реакції на багатоатомні спирти: а) виділення фіолетового газу; в) знебарвлення розчину. с) поява темно-синього забарвлення розчину. ІІ. Вивчення нового матеріалу. 1. Створення проблемної ситуації. Сьогодні продовжимо вивчення розділу «Оксигеновмісні органічні сполуки» Можливо підказка №1 вам допоможе визначити тему нашого уроку. Учням видано малюнок №1. Розгляньте уважно малюнки, що на Вашу думку об'єднує ці речовини? Можемо припустити, що в цих речовинах містяться кислоти, оскільки вони кислі на смак. При вивченні неорганічної хімії ми зустрічались з таким класом сполук як неорганічні кислоти. Можливо мова на уроці піде у нас про кислоти? Підказка №2 ( учні розглядають другий малюнок ). З давніх давен люди розводили виноград. Багато століть тому навчились виробляти з нього вино. Дивовижні перетворення, які відбувались з виноградним соком під час утворення з нього вина, не могли не зацікавити людей. Вони помітили, що коли порушувався процес бродіння, вино скисало і перетворювалось в нову речовину з новими властивостями. Чи доводилось Вам зустрічатися з такими явищами, чи відомо Вам про такі факти? І так скисле вино перетворилось на оцет? Але основною його складовою є оцтова кислота. Історія відкриття оцтової кислоти. Оголошення теми уроку. Оцтова кислота, як представник карбонових кислот. Оголошення мети уроку. Підсумуємо, що нам вже відомо про карбонові кислоти. І так: карбонові кислоти містяться в тих продуктах, що І мал. в лимоні (лимонна) в яблуці ( яблучна) в щавлю ( щавлева) в виділеннях мурах ( мурашинна), але сама найвідоміша з органічних кислот - це оцтова кислота СН3СООН. Давайте розглянемо формули перших 5-пердставників гомологічного ряду насичених кислот (таб. 1) НСООН СН3СООН СН3 - СН2 - СООН СН3 - СН2 - СН2 - СООН СН3- СН2 - СН2 - СН2 - СООН Порівняйте, що спільного в будові карбонових кислот? Давайте виведемо загальну формулу карбонових кислот CnH2 nO2 Давайте запишемо визначення:«Органічні речовини, молекули яких містять одну або кілька карбоксильних функціональних груп, з’єднаних з карбоновим ланцюгом називаються карбоновими кислотами». Розглянемо класифікацію карбонових кислот (таб. №1, №2.) Таблиця№1
Таблиця №2
Давайте розглянемо особливості будови молекули оцтової кислоти: - запишемо структурну формулу; - запишемо електронну формулу;
Як довести, що це дійсно кислота? Як довести, що середовище кисле? Лабораторний дослід №1. «Дія оцтової кислоти на індикатор» Як образно висловити уявлення про дві протилежності? «Вони зійшлись. Тінь і промінь, пісні і проза, лід і пломінь». Мабуть кислоти й луги також варті того, щоб їх залучити в цей перелік. Під час взаємодії кислот з лугами відбуваєтьсь роззброєння, в результаті утворюється вода. Ми ще раз переконались, що перед нами - кислота. Розгляньте склянку з розчином оцтової кислоти і опишіть її фізичні властивості (колір, запах, розчинність). Розглянемо фізичні властивості інших карбонових кислот за таб. 2. Учні знайомляться з таблицею, опрацьовують матеріал, порівнюють фізичні властивості карбонових кислот. V. Узагальнення та закріплення знань. 1. Поясніть, чому молекула оцтової кислоти дисоціює у водному розчині? 2. Порівняйте етиловий спирт і оцтову кислоту за складом, будовою молекул і властивостями (складання таблиці) VІ. Висновки. VІІ. Рефлексія. Домашнє завдання. 26, 27 стр. 158 - 159 Підготувати стислі повідомлення про особливості окремих представників карбонових кислот.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |