Головна » Фізика

Закони постійного струму

Мета:

методична

удосконалити методику застосування інтерактивних інформаційних технологій при вивченні законів постійного струму.

дидактична

систематизація теоретичних знань з теми:“Закони постійного струму”,
закріплення навичок роботи в групах,
набуття практичних навичок складання схем кіл постійного струму,
формувати навички самостійної роботи та самоаналізу своєї діяльності при вирішенні задач;
навчити умінню аналізувати, доводити свою думку при підготовці презентацій,
розвивати пізнавальну активність студентів;

виховна

розвивати творчі здібності студентів,
виховувати акуратність, уважність, наполегливість при складанні електричних кіл постійного струму;
прищеплювати інтерес до обраної професії;
виховувати дбайливе ставлення до електротехнічного обладнання.

Вид заняття: практичне

Тип заняття: узагальнення і систематизація знань і формування вмінь;

Міждисциплінарні зв’язки:

забезпечуючи:

математика, основи інформатики, хімія

забезпечувальні:

технічні засоби транспорту, технічна експлуатація

 

Методи навчання:

практичний,
самостійна робота під керівництвом викладача,
індивідуальне та фронтальне опитування

 

Забезпечення заняття:

 

Технічні засоби навчання:

персональний комп’ютер;
мультимедійне обладнання
обладнання для виконання експериментальної задачі (амперметр, вольтметр, резистори різних опорів, джерело постійного струму, вимикач і з’єднувальні провідники):
колекція ламп розжрювання.

 

Програмне забезпечення:,

програма підготовки електронних презентацій Power Point.

Методичне забезпечення:

інструкція з техніки безпеки;
методична розробка заняття;
семантичні конспекти;
презентація з теми;
комплект тестових завдань;
підручник;
словник українських фізичних термінів;
система оцінювання знань і умінь (ключ до тестів, бланк самоконтролю).

 

Література:

Основна література:

Рекомендовано Міністерством освіти і науки України

1.  Дмитрієва В.Ф. Фізика. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних              закладів І-ІІ рівнів акредитації. К.: Техніка, 2008. - 207.

Жданов Л.С., Жданов Л. Г. Фізика. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. – М.: Наука, 1987. – 515с.:іл.Рос. мовою.
Коршак Є.В., Ляшенко О. І., Савченко В. Ф. Фізика:10кл. Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. - К. – Ірпінь:: ВТФ Перун, 2003. -312 с.: іл. Рос. мовою.
Рябоволов Г.І., Дадашева Н.Р., Курганова В.О. Фізика. Посібник дидактичних завдань з фізики. – М. ВШ, 1985. – 319с.

 

Додаткова література:

ДИТ - Інструкція з техніки безпеки, наказ №97 від 27.02.2007.
Кірик Л. А. Фізика. Зовнішнє незалежне оцінювання 2009.Репетитор. – Х: Весна,  2009. – 288с.
Іванова Ж.В. Фізика. Майстер - клас. Розробки уроків. 9 клас. – Х.: Ранок, 2009. – 255с.
Голобокова В. С. Фізика. Частина ІІ: Семантичні конспекти. Маріуполь: ПГТУ, 2009. 72 с.

 

Передмова.

Методична розробка відкритого заняття з дисципліни “ Фізика” з теми: “Закони постійного струму” призначена для підготовки і проведення сучасного заняття з закріплення і систематизації знань з використанням інтерактивних методів навчання, технічних засобів навчання, навичок самостійного набуття знань, що необхідно для майбутнього професійного становлення фахівця, який буде конкурентноспроможним на сучасному ринку праці. Методика проведення заняття спрямована на формування навичок співпраці студента і викладача, на вирішення проблемних ситуацій при розв'язанні практичних задач у співдружності в малих групах, на застосування комп’ютерних технологій у вигляді студентських проектів - презентацій.

Набуті знання студенти зможуть застосувати при вивченні дисциплін: “Технічні засоби транспорту” та “Технічна експлуатація”, в курсовому та дипломному проектуванні, в повсякденному житті.

 

Зміст заняття:

1. Організаційний момент: (2хв.)

1.1 Привітання викладача і студентів. Перевірка присутності студентів.

1.2 Перевірка підготовки до заняття аудиторії і студентів (оформлення дошки, наявність зошитів, книжок, опорних конспектів, обчислювальних приладів для проведення розрахунків, обладнання для виконання експериментальної задачі).

2. Ознайомлення аудиторії з темою та метою заняття. (2хв.)

Викладач повідомляє студентам тему та мету заняття.

Наголошує, що після вивчення теми “ Закони постійного струму “ студенти

 повинні знати:

природу електричного струму;
визначення і формули сили і густини струму;
визначення постійного струму;
призначення джерел електричної енергії;
закони Ома для ділянки кола без е.р.с.;
фізичний зміст е.р.с. і напруги;
фізичний зміст опору, питомого опору і термічного коефіцієнта опору;
правила і їхній математичний вираз для послідовного і паралельного з’єднання споживачів;
закони Ома для замкнутого кола з однією та де кільками е.р.с.;
основні формули для визначення роботи і потужності електричного струму;
теплову дію струму.

повинні вміти:

збирати найпростіше електричне коло;
користуватись реостатом;
дослідним шляхом визначати опір провідника, е.р.с. і внутрішній опір джерела;
визначати вид з’єднань споживачів енергії електричних кіл;
з'єднувати  джерела електричної енергії послідовно і паралельно;
робити розрахунок електричних кіл при різноманітних з’єднаннях споживачів.

 

3. Мотивація навчальної діяльності студентів. ( 2 хв. )

 

Вивчаючи розділ “Електричний струм. Закони постійного струму”, ми розглянули основні поняття і закони постійного струму, які стануть у нагоді при вивчені спец дисциплін.

Ваша майбутня професія “Організація обслуговування на транспорті” тісно пов'язана з використанням автоматичних і комп'ютерних систем управління транспортом. Кожна така система містить в собі електричні пристрої. Важко собі уявити будь-який вид транспорту чи засіб регулювання їм без електричних пристроїв, електричних кіл та джерел електричного струму. 

Знання, добуті під час вивчення теми “Електричний струм. Закони постійного струму“, потрібні для формування сучасного кваліфікованого фахівця за спеціальністю  5.03060102 “ Організація обслуговування на транспорті”. Отримані знання ви зможете застосувати при вивченні дисциплін: “Технічні засоби транспорту“, “Технічна експлуатація“, в курсовому та дипломному проектуванні.

 

4. Перевірка домашнього завдання та активізація опорних знань студентів. (20 хв.)

 

Ми завершили вивчення розділу “Електричний струм. Закони постійного струму”. Наступне заняття – контроль знань з цієї теми. Для того, щоб успішно підготуватися до підсумкової письмової роботи, нам потрібно чітко орієнтуватись у вивченому матеріалі. Ваше домашнє завдання передбачало повторення основних понять і формул з цієї теми за допомогою семантичних конспектів. Відновити у пам’яті вивчений матеріал вам допоможуть блок – схеми: “Постійний електричний струм”, “Закони постійного струму”, “Сила струму”, “Електрична напруга”, “Електричний опір”.

За цією схемою ми повторимо основні поняття, формули фізичних величин та одиниці їх виміру, закони; пригадаємо основні явища, які вивчали у темі; розкриємо зміст теорій, на основі  яких будується пояснення тих чи інших явищ. У ній подано в стислій формі весь матеріал теми, вивчення якої завершено.

За допомогою мультимедійних технологій на екрані по черзі з'являються запитання, на які відповідають студенти за бажанням своїм або викладача, а після відповіді студентів на екрані надається вірна відповідь, яка дає можливість поглибити і закріпити знання Фронтальне опитування проводиться методом мозкового штурму.

Оцінювання відповіді студентів здійснюється за допомогою бланку контролю, в який староста виставляє бали за кожний вид роботи, а в кінці пари оцінку і листа самоконтролю, що має кожен студент.

 

5. Перевірка теоретичних знань студентів. ( 5 хв.)

 

Пропоную вам відповісти на тестові запитання. ( Текст тестових завдань наведений в додатку №1 ). Тестовий контроль знань практично виключає суб'єктивну думку викладача. Він дає змогу визначити не лише знання матеріалу, що перевіряється, а й ступінь (глибину ) його засвоєння. Після виконання тестових завдань здійснить взаємоконтроль. Кожна вірна відповідь оцінюється одним балом. Отже, максимальна кількість балів за тест – 6. Отриманий вами результат занесіть до бланку самоконтролю.

 

6. Захист 1 проекту. ( 10 хв )

 

Електричний струм має велике значення в нашому житті. Ми вже знаємо, що електричний струм – це упорядковане перенесення заряджених частинок.(слайд), а умови його виникнення – це: присутність вільних електричних зарядів в провіднику та присутність зовнішнього електричного поля для провідника. Уважно поглянемо на екран і порівняємо досліди. Що спільного і чим вони відрізняються? Так. Вони мають різні джерела струму. Кожен з вас знає, що для застосування електричного ліхтарика потрібне джерело струму. Яке? Так. Батарейка. Не можливо завести автомобіль без короткочасного струму.Джерело автомобіля це – акумулятор. Джерелом струму деяких акумуляторів є сонячні батареї. У пожежній сигналізації як ждерело струму застосовуються термоелемети. І таких прикладів джерел струму можна навести безліч. Без джерел струму сучасна цивілізація неможлива.

Про види джерел струму і їх застосування підготовлений проект студентами нашої групи. Прошу вас уважно прослухати проект «Джерела електричного струму» та продумати запитання, які можна задати доповідачу.

 

       Після захисту проекту студенти пропонують запитання доповідачу:

Які джерела струму ви знаєте?
Де застосовуються ці джерла струму?(слайд-таблиця)

       Доповідач пропонує запитання студентам: Назвіть джерела струму, позначені цифрами на слайді.

7. Розв'язування практичних задач. (30хв.)

Після повторення теоретичного матеріалу і виконання тестових завдань, які показали рівень засвоєння теоретичних знань кожним студентом, пропоную перейти до розв'язування практичних задач - застосуванню теоретичних знань на практиці.

Студенти працюють по групах. Після відповідей студентів демонструються відео фрагменти. Оцінка за правильну відповідь – 2 бали. Отриманий результат заноситься до бланку самоконтролю.

Задача №1. ( 10 хв.)

            Зверніть увагу на екран, де зображено електричне коло.Який струм його живить? Як з'єднані споживачі?. Які вимірювальні прилади застосовано, як вони підключені до кола? Що вимірюють? Ми вивчили електричні кола постійного струму і їх елементи. Назвіть основні співвідношення послідовно і паралельно з'єднаних споживачів.Доведіть, що виконується 1закон Кірхгофа?Чому, коли пересуваємо повзунок реостату, змінюються показники вимірювальних приладів? Що треба зробити, щоб забезпечити зменшення струму в колі? Розрахуйте опірR1, коли сила струму дорівнює 1,2 А( перша група) і 1,4 А(друга група).

Цю задачу вирішують перщі дві підгрупи

Задача №2. ( 10 хв.)

Третя підгрупа збирає електричне коло послідовно з'єднаних споживачів і знаходе загальнй опір кола. Перед вами наступне обладнання::амперметр, вольтметр, резистори різних опорів, джерело постійного струму, вимикач і з’єднувальні провідники):

Продовжуємо працювати в групах. Після обговорення способу розв’язання задачі, кожна група  повинна надати свій варіант розв’язання. Викладач стежить за работой студентів, дійсний спосіб розв’язання  задачі коментується и записується відповідь в загальному  виді на дошці і в зошиті.

8. Розв'язування якісної задачі. (7хв.)

 

На останньому етапі заняття пропоную вам розв'язати якісну задачу на розрахунок кількості виділеного тепла. За правильне розв’язання задачі ви отримаєте 2 бали. Робота продовжується по групах. На виконання завдання відведено 8 хв. Це задача достатнього рівня. Ознайомимося з умовою задачі.

 

Задача №3. ( 7хв.)

Дві лампи опором 80 Ом та 160 Ом підключені до електричного кола:

а) послідовного; б)паралельного. В котрій з них виділиться більше тепла? Відповідь обгрунтуйте.

Поетапно розглянемо алгоритм розв'язування задачі. Для її розв'язання треба пригадати такі формули:

            1)Закон Джоуля – Ленця:       ;

            2) Загальний опір послідовно з’єднаних ламп:       ;

            3) Загальний опір паралельно з’єднаних ламп:       

Кількість теплоти, яка виділяється при послідовному з’єднанні ламп більше ніж при паралельному з’єднанні ламп, тому, що опір більше у цому випадку, а він прямо пропорційний кількості тепла.

Після закінчення відведеного часу для розв’язування задачі викладач пропонує студентам перевірити правильність  її розв’язання за допомогою екранної  проекції, здійснити самоконтроль і отриману кількість балів занести до бланку самоконтролю.

 

 9. Захист 2 проекту. ( 6 хв )

На початку заняття ми сформулювали закон Джоуля – Ленца і, застосовуючи його, вирішили задачу № 3. Цей закон отримав назву теплового закону. На дії цого закону створено багато приладів. Зупинимось на одному з них. Це лампа розжарювання.  Заслухаємо ще один проєкт на цю тему студента нашої групи: « Лампи розжарювання» (слайди надаються).

10. Підбиття підсумків заняття. (2хв.)

            На цьому етапі викладач підводить підсумки заняття, виставляє оцінки.

 

11. Домашнє завдання. (2хв.)

1. Підготуватись до контрольної роботи, повторити теоретичний матеріал підручника В.Ф. Дмитрієва «Фізика», с. 297-316.

2. Розв'язати 2 частину практичної задачі.(Умови задачі наведено в додатку).

3. Домашній проєкт: зробити модель джерела струму(гальванічного елементу).

 

Питання до задачі №1(перша група).

Зверніть увагу на екран, де зображено електричне коло.Який струм його живить?
 Як з'єднані споживачі?.
 Які вимірювальні прилади застосовано, як вони підключені до кола? Що вимірюють?
 Назвіть основні співвідношення послідовно і паралельно з'єднаних споживачів.
Доведіть, що виконується 1закон Кірхгофа?
Чому, коли пересуваємо повзунок реостату, змінюються показники вимірювальних приладів?
 Що треба зробити, щоб забезпечити зменшення струму в колі?
 Розрахуйте опірR1, коли сила струму дорівнює 1,2 А.

Дома розрахуйте R2 та R3.

 

Питання до задачі №1(друга група).

Зверніть увагу на екран, де зображено електричне коло.Який струм його живить?
 Як з'єднані споживачі?.
 Які вимірювальні прилади застосовано, як вони підключені до кола? Що вимірюють?
 Назвіть основні співвідношення послідовно і паралельно з'єднаних споживачів.
Доведіть, що виконується 1закон Кірхгофа?
Чому, коли пересуваємо повзунок реостату, змінюються показники вимірювальних приладів?
 Що треба зробити, щоб забезпечити зменшення струму в колі?
 Розрахуйте опірR2, коли сила струму дорівнює 0,8 А.

Дома розрахуйте R1 та R3.

Питання до задачі №2(третя група).

                          1. Зберіть електричне коло послідовно з'єднаних споживачів і знайдіть загальнй опір кола. Використайте наступне обладнання::амперметр, вольтметр, резистори різних опорів, джерело постійного струму, вимикач і з’єднувальні провідники):


Теги: Юрченко В.І., електричний струм
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 2487/207


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar