Головна » Хімія

Глюкоза та її властивості

Мета:

вивчити будову молекули глюкози, її фізичні, хімічні властивості, що пов’язані з наявністю функціональних груп, специфічні хімічні властивості. Повторити функціональні групи органічних сполук, якісні реакції на гідроксильну функціональну групу;

розвивати комунікабельність, вміння аналізувати новий матеріал, аналізувати, виділяти головне, систематизувати, оцінювати;

виховувати відчуття власної значущості, інтерес до предмету.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв’язки:

 біологія (фотосинтез, фізіологія тварин та людини), математика (математичні розрахунки), медицина (цукровий діабет, інсулін).

Обладнання:

віртуальна хімічна лабораторія, тестова програма, мультимедійна приставка, комп’ютери, підручник, зошит, лист командної відповіді, теоретичний блок інформації.

 

Хід уроку:

І. Установочно – мотиваційний етап

1) Активізація:

«М'ясо лами гуанако смачне лише тоді, коли тварину вбили під час відпочинку, але якщо палювання затягнулося і тварина довго бігала, тоді її м'ясо не їстівне.»

 

Сьогодні ми спробуємо дізнатися, чому таке можливе.

 

2) Відтворення і корекція опорних знань учнів:

Для досягнення успіху нам необхідно повторити матеріал попередніх уроків. Для цього я прошу кожну групу класифікувати речовини за формулами та записати послідовність літер, що у вас вийде.

Відповідь: ВУГЛЕВОДИ.

 

3) Актуалізація:

14 листопада – Всесвітній день боротьби з цукровим діабетом. Згідно статистики 150 млн людей на планеті хворі на цукровий діабет. Кількість людей зі скритим протіканням хвороби у 2 – 3 рази більше.

Цукровий діабет – це хвороба ендокринної системи, яка виникає внаслідок нестачі інсуліну. Цукор – основне джерело енергії для організму. В крові цукор міститься у формі глюкози, а інсулін допомагає глюкозі проникати в клітину.

 

ІІ. Проектувально – діяльницький етап

1) Тема, мета:

Саме «ГЛЮКОЗА ТА ЇЇ ВЛАСТИВОСТІ» стануть темою нашого уроку. Ми вивчимо будову молекули глюкози, її фізичні та хімічні властивості, значення та застосування.

 

2) Мотивація

На основі елементного аналізу встановлено: в глюкозі (С) = 40%; (Н) = 6,67%; (О) = 53,33%; М(глюкози) = 180г/моль. Встановіть формулу.

 

«Опитування по ланцюжку» - кожна команда по черзі розповідає певний етап в послідовності розв’язання задачі. Відповідь: С6Н12О6

 

3) Сприйняття та первинне осмислення нового матеріалу.

Я пропоную вам ознайомитися з теоретичним блоком інформації та скласти по ньому від 3 до 5 запитань.

 

Прошу кожну групу задати 1 найцікавіше запитання сусідній групі.

 

Якою може бути структурна формула глюкози?

Щоб відповісти на це запитання необхідно пригадати функціональні групи органічних сполук.

(Ротаційні групи – оцінка відповідей за 4ти бальною шкалою)

Демонстрація правильних відповідей на екрані.

Функціональна група одноатомних спиртів? (- ОН)
Функціональна група багатоатомних спиртів? ((-ОН)n)
Функціональна група карбонових кислот? (- СООН)
Функціональна група естерів? (- СООС-)

 

Спробуємо перевірити наявність згаданих функціональних груп в глюкозі (віртуальна лабораторія):

1) (- ОН) n? + Сu(ОН)2 = синій розчин – група (- ОН) n  є.

2) Карбонільна група + Сu(ОН)2 = синій розчин + нагрівання = червоний осад. – група є. ДЕМОНСТРАЦІЯ, пояснення.

                                                                                       

Висновок: глюкоза – багатоатомний альдегідоспирт (одна альдегідна група та п’ят гідроксильних)

 

Спробуйте записати структурну формулу глюкози.

 

СН2ОНСНОНСНОНСНОНСНОНСНО

 

Демонстрація на слайді циклічних молекул глюкози.

 

Спираючись на наявність функціональних груп давайте спрогнозуємо хімічні властивості глюкози:

Як багатоатомний спирт -

[*]     + Сu(ОН)2 = синій розчин;

[*]     + карбонова кислота = естер.

Як альдегід –

[*]     + Сu(ОН)2 + нагрівання = СН2ОН(СНОН)4СООН + Сu2О + Н2О             червоний осад.

[*]     + Ag2О = СН2ОН(СНОН)4СООН + Ag (Демонстрація)

 

Специфічні властивості глюкози.

Слайди, запис в зошиті.

1) Спиртове бродіння С6Н12О6 = 2С2Н5ОН + 2СО2

                                                    Етанол

2) Молочнокисле бродіння С6Н12О6 = СН3-СН-СООН

                                                                    ОН    молочна кислота

 

ІІІ. Рефлексійно – оціночний етап

1) Результати (оцінка діяльності):

«Лови помилку».

 Виберіть правильний на вашу думку запис формули глюкози.

Демонстрація слайду.

Тестування з комп’ютерною підтримкою (один представник від групи, максимум 9 балів) 2 хв.

 

[*]     Фізичні властивості глюкози.

[*]     Продукти харчування з максимальним вмістом глюкози.

[*]     Властивості глюкози як багатоатомного спирту.

[*]     Властивості глюкози як альдегіду.

[*]     Специфічні властивості глюкози.

 

2) Узагальнення та систематизація:

Скласти опорний конспект з теми. Кожна група отримує завдання скласти «шпаргалку» певної частини вивченого на уроці матеріалу. Після виконання частини «шпаргалки» з’єднуються разом стиплером.

 

Заповніть в листі командної відповіді графу «САМООЦІНКА» написавши свої прізвища, та оцінивши за 12 бальною системою свій вклад в роботу групи. Не забудьте позначити свій емоційний стан під час уроку.

 

3) Підведення підсумків уроку, повідомлення домашнього завдання:

Чому м'ясо лами гуанако стало неїстівне?

 

Коли клітина дихає, глюкоза «згорає» в ній перетворюючись на вуглекислий газ та воду з виділенням енергії. Але, припустимо, тварина довго біжить. Кисень не встигає потрапити до клітин м’язів. Починається цікавий процес – ГЛІКОЛІЗ, коли під час розпаду глюкози утворюється молочна кислота. Кожен, хто куштував кисле молоко знайом з його смаком. Саме молочна кислота зіпсувала м'ясо тварини.

Домашнє завдання: «Незвичайна звичайність»


Теги: Рогожнікова О.В., Глюкоза
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 622/209


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar