Головна » Географія

Основні річкові басейни України та їх характеристика

Мета року:

Навчальна:  систематизувати знання про внутрішні води України, ознайомити учнів з основними річковими басейнами України та дати їм характеристику, розглянути екологічні проблеми річок.

Виховна:    продовжувати виховувати любов до рідного краю,  вміння  працювати в колективі, виховання культури взаємоспілкування,  сприяти вихованню почуття патріотизму.

Розвиваюча: розвивати вміння та навички роботи з фізичною картою, контурною картою,  статистичною інформацією, розвивати  пам'ять,логічне мислення, вміння аналізувати і робити висновки, аналізувати факти.              

Обладнання:фізична карта України, підручники, атласи, мультимедійна  презентація до уроку.

Тип уроку:     комбінований.

Методи навчання:картографічні,ілюстрація, проектування,робота в групах.

Опорні та базові поняття:  річка, річковий басейн, річкова система,  живлення річки, водні ресурси.

Географічна номенклатура: номенклатура по річках України

Зміст уроку

І. Організаційний момент.

Учитель коротко називає основні етапи уроку, називає форми роботи та обладнання, яке необхідно для результативної навчальної діяльності.

Оголошує тему  практичної роботи, яка виконується в процесі вивчення нового матеріалу.

Практична робота 4. Нанесення на контурну карту річок України

II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів.

 І. Географічний диктант по термінах, які були вивчені на попередньому уроці.

1.Річка                                           7.Повінь

2.Річковий басейн.                          8.Падіння річки

3.Річкова система                            9. Похил річки

4.Гирло                                            10.Межень річки

5. Паводок                                       11. Базис ерозії
6. Твердий стік                                 12. Річний стік

     ІІ. Питання для обговорювання:

     1.Річка та її частини

2. Елементи річкової долини.

3. Густота річкової сітки України.

4.Живлення українських річок та їх гідрологічний режим.

5.Робота річок.

ІІІ. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності.

Із річками з давніх-давен пов’язане  життя українців. Річкам давали поважні назви, їм поклонялися. До них зверталися в молитвах. І в наші часи річки не втратили свого значення.

              ,, Ріка моя, життя моє…Люблю я воду твою ласкаву, животворну. І береги твої чисті, і всіх людей, що трудяться, живучи на берегах твоїх.

 Кланяюсь тобі за ласку, за багатство. Що дала ти моєму серцю. За те, що дивлячись на тебе, стаю я добрим, людяним і щасливим, що можу любити тебе все життя, ріка моя,  душа мого  народу ’’.

                                                                                 О Довженко

Тема нашого уроку -,,Основні річкові басейни України та їх характеристика,,

Вчитель оголошує завдання уроку, які написані на дошці.

Завдання:

1.Загальна характеристика річкових басейнів України.

2.Характкристика річкової системи Дніпра.

3.Характеристика річкової системи Дністра.

4.Характеристика річкової системи Пд. Бугу і Дунаю.

IV. Вивчення нового матеріалу

1.Робота з  фізичною картою України та порівняння річкових басейнів.

             Річки України - це справжні ландшафтні перлини нашої країни.  В Україні  близько 71 тис. річок. Загальна довжина річок країни складає  248 тис. км. Якщо витягнути  річки по екватору, то річка, що умовно утворилася, більше, ніж 6 разів обійде Землю. Серед річок України найбільші: Дніпро, Дністер, Південний Буг, Десна, Сіверський Донець та інші.

Майже всі річки України належать до басейну Чорного і Азовського морів і лише з 2% території країни річки стікають до Балтійського моря. Це притоки р.Вісла – Західний Буг і Сян.

       2.Характеристика основних  річкових систем.

Прийом,, Творча лабораторія,,( робота в групах)

Кожна група, використовуючи атласи і підручник, характеризує одну з річкових систем України за типовим планом. Учні  можуть використовувати матеріали випереджальних завдань.

                            План

1.Назва річкової системи

2. До басейну якого моря належить. Витік та гирло головної річки.

3. Основні притоки

4. Живлення та гідрологічний режим.

5. Господарське значення та екологічні проблеми.

         3. Прийом,,Мікрофон,,

Обговорення результатів роботи в групах

Група 1 – Дніпро

Група 2 – Дністер

Група 3 – Південний Буг

Група 4 – Сіверський Донець

Група  5 – Дунай

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

Робота з практикумом. Виконання практичної роботи №4.Нанесення на контурну карту річок України.

VI.Підсумок уроку

Вчитель разом з учнями робить підсумок уроку, повертаючись до завдань, які написані на дошці - чи були вони виконані.

Також вчитель оцінює роботу учнів на уроці та з’ясовує:

Що сподобалось на уроці?
Які питання викликали утруднення?

 VII. Домашнє завдання

      Опрацювати відповідний параграф підручника

       Скласти кросворди по темі,, Річки України,,

       Знайти цікаву інформацію про озера України.

                  Використана література

1. Навчальна програма з географії.

2. Пестушко В. Ю., Уварова А. Ш.- Фізична географія України - К.: Генеза, 2009. – С. 130-134.

3. Шищенко П.Г., Муніч Н.В. - Фізична географія України 8 кл. -  К.: Зодіак-Еко, 2008.- С. 127-130.

4. Атлас Фізична географія України 8 кл.

5. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. - Географія. Опорні схеми, таблиці, картосхеми -  Абетка, 2011. – С. 167.

6. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р., Скуратович О.Я. - Методика навчання географії в загальноосвітніх навчальних закладах. - К.: Навчальна книга, 2005. – 240 с.

7. Кобернік С. Г. - Практикум. Фізична географія України. - Абетка, 2007. -С. 20.


Теги: Воробйова Т.О., річковий басейн
Навчальний предмет: Географія
Переглядів/завантажень: 1712/251


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar