Головна » Хімія

Генетичний зв’язок між класами органічних сполук

Мета уроку: навчальна: узагальнити знання учнів про класи органічних сполук, закріпити знання учнів про склад, будову, фізичні та хімічні властивості спиртів, альдегідів, карбонових кислот, повторити їх способи добування та застосування, перевірити вміння писати рівняння реакцій і розв’язувати задачі; розвивальна: розвивати пам’ять, логічне мислення, уміння нестандартного мислення; виховна: виховувати творчий підхід до навчання, колективізм, інтерес до хімії.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань учнів.

Форма проведення: хімічний турнір.

Обладнання: штатив із пробірками, спиртівка, пробіркотримач, перфокарти, роздаткові картки із завданнями, роздаткові таблиці «Відносні молекулярні маси деяких неорганічних та органічних речовин».

Реактиви: фенол, оцтова кислота, формалін, купрум (ІІ) сульфат, натрій гідроксид, кальцій карбонат, ферум (ІІІ) хлорид.

Методи: інтерактивні методи навчання: робота у групах, парах, ігри.

 

Хід уроку

І Організаційний момент

Клас ділиться на три групи з рівною кількістю учнів.

ІІ Основна частина уроку

2.1 Актуалізація і коригування знань учнів

Які оксигеновмісні органічні сполуки ви знаєте?
Що таке спирти?
Назвіть перші 5 представників спиртів.
Де застосовуються спирти?
Які фізичні властивості притаманні спиртам?
Які речовини називаються альдегідами?
Наведіть приклади альдегідів.
Які галузі застосування альдегідів?
Що таке карбонові кислоти?
Назвіть відомі вам органічні кислоти.
Які фізичні властивості притаманні карбоновим кислотам?
Назвіть фізичні властивості альдегідів.
Наведіть загальні формули спиртів, альдегідів, карбонових кислот.
Назвіть функціональні групи спиртів, альдегідів, карбонових кислот.

На перфокартах наведені формули органічних сполук. Учні записують назви цих речовин, передаючи картку із завданнями один одному.

 

Перфокарта

СН3ОН

СН3СООН

НСОН

СН3СОН

С2Н5ОН

НСООН

С3Н7ОН

 

Речовина, за допомогою якої лікують алкоголізм.
Речовина, яка викликає захворювання на алкоголізм.
Речовина, яку використовують у парфумерії для виробництва кремів як пом’якшуючий засіб.
Речовина, яку застосовують для зберігання біопрепаратів.
Речовина, яку застосовують в медицині як препарат при серцево-судинних захворюваннях?
Речовина, 15 мл якої викликає сліпоту, а 25 мл – смерть.

 

Серед наведених речовин викресліть формули спиртів.

СН3ОН

СН4

С2Н5ОН

С2Н2

С3Н7ОН

С4Н9ОН

С6Н6

НСООН

С5Н11ОН

 

Серед наведених речовин викресліть формули альдегідів.

СН3СОН

С4Н9СОН

С2Н5СООН

С2Н5СОН

С3Н7 СООН

С6Н6

С3Н7СОН

НСООН

НСОН

 

Серед наведених речовин викресліть формули карбонових кислот.

СН3СООН

С3Н7ОН

С2Н5СООН

С2Н5ОН

С3Н7СООН

С4Н9СООН

С6Н6

НСООН

С5Н11ОН

Вчитель проводить досліди із «загадковими» речовинами, а учні мають їх відгадати та записати відповідні реакції на дошці.

Дослід 1. Взаємодія формаліну із купрум (ІІ) гідроксидом.

Дослід 2. Взаємодія фенолу із ферум (ІІІ) хлоридом.

Дослід 3. Взаємодія оцтової кислоти із кальцій карбонатом.

 

Здійсніть генетичні перетворення, виражені схемами:

 

Назвіть речовини, позначені літерами.

1. Яку масу етанолу можна окиснити купрум (ІІ) оксидом масою 16 г з масовою часткою домішок 3%?

2. На розчин етаналю масою 25 г з масовою часткою речовини 40% подіяли амоніачним розчином аргентум (І) оксиду. Яка маса осаду, якщо речовини повністю прореагували?

3. Етаналь масою 17,6 г прореагував з купрум (ІІ) гідроксидом масою 80 г. Яка маса етанової кислоти утворилась?

 

ІІІ Заключна частина уроку

3.1 Підведення підсумків роботи на уроці

3.2 Домашнє завдання

Література

Вердіна С.В., Панченко А.Г. Секрети педагогічної майстерності. Уроки для вчителя. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – 111 с.
Десятченко Н. Моделі сучасних уроків // Завуч. – 2002. - № 35.
Житник Б.О. Методичний порадник. Форми і методи навчання. – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 128 с.
Настільна книга педагога. Посібник для тих, хто хоче бути вчителем-майстром /Упорядники Андрєєва В.М., григораш В.В. – Х.: Вид. група «Основа», 2006. – 352 с.
Освітні технології: Навчально-методичний посібник /О.М. Пєхота, А.З.Кіктенко, О.М. Любарська та ін.; за заг. ред. О.М.Пєхоти. – К.: Вид. А.С.К., 2002. – 252 с.
Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібник. – К.: Вид. А.С.К., 2004. – 192 с.
Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок.. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – 88 с.


Теги: Левицька Н.Т., органічні сполуки
Навчальний предмет: Хімія
Переглядів/завантажень: 1945/190


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar