Головна » Географія |
Тема. Галузева структура сільського господарства. Значення сільського господарства в економіці держави та в формуванні її експорту. Зв'язок сільського господарства з іншими галузями. Природно-географічні фактори розвитку сільського господарства Мета: сформувати в учнів уявлення про АПК, про шляхи ведення сільського господарства, показати особливості галузевої структури сільського господарства, розкрити значення сільського господарства та його зв'язок з іншими галузями, встановити залежність розвитку сільського господарства від природно-кліматичних умов, формувати вміння і навички роботи в групах, виховувати почуття господаря на своїй землі Обладнання: карта «Сільське господарство України», схема «Структура АПК», підручники, атласи, додаткова література, комп’ютерна презентація до теми Тип уроку: засвоєння нових знань. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь Що таке земельні ресурси? ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів Сільське господарство належить до найдавніших видів господарської діяльності людини. На території України сільським господарством почали займатися приблизно 5 тис. років тому. Про це свідчать знайдені археологами поблизу села Трипілля залишки культури найдавніших хліборобсько-скотарських племен. Сьогодні в Україні сільським господарством займається близько третини населення. Сільське господарство дає приблизно чверть ВВП України. ІV. Вивчення нового матеріалу 1. Поняття АПК, сільське господарство. Пояснення вчителя з демонстрацією слайду Сільське господарство – це одна з основних галузей матеріального виробництва, що забезпечує населення продуктами харчування, а промисловість сировиною. Україна є великою європейською сільськогосподарською країною. Вона має сприятливі ґрунтово-кліматичні умови для інтенсивного розвитку галузі, випуску багатьох видів високоякісної продукції. Сільське господарство – важлива галузь господарства України і найбільша ланка комплексу, що дістав назву агропромислового. АПК – це міжгалузевий комплекс, що утворився на основі інтеграції сільське господарства та промисловості. На частку АПК припадає 30% основних виробничих фондів. До складу АПК входять понад 100 галузей і підгалузей господарства та ще багато галузей частково або повністю з ними пов’язані. 2. Структура АПК. Пояснення вчителя з демонстрацією слайду. Завдання: Користуючись електронним атласом України (карта «Агропромисловий комплекс»), визначити основні центри переробки сільськогосподарської продукції, центри виробництва засобів виробництва та мінеральних добрив. Назвіть найбільші з них. Отже, сільське господарство є базовою ланкою АПК, а разом з харчовою і деякими галузями легкої промисловості становить його основу. Складовими сільського господарства є рослинництво і тваринництво. 3. Природно-географічні фактори розвитку сільського господарства. Пояснення вчителя з демонстрацією слайдів. На розвиток сільського господарства впливають чинники: Природно-географічні: агрокліматичні; Соціально-економічні: демографічні (густота населення, забезпеченість трудовими ресурсами); Робота в групах. Пропоную вам об’єднатися в групи. Група №1 «Кліматологи». Група №2 «Гідрологи». Група №3 «Демографи». Група №4 «Економісти». Завдання: Використовуючи карти атласу, текст підручника, додаткову літературу, опрацюйте в групах наступні питання та підготуйтеся до відповіді. Групи отримують завдання. Група №1 «Кліматологи»: Що включають в себе агрокліматичні умови? Група №2 «Гідрологи»: Яку роль відіграють водні ресурси в розвитку АПК України? Група №3 «Демографи»: Дайте оцінку забезпеченості трудовими ресурсами України. Група №4 «Економісти»: Яке значення відіграє сільське господарство в економіці України? Доповнення вчителя. 4. Шляхи розвитку сільського господарства. Розповідь вчителя з демонстрацією слайдів. Завдання. Як ви вважаєте, який шлях розвитку сільського господарства більш перспективний? Чому? Соціологічне опитування учнів класу Україна з давніх-давен відома своєю сільськогосподарською продукцією серед інших народів і країн. Але зараз сільське господарство України переживає складні часи, що пов’язане з проведенням економічної реформи. Сьогодні нашій землі як ніколи потрібні кваліфіковані та закохані в неї працівники. Підніміть, будь ласка, руки ті учні, батьки яких працюють на сільськогосподарських підприємствах. V. Закріплення вивченого матеріалу. 1). Бесіда за запитаннями. Що таке АПК?Які ланки він охоплює? 2). Фронтальна робота Я називатиму види продукції харчової і легкої промисловості, а ви продукцію сільського господарства, що використовується для їх виготовлення. VІ. Підсумок уроку. Яку інформацію ви сьогодні отримали? VІІ. Домашнє завдання. опрацювати текст § 28. Урок 2 Тема. Сільськогосподарські угіддя, їх структура. Меліорація земель. Галузева структура і виробничі особливості рослинництва. Практична робота №9 Мета: розкрити особливості структури сільськогосподарських угідь, сформувати уявлення про своєрідність рослинництва України; показати особливості розміщення посівів основних сільськогосподарських культур; розвивати вміння і навички систематизації матеріалу у вигляді таблиці на основі аналізу доповідей учнів, продовжити розвивати вміння виступати перед аудиторією; виховувати повагу і любов до людей праці. Обладнання: карта «Сільське господарство України», підручники, атласи, комп’ютерна презентація до уроку Тип уроку: комбінований. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Перевірка домашнього завдання Учні розповідають про професії своїх батьків, які пов’язані із сільськогосподарським виробництвом. ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів Фронтальна бесіда. Які галузі входять до складу сільського господарства України? VІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів На ранніх етапах розвитку людини головним джерелом її харчування були рослини. Наші пращури з давніх-давен, збирали різноманітні трави, плоди, корені, намагаючись з їх допомогою не тільки втамувати голод, а й позбутися страждань від хвороб. Рослинні продукти необхідні для нормальної життєдіяльності людини. Сьогодні рослинництво дає 56% вартості сільськогосподарської продукції. V. Формування нових знань, вмінь, навичок 1. Сільськогосподарські угіддя, їх структура. Розповідь учителя з демонстрацією слайду та аналізом таблиці «Структура сільського господарства угідь України». Територія України становить 60,4 млн.га, значну частину (близько 42 млн.га) займають сільськогосподарські угіддя – це землі, які використовуються в сільському господарстві. Сьогодні Україна посідає перше місце у світі за часткою земель у с/г використанні (найменший цей показник у Єгипті – 3,3%, Канаді – 4,9%, Австралії – 6,9%). На деяких територіях показники розораності в 1,2-1,5 рази вищі за нормативний, що не могло не позначитись на якісному стані земель. 2. Меліорація земель Розповідь учителя з демонстрацією слайдів. Меліорація – корінне поліпшення природних умов ґрунтів для підвищення їхньої родючості. Зрошувальних земель в Україні близько 20 тис.км2. Навіть комплекс агротехнічних, а осушених – більше 24 тис.км2. Навіть комплекс агротехнічних, лісомеліоративних та гідротехнічних заходів, які проводяться в Україні, не здатний вирішити проблем, пов’язаних з ґрунтами. Сьогодні близько 30% площі сільськогосподарських угідь піддаються ерозії. Немає жодного гектара угідь які б не потребували тих чи інших ґрунтозахисних або меліоративних робіт. 3. Галузева структура і виробничі особливості рослинництва Бесіда за запитаннями: - Назвіть чинники, що впливають на розвиток рослинництва в Україні. Розповідь учителя. Рослинництво – провідна галузь сільського господарства, яка спеціалізується на вирощуванні різноманітних культурних рослин, що дають продукти харчування, сировину для харчової та легкої промисловості, норми для тварин. Демонстрація схеми «Галузевий склад рослинництва». Врожайність – кількість сільськогосподарської продукції в центнерах на 1 га посівної площі. Семінарське заняття. Виступ учнів, які готували випереджувальні завдання до семінару. Під час виступів використовується комп’ютерна презентація сільськогосподарських культур України, а також зразки сільськогосподарських культур, гербарії, малюнки, муляжі і заповнюють таблицю. Сільськогосподарські культури Райони вирощування Додаткова інформація VІ. Закріплення вивченого матеріалу. - Практична робота №9. «Нанесення на контурну карту розміщення посіві найважливіших сільськогосподарських культур». Скласти схему міжгалузевих зв’язків рослинництва. VІ. Підсумок уроку. Рослинництво є найбільш залежною від природних умов галуззю сільського господарства, оскільки її виробничий процес є біологічним процесом, що невіддільний від кліматичних та геоморфологічних умов території, на якій здійснюється VІІ. Домашнє завдання. 1) опрацювати текст §29. 2) творчі завдання: підготувати повідомлення про географію вирощування в Україні лікарських рослин; Урок 3 Тема. Тваринництво, його структура та географія. Розвиток кормової бази тваринництва. Рибне господарство. Мета: сформувати уявлення про особливості тваринництва України, показати своєрідність основних галузей тваринництва, розширити уявлення про інтенсивний та екстенсивний способи ведення сільського господарства Обладнання: карта «Ґрунти України», підручники, атласи, комп’ютерна презентація до уроку. Тип уроку: комбінований. Форма роботи: інтерактивне навчання. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів Гра «Розпізнай» Пропоную вам перевірити знання минулого уроку у формі гри «Розпізнай». (Зачитую ознаки культур.) 1. Має меншу врожайність, ніж пшениця, більш морозостійка культура, росте на глинистих ґрунтах і врожай завжди стабільний. 2. Сіють у ярій формі, добре переносить заморозки, кислі ґрунти, посухостійкий, скоростиглий. 3. Ця культура делікатніша, ніж ячмінь. Гірше переносить заморозки, може рости на кислих ґрунтах. 4. Дуже теплолюбна культура, олійна, експортна. 5. Волокниста культура, не вибаглива до ґрунту непогано переносить перезволожені ґрунти. 6. Вибагливий до ґрунту, любить помірну кількість тепла і помірне зволоження. Вирощувати цю культуру почали 150 років тому. Експортна культура ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів Україна має достатню і різноманітну кормову базу для розвитку галузей тваринництва. Однак недостатня механізація галузей, висока трудомісткість і низька продуктивність роблять галузь недостатньо рентабельною. Але, незважаючи на велику кількість проблем, галузі тваринництва розвиваються швидкими темпами. Отже, сьогодні на уроці ми будемо розглядати особливості тваринництва. VІ. Вивчення нового матеріалу Я пропоную більш досконало вивчити це питання у групах. Робота в групах. Кожна група отримує завдання над яким працює 8-10 хв. Після детального вивчення питання учні презентують набуті знання. Запитання та алгоритм їх вивчення. 1. Значення тваринництва в житті людей • Куди в місті потрібно зайти, щоб зрозуміти, наскільки сильно людина залежить від тваринництва? • В яких випадках вона найсильніше відчуває ще залежність? • Що дає людям тваринництво? • Які потреби людей воно задовольняє? • Чи потрібно продовжувати його розвивати і чому? 2. Кормова база тваринництва • Що перш за все потрібно тваринам, щоб вирости? • Чим годують тварин? • Які корми використовують? (Доповніть список: люцерна, люпин, силос, жом тощо) • На які групи можна розділити корми? • Чи достатня кормова база в Україні для розвитку тваринництва? 3. Галузева структура та спеціалізація тваринництва • 3 яких галузей складається тваринництво? • Зобразіть це у вигляді схеми. Як вона називається? • На основі карти атласу «Агропромисловий комплекс» (с. 42) та таблиці «Напрями спеціалізації тваринництва» зробіть висновки про спеціалізацію скотарства. • Як ви вважаєте, чим пояснюється така спеціалізація? 4. Географія галузей тваринництва • Уважно розгляньте карту «Агропромисловий комплекс» (с. 42). • Яка спеціалізація тваринництва характерна для різних районів України? • Чому спеціалізація різна? Чим це пояснити? • На основі аналізу карт «Виробництво м'яса» та «Виробництво молока» визначте, які області є найбільшими виробниками цих видів тваринницької продукції. • Визначте, де розвиваються інші галузі тваринництва (свинарство, птахівництво, рибництво, бджільництво тощо). 5. Проблеми та перспективи розвитку тваринництва • Зробіть аналіз діаграм та графіків «Виробництво найважливіших видів продукції» на настінній карті «Тваринництво України». Зробіть висновки. • Які причини спаду виробництва? • Які ще проблеми галузі можете назвати? • Порівняйте продуктивність тваринництва України з іншими країнами. • Яким шляхом розвивається тваринництво України? • Які найактуальніші проблеми виникли у тваринництві останнім часом? Що ви про це знаєте? • У чому полягає вирішення цих проблем? • Чи є в України перспективи розвитку тваринництва? Можливо, і його взагалі не потрібно розвивати, відмовитись від такої галузі? V. Закріплення вивченого матеріалу Фронтальне опитування: Яке значення тваринництва? Скласти схему міжгалузевих зв’язків тваринництва. VІ. Рефлексивно-коригувальна частина Прийом «Незакінчені речення» 1) Я дізнався, що... 2) Виявляється, тваринництво має... 3) Нарешті я зрозуміла, що... 4) Я і не знав, що... 5) Тваринництво України має... Що переконало вас у важливості сьогоднішньої теми? В яких випадках ви будете згадувати наш урок? VІІ. Домашнє завдання. - Опрацювати §28. - Міні-твір «Роздуми міністра сільського господарства». Урок 4 Тема. Загальна спеціалізація сільського господарства. Гірські регіони. Приміські сільськогосподарські райони. Аграрні реформи в Україні, їх соціальне і економічне значення. Мета: сформувати уявлення про загальну спеціалізацію сільського господарства; формувати вміння порівнювати, аналізувати факти, робити висновки, виховувати повагу до людей праці Обладнання: карта «Сільське господарство України», підручники, атласи, комп’ютерна презентація до уроку. Тип уроку: комбінований. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів Зачитування міні-творів «Роздуми міністра сільського господарства» Запитання: Які продукти харчування мають тваринне походження? ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів VІ. Вивчення нового матеріалу 1. Загальна спеціалізація сільського господарства України Пояснення вчителя. Для сільськогосподарського виробництва характерні певні закономірності розміщення на території країни. Вони зумовлені насамперед відмінностями земельних та агрокліматичних ресурсів, природних умов у різних її частинах. Різну спеціалізацію сільського господарства визначають також екологічні і соціальні чинники. Це передусім потреби населення та окремих галузей господарського комплексу у сільськогосподарській продукції, географічне положення переробних промислових підприємств, забезпеченість території трудовими ресурсами, наявність розвинутих транспортних шляхів. Під впливом цих факторів в Україні сформувалися сільськогосподарські зони. Сільськогосподарська зона – це територія, на якій переважають ті чи інші галузі рослинництва і тваринництва. Сільськогосподарські зони переважно збігаються з географічними зонами і навіть мають ті самі назви. Якщо у зоні більше продукції дає тваринництво, то і назву її прийнято починати із спеціалізації тваринництва. 2. Характеристика сільськогосподарських зон. Робота в групах. Пропоную об’єднатися в групи: Лісова зона Завдання для груп: На основі набутих знань під час вивчення рослинництва та тваринництва визначте спеціалізацію вашої зони відповідно до назви групи. Підготуйтеся до відповіді. 3. Приміські сільськогосподарські райони. Завдання. Прочитати розділ «Приміські сільськогосподарської зони» §30 розробляючи відповідні помітки: + відома інформація; 4. Аграрні реформи в Україні. Розповідь вчителя. Головна мета аграрної політики України: розбудова конкурентоспроможного аграрного сектора економіки шляхом створення умов для прискореного формування підприємств різних форм власності. Станом на 1 липня 2007 року реформування по Україні проведено в 11888 господарствах (99,7%). Унаслідок реформування створено 29,5 тис. нових агроформувань ринкового типу. Розглянемо передбачувані позитивні і негативні наслідки земельної реформи. Сьогодні в суспільстві триває обговорення питань, що стосуються оцінки землі з урахуванням її якісних характеристик, а також вільного продажу. V. Закріплення вивченого матеріалу Запитання: Якими є особливості розташування сільського господарства зон в Україні? Завдання: Скласти схему внутрішньогалузевих зв’язків сільського господарства. VІ. Домашнє завдання. Опрацювати текст §30, повторити §27-29. Як ви вважаєте, які чинники мають ураховуватися при формуванні ціни на землю, крім якості ґрунту й можливості її використання для виробництва сільськогосподарської продукції?
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |