Головна » Історія України |
Мета:ознайомити учнів з особливостями розвитку Січі у складі Гетьманщини; вчити характеризувати роль Запопорозької Січі у воєнно-політичних подіях другої половини сімнадцятого століття; розвивати вміння аналізувати факти і події, давати характеристику історичному діячу, розкривати його значення і місце в історичному процесі; виховувати інтерес і повагу до історичного минулого України. Обладнання:підручник, стінна карта, атлас, ілюстративний та аудіо-візуальний матеріал, епіграф на дошці. Міжпредметні зв’язки: Література:історичні пісні, перекази про Івана Сірка, повість М. Гоголя «Тарас Бульба» Художня культура:репродукція картини І.Репіна «Запрожці пишуть листа турецькому султану»
Тип уроку: інтегрований урок.
Хід уроку I.Організаційний момент Вас покликав на урок Голосистий наш дзвінок, Всі зібрались в класі дружно Почнемо урок свій мужньо.
II. Оголошення теми і мети уроку. 1. Мотивація навчальної діяльності учнів
Загудів степ запорозький, Як Чорнеє море,- Понеслися запорожці Облавою в поле… Ой не вітер в полі грає, Не орел літає- Ото ж Сірко з товариством По степу гуляє!
З народної пісні
Ви зможете: на основі різних джерел інформації характеризувати та оцінювати діяльність кошового отаману Івана Сірка.
Проаналізуєте: чому Іван Сірко нерідко завдавав шкоди державним інтересам України.
Навчитеь складати: історичний портрет Івана Сірка-військового й політичного діяча.
Вчитель історії: Вісім разів Запорозька Січ обирала Івана Дмитровича Сірка кошовим отаманом. За все понад кількасот річне існування Січі жоден кошовий отаман не зажив такої любові й шани серед січового товариства України. Лівобережна, Правобережна, Слобожанщина - в 60- 70- і рр. XVII ст. не знала людини, яка б могла зрівнятися популярністю з Іваном Сірком. Загальне визначення і безмежну вдячність сучасників набула тоді очолена Іваном Сірком безперервна героїчна боротьба козацтва проти турецько-татарських агресорів, що загрожували українському народові. Запорозький витязь вважав найпершою і найголовнішою метою кожного походу врятування бранців з полону, визволення невільників, що знаходилися в тяжкому рабстві у султанській Туреччині та Кримському ханстві. Великий талант полководця, особиста хоробрість, мужність і відвага поєднувалися в ньому з безмежною відданістю народній справі. Відзначаючи ці якості, треба б наголосити і на суто людських рисах характеру Івана Дмитровича: розважливий і мудрий, демократичний, він був до аскетизму скромний у побуті і глибоко віруючий. На Січі жив у курені , їв разом з козаками з одного казана, носив, як і всі , простий одяг. Історики вважали, що за своїми спартанськими звичками нагадував кошовий київського князя Святослава. Ще за життя Івана Сірка про нього ходили легенди, про його подвиги звучали думи й пісні. Наші учні з допомогою вчителя літератури підготували два переказа.
2.Виступи учнів з переказами про Івана Сірка Переказ:
1 учень: «Как помирал кошевой Сирко, то говорил запорожцам: «Кто из вас, хлопці, мою могилу будет поливать водой до восхода солнца, тот будет знать столько же, как и я… А как будут тяжелые времена с врагами, то пусть хоть руку мою откопают и понесут впереди войска: неприятель сам себя порубит». В 1812 году француз завоевал Москву. Сколько не палило наше войско из пушек - ничего не помогало. Тогда один черноморец и говорит: «Стойте, братцы, не будет дела, пока не достанем руки Сирка!» Поехали в Копуливку ( это село на мести Чертомлыцкой Сечи, где находилась могила И. Сирко), откопали руку и айда назад. Как оббежали вокруг Москвы с той рукой , так французское войско и двинулось оттуда. Тогда французы так быстро удирали, что и обувку потеряли… Турки и ляхи очень боялись Сирка и звали его «шайтаном» (чертом). Говорят, много было охотников поливать могилу Сирка, чтоб знать столько, сколько знал он, но ничего не помогло: нужно было воду носить ртом из речки, а речка не так близко, чтоб до третьих петухов полить такую могилу, как у него».
2 учень:Кошевой Сирко был превеликий колдун! Бывало, кто-нибудь задумал воевать с ним,- он уже и знает сразу и войско собирает, и копья точит, и бой готовит. Недаром его турки прозвали «шайтаном». Запорожцы, пока руководил ими Сирко, никого не боялись, ибо его никакая сила не могла победить. До Сирка, говорят, наши люди платили ляхам подать-третий гусь, третий вол, третий конь, хлеб-всего третья часть. Как стал Сирко кошевым, сразу же и договорился с королем польским. «Ну,-говорит,-Ваше Величество: хоть биться, хоть мириться, а третьей части панам давать не будем!» «Как знаешь,-говорит,-то деется не по моему приказу…» Собрал Сирко запорожцев, собрал пятнадцать тысяч и турок погнал и ляхов с Украины. Догнал в Случи и говорит: «Вот лях, по Случь – твое, а это – наше»…Те ляхи поймали своего короля и заслали на морской остров. «Вот тебе,- говорят, - за то, чтобы не якшался с Сирко». 3.Вчитель літератури: Але й у сьогодення, віддалене трьома століттями від тих бурхливих часів, коли діяв Іван Сірко, він приходить героєм історич-них романів і поем, легенд і переказів. Зараз учні розкажуть про те, що взна-ли з повісті М. Гоголя «Тарас Бульба» про І.Сірка. 4.Перегляд фрагменту з фільму «Тарас Бульба» (на вибір вчителя, пропонує перегляд кількох кадрів з участю героя І. Сірка, а також зі сценою написання листа султану. Бесіда за переглянутим матеріалом). 5.Обговорення з учнями побаченого фрагменту. 6.Хввилина відпочинку під музику (вчитель пропонує учням закрити очі розслабитися та уявити себе учасником загону Івана Сірка який після пере-могу над ворогом степом повертається до дому) 7.Презентація Іван Сірко (за ресурсами інтернета )
8.Вчитель художньої культури: Видатний лист - пародія запорізьких козаків султанові Оттоманської Порти,невідомо коли і ким створений ( показ картини ілюстрація), народна пам'ять пов'язала саме з цим легендарним кошовим. На всесвітньо відомій картині Іллі Репіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану» відтворено образ Сірка, хоч про портретну подібність говорити важко - адже до нас не дійшла іконографія героя. На думку фахівців-істориків, листи ці- красива легенда. У 1878 році цією темою зацікавився Ілля Репін,який працював над картиною довгих тринадцять років. Зображені на картині персонажі- реальні люди, друзі й знайомі Репіна: зворовенний козак з пов' язкою- художник Кузнєцов; товстий козак, зображений у профіль- журналіст Гіляровський; у ролі Сірка виступив києвський генерал-губернатор Драгомиров, у ролі писаря - історик Яворницький. 9.Виступ учня-архіваріуса з листом Мухамеда IV запорожцям та відповіддю запорожців турецькому султану, які підштовхнули І.Репіна до створення мистецького шедевру.(Листи спроектовані на дошку) Мухамед ІV і Селім-Гірей задумали знищити вусе військо Запорозьке та зруйнувати самий кіш.
10.Робота в групах. (Вчитель пропонує дітям об’єднатися в дві групи) I група –розв’язує кросворд
1.Легендарний отаман. 2.Пятнадцять раз обирався отаманом Запорозької… 3. Ім’я героя . 4.Період в історії України, під час якого жив Іван Сірко. 5.Фортеця перед порогами Дніпра. 6. Шістдесят битв проти… імперії. II група-складає інформаційне «Гроно»
IV. Закріплення вивченого матеріалу. «Мікрофон» Вчитель історії:продовжіть одне реченнь Я запам’ятав..... Я дізнався…. Мені сподобалося..... V.Підсумок уроку. Оцінювання навчальних досягнень учнів. Заключне слово вчителя. Ось і пролунав дзвінок – Закінчився наш урок. За роботу по заслузі Щиро дякую вам, друзі VI.Домашнє завдання.
Література 1.Апанович О.М. Розповіді про запорозьких козаків.-К.: Дніпро, 1991 рік. с.192-200. 2.Мицик Ю.А., Плохій С.М., Стороженко І.С. Як козаки воювали: Іст. Розповіді про запорізьких козаків. – Дніпропетровськ.: Січ, 1991 с. 27-32 3.Сизов В.В. Гетьмани України. – Дніпропетровськ.: Слово 2007р. с. 17-19 4.Новицкий Я.П. Народная память о Запорожья. Предания и рассказы собранные в Екатеринославщине в 1875-1905гг. – Рига.: Спридитис, 1990. с. 71-72 5. Товстий В.П. Гетьмани України. – Харків.: Промінь, 2006 с. 96-97
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |