Головна » Географія |
Цілі уроку: Узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Гідросфера». Вдосконалити вміння використовувати здобуті знання на практиці, в нестандартних ситуаціях. Розвивати пізнавальний інтерес, комунікабельність. Виховувати бережливе ставлення до водних багатств. Обладнання: фізична карта півкуль, атлас, фізична карта світу Тип уроку: узагальнення і систематизація Форма уроку: урок – гра Хід уроку Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності. Є на все в програмі міра Наша тема «Гідросфера» Закінчилася на жаль, Далі – «Біосфера» кличе в даль. Тільки треба не спішити, Дану тему повторити. На рахунок раз, два, три - Починаємо ми з гри. Щоб прийняти участь в грі, Всі сьогодні ви прийшли. Щоб оцінки добрі мати - Гідросферу треба знати. Хід гри Але з чого нам почати? Що про термін треба знати? Всі на дошку подивіться, І у літерах розберіться. LГGІRДDРWОUСVФLЕWРQА – FВYОGДSНRА NОWБUОZЛGОSHYКGА ( Потрібно прочитати лише літери українського алфавіту: Гідросфера – водна оболонка.) Я велика мандрівниця, Я старанна трудівниця. Можу бути я рідкою, Якщо хочете – твердою. Рідше я – легка й прозора, В атмосфері - неозора. Якщо тему добре знаєш, То мене ти відгадаєш! Запитання: Про що йде мова? У яких станах може перебувати вода на Землі? (Твердому, рідкому, газоподібному). У якому стані води в природі більше? ( Рідкому ). Ось білими птахами Мандруючи здаля, Летять з – за моря хмари, Дощем кропить поля. З – за гір важкі тумани Клублять вітри сюди, Ті осідають в хмари Й женуть потік води. Запитання: Яке явище описано у вірші? Що є основною причиною утворення кругообігу води в природі? ( Енергія Сонця). Чому об’єм прісної води на Землі не зменшується? ( Існує світовий кругообіг води ). Я бачу кольорові сни У ночі лагідні весни. І ти цей дивний знаєш край, Моря, будь ласка, відгадай. Одне набрало в Сонця фарб, А інше має ночі карб. У третьому – томатний сік. Четверте, наче свіжий сніг. Запитання: Про які кольорові моря йде мова? ( Жовте, Чорне, Червоне, Біле ). Завдання: Показати дані моря на карті. Вирушаємо у подорож із вами, По широкому морю – океану. Без пригод проплили ми Протоки і моря, А в океані нас підхопила... течія. Запитання: Яка основна причина океанічних течій? ( Постійні вітри ). Які бувають течії? ( Теплі і холодні ). Яку назву має найтепліша течія? Охарактеризувати течію Гольфстрім. Практичне завдання: Давньою морською традицією і приладом для вивчення течій залишається пляшкова пошта. Ось і нам потрапила в руки така пляшка, яку моряки знайшли в океані. У листі потерпілі просили допомоги і вказали місце знаходження. Але вода, що потрапила у пляшку, змила деякі літери і цифри і залишились такі дані 42... ш і 173 сх..., біля о...т...о..... Нов... .... ( Нова Зеландія ). Земля – це куля, Заглибина – це океан, Про його ресурси Розкажіть нам. Запитання: Чи відомо вам, які багатства є в Світовому океані? Наведіть приклади біологічних, водних, мінеральних, енергетичних, рекреаційних ресурсів. Як можна використати енергію вод Світового океану? А тепер ми попірнаєм, Глибину повиміряєм. Де глибокий океан? Покажіть, указка вам! Запитання: Назвіть найглибше місце у Світовому океані. ( Маріанський жолоб у Тихому океані ). Яку глибину має Маріанський жолоб? ( 11022 м ) Який океан має найменшу глибину з усіх океанів? ( Північний Льодовитий океан ). Як називається прилад для вимірювання глибин? (Ехолот ). Вчили ви моря, затоки, В Гідросфері є й протоки. А ще в мене є питання – Чи є суша в океані? Запитання: Що за суходіл розміщується серед вод Світового океану? Що таке острів? Як розрізняють острови за походженням? Що таке півострів? Практичне завдання: У переліку визначити вулканічні, материкові і коралові острови: Курильські, Нова Гвінея, Гренландія, Гавайські, Великий Бар’єрний риф, Нова Зеландія, Великобританія. ( Вулканічні – Курильські, Гавайські ) ( Материкові – Нова гвінея, Гренландія, Нова Зеландія, Великобританія ) ( Коралові – Великий Бар’єрний риф ) Показати на карті: найбільший острів земної кулі... ( Гренландія ) найбільший півострів земної кулі... ( Аравійський ) найбільші півострови Європи... (Апенінський, Піренейський) найбільший півострів України... ( Кримський ) Поміркуй, відгадай... 1.Про цей півострів кажуть, що він нагадує велику лопату, яка зачерпнула занадто багато землі, і в якої переломилася ручка, коли її намагалися підняти. Лінія надлому – це море і затока з їхніми напрочуд прямими берегами. Назвіть цей півострів. ( Аравійський ) 2.Який з півостровів Північної Америки в перекладі на українську мову означає «земля рабів»? Чому він так називається? ( Лабрадор ) В Україні історична річка є, З Валдайської височини вона тече. Греки Борисфеном її називають, Слов’яни Славутичем величають. А ти цю річку відгадаєш? Запитання: Як називається ця річка? ( Дніпро ). А чи знаєте ви основні елементи річки? Дайте відповіді на слідуючі питання: Місце, де річка бере початок... ( витік ) Місце, де річка впадає в іншу річку, море чи океан... ( гирло ) Річка тече у зниженні, яке називається... ( річкова долина ) Заглибина річкової долини, з постійним водотоком... ( русло, річище ) Частина річкової долини, що затоплюється під час повені... ( заплава ) Річки, які впадають у головну річку... ( притоки ) Головна річка з усіма її притоками... ( річкова система ) Місцевість, з якої вся вода стікає до річки... ( річковий басейн ) Межа, що розділяє сусідні річкові басейни... ( вододіл ) Назвіть: найдовшу річку Європи.. ( Волга ) найповноводнішу річку світу... ( Амазонка ) найкаламутнішу річку у світі... ( Хуанхе ) найдовшу річку світу... ( Ніл ) Бруд стікав у мою воду, Зіпсував він мою вроду. Чом же стала каламутна? Чом хлюпочуть хвилі смутно? Запитання: Які види забруднень зустрічаються у річках? А яке це забруднення: - збільшення у воді нерозчинних домішок... ( фізичне ) - потрапляння кислот, лугів, нафтопродуктів... ( хімічне ) - потрапляння хвороботворних мікробів, спор грибів...( біологічне ) - скидання вод, використаних на ТЕС, АЕС... ( теплове ) Щоб Гідросферу добре знати, Номенклатуру треба пам’ятати. Хто об’єкт знайде на карті? В путь, щасливого вам старту! Завдання: Здійснити подорож з заходу на схід по 40 пн. ш, починаючи з західного узбережжя Піренейського півострова до Тихого океану. Які географічні об’єкти зустрічаються на вашому шляху? Індивідуальне завдання: показати по карті номенклатуру, що вивчили в темі «Гідросфера».
Ми кроки стишуєм по волі, І кожен з нас узріти рад, Як із висот летить додолу, Гримить іскристий... водоспад. Запитання: Які водоспади ховаються за слідуючими координатами: 6 пн. ш 63 зх. д ( Анхель ) 43 пн. ш 79 зх. д ( Ніагарський ) 18 пд. ш 26 сх. д ( Вікторія ) 25 пд. ш 54 зх. д ( Ігуасу ) У них застигли чисті води, В своїй незайманій красі, Маленькі дзеркальця природи – Ними милуються усі. Запитання: Про що йде мова у вірші? А що називають озером? Чим озеро відрізняється від річки? Як поділяються озера за походженням улоговин? ( тектонічні, загатні, вулканічні, льодовикові, заплавні, лиманні ). Які бувають озера за водним режимом? ( стічні і безстічні ). Назвіть: найсолоніше озеро світу... ( Мертве ) найглибше озеро світу... ( Байкал ) найбільше озеро світу... ( Каспійське ) озеро – мандрівник... ( Лобнор ) найбільше високогірне озеро світу... ( Тітікака ) Мене завжди боялись люди: То лишаєм мене прозвали, То духів злих в мені шукали. Та все ж, в природі, я безцінне: Даю початок я струмкам, Вологу милим озерцям, Торфяні добрива – людям. Якщо мене ви упізнали, Скажіть про це, щоб всі узнали! Запитання: Про яке природне утворення йде мова? А що називають болотом? Як утворюються болота? Як поділяються болота за характером живлення? ( Верхові, низинні ) Чим корисні болота? Назви я читаю вам, Розберіться, що є там. Може зайві ще попались? Докажіть, як ви дізнались? Завдання: У рядку слів знайти зайве: 1. Мадагаскар, Сомалі, Шрі – Ланка, Гренландія. ( Сомалі ) 2. Чорне, Азовське, Баренцеве, Каспійське. ( Каспійське ) 3. Лабрадор, Індостан, Гренландія, Індокитай. ( Гренландія ) 4. Гібралтарська, Бенгальська, Біскайська, Мексиканська. ( Гібралтарська ) 5. Байкал, Аральське, Синевір, Червоне. ( Червоне ) 6. Море, протока, болото, затока. ( болото ) 7. Льодовик, болото, річка, затока. ( затока ) 8. Межень, паводок, повінь, дощ. ( дощ ) А щоб час не марнувати, Прошу дещо відгадати. Дуже загадки прості І дотепні і смішні. Що таке: плине і ллється, Часом на камінь дереться, Як немає – все висихає, Звір і птах помирає? ( Вода ) Навкруги вода, А з питвом біда ( Море ) Без ніг, а біжить, Без рук, а рукава має. ( Річка ) По морю йде, А до берега дійде – Зразу пропаде. ( Хвиля ) Два братики – кіндратики У воду дивляться, Вік не зійдуться. ( Два береги ) Із – під гірки, з під крутої Прокрадається норою, Та й до моря утіка. ( Джерело ) Сама вода І по воді плаває. ( Крига ) Стоїть корито, Повне води налито. ( Озеро ) Не вода, не суходіл, І на човні не попливеш, І ногами не підеш. ( Болото ) - В які ворота не можна забити гол? ( Карські ) - Яка протока з’єднує два моря, два океани і розділяє два материки і дві держави? ( Берінгова ) - Який півострів говорить про свій зріст? ( Ямал ) - Назва якого острова в перекладі означає «я вас не розумію». ( Юкатан ) - Скажіть по – французьки: «Рукав». ( Ла – Манш ) - Які океани з’єднує протока Дрейка, а які розділяє материки? (Атлантичний океан і Тихий, Південну Америку і Антарктиду ) За відповідь вашу спасибі, вам, діти, Прийшов час урок завершити. Сьогодні ми Гідросферу повторяли, Отримані знання використали. Як підсумок, можу одне лиш сказати: Зробили багато – знання будете мати. III. Підведення підсумків, коментування і виставлення оцінок.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |