Головна » Фізика

Властивості поверхні рідини. Поверхневий натяг

    Мета: ознайомити учнів з особливістю поверхні рідини; сприяти засвоєнню властивості поверхневого шару рідини на основі молекулярних уявлень; формувати причинно-наслідкові зв’язки під час дослідження явища поверхневого натягу; підвищити зацікавленість до предмета; розвивати навички аналізу, логічного мислення та вмінь робити висновки; виховувати наполегливість, взаємодопомогу при роботі та навички вислуховувати доповідача, виховувати конкурентоспроможну особистість.

    Тип уроку: комбінований.

    Обладнання: склянки з водою, мильні розчини, піпетки, скляні палички, монетки, дротяні рамки, тальк, проекційний апарат.

Епіграф: «В науці потрібне уявлення. Вона не  вичерпується цілком ні математикою, ні логікою, в ній є щось від красоти та поезії»

Марія Мітчелл.

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

Ми з вами на попередніх уроках вивчали властивості газу, водяної пари, настала черга вивчити властивості рідин.

В молодших класах ви вивчали властивості рідин, пригадаємо їх.

Клас поділено на три групи, учні по черзі  називають властивості рідин (за вірну відповідь 1 бал, якщо учень пояснює властивості з точки зору молекулярних уявлень - 3 бали, отримані бали виставляються у таблицю).

Таблиця

 

ІІІ Мотивація учбової діяльності

Теорія рідин не така розвинена, як теорія газів і твердих тіл, великі заслуги в побудові цієї теорії належать Я. І. Френкелю.

ФРЕНКЕЛЬ Яків Ілліч (1894–1952), російський фізик-теоретик. Праці по електронній теорії металів, кінетичної теорії рідини, ядерної фізики, [pf_097] тощо. Завдяки йому було встановлено, що молекули рідини коливаються навколо положення рівноваги, а потім «скачками» переміщуються на нове місце. А сьогодні ми з вами познайомимося ще з однією властивістю рідин, яка пов’язана з властивістю поверхневого шару рідини.

ІV Повідомлення теми, мети уроку

Отже тема сьогоднішнього заняття «Властивості поверхні рідини. Поверхневий натяг».

Щоби ви хотіли би дізнатися з цього уроку? Яких результатів досягти?

Мета нашого уроку: ознайомитися з особливостями поверхні рідини; з властивостями поверхневого шару рідини на основі молекулярних уявлень.

Епіграф нашого уроку: « В науці потрібне уявлення. Вона не вичерпується цілком ні математикою, ні логікою, в ній є щось від красоти та поезії.» Марія Мітчелл. Ви проведете ряд красивих дослідів, спочатку оцініть їх красоту, а потім вже відповідайте на питання,робіть висновки.

   На уроці на основі спостережень, аналізів і висновків будуть отримані спільні знання, які стануть дослідженням всіх учнів.

V Новий матеріал

Клас розбивається на 6 груп, кожна група отримує своє завдання, сформульоване на картках. Через 7 хвилин кожна група повинна надати звіт про свою діяльність, спостереження та зробити висновки.

Завдання для груп:

  1 група. Описати поведінку поверхні води.

Завдання. Скільки монеток увійде в повну склянку з водою?

Обладнання: склянка з водою, монетки.

Виконання. Обережно опускайте монетки у воду, постійно спостерігайте за поверхнею води, доти поки вода не почне виливатися.

Запитання. Що відбувається з поверхнею води? Як це можна пояснити?

2 група. Описати форму краплі на поверхні столу.

Завдання. Яку форму приймають краплі води?

Обладнання: Перевернута мильниця, піпетка, склянка з водою.

Виконання. Наберіть у піпетку воду, капніть на поверхню одну, 2, 3    краплі, спостерігайте за формою крапель.

Запитання. Яку форму приймають краплі води? Як це можна пояснити?

3 група. Описати поведінку тіла на поверхні води.

Обладнання: склянка з водою, виделка, голка.

Виконання. За допомогою виделки обережно покладіть голку на поверхню води (поступово занурюйте виделку у воду, потроху повертайте її на бік і обережно приберіть її).

Запитання. Хіба може плавати голка? Що відбувається з поверхнею води під голкою?Що це означає?

4 група. Сили поверхневого натягу.

Обладнання: мильний розчин, кільце з ниткою поперек.

Виконання. Візьміть дротяне кільце з ниткою поперек й опустіть його у мильний розчин, утворивши мильну плівку. Проштрикніть плівку з одного боку. Що відбулось? Що утворилось?

Запитання. Як би ви пояснили побачене? Як спрямовані сили поверхневого натягу?

5 група. Сили поверхневого натягу.

Обладнання: мильний розчин, кільце з петлею.

Виконання. Візьміть дротяне кільце з петлею й опустіть його у мильний розчин, утворивши мильну плівку. Проштрикніть плівку в середині петлі. Що відбулось? Що утворилось?

Запитання. Як би ви пояснили побачене? Як спрямовані сили поверхневого натягу?

(перпендикулярно до межі поверхневого шару, в сторону скорочення поверхні рідини )

 

6 група. Способи зміни поверхневого натягу.

Завдання. Дослідити способи зміни поверхневого натягу.

Обладнання: склянка з водою, на поверхні якої знаходяться дрібні шматочки, мильний розчин, палиця.

Виконання. В склянку з водою, на поверхні якої знаходиться розсипчаста косметична пудра, опускаємо палицю змочену мильним розчином. Пудра потрібна для того, щоб побачити переміщення поверхневого шару води

Запитання. Опишіть побачене. Чому шматочки пудри віддаляються від палиці? Що це означає?

Під час підготовки до звіту учням необхідно розділитися на обов’язки, враховуючи можливості кожного:

- учні що описують дослід (3 бала);

- учні, що складають конспект на дошці(4 бала);

- учні, які пояснюють дослід, роблять висновки (6 балів).

По ходу звітів на мультимедійній дошці відтворюються досліди, які виконували учні (див. додаток).

По ходу звітів на дошці і в зошитах учні складають конспект.

Поснемо утворення поверхневого шару рідини на основі молекулярних уявлень.

 

[img2]

VI Закріплення вивченого матеріалу

Повторюємо те, що вивчили. Кожна група повторює результати, які отримала інша група (2 бала).

Пояснити з точки зору вивченого матеріалу:

Чому не можна стрибати у воду плашмя?

Чому купаючись у річці ми «роздвигаємо» воду руками?

Чому у космічному кораблі, який перебуває у стані невагомості, кулястої форми набувають не тільки окремі краплі, а й великі об’єми рідини?

Чому легкі комахи-водомірки ковзають по поверхні води?

Прокоментувати зображення на мультимедійному проекторі (див додаток).

VІІ Підбиття підсумків уроку

За кожне завдання ви отримували свої бали, тепер складаємо їх та отримуємо оцінку за урок. Найактивнішим учням додається по 1-2 бали.

VІІІ Домашнє завдання

§ 20 прочитати; скласти блок; записати блок у зошит з теорії.

Підготувати повідомлення про прояви поверхневого натягу рідини у  повсякденному житті.


Теги: Бойко Т.Б., рідина
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 827/190


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar