Головна » Хімія |
Тип уроку: Урок загального розбору теми. Форма проведення: інтерактивна технологія «ажурна пилка». Хід уроку: Навчальні проблеми, які розглядаються на уроці: 1. Електролітична дисоціація карбонових кислот. 2. Взаємодія з металами, лугами, солями. 3. Взаємодія карбонових кислот із спиртами. 4. Реакції заміщення Гідрогену вуглеводневого радикалу на атоми галогенів. 5. Особливості будови і властивостей мурашиної кислоти. 6. Добування та застосування мурашиної і оцтової кислоти. I. Організація класу II. Актуалізація опорних знань Хімічний диктант 1. Карбонові кислоти - це речовини, молекули яких містять 2. Карбонові кислоти, що мають одну групу, називаються................................................. 3. Група - С \ складається з і груп. ОН 4. Загальна формула кислот 5. Назви карбонових кислот походять від назви відповідного....................................................... 6. Відсутність газоподібних................. кислот пояснюється утворенням.................................. 7. Вплив карбонільної..... змінює властивості III.Вивчення нового матеріалу На попередньому уроці вчитель разом з учнями сформував чотири групи („Неорганіки", „Органіки", „Форміати", „Практики"). „Неорганіки" читають, обговорюють, підтверджують експериментально хімічні властивості карбонових кислот, які характерні і для неорганічних кислот.
1. Електролітична дисоціація карбонових кислот. 2. Взаємодія з металами, лугами, солями. „Органіки" вивчають хімічні властивості карбонових кислот, що характерні для органічних сполук. 1. Взаємодія зі спиртами з утворенням естерів. 2. Заміщення атома Гідрогену у вуглеводневому радикалі атомом Хлору чи Брому. Особливості будови і властивості мурашиної кислоти досліджує група „Форміати". Добування та застосування мурашиної та оцтової кислоти готує група „Практики". У ході роботи учні користуються підручником (§ 28), опорними схемами( 1-4) (див. додаток 1), домашніми заготовками. Крім того, учитель підбирає додатковий матеріал по даних питаннях. Учні в групах працюють над своєю міні проблемою, обмінюються інформацією, проводять взаємоопитування. Після того, як учні справились із поставленими завданнями, учитель пропонує об'єднатися у нові групи з відповідними номерами ( від 1 до 4 ). Таким чином, у кожній з утворених груп є представники з чотирьох попередніх груп. Учні обмінюються інформацією і отже, у повному обсязі освоюють поставлені перед ними завдання. Два учні готують досліди біля дошки. Учитель стежить за роботою школярів у групах і при необхідності надає диференційовану допомогу. Загальний висновок роблять учні, представники кожної групи. IV. Закріплення вивченого матеріалу Учні, змінюючи один одного, виконують ланцюжок хімічних перетворень. • (Див. додаток 2) V. Оцінювання роботи на уроці. Учитель разом з учнями підводить підсумок роботи у групах та виставляє оцінки. VI. Домашнє завдання 1. Вивчити § 5 ( підручник „Хімія 11 клас, Л.П.Величко) 2. Конспект:
Додаток 1 Картка - завдання для групи „Неорганіки" 1. На основі знань про будову та хімічні властивості неорганічних кислот передбачити хімічні властивості карбонових: кислот. 2. Дослідіть розчин кислоти, виданої вам для дослідження індикатором і складіть рівняння її електролітичної дисоціації. 3. Наявність яких ще властивостей можна передбачити у досліджуваних карбонових кислот. Знайдіть серед виданих вам неорганічних речовин такі, з якими вони будуть вступати у взаємодію. Проробіть відповідні досліди. Складіть рівняння реакцій. 4. Загальний висновок. Картка - завдання для групи „Органіки" 1. Карбонові кислоти при взаємодії зі спиртами утворюють естери. Проведіть дослід, як описано в підручнику (ст. 159, § 28). Складіть рівняння реакції. 2. В карбонових кислотах хімічна реакція може відбуватися по місцю вуглеводневого радикалу. Легко кислоти вступають в реакції заміщення атомів Гідрогену в радикалі на атоми Хлору і Брому. Запишіть відповідні рівняння реакції. 3. Напишіть структурні формули бромооцтової, дибромооцтової та трибромооцтової кислот. Яка з них найсильніша і чому?
4. Загальний висновок. Картка - завдання для групи „Форміати " Записати структурну формулу мурашиної кислоти (метанової, форміатної). Виділити дві функціональні групи. Передбачити хімічні властивості мурашиної кислоти на основі будови молекули.
Мурашина кислота, подібно до альдегідів і на відміну від інших кислот, легко окислюється. Написати рівняння реакції „срібного дзеркала" мурашиної кислоти. Врахуйте, що одним із продуктів реакції є карбонатна кислота (Н2 С03). Мурашина кислота зневоднюється концентрованою сульфатною кислотою при нагріванні. Продуктами реакції є оксид карбону (II) та вода. Запишіть рівняння даної реакції. : Загальний висновок.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |