Головна » Історія України

Подорож Київською Руссю

         Мета. Закріпити набуті знання учнів з історії Київської Русі; узагальнити основні поняття та головні історичні події; вдосконалити вміння семикласників працювати з історичною картою, пояснювати історичні терміни; вчити учнів працювати і мислити творчо; розвивати інтерес до предмету; виховувати любов і повагу до нашої історії.

         Обладнання. Карта “Київська Русь. ІХ – ХІІ ст.”; портрети київських князів; конверти із завданнями; емблеми команд; картки з історичними термінами; сувої  паперу із завданнями.

Хід уроку

         Організаційний момент. Вчитель вітається з учнями, оголошує тему і мету, порядок проведення уроку

         І. Відбірковий тур.

Найбільший транспортний шлях Київської Русі.
Його щит прибитий на воротах Царграда.
Воєвода князя Ігоря.
Собор, збудований у Києві в 1037 році.
Дружина Ярослава Мудрого.
Перший збірник законів Київської Русі.
Кочові народи які часто нападали на східні кордони Київської Русі.
Якого із київських князів прозвали “Окаянним”?
Династія Києвичів перервалася внаслідок вбивства Аскольда Олегом, коли?
 “Аскольдове хрещення Русі” –?
 Спосіб господарства, при якому все необхідне для життя виробляється в одному помісті?
 Хто такі холопи?
 Військо, що створювалося з народу під час війни?
 Хто з князів у 911 році під договором із греками підписався: “Великий князь український”.

ІІ. Конкурс “Візитна картка”

Під час відбіркового туру визначились учасники гри, які зайняли місця за ігровими столами. На столах лежать емблеми команд. Учасники прикріплюють емблеми, обирають капітанів команд. Проводиться захист назви і емблеми командами. Назви команд “Перун” та  “Борисфен”. За конкурс команда отримує 2 бали.

ІІІ. Конкурс “Як ви знаєте міста Київської Русі”

Команда отримує запитання, потрібно відгадати назву міста і показати на карті місце його розташування. За правильну відповідь нараховується 1 бал за показ міста на карті ще 1 бал.

Іноземців вражала велич цього міста, вони називали його “суперником Константинополя”. (Київ)
Народний переказ оповідає, що Ольга взяла місто таким підступом: вона зажадала від кожної хати данини по парі голубів і сказала, “що з таким окупом піде собі назад”. Про яке місто говорив автор літопису? (Іскоростень)
Назвати місто, звідки прийшов князь, який започаткував династію Рюриковичів. (Новгород)
Святослав, син княгині Ольги та Ігоря, хотів перенести свою столицю у Подунав’є, до заснованого ним міста, якого? (Переяславець)
Син Святослава заснував на Волині нове місто і назвав його від свого імені, як? (Володимир)
Де зійшлися у бою за київський престол два брати: Ярослав Мудрий та Мстислав Володимирович?

IV. Конкурс “Історичні портрети”.

(На середину класу виходить учень із сувоєм в руках).

                   Бажаю доброго здоров’я,

                   Прожити ще немало літ,

                   Із глибини віків далеких

                   Від Нестора прийміть привіт!

Дорогії, отроки, і ви, отроковиці, дійшли слухи і до нашої держави про ваш ум і вміння відгадування, що завжди цінувалося у нас на Русі. Зараз перевіримо правдивість цих чуток. Вам потрібно буде відгадати славних мужів Київської Русі, а шановне “віче” поставить вам за це по одному голосу за правильну відповідь. Отож слухайте:

                   Усе життя провів я в походах,

                   На битву, як на свято, йшов.

                   Та на Дніпровських на порогах

                   Свою геройську смерть знайшов.

                   Хан з його черепа зробив

                   І золотом прикрасив чашу,

                   Якого князя хан розбив? –

                   Чекаю відповідь я вашу!

(Князь Святослав)

                   Нову христову віру дав

                   І срібну гривну карбував,

                   На Бузі місто збудував,

                   Один – три прізвища він мав.

                   То, хто ж така оця людина,

                   Яку так славить Україна?

(Володимир Великий)

                   Імення він прекрасне мав

                   І ним себе прославив,

                   Також закони він писав

                   Для Руської держави.

                   Для європейських королів

                   Він тестем був і сватом,

                   На різних мовах говорив,

                   Та ще любив читати.

                   Про кого мову я веду?

                   Про кого відповідь я жду?

(Ярослав Мудрий)

Пішов князь на греків… на конях, і в кораблях, і було кораблів дві тисячі. Коли руські лодії наблизились до столиці Візантії, греки замкнули великим ланцюгом затоку Золотий Ріг.

Тоді князь звелів своїм воїнам зробити колеса і поставити на них кораблі. Вітер напинав вітрила і кораблі русів рушили суходолом до міста. Це видовище так налякало греків, що вони послали до руського князя послів і запросили миру. Про якого князя мова ведеться? (Олег Віщий)

V. Конкурс “Чи знаєте ви історичні терміни?”

Кожен учасник команди одержує картку з історичним терміном, який треба пояснити. Правильна відповідь – 1 бал.

Літопис.
Регент.
Дружина.
Полюддя.
Сепаратизм.
Монотеїзм.
Вотчина.
Закупи.
Князь.
 Уділ.
 Віче.
 Асиміляція.
 Ієрархія.
 Дипломатія.
 Верв.
 Смерди.

VI. Конкурс капітанів.

Капітани команд отримують ілюстрації портретів князів Київської Русі.

Завдання. Розташувати портрети в хронологічному порядку та вказати роки князювання.

Виконання завдання оцінюється 3-ма балами.

Для завдання використовуються портрети князів:

Святослав Хоробрий (964 – 972);

Володимир Великий (980 – 1015);

Ярослав Мудрий (1019 – 1054);

Ольга (945 – 964);

Олег (882 – 912);

Ігор (912 – 945);

Поки капітани готуються, проводиться конкурс вболівальників. Учні, які не потрапили у команди, діляться на дві групи, відповідно до того, за яку команду вони вболівають. За правильну відповідь на задане запитання одержують 1 бал, який зараховується тій команді, за яку вони вболівають.

VII. Конкурс вболівальників.

Засновник Києва.
Автор “Повісті временних літ”.
Перша кам’яна церква Київської Русі.
Скільки синів мав Володимир Великий.
Столиця Візантії.
Злиток срібла, вагою 450 грам.
Князь – “Ясне сонечко”.
“Тесть Європи”.
Бог вітру у слов’ян.
 Місто, в якому охрестився Володимир.

VIII. Конкурс “Як закінчились історичні події?”

(Правильна відповідь оцінюється 2-ма балами, враховується чіткість та оформлення відповіді.)

За літописом хозари прийшли до полян вимагати данини. Поляни послали як данину мечі. Хозарські старці побачили у цьому дурний знак. Чому? (У хозар шаблі були однолезові. У полян мечі були гострі з обох сторін. Старці передбачали, що слов’яни самі будуть брати данину з хозар та інших народів. Так і збулося)
У 882 р. Олег з малолітнім княжичем відправився на південь дорогою “з варяг у греки”. Він захопив Смоленськ – місто кривичем у верхів’ях Дніпра, Любеч – під Києвом, і підійшов до самого Києва. Олег дізнався, що в Києві княжать відважні Аскольд і Дір. Що він зробив, щоб виманити їх з укріпленого міста? (Олег прикинувся купцем, що йде до греків. Відправив до князя послів, які запросили поглянути на товари. Правителі Києва вийшли на берег Дніпра,де “купці” розіпнули намет. Сховані дружинники Олега вийшли з лодій і вбили Аскольда і Діра, а сам він почав правити у Києві)
Підкоривши свавільних древлян і провівши державну реформу, Ольга вирушила в Царгород, але пішла вона туди не воювати, а з місією миру, її приймав імператор Костянтин Багрянорудний. Нестор описав цю зустріч під 956 роком. За літописом Ольга дуже сподобалась імператору, він закохався у неї і хотів одружитися. Як Ользі вдалося не стати імператрицею? (Хитра княгиня вимагала, щоб Костянтин спочатку охрестив її. Ольга стала хрещеною дочкою імператора і він уже не міг вимагати від неї стати дружиною)
Люди прозвали Олега Віщим, тобто провидцем, але він не був християнином. І Нестор, засуджуючи язичників, розповідає, як віщий князь не зміг передбачити власну долю. Волхви-жреці язичників передбачили князю смерть від власного коня. Олег наказав відвести коня на пасовище. Що сталося далі? (Лише через багато років поцікавився про нього Олег. Та князю сказали, що кінь помер, Олег сміявся над волхвами, як над брехунами. Він відправився подивитися на кістки коня і наступив ногою на його череп. Звідти виповзла змія, ужалила князя і він помер)
Старий воєвода Свенельд порадив князю Святославу повертатися суходолом на конях, а не по Дніпру через пороги, тому що там чекали вороги-печеніги. Греки попередили їх, що князь повертається на Русь. Як вчинив князь? (Але князь не послухав мудрої поради. Печеніги підстерегли русичів на Дніпровських порогах біля острова Хортиця і напали на них. Загинула вся дружина і сам князь Святослав. Як оповідає легенда, печенізький хан Куря, прагнучи стати таким же хоробрим, як князь-русич, наказав зробити з черепа вбитого Святослава чашу, оздобив її золотом і пив з неї вино на бенкетах. На тій чаші був такий напис: “Чужого шукаючи – своє загубив”)
У 988 р. князь Володимир вирушив у похід на візантійське місто Херсонес (на Русі його називали Корсунь). Князь дає клятву: якщо візьме місто то прийме християнство. Херсонес пав і Володимир направив до імператорів Василя і Костянтина послів, вимагаючи собі за дружину їхню сестру – Анну. Інакше, князь погрожував іти війною на Царгород. Чим закінчилась ця подія? (Імператори зажадали, щоб князь охрестився. Володимир прийняв віру Христову в Корсуні в храмі святого Василя, християнським іменем Володимира стало Василь. Він одружився з Анною, а місто повернув грекам як весільний подарунок, у подяку за наречену)

ІХ. Конкурс “Калейдоскоп подій”.

Конкурс на знання хронології. Учні одержують конверти, в яких завдання із запитаннями по хронології для кожного учасника. Правильна відповідь – 1 бал.

988 рік
1019 рік
1036 рік
945 рік
968 рік
1039 рік
989 рік
972 рік

Х. Заключна частина.

Підведення підсумку уроку-змагання. Лічильна комісія оголошує кількість балів, набраних командами і визначає переможця.

Відзначаються найактивніші учні, нагороджуються переможці. Вчитель виставляє оцінки за урок.


Теги: Бонь В.С., Київська Русь
Навчальний предмет: Історія України
Переглядів/завантажень: 785/145


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar