Головна » Історія України |
Цілі уроку: · З’ясувати причини та передумови, історію створення ЗУНР; визначити історичне значення злуки УНР і ЗУНР; охарактеризувати внутрішню та зовнішню політику ЗУНР. · Розвивати вміння визначати причинно-наслідкові зв’язки між подіями, явищами та процесами періоду проголошення ЗУНР; працювати з історичними документами, аналізувати, робити висновки та узагальнення. · Виховувати почуття гордості за прагнення українського народу до об’єднання та створення єдиної соборної держави. Обладнання: підручник, карта, дидактичний матеріал, мультимедійна презентація Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку І. Організаційний момент. ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Бесіда. 1. Показати на карті держави, до складу яких входили західноукраїнські землі напередодні Першої світової війни. 2. Чи порушувалося питання про долю західноукраїнських земель під час укладання Брест-Литовського мирного договору? Яке рішення було прийняте?
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу. 1. Причини та передумови створення ЗУНР.
Повідомлення вчителя 1. Перша світова війна та жовтневі події в Росії стали чинниками, які кардинально змінили співвідношення міжнародних сил. Багатовікові імперії захиталися під тиском потужних революційних вітрів. Потерпівши поразку і намагаючись зберегти імперію, австрійський цісар 16 жовтня 1918 року видає маніфест, суть якого полягає в пропозиції народам, що входили до складу Австро-Угорської імперії, створити власні сейми, які б представляли новостворені держави. Українські політичні діячі почали готуватись до створення власної держави і 18 жовтня 1918 року утворили у Львові Українську Національну Раду. Робота з документом 1. Українська Національна Рада є законною на тій частині українського народу, яка живе в Австро-Угорській монархії, 2. Українська Національна рада має право і обов’язок: а) виконати в хвилі, яку признається за відповідну, іменем українського народу Австро-Угорської монархії, його право самовизначення та рішити про державну долю всіх областей, заселених тим народом; б) підприняти усі постанови та заходи законодатного та адміністративного характеру, щоби своє рішення під а) перевести в життя. Конституційні акти України. 1917-1920. – К.:Філософська і соціологічна думка, 1992. – с.92 ІІ. З Прокламації Української Національної Ради Стоячи на становищі самовизначення народів, Українська Національна Рада постановляє: 1. Ціла етнографічна українська область в Австро-Угорщині, зокрема Східна Галичина з граничною лінією Сяну з включенням Лемківщини, південно-східна Буковина з містами Чернівці, Сторожинець і Серет та українська полоса північно-східної Угорщини – творять одно цілу українську територію. 2. Ця українська національна територія уконституйовується оцим як Українська Держава. Постановляється поробити приготовані заходи, щоби це рішення перевести в життя… 4. Українська Національна Рада виготовить конституцію для утворення таким способом держави, на основах: загального, рівного, тайного і безпосереднього права голосування з пропорціональним заступництвом, з правом культурно-національної автономії та з правом заступництва в правительстві для національних меншин. 5. Українська Національна Рада жадає, щоби зорганізована оцим в державу українська територія мала безумовно своїх заступників на мировій конференції. Конституційні акти України. 1917-1920. – с.93
Запитання Повідомлення вчителя За цих обставин українська сторона в ніч на 1 листопада оволоділа головними позиціями у Львові і встановила свою владу в місті. Робота з документом Із спогадів М.Чубагото (у 1918 р. – студент Львівського університету) Коли я вертався з горішнього Личакова на ринок, на вежі ратуші була якраз шоста година. Саме в цей момент підносили на високий машт львівської ратуші синьо-жовтий прапор при звуках співу «Ще не вмерла Україна». Старенька бабуня увійшла на ринок у той момент і, поражена як громом, що львівський ринок обсаджений військами з українськими кокардами, впала на бруку на коліна з розпучливим криком: «Боже сьвенти, україньци Львуф заєнлі». Із спогадів М.Літинської (у 1918 р. – львівська школярка) 1 листопада. Вранці спішила я до школи, бо заспала трохи, вибігаю на вулицю, чую крісові стріли. Подумала, що певно якісь розрухи. По вулицях дійсно незвичайний рух. Так зайшла я до ринку, дивлюсь на ратуш, котра година, чи вспію ще на час прийти, і очам не вірю: на всіх чотирьох сторонах жовто-блакитні прапори, а п’ятий повіває-має статично на самій щоглі. Мені щось у душі стрепенулось, чую безмірну радість та не можу зрозуміти, як це сталося … Мама відчинила мені двері, здивована моєю появою, а ще більше моїм виглядом. Книжки полетіли в кут, а я крикнула, що Львів український, і полетіла нагору до П.П., щоб і з ним поділитися радісною новинкою. Дзвоню до дверей кілька разів. Відчиняє панна Маруся… Я кинулася їй на шию, цілую, сльози мені течуть по лиці, і кричу: «Панно Марусю, Львів український!» Завдання Повідомлення вчителя: Повідомлення учня (випереджальне завдання)
2. Заходи уряду ЗУНР
Випереджальне завдання: ü Проаналізуйте перші кроки діяльності уряду ЗУНР. ü Визначте характер урядових програм. ü Оформіть таблицю: «Внутрішньополітична діяльність ЗУНР», «Зовнішньополітична діяльність ЗУНР»
Прогнозований результат:
Внутрішньополітична Зовнішньополітична діяльність ЗУНР · організація війська (створено Українську галицьку Армію); · Закон про державну мову; · Закон про громадянство; · перебудова системи освіти; · аграрна реформа; · Закон про вибори до сейму · посольства в Австрії, Угорщині, Німеччині; · дипломатичні представництва в Чехословаччині, Канаді, Бразилії, · не визнання ЗУНР Антантою Заходи уряду мали демократичний характер, були спрямовані на розвиток національної державності
Повідомлення учителя Дискусія 3. Злука ЗУНР та УНР
Повідомлення вчителя: Відповідно до закону «Про форми влади в Україні», затвердженого Трудовим Конгресом України, ЗУНР було перейменовано в Західну Область Української Народної Республіки (ЗОУНР). Внаслідок складної міжнародної і внутрішньополітичної ситуації возз’єднання двох українських держав не було втілене в життя. Польські війська при підтримці Антанти поступово витіснили адміністрацію ЗУНР з її території. Існування УНР також було під загрозою. Уже через два тижні після церемонії Злуки, уряд Директорії змушений був залишити Київ.
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія. Метод «ПРЕС»: Чому не відбулося справжнього возз’єднання українських Метод «Займи позицію»: Ряд істориків стверджують, що об’єднанню УНР ЗУНР перешкоджали персональні та ідеологічні чинники. Чи згодні ви з таким твердженням? Аргументуйте. V. Повідомлення домашнього завдання 1. Скласти історичний портрет Є.Петрушевича 2. Ви – очевидець подій на Софіївській площі у Києві 22 січня 1919 року.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |