Головна » Фізика |
Мета уроку: сформувати поняття про енергію палива. Забезпечити знання фізичної величини - питомої теплоти згоряння палива: формувати вміння підраховувати кількість теплоти. Яка виділяється при згорянні певної маси палива. Продовжити на конкретних прикладах формування знань про закон збереження енергії як один з найважливіших законів природи. Ознайомити учнів з питаннями, пов’язаними з роллю палива в економіці і політичному балансі країн світу. Тип уроку – інтегрований (фізика, хімія), урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: тести, таблиця з наведеною питомою теплотою згоряння деяких видів палива. Упаковка з-під харчових продуктів. Пробірка з льодом:, термометр, свічка, сірники, колба. I. Організаційна частина - 1 хв. II. Актуалізація опорних знань - 6 хв. і індивідуальне опитування (двоє учнів біля дошки) з таких питань: закон збереження і перетворення енергії; 2. Тестова перевірка знань і коригування знань (робота з тестами) (друковані зошити). ІІІ. Мотивація вивчення нового матеріалу і створення проблемної ситуації – 5 хв. Дослід: розташовуємо пробірку з льодом над пальником. Кількість теплоти передається, а температура не підвищується. Вчитель. Ви звернули увагу на те. що при плавленні льоду на руйнування міжмолекулярних зв'язків затрачається кількість теплоти, а температура тіла не підвищується. А яким: же чином кількість теплоти виділяється? Учень робить повідомлення про таємницю вогню. (див. додаток). Вчитель. Отже, що ж таке горіння? IV. Вивчення нового матеріалу - 15хв. 1. Пояснення вчителя хімії з демонстрацією процесу горіння; 2. Пояснення вчителя фізики У процесі, горіння палива відбувається перетворення одного виду внутрішньої енергії в інший: хімічна енергія палива перетворюється в енергію теплового руху продуктів згоряння палива. Та частина енергії. Яка бере участь в теплообміні, зростає ї може бути використана для нагрівання інших тіл та в теплових процесах і явищах. Зміну внутрішньої енергії, яка виділяється при згорянні палива, називають теплотою згоряння палива. Далі дається означення питомої теплоти згоряння палива як фізичної величини, її умовне позначення І одиниці вимірювання. 3. Робота з таблицею (знаходження числових, значень питомої теплоти згоряння деяких видів палива). 4. Вчитель фізики. З таблиці ви бачите, що водень має найбільшу питому теплоту згоряння палива. Послухайте повідомлення про те, як можна використати його як паливо. 5. Учень робить повідомлення (див, додаток) 6 Вчитель хімії. 3 метою меншого забруднення: навколишнього середовища, в Бразилії використовують як паливо для автомобілів -спирт, в нас - використовують природний газ, 7. Вчитель фізики пояснює як обчислюється кількість теплоти згоряння палива, виводить формули: Q=q-m: m= Q/q; q=Q/m. V. Закріплення вивченого на уроці – І0 х в. І. Задача. Скільки спирту потрібно спалити, щоб нагріти воду від 20С до кипіння? Дано: Розв"язання mв=2кг mc=Q/q t1=20C Q=cвmв(t2-t1) mc=4200Дж/кгС*2кг*(100-20)С/2,7* t2=100C 107дж/кг=0,025кг cв=4200Дж/кгС mc=cвmв(t2-t1)/qc qc=2,7.107Дж/кг _______________ mc-? Відповідь: 25г
Вчитель фізики. 3 таблиці видно, що питома теплота згоряння кам’яного вугілля така ж як у спирту q=2,7.107Дж/кг, а у антрациту ще більша q=3,0*107Дж/кг. Проаналізувавши розв'язання задачі бачимо, що за рахунок енергії, яка виділяється від згоряння 25г вугілля можна довести до кипіння 2кг води, взятої при кімнатній температурі, Насправді ж ви: знаєте з власного досвіду, що не вся кількість теплоти, яка виділилась внаслідок згоряння палива йде на нагрівання води, а частина її виділяється в навколишнє середовище. Вчитель хімії. Ви мабуть, не один раз помічали на упаковках продуктів харчування такий надпис; енергетична цінність 100г продукту, наприклад дорівнює 380 ккал. Це означає, що внаслідок згоряння: 100г продукту виділяється 380ккал теплоти. Вчитель фізики Отже теплоту можна вимірювати Джоулями і калоріями. Зв’язок між ними; 1 кал=4,19Дж, 1ккал=4,2кДж. Учням пропонується робота з словником (калор ~~ жар). А тепер проведемо дискусію про те, енергію якого виду палива використовувати найбільш ви гідно. Учні пропонують різні точки зору: 1. Можна використовувати бензин високих марок, він краще згоряє і менше утворює чадних газів. 2. можна використовувати спирт, як у Бразилії, тому, що внаслідок його згоряння утворюється не чадний газ, а вуглекислий і вода. Вуглекислий газ поглинають рослини. Отож обабіч доріг роблять зелені насадження. 3. Природний газ майже не виділяє чадного газу і він є в природі в готовому вигляді (не потрібна його переробка). 4. Можна використовувати водень. Внаслідок його згоряння утворюється вода: H2+О→H2O. Не виділяється, ні чадний газ, ні вуглекислий, тому не існує загроза парникового ефекту, який відбувається при великому вмісті в атмосфері вуглекислого газу. Але ж водень має той недолік, що він згоряє дуже швидко, як наслідок виділяється величезна енергія, що може призвести до вибуху. 5. Можна використовувати сонячні батареї, енергію вітру і води.
VІ. Підсумок уроку - 8хв. Про що нове ви дізналися на уроці? Учні дають відповіді на запитання, записані на відкидній дошці: - що таке горіння? - Які умови необхідні для горіння? - Який із видів палива є найбільш екологічно вигідним? - Як потрібно гасити полум’я під час пожежі?
Домашнє завдання: дати відповіді на запитання до § 37; вправа17(3), обчисліть кількість теплоти, яка виділяється у вашому будинку за 1 добу і виміряйте температуру повітря в кімнаті зранку і ввечері.
Додаток №1
Тести
Картка 1. У сталевий бак масою 10 кг налили 20 кг кип'ятку. Температура в кімнаті 20°С. 1.(1 бал ). Які процеси будуть відбуватись? а) бак нагріватиметься до 100°С. б) кип'яток охолоджуватиметься до температури нижчої від кімнатної. в) температура води в баку встановиться між 20°С і 100°С і далі знижуватиметься до 20°С. д) правильної відповіді тут немає. 2. (2 бали ). Чи однаково швидко температура води в баку дорівнюватиме кімнатній за умов: а) бак відкритий; б) бак герметично закритий. 3. (З бали ). Яку найвищу температуру може мати сталевий бак у розглядуваному процесі?
Картка 2. У 5 л води при температурі 20°С кидають кусочки льоду при температурі 0°С. 1. (1 бал ). Як змінюється при цьому температура води? а) залишається сталою; б) зростає; в) знижується; г) залишається рівною кімнатній; д) правильної відповіді тут немає. 2. (2 бали ). Чи можна таким способом перетворити всю воду на лід? 3. 3( бали ). Скільки льоду необхідно вкинути у воду, щоб її температура була рівною 10°С?
Додаток №2 І.Таємниця вогню Освоєння вогню відіграно важливу роль в розвитку людства. Спостерігаючи блискавки, лісові пожежі, виверження вулканів, вогні на болотах та ін. Люди боялися вогню і водночас відчували тепло. Велика увага в грецькій міфології відводиться Прометею, який викрав вогонь у богів і приніс його людям. Пройшли десятки тисяч років, і людина стала використовувати вогонь природного походження і навчилась його підтримувати. Застосування вогню покращило умови існування людей, тому вогонь зацікавив і привернув до себе увагу людей. Обожнювання вогню і релігійний культ вогню в багатьох племен продовжувались багато віків. Більше трьох тисяч років тому почалося використовування вогню, а потім спеціальних сумішей у військових цілях. Пізніше з'явилися порохоподібні суміші. Але, хоча й люди використовували вогонь десятки тисяч років, природа вогню, процес горіння залишались таємницею. Древній філософ Геракліт вважав, що все складається з 4-х елементів: вогню, повітря, води, землі. Це вчення продовжив Платон, а потім Аристотель, який вважав, що всі тіла, які горять: дерево, вугілля, масла містять вогонь, який виділяється у вигляді полум"я. Майже півтори тисячі років панувало вчення Аристотеля. Алхіміки намагаючись одержати „золото" і філософський камінь, вважали, що горіння відбувається внаслідок реакції розпаду, при якій з горючої речовини виділяється особлива „ вогняна матерія", яка відразу ж поглинається повітрям. Але ніхто не міг нічого визначеного сказати про цю матерію. На кінець, Георг Ернст Шталь ( 1670 р.) створив свою теорію горіння, згідно з якою горюча речовина виділяє істон ( від грецького-горючий) Як стверджував Шталь, істон - це не сам вогонь, а причина вогню і являє собою летку, невидиму і невагому речовину. Дуже швидко теорія Флонгістона одержала широке застосування. Наявністю Флонгістона пояснювали явища, пов"язані з розжаренням металів, на основі цієї теорії вчення XVIII ст. зробили ряд важливих відкриттів: хлор, водень, кисень. Але паралельно накопичувались нові факти, які Флогістонова теорія не могла пояснити. І лише в кінці XVIII ст. Лавуазьє з"ясував, що процес горіння повинен бути виражений інакше: Горюче тіло + кисень → окис.
Додаток №3 2. Вода - паливо майбутнього Природа не обійшла людей зоряним паливом. Більше того, людини буде користуватися найбільш ефективним термоядерним паливом - не звичайним легким воднем, а його ізотопами - дейтерієм і тритієм. Перетворення в гелій одного грому дейтерію супроводиться виділенням 100 тисяч кВт.год, енергії. Важкий водень, отриманий з двох склянок води здатний виділити стільки ж енергії, скільки дає спалювання 200 літрів ( бочка) бензину. Води на нашій планеті 1400 мільйонів мільярдів тон. В ній міститься 25 тисяч мільярдів тон важкого водню ( кожен 600-й атом водню є важким воднем). Цього запасу людству вистачить на сотні мільйонів років.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |