Головна » Фізика |
Мета: узагальнити й систематизувати навчальний матеріал із вивченої теми; формувати вміння розв'язувати задачі, розкривати їх фізичний зміст, пов'язувати із життєвими ситуаціями; Розвивати культуру мовлення, уміння встановлювати взаємозв'язки між фізичними величинами, інтерес до вивчення фізики; Виховувати взаємоповагу, колективізм, відповідальність, бажання здобувати міцні знання. Обладнання: мультимедійна дошка з проектором, набори для електромонтажних робіт. Тип уроку: узагальнення і систематизації знань. Девіз: Єдиний шлях, що веде до знання – це діяльність Дж. Б. Шоу Хід уроку Подорож країною Електрика. І. Організаційний етап ІІ. Мотивація навчальної діяльності Послухайте загадку В нашім домі вже давно Є чарівнеє вікно. Там літають диво-птиці, Бродять зайці і лисиці. Жарким літом сніг іде, А узимку сад цвіте. В тім вікні чудес багато. Отже, що це, голуб'ята? (телевізор) Не тільки телевізор, а й інші побутові електричні прилади зробили наше життя більш комфортним. Тож щоб правильно і без шкоди для здоров'я ними користуватися, ми повинні знати властивості та закони електричного струму. ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Тема нашого уроку «Електричний струм. Закон Ома». Проводимо ми його у вигляді подорожі країною Електрика. Метою нашої сьогоднішньої подорожі є закріплення знань про електричний струм, величини, якими він характеризується, їх зв'язок, одиниці вимірювання, види з'єднання провідників. ( слайди 1, 2) ІV. Узагальнення і систематизація знань Під час подорожі у нас буде сім зупинок. Кожна зупинка передбачає розв'язання певної задачі. Ви маєте можливість отримати певну кількість балів, які будете заносити у картку обліку. Отже, будьте активними. Бажаю успіхів.
Перша зупинка. «Місто всезнайок» (слайд 3) У цьому місті ми граємо у гру «Вірю – не вірю». Запитання ви готували дома. (робота в парах, по два запитання). Наприклад, «Чи віриш ти, Олексію, що сила струму вимірюється у вольтах?» Друга зупинка. «Пантеон науки» (слайд 4) Назвати прізвища вчених за їх діяльністю. Німецький фізик, який у 1827 році теоретично обґрунтував закон для ділянки електричного кола. (Г. Ом) Третя зупинка. «Дерево мудрості». (слайд 5) За допомогою цього дерева ми повторимо умовні позначення приладів та види з'єднань провідників. Ви працюєте в парах. На цьому дереві ростуть ось такі незвичайні плоди. Кожна пара зриває по одному і визначає по схемі елементи кола та вид з'єднання. Рушаємо далі. Четверта зупинка. Вулиця кмітливих та уважних. (слайд 6) Гра «Упізнай прилад» Прилад №1 У мене всередині є кислота, без неї я не можу жити. (акумулятор, гальванічний елемент) Прилад №2 У мене є корпус і шкала. (амперметр) Прилад №3 Я належу до вимірювальних приладів. (вольтметр) Прилад №4 Мене підключають у коло послідовно (реостат) Ви впорались із завданням і ми рушаємо далі. П'ята зупинка. «Місто майстрів» (слайд 7) Жителі цього міста пропонують вам виконати експериментальне завдання. Але перед виконанням слід згадати правила поводження з електроприладами. (враховувати полярність приладів при підключенні їх у коло, коло підключати до струму після дозволу учителя) Завдання виконують групи по 4 учні. Кожна група одержує картку із завданням. 1 група: Визначити опір лампочки. 1. Скласти електричне коло із джерела струму, ключа, амперметра, лампочки, до лампочки підключити вольтметр. 2. Визначити опір лампочки. 3. Зробити висновок. 2 група: Визначити опір резистора 1. Скласти електричне коло із джерела струму, ключа, амперметра, лампочки резистора, до резистора підключити вольтметр. 2. Визначити опір резистора. 3. Зробити висновок. 3 група: Визначити мінімальну силу струму у колі. 1. Скласти електричне коло із джерела струму, лампочки, амперметра, реостата. 2. Визначити мінімальну силу струму в колі. 3. Зробити висновок. 4 група: Визначити напругу на двох послідовно з'єднаних резисторах. 1. Скласти електричне коло із джерела струму, ключа, двох резисторів, лампочки, до резисторів підключити вольтметр. 2. Визначити напругу на двох резисторах. 3. Зробити висновок. Кількість балів за це завдання кожному визначають керівники груп (від 0 до 3) Ви показали свою майстерність і ми подорожуємо далі. Шоста зупинка. «Долина формул». (слайд 8) Формули запрошують вас на «фізичний вальс». Кожна група повинна представити дві пари. Із окремих частин, які тримають учні, складаються формули і утворюються пари. Представник від пари презентує свою формулу. Керівники груп визначають кількість балів (від 0 до 2) Сьома зупинка. «Місто мислителів» (слайд 9) Оскільки формули ви знаєте непогано, ми можемо вирушати у Місто мислителів. Тут ви будете розв'язувати задачі, використовуючи формули, які щойно повторили. Кожен одержує індивідуальне завдання. Кількість балів від 0 до 3. (Додаток 1) Наша подорож добігає до кінця. V. Підсумок уроку. 1. Для чого у школі вивчають тему «Електричний струм»? Учні відповідають словами вірша: а) Струм електричний – гном чарівний, З ним ми стикаємось всюди й в усім: Ліфт піднімає на поверх найвищий, І в пилососі весело свище. Гарно освітлює завжди наш дім, Тепло й затишно живеться нам з ним!
б) Мікрохвильовка є в нашій квартирі, Фен, телевізор живуть з нами в мирі. Є холодильник на службі у нас. Магнітофон грає добре весь час.
в) Знаю, що струм швидко шиє нам одяг, Рушить вагонів цілісінький потяг, Олію збиває і борошно меле, Зі струмом усяка робота весела!
г) Струм булочки пече і короваї, Оживлює тролейбуси й трамваї. Струм електричний на службі усюди, І вдячні за поміч йому усі люди. 2. Отже, ми бачимо, яке велике значення має електричний струм у нашому житті. Яке ж наше завдання? – Дотримуватися техніки безпеки при використанні електричних приладів, ощадливо його використовувати. (слайд 10) 3. Вправа «Незакінчене речення» Учитель починає речення, а учні продовжують: На уроці найбільший мій успіх – це… VI Домашнє завдання. Повторити параграфи 16 та 17, скласти кросворд
Додаток 1 Завдання до етапу «Місто мислителів»
По спіралі електролампи проходить 540 Кл електрики за кожні 5 хв. Чому дорівнює сила струму в лампі? 2. Визначте силу струму, який проходить по сталевому дроту довжиною 100 м і перерізом 0,5 мм2 при напрузі 68 В. Питомій опір сталі 0,12 Ом мм2/м 3.Обчисліть силу струму у провіднику, через який протягом 1 хв. проходить 90 Кл електрики. 4.Визначте питомий опір сплаву, якщо напруга на кінцях дроту перерізом 0,5 мм2 і довжиною 4 м, зробленого з нього, дорівнює 9,6 В, а сила струму у ньому 2 А. 5.Напруга на кінцях провідника 300 В. Яка була здійснена робота при проходженні по провіднику 8 Кл електрики? 6. Чому дорівнює напруга на ділянці мережі, на якій здійснена робота 500 Дж, при проходженні по даній ділянці 7 Кл електрики? 7.Яка напруга на автомобільній лампі, якщо при проходженні через неї 100 Кл електрики була здійснена робота 1,2 кДж? 8. По мідному провіднику з поперечним перерізом 3,5 мм2 і довжиною14,2м м йде струм силою 2,25 А. Визначте напругу на кінцях цього провідника. Питомий опір міді 0,017 Ом мм2/м. 9. Визначте силу струму в електрочайнику, ввімкненому в мережу з напругою 220В, якщо опір нитки розжарювання дорівнює 40 Ом. 10. При електрозварюванні у дузі при напрузі 30 В сила струму сягає 150А. Який опір дуги? 11. Чому дорівнює опір 200 м мідного дроту перерізом 2 мм2. Питомий опір міді 0,017 Ом мм2/м. 12. На яку напругу розрахована електрична лампа опором 480 Ом, якщо вона горить повним розжаренням при силі струму 0,25 А? 13. Визначте напругу на кінцях сталевого провідника довжиною 140 см і площею поперечного перерізу 0,2 мм2, у якому сила струму 250 мА. Питомий опір сталі 0,12 Ом мм2/м. 14. Визначте силу струму в електрочайнику, ввімкненому в мережу з напругою 220 В, якщо опір нитки розжарювання дорівнює 40 Ом. 15. Яку напругу слід прикласти до опору в 1000 Ом, щоб одержати у ньому струм 8 мА? 16. У вольтметрі, який показує 120 В, сила струму дорівнює 15 мА. Визначте опір вольтметра. 17. Константанова дротина довжиною 3 м і перерізом 0,25 мм2 має опір 6 Ом. Чому дорівнює питомій опір константану? 18. Якої сили струм виникає у реостаті опором 650 Ом, якщо до нього прикласти напругу 12 В?
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |