Головна » Фізика

Лабораторна робота «Дослідження явища дифузії в рідинах і газах»

Мета. Ввести поняття про дискретність речовин. Сформувати уявлення про частинки (молекули і атоми), що становлять межу механічного поділу речовин які недоступні прямому спостереженню. Розкрити такі положення МКТ: молекули речовин знаходяться в безперервному русі; між ними існують сили взаємодії та проміжки. Показати взаємозв’язок між швидкістю руху молекул та температурою тіла. Ознайомити з будовою атома та з завданням  пошуково-дослідницької лабораторної роботи за номером 8 (зошит для лабораторних робіт з фізики в 7 класі, РОІППО, ст.20)

І. Організаційна частина

ІІ. Діагностика ступеня засвоєння вивченого матеріалу

         Конкурс 1. Сортування

Завдання. Ви маєте картки з таблицею стовпці якої не заповнені

 

Записати фізичні терміни у відповідні стовпці.

Терміни: стіл, хліб, годинник, довжина, об’єм, кипіння води, танення льоду, залізо, скляна паличка, падіння каменя, смола, час, рулетка, блискавка, гудзик, крапелька води, вода, ручка, лінійка, мідь, Юпітер, учень, мензурка, крейда.

Перевірка правильності через взаємоконтроль, учням пропонуються правильні відповіді

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Щоб розуміти природу треба не тільки розпізнавати явища, а ще й вміти їх пояснювати. Чому те чи інше явище відбувається так, а не інакше. Тобто вивчати фізику на основі нових фізичних обґрунтувань – цілих теорій. Для цього здійснимо фантастичну подорож на будівництво «Речовин». Чи мають вони щось спільне?

IV. Вивчення нового матеріалу

З чого складається крейда, вода, мед, сіль, повітря? Як побачити їх найменші частинки?
Що схоже бачили ви на крейду?

Досліди: (Борошно, пил, цукрова пудра,…)

Розтираємо у ступці борошно. Чи відчували ви у млині запах борошна?
Наливаємо крапельку одеколону на тканину. Куди він зник? Чи бачили ви як він залишав тканину?
Нагріваємо руками термометр і бачимо розширення рідини в ньому. Чому? Що це?
Маємо 2 мл солі у 5 мл шприці і 3 мл води у 5 мл шприці. Який об’єм буде, якщо воду доллємо до солі?
Маємо 2 мл маку і 3 мл рису. Знову передбачаємо їх спільний об’єм, перевіряємо. Попробуємо стиснути суміш

 

Наші висновки:

частинки речовини можна розбирати на такі маленькі, що невидимі оком
Частинки одеколону частково переходять у повітря, тобто рухаються
Між частинками є проміжки

Для зручності уявимо, що частинки мають вигляд кульок і замалюємо розміщення частинок.

а) при розширенні і стисканні речовини

 

б) при змішуванні різних речовин

 

Ми провели деякі міркування з яких можна зробити висновки і якіі вам знайомі з курсу природознавства

 

Робота з підручником   (Фізика.7 клас. В. Р. Ільченко, С. Г. Куликовський, О. Г. Ільченко)

П 11. ст.63 (3-ій абзац знизу)

План роботи

Складна будова атома та його моделі (мал.44, ст.64)
Молекула – найменша частинка речовини, що зберігає її властивості. Моделі деяких молекул (мал.45, ст.65)

Знайомство з таблицею Д.І. Менделєєва, її упорядкованість

Прості і складні речовини.

 

Взаємодія частинок речовини

Проблема. Якщо речовина складається з молекул, між якими є проміжки і ці молекули рухаються, то чому ми маємо суцільні тверді тіла, які важко зруйнувати і неможливо скріпити назад своїми зусиллями

Пояснення електромагнітної природи сил притягання та відштовхування між молекулами

Явище дифузії

Дослід 1. У двох склянках знаходяться кристали мідного купоросу. В одну  з них доливаємо повільно холодну воду, а в другу теплу.

Дослід 2. На дно склянки кладемо таблетку фурациліну, доливаємо повільно воду. Спробуйте пояснити те, що ви бачили.

Броунівський рух

Дослід 3.У довгу скляну трубку (50см) налиту водою повільно опускаємо пінцетом червону гуашеву фарбу, трубку можна держати горизонтально або з нахилом. Дослід повторити з гарячою водою.

Висновки щодо проведених дослідів

V. Застосування нових знань

Конкурс «Мікрофон»

 З чого складаються речовини?

2. Що відбувається з проміжками між частинками, як прогинається дошка? І які сили між молекулами тут проявляються сильніше?

3. Що відбувається з молекулами коли стикається гумовий шнур і які тут сили проявляються сильніше?

4. Які частинки апельсина потраплять до наших органів нюху?

5. Чому крейда залишає сліди на дошці?

6. Чому стераються підошви у взуття?

7. Чому всі тіла нам здаються суцільними?

8. Чому пластмасову кришку перед закриванням банки нагрівають?

9. Чому докинувши у повну чашку чаю цукор - чай ще може не виллятись?

10. За рахунок чого відбувається просолювання огірків та інших продуктів харчування

VI. Підсумки та висновки

Сьогодні ми створили фізичну теорію будови речовини. У вас на партах є пам’ятка «Як вивчати». Знаходимо там «Фізична теорія» і спробуємо розібратись у запропонованих пунктах

Основні поняття, положення теорії. Коло явищ, що охоплюється даною теорією
Дослідне обґрунтування теорії
Основні наслідки теорії
Межі її застосування

VII. Домашнє завдання

Читати П11 (до «Будова газоподібних, рідких і твердих тіл»)

             П12

Для допитливих ст.71-72, підручник.

Виконати лабораторну роботу №8 за варіантами ст.20. Зошит для лабораторних робіт.

 

Світ біології, географії та фізики через призму світлових явищ

 

Бліц-опитування

Бліц-опитування за темою «Світлові явища» прово­димо для  7-гокласу, розділивши уч­нів на біологів, географів та фізиків. Питання ви­світлюємо на екрані або роздруковуємо для кожно­го учня (див. додаток).  Серед учнів обираються  найкращі  науковці: біологи, географи, фізики.

Додаток Бліц-опитування біологів

1.   Які тварини, що є джерелом холодного світіння, вам відомі?

2.   Який колір має вода у чистому прозорому водой­мищі?

3.   Чому комахи, що живуть на півночі, на високогір'ї мають темне забарвлення?

4.   Чому білого ведмедя не засліплює блиск снігу та льоду в сонячні дні?

.

5.   Чому для людей, що живуть у полярних широ­тах, сніг є небезпечним?

6.   Жуки-вітрячки живуть у воді, але є частими гостями на суші. Навіщо природа дала їм дві пари очей?

7.   Чий кришталик ока — людини чи риби — пови­нен сильніше заломлювати світло?

8.   Яка людина краще бачить під водою: далекозо­ра, короткозора чи з нормальним зором?.

9.   Чому очі кішки яскраво світяться в темряві, якщо на них направити світловий промінь?

.

10. Чому високо в горах людина засмагне швидше?

11. Чому сонячного дня не рекомендується полива­ти рослини?

 

Відповіді

 

1. Найбільше тварин, що світяться, живуть у мо­рях і океанах. Світяться інфузорії-ночесвітки, коралові поліпи, медузи, головоногі молюски та багато риб, особливо глибоководних. Є світні істоти і серед мешканців суші — це жуки-світлячки.

2. Якщо вода глибока й чиста, то вона здається голу бою завдяки відбиванню блакитного неба від її по­верхні. Вода на мілководді здається зеленуватою через відбивання світла від дна. Забруднення мо­жуть надавати воді різних відтінків унаслідок вибіркового відбивання та розсіювання світла.

3. Це допомагає їхньому тілу поглинати більше со­нячних променів.

4. У білого ведмедя очі від блиску снігу добре захи­щають напівпрозорі перетинки

5. Сніг небезпечний тому, що дуже добре відбиває сонячне проміння. Якщо очі у людини не захи­щені темними окулярами, то це може виклика­ти так звану снігову сліпоту — офтальмію.

6. Оскільки вода і повітря є середовищами різної оптичної густини, то одна пара очей призначе­на для води, а друга — для повітря.

7. Кришталик ока риби заломлює світло сильніше, оскільки вода має більшу оптичну густину, ніж повітря.

8. Короткозора людина у воді  бачить нормально або й далекозорою, оскільки показник залом­лення води більший, ніж показник заломлення повітря, й наближено дорівнює показнику за­ломлення речовини ока

9. Очі кішки та інших тварин відбивають світло в напрямку, протилежному напрямку його по­ширення. Око кішки являє собою систему лінз вгнутого дзеркала

10. Там більше ультрафіолетових променів, оскіль­ки меншою є густина повітря, що їх поглинає.

11. Краплі води, що потрапили на листя, є корот­кофокусними збиральними лінзами. Сонячні про­мені, заломлюючись у цих лінзах, можуть спри­чинити опіки.

 

Бліц-опитування географів

1. Чому небо після дощу має особливо чистий бла­китний колір?

2.   На чому ґрунтується прикмета: якщо блискав­ка має червонуватий відтінок, то гроза далеко, а якщо вона фіолетова, то гроза близько?

3.   Чому ми бачимо небосхил?

4.   Чому земна куля для космонавтів виглядає з кос­мосу як небесне світило, у вигляді кольорового світного диска?

5.   За яких умов можна бачити веселку?

6.   Чому веселка має форму дуги?

7.   Який колір мають небо і Сонце для спостерігача, що перебуває у космосі?

8.   Відомо, що світло проходить відстань від Сонця до Землі приблизно за 8 хв. Чи означає це, що Сон­це вже зійшло, а ми починаємо бачити його лише через 8 хв.?

 

Відповіді

1, Водяна пара конденсується на частинках пилу або кіптяви, а повітря після дощу очищується, і від цього зменшується й розсіювання світла. Крім того, після дощу стає меншим розсіювання довгохвильової частини сонячного світла в ат­мосфері.

2. Світло, відбите від віддалених хмар, проходить через товстіший шар повітря і втрачає корот­кохвильову частину внаслідок розсіювання в ат­мосфері.

3. Тому що сонячне світло, проходячи крізь атмосфе­ру, частково розсіюється молекулами атмосфер­них газів, порошинами. Небосхил є для нас гігант­ським джерелом відбитого сонячного світла.

4. Тому що величезними джерелами відбитого світ­ла є водяні поверхні океанів, морів та інших во­дойм Землі, поверхні снігового покриву, піщана поверхня пустель тощо.

5. Веселку бачать на фоні дощових хмар або дощу проти сонця. Чим ближче буде сонце до горизон­ту, тим повніша веселка. Коли Сонце буде біля зеніту, веселка не спостерігається.

6. В око спостерігача потрапляють лише ті роз­кладені краплями води промені, які утворюють з напрямом Сонце-спостерігач цілком певний кут — близько 42°.

7. Оскільки атмосфера в космосі відсутня, небо буде чорним, а Сонце білішим, ніж під час спос­тереження з Землі.

8. Ні. Сонце сходить внаслідок обертання Землі навколо власної осі в постійно освітленому про­сторі. Тому ми починаємо бачити Сонце одно­часно з його геометричною появою над горизон­том, а якщо враховувати атмосферну рефрак­цію, то навіть трохи раніше.

 

Бліц-опитування фізиків

1.   Чому, дивлячись у дзеркало, ми бачимо своє зоб­раження за дзеркалом, де начебто нічого не може бути?

2.   Чому зображення предмета в плоскому дзеркалі називають прямим і рівним?

3.   Чому в плоскому дзеркалі ми бачимо своє зобра­ження чітко?

4.   Чому сніг,  білий папір, побілена стіна також від­бивають багато світла (до 85 %), але не дають зоб­раження предметів.

5.   Чому будь-яка лінза має два фокуси?

6.   Чому промінь світла, що проходить через оптич­ний центр лінзи, не заломлюється?

7.   Чому з допомогою Сонця можна точно виміряти фокусну відстань збиральної лінзи?

8.   Чому діаметр зіниці може змінюватися: зменшу­ватися чи збільшуватися у певних межах?

9.   Чому говорять, що око — це лише оптична час­тина зору?

10. Чому ми бачимо світ не переверненим, таким, яким він є на сітківці, хоча кришталик створює обернене зображення?

 

Відповіді

1. Тому що зображення в плоскому дзеркалі уявне. Це можна довести побудовою зображення світ­ної точки в дзеркалі.

2. Тому що ми бачимо зображення предмета, розмі­ри якого дорівнюють розмірам предмета,— рів­не; крім того, воно пряме — не перевертається «головою вниз».

3. Тому що поверхня дзеркала, плоска й гладень­ка, відбиває значну частину падаючого на ньо­го світла, (від 70 до 90 %).

4. Тому що ці поверхні не гладенькі, шорсткі.

5. Тому що світло можна направляти на лінзу з двох боків, тому і фокусів у лінзи по одному з кожного боку.

6. Тому що він збігається з напрямом одного із радіусів сферичної поверхні, що обмежує лінзу, отже, він перпендикулярний до сферичної повер­хні в даній точці. З оптики відомо, що промінь, який падає перпендикулярно до поверхні, не за­ломлюється.

7. Тому що Сонце — дуже віддалене джерело світ­ла, тож можна вважати, що промені, які йдуть від нього,— паралельні, а такі промені лінза збирає у фокусі. Неточність у цьому разі дуже мала.

8. Тому що райдужна оболонка ока здатна розши­рюватися, якщо світло слабке, і звужуватися, якщо потік світла сильний.

9. Тому що на сітківці ока створюється дійсне обер­нене і зменшене зображення. Світло подразнює нервові закінчення, і сигнал надходить у зоро­вий центр головного мозку, де створюється зо­рове відчуття.

10. Тому що процес зору коригується мозком.

 

Рольові ігри

Задачі для прикордонника

   1. Промінь прожектора в тумані видно добре,  а в ясну погоду -  гірше. Чому?

2. Чому розшук підводного корабля краще проводити з вертольота, а не з берега або катера?

3. Коли настає темрява, зіниця ока розширюється. Як це впливає на різкість зображення навколишніх предметів? Чому?

 

Задачі для залізничника

Чому шламбауми малюють у білі та червоні смужки?
Чому на світлофорі використовують три кольори – червоний, жовтий та зелений?
Чому в спеку важко оцінити відстань до далеких предметів?

 

Задачі для художника

Поясніть, чому ясної місячної ночі на поверхні водойми видно місячну доріжку.

2.   Якщо на картині видно тіні предметів, то як ви­значити, де знаходиться Сонце? Чи можна виз­начити час доби на картині?

3.   На картині Левітана «Березень» тіні на снігу, що падають від дерев в ясний сонячний день, бла­китного кольору. Чи не правильніше було б їх на­малювати темними, чорними або сірими?

Задачі для астронома

1.   Чому ми бачимо не лише яскравий серп Місяця, але й ту його частину, на яку не падають соняч­ні промені?

2.   Чи змінилося б щось на картині зоряного неба (що саме?), якщо б зникла атмосфера Землі?

3.   Чому вдень не видно зірок?

Задачі для любителя спостережень

1.   Чому влітку в середній смузі вночі темніше, ніж взимку?

2.   Що більше: хмара чи її тінь?

3.   Поспостерігайте за віконним склом:

а) якщо дивитися з кімнати, то сонячного дня скло здається зовсім прозорим, невидимим; вночі ж на ньому буде розбірливо видно дзер­кальне відображення предметів, що знаходять­ся в кімнаті;

б) якщо ж стояти на вулиці, то відображення ву­личних предметів видно вдень, а не вночі. По­ясніть чому.

Задачі для автогонщика

1.   Чому в світлі фар автомобіля калюжа на асфаль­ті здається водієві темною плямою?

2.   Для чого бокові дзеркала автомобілів роблять трохи опуклими? Яка незручність при цьому ви­никає?

3.   Сонячного літнього дня асфальтове шосе бли­щить, якщо дивитись на нього здалеку. Чому?

Задачі для господині

1.   Чому багато добрих господинь люблять, щоб у них вдома «все сяяло»?

2.   Для чого в шафах для посуду часто замість зад­ньої стінки встановлюють плоске дзеркало?

3.   Чому мариновані овочі та фрукти, що знаходять­ся в закритій банці, виглядають більшими, ніж насправді?

Задачі  детектива

1.   Як, дивлячись в очі людини, що носить окуляри, детектив легко дізнається про дефект її зору?

2.   Чому детектив, оглянувши обгорілу сторожку і з'ясувавши у свідків, що в день пожежі було сонячно й спекотно, вказав на графин з водою, який стояв на обвугленому підвіконнику, як на можливу причину пожежі?

3. «Потрібна неодмінно, хоч одним оком, побачи­ти, що робиться за тією високою суцільною огоро­жею », — вирішив детектив. Помітивши довгу пласт­масову трубку, він радісно пішов купувати два плос­ких дзеркала. Для чого вони йому необхідні?

                   Задачі ілюзіоніста

1.   Уночі в темній кімнаті я підійшов до великого плоского дзеркала і запалив свічку. Яким було моє здивування, коли я побачив одне яскраве і кілька блідих зображень полум'я та предметів, що знаходилися поблизу. Чому з'явилася така несподівана картина?

2.   Вночі зі спалахом блискавки, всі тіла, що руха­лись, раптом ніби зупинилися. Чому?

3.   Перебуваючи в пустелі, я раптом побачив уда­лині озеро і попрямував туди, але озеро почало віддалятися, а потім зникло. Що це було?

Задачі туриста

1.   Чому, сидячи біля вогню, ми бачимо, що пред­мети по інший бік від нього коливаються?

2.   Чому і як за допомогою льоду можна отримати вогонь, якщо немає сірників?

3.   Якщо мандрівник бажає, щоб його подорож була небезпечною, то він неодмінно візьме з со­бою маленьке дзеркальце. Для чого воно йому необхідне?

         Найкращими за професіями були: прикордонник– П. І.;   залізничник – П. І.;  художник – П. І.;   і так далі.


Теги: Калабська Н.М., молекула, дифузія, атом
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 1200/196


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar