Головна » Фізика

Розробка уроку «Електричний струм. Джерела електричного струму»

Мета: навчальна: з 'ясувати фізичну природу електричного струму; розвиваюча: розвивати спостережливість, уміння встановлювати причинні зв’язки; формувати розуміння діалектичних змін, що відбуваються в провіднику до і під час проходження струму;

виховна: розвивати уявлення й логічне мислення, інтерес до експерименту; виховувати вміння працювати індивідуально і колективно.

Обладнання: підручник, таблиці, батарейка, акумулятор, гальванометр, електроскопи.

Тип уроку: комбінований

                                            Хід уроку

І. Установочно-мотиваційний момент

- Сьогодні нам з вами поталанило зустрітися і протягом уроку ми поспілкуємося на фізичну тематику під гаслом « Знання добуваються в процесі мислення»

ІІ. Змістовно пошуковий етап

1.Актуалізація і корекція опорних знань учнів

    Повторення проводиться таким чином. Учні класу діляться на дві групи. Учні 1 групи ставлять запитання, на які знають відповіді самі. А учні 2 групи відповідають на них. Запитання не повторюються.

 Учні, які брали участь у повторенні, записують на полях зошитів 1 бал. Який буде доданий до оцінки за урок.

2. Фізичний диктант « Закінчи речення»

● До складу атома входять заряджені частинки………     протони, електрони ( 1 бал)

●Частинки атома, які не мають заряду. Називаються ……      нейтронами          ( 1 бал)

●Чи може атом водню втратити заряд, що дорівнює 0,5 заряду електорни?........Ні    ( 2 бали)

● Найкращим провідником є……..     метали          ( 1 бал)

● Тіло заряджається позитивно, якщо воно має порівняно з нормальною кількістю електронів …..           менше        ( 1 бал)

● Для лікування деяких захворювань антибіотики розпорошують і пацієнт вдихає повітря з цими речовинами. Розпилені краплинки добре притягуються до тканини дихальних шляхів завдяки……             електризації            ( 2 бали)

● Наливаючи бензин, корпус бензовоза обов’язково з’єднуються із землею металевим провідником. Це роблять для того, щоб……..                   його розрядити            ( 2 бали)

● З ‘єднуючи пошкоджені проводи, монтер надіває гумові рукавиці для того, щоб ….    захистити себе від дії струму            ( 2 бали)

      Взаємоперевірка.      Учні обмінюються зошитами для перевірки виконання завдання. Для економії часу зачитуються лише відповіді.

Візьміть свої зошити і підніміть руки ті, хто отримав 12,11, ….. балів

ІІІ. Формування нових знань учнів. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Після вранішнього пробудження від сну кожен з нас тягнеться рукою до вимикача, щоб ввімкнути світло. І ніхто не задумується, що починає споживати електроенергію Без неї не працює в оселі жоден побутовий прилад ( учні приводять приклади), без неї неможливе енергозабезпечення промисловості, сільського господарства, транспорту, зв’язку. Та не водночас люди навчились добувати та використовувати електроенергію. Цей процес має еволюційну історію.

 Далі йде приблизний діалог між вчителем та учнями.

Запитання: Що означає слово енергія?

Відповідь: Це здатність тіла виконувати роботу.

Запитання: В яких речовинах електричний струм виконує роботу?

Відповідь: В провідниках

Запитання: З яких речовин найзручніше виготовляти провідники?

Відповідь: З металів

 ІV. Оголошення і запис теми уроку та плану

Тема нашого сьогоднішнього уроку « Електричний струм. Джерела струму»

                                  План уроку

Природа струму
Струм провідності
Умови виникнення та існування струму
Джерела струму

V. Постановка проблемного запитання

- Які найкращі провідники ви знаєте? ( Метали)

VІ. Розвиток уяви, мислення

- Уявімо, що ми подумки проникли в кристалічний провідник. Що ми бачимо у вузлах кристалічної гратки? ( атоми, будова яких нагадує Сонячну систему)

- А що може відбуватися з найвіддаленішим від ядра електроном? ( Він може відірватися від осі обертання і стати вільним. І таких неслухів тут багато.)

- Як приборкати цей хаос? ( Треба створити електричне поле. Тоді отримаємо впорядкований рух заряджених частинок в металах. Цей струм називають струмом провідності).

VІІ. Висновок

Отже, електричним струмом в металах називається впорядкований рух заряджених частинок.  

VІІІ. Дослід з електроскопами ( короткочасний струм)

Наявність вільних електронів.
Наявність електричного поля. Щоб струм був постійним, потрібне постійне електричне поле, яке ……

Для самостійного ознайомлення з джерелом струму працюємо з літературою.

    Клас ділиться на два варіанти.

  І варіант – робота з підручником -  « механічна енергія перетворюється в електричну»        

  ІІ варіант – робота з підручником  - « хімічна енергія перетворюється в електричну», - дослід ( картопляний, яблучний елементи)

ІХ. Розповідь про термоелементи ( провідники + напівпровідник нагріваємо)

       Фотоелементи (сонячна енергія). Полюси джерела струму.

Х. Узагальнення вивченого

 1. Запис в зошитах джерел струму

 а) генератори.                                             Механічна енергія  → в електричну.

б) гальванічні елементи, батарейки, акумулятори.     Хімічна енергія →  в електричну

в) термоелемент.                                         Теплова енергія →  в електричну.

г) фотоелемент.                                           Світлова енергія →  в електричну  

2. Розгадування кросворду

 

Природне електричне явище. ( блискавка)
Джерело струму, в якому світлова енергія перетворюється в електричну ( фотоелемент)
Носій струму в металах ( електрон)
Упорядкований рух заряджених частинок ( струм)
Один із видів джерел струму ( акумулятор)

Самостійне розв’язування рівневих завдань.

ХІ. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів

ХІІ. Домашнє завдання 


Теги: електричний струм, Торяник В.В.
Навчальний предмет: Фізика
Переглядів/завантажень: 798/187


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar