Головна » Географія |
Мета: ознайомити учнів з розмірами, глибинами, елементами берегової лінії Чорного й Азовського морів; охарактеризувати природні умови морів; розкрити причини наявності сірководню в Чорному морі; зробити висновки щодо стану природних ресурсів Чорного й Азовського морів, проблем їх використання та охорони;продовжити формувати навички роботи з тематичними картами. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Обладнання: фізична карта України, атласи, відеоряд Чорного й Азовського морів. Хід уроку. I. Організаційний момент. II. Актуалізація опорних знань учнів. Бесіда за питаннями: 1. Що називаємо морем? Чим море відрізняється від океану? 2. Чим відрізняються внутрішні моря від окраїнних? 3. Що таке солоність води, у яких одиницях вона вимірюється? 4. Чому в різних частинах моря або океану може бути різна солоність? 5. Які види руху води в океані ви знаєте? Що називають « річкою в океані?» 6. Поясніть твердження” Держави, чия територія омивається морями мають вигідне положення». II. Мотивація навчальної діяльності. Океан – колиска життя...Ви вже чули цей вислів. Та й люди старалися селитися на узбережжі річок, морів, океанів. У нашої країни дуже зручне географічне положення, тому, що береги її омивають два моря: Чорне і Азовське. А це -зв'язок з морськими державами світу, та й не тільки. Що ми знаємо про ці моря? ( бесіда). Як розуміти слова поета: « Херсонщина – земля 5 морів?». До речі, дехто з дослідників називає Азовське море затокою Чорного.Так це чи ні? То ж порівняємо моря і спробуємо зробити свої висновки. III. Пояснення нового матеріалу План. 1. Чорне море. 2. Азовське море. а)географічне положення(робота учнів з картою). б)геологічна історія утворення, рельєф котловини( розповідь вчителя. Геологічна історія бере початок з океану Тетіс, з якого утворювалися кілька морів – Сарматське, Меотичне, Понтійське.7-5 тис років до нашої ери встановився зв'язок з Середземним морем). в) характеристика природних умов і ресурсів(перегляд і коментування презентації); У Чорному морі рослинний і тваринний світ переважно знаходиться у верхньому горизонті, збагаченому киснем. Загалом у морі налічується понад 620 видів рослин і 2 тис. видів тварин. Більшість рослин — це донні та планктонні водорості. Поширені бурі та червоні водорості. Із 160 видів чорноморських риб найпоширенішими є кілька, ставрида, хамса, камбала-калкан, кефаль, білуга, оселедець; бички, морський окунь. У Чорному морі також живуть далекосхідний лосось (горбуша), балтійська тріска, До ссавців Чорного моря належать тюлень-монах і три види дельфінів: афаліна, білобочка й азовка. Найбільший дельфін — афаліна, трохи менший — білобочка, а найменший — азовка. Тваринний світ Азовського моря налічує близько 400 видів — від одноклітинних до риб і ссавців. Останні представлені одним видом дельфінів — азовкою. Видовий склад риб становить 79 видів, із яких промислове значення мають тюлька, пеленгас, хамса, судак, кефаль, оселедець керченський, бички, лящ, камбала, осетрові. Із мінеральних ресурсів найбільше значення мають родовища нафти й природного газу на шельфі Чорного моря та в центральній частині Азовського моря. г) екологічні проблеми морів(відкритий мікрофон). - чи вивчали ви на уроках хімії таке поняття як сірководень? Сірководень - безбарвний газ із запахом тухлих яєць і солодкуватим смаком. Хімічна формула - H2S. Погано розчинний у воді( утворює слабу кислоту), добре - в етанолі, отруйний. При великих концентраціях роз'їдає метали. При контакті з повітрям може займатися. - як ви думаєте, чи токсичний цей газ? Дуже токсичний. Вдихання повітря з невеликим вмістом сірководню викликає запаморочення, головний біль, нудоту, а зі значною концентрацією призводить до коми, судом, набряку легенів і навіть до летального результату. При високій концентрації одноразове вдихання може викликати миттєву смерть. -а ось на глибині, в середньому 200 метрів і нижче у Чорному морі і спостерігається накопичення цього газу. Що станеться, коли він підніметься і вступить в реакцію з повітрям? - А як на вашу думку тут утворився сірководень? - Чи можливе використання цього газу? Скажете - ні, і помиляєтеся. В останні роки розглядається можливість використання сірководню, накопиченого в глибинах Чорного моря, в якості енергетичного (сірководнева енергетика) і хімічної сировини. - Крім цієї проблеми, які ще екологічні проблеми можете назвати? І не тільки Чорного, але й Азовького морів( робота з підручником). IV. Закріплення матеріалу. 1. Назвати середні та максимальні глибини морів, середню солоність вод, напрям морських течій, мінерально- сировинні ресурси. 2. Робота за підручником Учні працюють із матеріалом підручника та картами атласу. їхнє завдання — скласти порівняльну таблицю «Спільні та відмінні риси Чорного й Азовського морів". V. Підсумки уроку. VI. Домашнє завдання:опрацювати відповідний текст підручника, підготуватися до уроку узагальнення та контролю знань.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |