Головна » Хімія |
Мета: вивчити будову молекули глюкози, її фізичні, хімічні властивості, що пов’язані з наявністю функціональних груп, специфічні хімічні властивості. Повторити функціональні групи органічних сполук, якісні реакції на гідроксильну функціональну групу; розвивати комунікабельність, вміння аналізувати новий матеріал, аналізувати, виділяти головне, систематизувати, оцінювати; виховувати відчуття власної значущості, інтерес до предмету. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Міжпредметні зв’язки: біологія (фотосинтез, фізіологія тварин та людини), математика (математичні розрахунки), медицина (цукровий діабет, інсулін). Обладнання: віртуальна хімічна лабораторія, тестова програма, мультимедійна приставка, комп’ютери, підручник, зошит, лист командної відповіді, теоретичний блок інформації.
Хід уроку: І. Установочно – мотиваційний етап 1) Активізація: «М'ясо лами гуанако смачне лише тоді, коли тварину вбили під час відпочинку, але якщо палювання затягнулося і тварина довго бігала, тоді її м'ясо не їстівне.»
Сьогодні ми спробуємо дізнатися, чому таке можливе.
2) Відтворення і корекція опорних знань учнів: Для досягнення успіху нам необхідно повторити матеріал попередніх уроків. Для цього я прошу кожну групу класифікувати речовини за формулами та записати послідовність літер, що у вас вийде. Відповідь: ВУГЛЕВОДИ.
3) Актуалізація: 14 листопада – Всесвітній день боротьби з цукровим діабетом. Згідно статистики 150 млн людей на планеті хворі на цукровий діабет. Кількість людей зі скритим протіканням хвороби у 2 – 3 рази більше. Цукровий діабет – це хвороба ендокринної системи, яка виникає внаслідок нестачі інсуліну. Цукор – основне джерело енергії для організму. В крові цукор міститься у формі глюкози, а інсулін допомагає глюкозі проникати в клітину.
ІІ. Проектувально – діяльницький етап 1) Тема, мета: Саме «ГЛЮКОЗА ТА ЇЇ ВЛАСТИВОСТІ» стануть темою нашого уроку. Ми вивчимо будову молекули глюкози, її фізичні та хімічні властивості, значення та застосування.
2) Мотивація На основі елементного аналізу встановлено: в глюкозі (С) = 40%; (Н) = 6,67%; (О) = 53,33%; М(глюкози) = 180г/моль. Встановіть формулу.
«Опитування по ланцюжку» - кожна команда по черзі розповідає певний етап в послідовності розв’язання задачі. Відповідь: С6Н12О6
3) Сприйняття та первинне осмислення нового матеріалу. Я пропоную вам ознайомитися з теоретичним блоком інформації та скласти по ньому від 3 до 5 запитань.
Прошу кожну групу задати 1 найцікавіше запитання сусідній групі.
Якою може бути структурна формула глюкози? Щоб відповісти на це запитання необхідно пригадати функціональні групи органічних сполук. (Ротаційні групи – оцінка відповідей за 4ти бальною шкалою) Демонстрація правильних відповідей на екрані. Функціональна група одноатомних спиртів? (- ОН)
Спробуємо перевірити наявність згаданих функціональних груп в глюкозі (віртуальна лабораторія): 1) (- ОН) n? + Сu(ОН)2 = синій розчин – група (- ОН) n є. 2) Карбонільна група + Сu(ОН)2 = синій розчин + нагрівання = червоний осад. – група є. ДЕМОНСТРАЦІЯ, пояснення.
Висновок: глюкоза – багатоатомний альдегідоспирт (одна альдегідна група та п’ят гідроксильних)
Спробуйте записати структурну формулу глюкози.
СН2ОНСНОНСНОНСНОНСНОНСНО
Демонстрація на слайді циклічних молекул глюкози.
Спираючись на наявність функціональних груп давайте спрогнозуємо хімічні властивості глюкози: Як багатоатомний спирт - [*] + Сu(ОН)2 = синій розчин; [*] + карбонова кислота = естер. Як альдегід – [*] + Сu(ОН)2 + нагрівання = СН2ОН(СНОН)4СООН + Сu2О + Н2О червоний осад. [*] + Ag2О = СН2ОН(СНОН)4СООН + Ag (Демонстрація)
Специфічні властивості глюкози. Слайди, запис в зошиті. 1) Спиртове бродіння С6Н12О6 = 2С2Н5ОН + 2СО2 Етанол 2) Молочнокисле бродіння С6Н12О6 = СН3-СН-СООН ОН молочна кислота
ІІІ. Рефлексійно – оціночний етап 1) Результати (оцінка діяльності): «Лови помилку». Виберіть правильний на вашу думку запис формули глюкози. Демонстрація слайду. Тестування з комп’ютерною підтримкою (один представник від групи, максимум 9 балів) 2 хв.
[*] Фізичні властивості глюкози. [*] Продукти харчування з максимальним вмістом глюкози. [*] Властивості глюкози як багатоатомного спирту. [*] Властивості глюкози як альдегіду. [*] Специфічні властивості глюкози.
2) Узагальнення та систематизація: Скласти опорний конспект з теми. Кожна група отримує завдання скласти «шпаргалку» певної частини вивченого на уроці матеріалу. Після виконання частини «шпаргалки» з’єднуються разом стиплером.
Заповніть в листі командної відповіді графу «САМООЦІНКА» написавши свої прізвища, та оцінивши за 12 бальною системою свій вклад в роботу групи. Не забудьте позначити свій емоційний стан під час уроку.
3) Підведення підсумків уроку, повідомлення домашнього завдання: Чому м'ясо лами гуанако стало неїстівне?
Коли клітина дихає, глюкоза «згорає» в ній перетворюючись на вуглекислий газ та воду з виділенням енергії. Але, припустимо, тварина довго біжить. Кисень не встигає потрапити до клітин м’язів. Починається цікавий процес – ГЛІКОЛІЗ, коли під час розпаду глюкози утворюється молочна кислота. Кожен, хто куштував кисле молоко знайом з його смаком. Саме молочна кислота зіпсувала м'ясо тварини. Домашнє завдання: «Незвичайна звичайність»
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |