Головна » Інформатика |
Мета уроку: Сформувати поняття: комп’ютерний вірус, антивірусна програма, антивірусні бази, захисник Windows, Брандмауер; розглянути: види та типи вірусів; шляхи зараження ПК вірусами та основні методики боротьби з вірусами; навчити користуватися антивірусними програмами для перевірки ПК. Формувати вміння вести опорний конспект уроку. Виховувати уміння самостійно приймати рішення та нести за нього відповідальність. Розвивати практичні навички роботи з ПК, мишею та клавіатурою; логічне мислення, пам'ять, увагу. Форми роботи, які використовує вчитель на уроці: фронтальна бесіда, розповідь з елементами обговорення, пояснення з елементами демонстрації, вправи для зняття зорової втоми, практичні вправи, аналіз. І. Організаційний момент уроку (2 хв.) - Перевірка наявності учнів; - Підготовка учнів до уроку; - Організація уваги. ІІ. Перевірка домашнього завдання (3 хв.) Заслуховування відповідей учнів із наступним обговоренням. (Доповнення вчителя за потребою). Виступи учнів за підготовленими рефератами на тему: «Керування процесами у операційній системі. Обмін даними між програмами». ІІІ. Повідомлення теми, мети і задач уроку (1 хв.) Захист інформації. Комп’ютерні віруси. Антивірусні програми. Ознайомимося із основними поняттями даної теми: комп’ютерний вірус, антивірусна програма, антивірусні бази, захисник Windows, Брандмауер; розглянемо: види та типи вірусів; шляхи зараження ПК вірусами та основні методики боротьби з вірусами; навчимося користуватися антивірусними програмами для перевірки ПК. ІV. Актуалізація опорних знань (3 хв.) Вправа Мікрофон» Що ви знаєте про людські віруси? V. Мотивація навчальної діяльності учнів (2 хв.) Віруси та хвороби на які страждають люди, та комп’ютерні віруси і хвороби, - зовсім різні речі, але їх наслідки подібні. Коли людина хворіє, вона не може працювати, як завжди. Так і комп’ютер. Якщо він захворів, то його звичайний режим роботи суттєво порушується, він може взагалі припинити працювати. Тому й кажуть, що на комп’ютері з’явився комп’ютерний вірус. З матеріалів цього уроку Ви дізнаєтесь, як цьому запобігти і що треба робити далі для відновлення роботи вашого комп’ютера, якщо зараження все ж відбулося VІ. Вивчення нового матеріалу (15 хв.) План: Комп’ютерні віруси (історія виникнення). Основні поняття. Комп’ютерні віруси (історія виникнення). У 1989 р. 23-річний американський студент Роберт Морріс написав невеличку програму. За його задумом програма-жарт повинна була непомітно розповсюдитися з одного комп’ютера на інший, не заважаючи їхній роботі. Але допущена помилка в програмі змусила інформацію розповсюдитися з великою швидкістю, від чого всі канали зв’язку ЕОМ виявилися перевантаженими і наукова інформація, накопичена в обчислювальних центрах, у своїй більшості стала непридатною для використання. Всього за кілька годин найважливіші мережі східного і західного узбережжя США були виведені з ладу. Епідемія охопила шість тисяч комп’ютерів, об’єднаних у 70 систем, за допомогою яких відбувався обмін найважливішою інформацією. На сході були пошкоджені комп’ютерні центри таких великих закладів, як Масачусетський технологічний інститут. Гарвардський, Пітсбургський, Мерілендський і Вісконський університети. Науково-дослідна морська лабораторія. На заході – Каліфорнійський і Стенфордський університети, науково-дослідна лабораторія НАСА, Ліверпульська лабораторія ядерних досліджень. Усі вони були зв’язані супутниковою системою «АРПАНЕТ». А причиною всього стала програма-жарт, запущена в систему. Надалі такі програми почали називати комп’ютерними вірусами. Комп’ютерним вірусом називають певну сукупність виконуваного машинного коду, яка може створювати свої копії (що не обов’язково співпадають з оригіналом) і вміщують їх у файли, системні області комп’ютерів, комп’ютерні мережі. Вірус – це зазвичай невелика програма, яка, потрапляючи на комп’ютер, здатна виконувати небажані чи шкідливі дії. Небажані та шкідливі дії вірусів: поява вікон з рекламою, захоплення оперативної пам’яті, розмноження шляхом само дописування до виконуваних файлів чи інакше, викрадання даних, руйнування файлів, форматування дисків тощо. Ознаки і результати вірусного зараження: зміна обсягів ехе - файлів; Віруси можуть проникати в обчислювальну систему двома шляхами: по-перше: з інфікованого комп’ютера при копіюванні з нього файлу, що містять вірус; по-друге: при запуску програм, розподіленої між кількома комп’ютерами, в тому числі і при завантаженні операційної системи. Зазвичай віруси розміщуються у файлах, які здебільшого керують роботою. Це файли ОС, системних і прикладних програм, драйверів пристроїв, файли об’єктних модулів і бібліотек, дисковий і системний завантажувачі, початкові тексти програм мовами високого рівня. Види та типи вірусів. Ознака класифікації вірусів За об’єктами зараження Файлові – заражають виконувані файли, а також допоміжні програми, що завантажуються при виконанні інших програм. Завантажувальні – заражають сектор завантаження диска. Текстові – заражають текстові файли редактора Word, інші документи та об’єкти. За зовнішнім виглядом – код вірусу можна побачити на диску. Невидимі (Стелс-віруси) – використовують особливі засоби маскування і при перегляді код вірусу не видно. – код вірусу видозмінюється. За результатами діяльності – не виконують ніяких дій, окрім свого розповсюдження і видачі різних повідомлень або інших ефектів (перезавантаження комп’ютера тощо).
Різновиди мережних вірусів – троянські, хробаки, поштові, скрипт-віруси.
Як попередити зараження. Використання надійних джерел програмного забезпечення. 5.Антивірусні програми. Для виявлення та знищення комп’ютерних вірусів використовують антивірусні програми. Антивірусна програма - це програма для захисту комп’ютера від вірусів і лікування файлів у разі зараження. Найпоширенішими є: Антивірус Касперського – АVР», Doktor Web, Avast, NOD32, Norton Anti Virus. Три головні функції антивірусної програми: моніторинг файлів, перевірка файлів з лікуванням чи без нього, оновлення антивірусних баз. Моніторинг – це відстежування підозрілих файлів і змін у файловій структурі. Перевірка – аналіз комп’ютерних дисків (файлів) на наявність вірусів з лікуванням або без нього. Режими перевірки: без лікування, з лікуванням, поверхневий, ретельний тощо. Всі антивірусні програми поділяються на чотири великі групи: ревізори, детектори, лікарі, фільтри. Тип антивірусної програми Принцип дії Детектори Виявляють файли, які заражені одним із відомих цим програмам вірусів Лікарі (або фаги) «Лікують» заражені програми або диски, вилучаючи з них код вірусу, тобто, відновлюючи програму в тому стані, в якому вона була до зараження вірусом Ревізори Спочатку запам’ятовують відомості про стан програм і системних областей дисків, а після роботи з цими програмами порівнюють їхній стан з початковим. При виявленні невідповідності повідомляють про це Фільтри Завантажуються резидентно в оперативну пам'ять, перехоплюють ті звернення до системи, які використовуються вірусами для розмноження та нанесення шкоди і повідомляють про них.
Антивірусні бази – файли, що містять штампи (зразки) вірусів, і за допомогою яких програма розпізнає вірус. Захисник Windows - система програми для первинного захисту від деяких видів вірусів. Брандмауер – системна програма, яка забезпечує захист файлової системи від зовнішнього втручання через локальну мережу або інтернет. VІІ. Формування практичних умінь і навичок (15 хв.) Інструктаж з техніки безпеки Кожен учень по черзі називає правила техніки безпеки і сідає на своє робоче місце за комп’ютером. Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми (через 10 хв. після початку роботи). Один з учнів проводить комплекс вправ для зняття зорової втоми (за вибором учня), інші виконують. Виконання практичних вправ на ПК для закріплення вивченого матеріалу. Ознайомлення із інтерфейсом антивірусної програми NOD32. VІІІ. Узагальнення вивченого матеріалу (2 хв.) Гра «Закінчи речення…» Комп’ютерний вірус – це…
ІХ. Підсумок уроку (1 хв.) Аналізуємо, чи досягнуто поставлену на початку уроку мету. Чи навчилися того, про що планували. Рефлексія. Учням пропонується оцінити ефективність і результативність власної роботи на уроці. Оголошення оцінок. Х. Завдання додому (1 хв.) Вивчити конспект. Зарецька Т.І., Гужій А.М., Соколов О.Ю. «Інформатика» (частина 1) ст. 305-308 прочитати. Підготуватися до лабораторно-практичної роботи «Головне меню. Запуск програм».
Необхідні пояснення: на мою думку, дана форма проведення уроку є найкращою, так як матеріалу дуже багато, а годин на вивчення даної теми відводиться дуже мало (1 год.). Даний урок розроблено, щоб учні краще засвоїли базові поняття з теми: «Комп’ютерні віруси. Антивірусні програми» та за допомогою практичних вправ підготувались до виконання практичної роботи на тему: «Антивірусний захист». Запропонована форма уроку допоможе учням краще сприйняти новий матеріал, усвідомити його та застосувати набутті знання на практиці.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |