Головна » Географія |
Навчальна мета: формувати знання про особливості розміщення природних зон Північної Америки; поглибити систему знань учнів про взаємозв’язки природних компонентів у складі природних зон; продовжувати формувати в учнів уміння складати характеристику природних зон за типовим планом; удосконалювати практичні вміння учнів працювати з картами атласу. Розвивальна мета: розвивати географічне мислення, вміння застосовувати знання на практиці в нових нестандартних ситуаціях; формувати пізнавальний інтерес у кожного учня та особисту зацікавленість самостійною дослідницькою діяльністю; удосконалювати вміння працювати з додатковою літературою, виділяти головне, узагальнювати матеріал, робити висновки. Виховна мета: виховувати інтерес до предмету, любов, бережливе ставлення до природи. Обладнання: фізична карта світу, атласи, ілюстрації, ватмани, мультимедійна презентація, додаткова література, маршрутні листи, листи оцінювання. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу ХІД УРОКУ І.Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань учнів Учитель: Сьогодні ми з вами здійснимо уявну подорож природними зонами Північної Америки. А з чого ж починається будь-яка мандрівка? На мою думку, зі збору рюкзака, в нашому випадку – це фішки, що символізують ваші знання. Саме від наповнення рюкзака залежатиме успіх нашої мандрівки. Картографічна розминка (Учитель на карті називає номера географічних об’єктів, а учні називають їх, за кожну правильну відповідь вони отримують фішки) Слайд фізична карта Північної Америки, на якій знаки питання(географічні об’єкти, які потрібно назвати учням) 1. Гудзонова затока 2. Великі Американські озера 3. Кордильєри 4. Півострів Аляска 5. Півострів Лабрадор 6. Великі рівнини 7. Аппалачі 8. Півострів Флорида 9. Примексиканська низовина 10. Каліфорнійський півострів 11. Півострів Юкатан 12. Міссісіпі Гра «Один зайвий»–учням необхідно визначити, що в переліку є зайвим та спробувати обґрунтувати відповідь(за кожну правильну відповідь фішка) Слайд із запитаннями Міссісіпі, Юкон, Онтаріо, Колорадо. Учитель Рюкзаки зібрані, але для будь якої подорожі потрібен компас, а чи знаєте ви, що деякі рослини здатні його замінити? Розповідь учителя про латук –слайд із його зображенням. III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів – прийом «Дивуй» Заслуховуються розповідь учителя про унікальні рослини та тварини материка, культурні рослини та свійські тварини, батьківщиною яких є Північна Америка. Слайд з унікальними рослинами та тваринами материка (секвойя, кактус сагуаро, цукровий клен, жаба бик,) – Північна Америка – батьківщина багатьох культурних рослин. Слайд із культурними рослинами та свійськими тваринами батьківщиною яких є материк (соняшник, кукурудза, квасоля, стрючковий перець, гарбуз, бавовник, індичка, ондатр чорнобривці, жоржина.) Слайд із небезпечними рослинами та тваринами вихідцями з материка (колорадський жук, амброзія, елодея канадська) Слайд тема уроку «Рослинний і тваринний світ Північної Америки. Природні зони материка». ІV. Засвоєння нового матеріалу. Запитання вчителя 1 Слайд карта природних зон Північної Америки Учитель: Перед вами атласи. За картою географічних поясів та природних зон визначте природні зони Північної Америки та вкажіть зони, що займають найбільшу площу. – На якій частині материка розташовані області висотної поясності? – Деякі з природних зон Північної Америки вже відомі вам, тому що ви вивчали їх під час знайомства з іншими материками. Але окремі природні зони ми з вами ще ніколи не розглядали, крім того, сьогодні ви довідаєтесь, чому особливе місце в розподілі природних комплексів материка належить рельєфу та впливу океану. 2. Особливості природної зональності – Розподіл природних зон у Північній Америці, як і на інших материках, відповідає закону широтної зональності, який, як вам відомо, полягає в поступовій зміні природних зон від екватора до полюсів. Зміна природних зон залежить від співвідношення тепла та вологи. Слайд карта природних зон світу – Які відмінності в розміщенні природних зон раніше вивчених материків ви помітили? Слайд із проблемним питанням ? Чому на рівнинній території Пн. Америки деякі зони простягаються меридіонально, а не за законом широтної зональності? Характеристика природних зон(робота в малих групах) Учні класу об’єднуються в експедиційні загони, кожний загін отримує маршрутний лист, який необхідно оформити працюючи з підручниками, атласами, та ілюстративним матеріалом. В групі є головуючий, він же доповідач, секретар, редактор) Учитель: – Я пропоную вам зараз здійснити уявну подорож природними зонами Південної Америки та скласти їх коротку характеристику План характеристики природної зони Географічне положення. 2. Особливості клімату. Переважаючі типів ґрунтів. 6. Зміна природних комплексів в результаті господарської діяльності людини, екологічний стан території. На опрацювання матеріалів учням дається 7 хвилин, після чого експедиційний загін обирає учня, який представляє результати роботи всієї групи, оформлені на ватманах. Таким чином, по закінченні уроку учні отримують уявлення про особливості природи кожної зони материка. При звіті кожного загону слайдів супровід 1. Зона арктичних пустель 2.Тундра та лісотундра 3.Тайга 4.Мішані та широколисті ліси 5.Лісостепи та прерії 6.Напівпустелі та пустелі 7.Перемінно- вологі ліси Під час роботи в групах учні оцінюють роботу кожного члена експедиційного загону окремо(від0 до 2 балів кожний учасник загону, в сумі можна отримати до 4 балів) Д/З: Скласти характеристику природних зон саван та рідколісся, твердолистих лісів та чагарників, користуючись додатковими матеріалами. V. Закріплення, коригування та первинний контроль знань. Цифровий диктант Перед учнями коди І варіант ІІ варіант Учитель зачитує учням запитання цифрового диктанту, учні на окремих листах у вигляді коду дають відповіді. Учні здійснюють взаємоперевірку(робота у парах), виставляють бали на власних листках оцінювання, сумуючі бали за письмову роботу, отримані фішки,, активність в групі (2, 1 бал по два учні в кожній групі за рішенням членів експедиційного загону). Слайд з правильними відповідями. VI. Підведення підсумків уроку з використанням прийому «Причина–наслідок». 1. Материк Північна Америка має значну протяжність із півночі на південь – Різноманітність природних зон материка. 2. На заході материка знаходяться гірські хребти Кордильєр – на заході материка поширені області висотної поясності. 3. Північ і південь східної частини материка рівнинний – природні зони простягаються в широтному напрямку. 4. В центральній частині материка надходженню вологи з океанів перешкоджають гірські хребти Кордильєр та Аппалачів – природні зони простягаються в меридіональному напрямку. 5. На території материка ведеться активна господарська діяльність – природа материка зазнала значних змін, внаслідок господарської діяльності. VII. Опрацювати матеріал параграфу 38, скласти таблицю природних материка, зон саван та рідколісся, твердолистих вічнозелених лісів та чагарників, група Б –скласти 4 тестові завдання про природні зони, за бажанням – підготувати повідомлення про природоохоронні території материка. Додатки до уроку Маршрутний лист 1. Коротко охарактеризуйте географічне положення природної зони. 2. Визначте та вкажіть кліматичний пояс, а за наявності, кліматичну область в межах якої розташована зона. 3. Вкажіть переважаючий тип ґрунтів. 4. Визначте, користуючись атласом та підручником, та вкажіть найпоширеніші рослини в межах зони. 5 Визначте користуючись атласом та підручником та вкажіть найпоширеніших представників тваринного світу. 6. Дайте коротку характеристику господарської діяльності, її вплив на зміну природи зони. Лист оцінювання Цифровий диктант Природна зона в межах якої практично відсутні грунти. Тестові завдання І варіант 1. В умовах субтропічного мусонного клімату поширена зона: А) тайги; Б) мішаних і широколистих лісів; В) лісостепів і степів. Г) перемінно-вологих лісів; 2. В межах зони поширені малородючі підзолисті грунти? А) тайга; Б) мішані широколисті ліси; В) перемінно-вологі ліси; Г) лісостепи і степи. 3. Для якої природної зони характерні такі типові рослини: липи, дуби, буки, платани, тюльпанні дерева? А) тундра; Б) тайга; В) мішані та широколисті ліси; Г) перемінно-вологі ліси. 4. В межах якої зони мешкають білі ведмеді,тюлені, моржі, поморники, гагари? А) арктичних пустель; Б) тайги; В) тундри та лісотундри; Г) перемінно-вологих лісів. Тестові завдання ІІ варіант 1. В умовах субарктичного кліматичного поясу поширена зона: А) тундри. Б) тайги; В) мішаних і широколистих лісів; Г) перемінно-вологих лісів; 2. В межах зони поширені родючі грунти чорноземи. А) тайга; Б) мішані широколисті ліси; В) перемінно-вологі ліси; Г) лісостепи і степи. 3. Для якої природної зони характерні такі типові рослини: вереск, чорниця, журавлина, карликова береза, полярна верба? А) тайга; Б) тундра; В) мішані та широколисті ліси; Г) перемінно-вологі ліси. 4. В межах якої зони мешкають олені карибу, вівцебики, лемінги, песець, полярна сова? А) арктичних пустель; Б) тайги; В) тундри та лісотундри; Г) перемінно-вологих лісів.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |