Головна » Економіка |
Гроші дуже лихий пан , але вельми хороший слуга. Френсіс Бекон Мета : Познайомити учнів з тим, як виникли гроші, розглянути їх властивості, сутність та функції. Ознайомити з видами грошей , що функціонують у сучасній економіці. Розвиваюча : Навчати учнів аналізувати, робити логічні висновки , творчо підходити до відповідей на поставлені запитання , спираючись на раніше вивчений матеріал. Виховна : Виховувати бережливість , порядність , розуміння фінансової політики в державі. Тип уроку : Урок-гра. Обладнання : Таблиці « Типи грошей», «Функції грошей», колекція грошей , картки з завданням гри , політична карта світу , мультимедійна презентація. Хід уроку І. Організаційний момент. ІІ. Оголошення теми уроку( учні записують в зошитах). ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Вчитель :Шановні учні! До цього уроку ви вже вивчили , що таке економіка, хто і як приймає участь в розвитку економіки. Отримали знання із теми : «Попит і пропозиція». І мабуть , для мене ви зрозуміли одне : економіка розвивається завдяки грошам. Але постає питання : чи завжди в своєму житті людство користувалося грошима ? Тому сьогодні на уроці ми разом з вами попробуємо це з’ясувати. -Щоб краще зрозуміти грошову політику в Україні , в інших державах світу, я на наш урок запросила спеціалістів в цій справі. - Представляються спеціалісти : історик-дослідник, нумізмат,представник банкнотно-монетного двору НБУ,представник Європейського центрального банку. (Спеціалісти призначаються із числа учнів,заздалегідь підготовлених, можна запросити представників банків розташованих в місцевості.) ІV. Опрацювання навчального матеріалу. 1. Пояснення вчителя Хочу розпочати своє пояснення із відомого вислову англійського філософа – матеріаліста Френсіса Бекона: «Гроші дуже лихий пан, але вельми хороший слуга». Дійсно, для людей вони відіграють велику роль. Гроші придумала сама людина. За історичними,економічними даними гроші виникли в результаті довготривалого історичного процесу розвитку товарного виробництва та обміну. Обмін зародився в первинному суспільстві, або як кажуть: за натурального виробництва. Такий обмін носив випадковий характер. 2.Робота над проблемним питанням - ЯК ВИ ДУМАЄТЕ, ЧОМУ? ( Відповіді учнів заслуховуються.) 3.Виступ учня історика-дослідника Вчитель: З поділом праці постала потреба в обміні продуктами праці між людьми. Спочатку це був натуральний обмін, який тепер називають бартером. Згадайте наше українське прислів’я: « Міняю шило на мило». -А що з цього приводу думає історик – дослідник? Підготовлений учень історик-дослідник зачитує Гомерову «Іліаду» : Решту п’янкого вина пишно прибрані діти ахейців Все купували; платив хто залізом, Хто сяйною міддю, Хто ж і бичачими шкурами, Хто і самими биками, Або рабами – людьми… Вчитель: Спочатку одні товари замінювалися на інші. Попробуємо прослідкувати цей процес. 4. Проводиться гра «Майстри» І тур. Викликаються двоє учнів, їм вручаються картки. Завдання: спробуйте здійснити товарний обмін. Поясніть, як ви це зробите? Вчитель: Такій обмін називається бартером. (Учні визначення записують в зошити.) ІІ тур. Викликається декілька учнів, їм вручаються картки. Запитання до класу: 1.Чи всі «майстри» зуміли задовольнити свої потреби? (Не всі.) 2.Чому? (Майстри не знайшли один одного.) 3.Чи завжди в житті щастить задовольнити свої потреби за допомогою бартеру? Чи легко це? Вчитель: Як ви ,діти, зрозуміли, бартер має свої недоліки: забирає багато часу та сили на пошуки необхідного товару або послуги в обмін на те, що ви самі зможете запропонувати. Вчитель: Як можна було полегшити «майстрам» завдання? (Ввести в гру гроші.) Спочатку одні товари замінювалися на інші. Проте з часом виділялась якась найважливіша річ, яка легко могла переходити від одного власника до іншого. Вона почала виконувати роль грошей. Це були різні речі, товар. 5. Виступ учня історика-дослідника - Слово історику – досліднику. Що тільки не слугувало людині грошима: в Ісландії до XV ст. – риба; в Індії до XX ст. - жемчуг; в Нікарагуа до XІX ст. - мішечки з бобами какао. На острові Гвінея майже до нашого часу «поросячі гроші»: нанизували на шнур клики і хвости свиней. Універсальними грошима також була худоба. 6. Пояснення вчителя. До монгольської навали на Русі не існувало слова «гроші». Матеріальні цінності вимірювались худобою. Княжу скарбницю називали скотаркою. У Київській Русі в XІ ст. гроші почали позначати словом «куни» (від слова (куниця»). - Товар ,що його обирали як гроші, повинен був мати певні переваги: 1) високу вартість; 2) ділитися на однорідні частини; 3) вартість товару не повинна змінюватись. Довго тривали пошуки такого товару. В решті люди зупинились на металі. Це були металеві гроші. 7. Виступ учня - нумізмата - Слово нумізмату. Нумізматика – це наука, що вивчає монети. Монетами називаються металеві гроші, виготовлені методом карбування або лиття. Перші монети з’явилися у Китаї у XІІ ст.. до н.е. Київські князі почали карбувати монети в XІ ст. Відомі монети князів Володимира, Святополка та Ярослава. ( Підручник стр.65.) 8. Виступ учня – представника Банкнотно-монетного двору НБУ - Слово представнику Банкнотно – монетного двору НБУ. Українські монети карбуються в Банкнотно – монетному дворі НБУ. Сьогодні в Україні в обігу перебувають понад 120 видів монет: звичайні (розмінні)-7 номіналів та інші – ювелейні та пам’ятні . Монети номінальної вартістю – 10 коп., 25 коп., 50 коп., 1 грн. виготовлено з латуні. (Монети демонструються.) Вчитель: І так, гроші стали виконувати роль загального еквівалента. ( Визначення грошей записують в зошити. ) 9. Робота з таблицею Сьогодні ми визначимо два типи грошей. - Робота з таблицею № 6, ст. 64. Типи грошей: 10. Виступ учня – представника Банкнотно-монетного двору НБУ - Слово представнику Банкнотно – монетного двору НБУ. Емісія грошових знаків, тобто випуск грошей в обіг здійснює держава в особі Національного банку. (Записується в зошитах учнями.) Ними є паперові гроші та монети. До речі, перші паперові гроші з’явилися у Китаї у 812 р. н.е. В Європі банкноти виникли в середні віки. У Росії були надруковані перші паперові гроші за наказом Катерини ІІ. Вчитель: Паперові гроші не мають власної вартості, вони є знаками золота. Це є декретовані гроші – вони не мають внутрішньої вартості, а їхня цінність визначається зовні. 11.Виступ учня історика-дослідника - Слово історику – досліднику. Цікава історія розвитку українських паперових грошей: -В 1917 р. Центральною Радою в Україні було запроваджено нову національну валюту – український карбованець - це була купюра вартістю 100 крб. -В 1918 р. щоб запобігти фальшуванню, ввели нову грошову одиницю – гривню,яка дорівнювала ½ карбованця або 100 шагам. - Наприкінці квітня 1918 р. гетьман Павло Скоропадський відновив як основну грошову одиницю карбованець, що дорівнював 200 шагам. -У грудні 1918 р. після переходу влади до рук Директорії знову відновили гривню. -У 1991 р. зі здобуттям незалежності Україною, нашою національною валютою стала гривня. Це навіть зазначено в ст.. 99 Конституції України. 12. Пояснення вчителя Розглянемо, які функції виконують гроші в ринковій економіці. - Функції грошей зазначено в таблиці. Міра вартості Засіб обігу Засіб платежу Засіб накопичення Світові гроші Вчитель: Банківська система як нашої держави, так і інших країн світу, різноманітна. У людей є право вибору, до кого можна звернутися за послугами. 13. Виступ учня – представника Комерційного банку - Слово представнику комерційного банку. Кредитні пластикові картки надають власнику можливість отримати кредит в банку, здійснювати покупки та оплачувати послуги. Дебітові пластикові картки дають можливість використовувати ті гроші, які є у вас на рахунку. Використовують також чеки (чекова книжка і векселя). 14.Виступ учня – представника Європейського центрального банку - Слово представнику Європейського центрального банку. Міжнародні гроші обслуговують міжнародні економічні відносини та забезпечують торгові зв’язки між країнами. У кожної держави своя валюта – конвертована грошова одиниця. До 1999 р. більшого значення надавали доларам. 1 січня 1999 р. стартував перший етап грошової реформи людства - євро. Євро запровадили такі країни як Франція, Німеччина, Італія, Бельгія, Греція, Іспанія, Австрія та ін. Головне відділення Європейського центрального банку відкрито у Франкфурті на Майні. V. Закріплення матеріалу. 1.Що послужило причиною виникнення грошей? 2.Поясніть вислів: « Гроші – це те,що суспільство проголошує грошима». 3.Проаналізуйте, які наслідки має зростання кількості грошей в обігу. VІ. Підсумок уроку. По – різному ставляться люди до грошей. Дехто вбачає у них зло, причину ворожнечі між людьми. Гроші – це тема чисельних творів художньої та наукової літератури, народної творчості. Гроші надають людям неоціненні послуги. Тому урок хочеться завершити словами того ж англійського філософа.(Зачитується епіграф уроку.) VІІ. Домашнє завдання. 1.Опрацювати параграф 6, виписати назви грошових одиниць зарубіжних країн. 2. Пригадати твори українських і зарубіжних авторів, у яких розкривається проблема грошей.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |