Головна » Хімія

Оцтова кислота як представник карбонових кислот

Мета уроку: Ознайомити учнів  з особливостями  будови карбонових кислот на прикладі оцтової, сформувати  знання учнів про функціональну групу карбонових кислот, розглянути будову оцтової кислоти та її гомологів, розвивати вміння порівнювати та  пояснювати властивості речовин.

Матеріали: Розчини мурашиної та оцтової кислоти, купрум (II) сульфату, натрій гідроксиду, індикатори, гліцерин.

Обладнання: підставка з пробірками, конічна колба, бюретка на штативі, таблиці «Фізичні властивості кислот», малюнки.

Базові поняття: карбонові кислоти, оцтова кислота, карбоксильна група, функціональна група, основність кислот.

Тип уроку:  введення нових знань.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

     Мотивація навчальної діяльності.

Експрес-контроль з підтема: «Спирти»

1. Обведіть кружечком слово «Так», якщо твердження правильне, слово «Ні» - якщо неправильне.

У спиртів функціональна група ОН

Формула метанолу СН3ОН

Молекула гліцеролу містить три гідроксильні групи

Етанол активно взаємодіє з натрієм

Етанол у розчині можна виявити за допомогою купрум (ІІ) гідроксиду

Метанол активно взаємодіє з натрієм

Етанол взаємодіє з натрієм гідроксидом

Гліцерол у розчині можна виявити за допомогою купрум (ІІ) гідроксиду

Метанол за звичайних умов газуватий

Етанол та гліцерол за звичайних умов - рідини

 

2. Дати назви за наведеними формулами спиртів:

а) СН3- СН- СН3     

                     ОН

б) СН3- СН2- СН2- СН2      

                                ОН

 

в) С2Н5ОН      

 

г) СН3 – СН – СН2 – СН2 – СН3       

              ОН

3) Укажіть ознаку  якісної реакції на багатоатомні спирти:

     а) виділення фіолетового газу;

     в) знебарвлення  розчину.

     с) поява темно-синього забарвлення розчину.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

   1. Створення проблемної ситуації.

    Сьогодні продовжимо вивчення розділу  «Оксигеновмісні  органічні сполуки»

Можливо підказка №1 вам допоможе визначити тему нашого уроку.

Учням  видано малюнок №1.

Розгляньте  уважно малюнки, що на Вашу думку об'єднує  ці речовини?

Можемо припустити, що в цих речовинах   містяться кислоти, оскільки вони кислі на смак.

При вивченні неорганічної хімії ми зустрічались з таким   класом сполук як неорганічні кислоти.

 Можливо мова на уроці піде у нас про кислоти?

Підказка №2 ( учні розглядають другий малюнок ).

      З давніх давен  люди розводили виноград.

Багато століть тому  навчились виробляти з нього вино.

Дивовижні перетворення, які відбувались з виноградним соком під час утворення з нього вина, не могли не зацікавити людей. Вони помітили, що коли порушувався процес  бродіння,  вино скисало і перетворювалось  в нову  речовину з новими властивостями. Чи доводилось Вам зустрічатися з такими явищами, чи відомо Вам про такі  факти?

     І так скисле вино перетворилось на оцет?  Але основною його складовою  є оцтова кислота.

Історія відкриття оцтової кислоти.

Оголошення теми уроку. Оцтова кислота, як представник  карбонових кислот. Оголошення мети уроку.

Підсумуємо, що нам вже відомо про карбонові кислоти.

І так: карбонові кислоти містяться в тих продуктах, що  І мал.

 в лимоні (лимонна)

 в яблуці  ( яблучна)

 в щавлю ( щавлева)

 в виділеннях мурах ( мурашинна),

але сама найвідоміша  з органічних кислот  - це оцтова кислота СН3СООН.

Давайте розглянемо формули перших 5-пердставників гомологічного ряду насичених кислот (таб. 1)

 НСООН

 СН3СООН

 СН3 - СН2 - СООН

 СН3 - СН2 - СН2 - СООН

 СН3- СН2 - СН2 - СН2 - СООН

Порівняйте, що спільного в будові карбонових кислот?

Давайте виведемо  загальну формулу карбонових кислот CnH2 nO2

Давайте запишемо визначення:«Органічні речовини, молекули яких містять одну або кілька карбоксильних функціональних груп, з’єднаних з карбоновим ланцюгом  називаються карбоновими кислотами».

Розглянемо класифікацію карбонових кислот (таб. №1, №2.)

Таблиця№1

 

 Таблиця №2

 

Давайте розглянемо особливості будови  молекули оцтової  кислоти:

 - запишемо структурну формулу;

 - запишемо електронну формулу;    

 

Як довести, що це дійсно кислота? Як довести, що середовище кисле?

                          Лабораторний дослід  №1. «Дія оцтової кислоти на індикатор»

Як образно висловити  уявлення про дві протилежності?

«Вони зійшлись. Тінь і промінь, пісні і проза, лід і пломінь».

Мабуть кислоти й луги також варті того, щоб їх залучити в цей перелік.

Під час взаємодії кислот з лугами відбуваєтьсь роззброєння, в результаті   утворюється вода. Ми ще раз переконались, що перед нами - кислота.                   

 Розгляньте склянку з розчином оцтової кислоти і опишіть її фізичні властивості (колір, запах, розчинність).

Розглянемо фізичні властивості інших карбонових  кислот за таб. 2.

Учні знайомляться з таблицею, опрацьовують матеріал, порівнюють фізичні властивості карбонових кислот.

V. Узагальнення та закріплення знань.

1.  Поясніть, чому молекула оцтової кислоти дисоціює у водному розчині?

2. Порівняйте етиловий спирт і оцтову кислоту за складом, будовою молекул і властивостями (складання таблиці)

VІ. Висновки.

VІІ. Рефлексія.

Домашнє завдання.

  26, 27 стр. 158 -  159

Підготувати стислі повідомлення про особливості окремих представників карбонових кислот.


Теги: кислоти, оцтова кислота, Тірон Л.Г.
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1094/192


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar