Головна » Екологія |
Тип уроку: нестандартний Міжпредметні зв’язки: література, географія, правознавство, хімія. Мета: Встановити роль біосфери, виявити основні забруднювачі, наслідки їх дії на атмосферу, гідросферу та літосферу; визначити шляхи боротьби з забруднювачами. Обладнання: обладнання для мультимедійного показу, саморобні таблиці: Дані забруднення атмосфери, вплив на організм людини. Таблиці: оболонки Землі. Роздатковий матеріал на кожну парту: Джерела забруднення та основні забруднювачі. Хід уроку: 1. Організаційна хвилинка. 2. Мотивація навчальної діяльності. Почнемо з казки: коли життя народжувалось, воно поставило собі відоме гамлетівське запитання, переробивши його так: « Бродити чи не бродити: « Реакція бродіння проста, не потребує багато енергії. Але те, що просто, не завжди геніально, бо в такому випадку, Життя на Землі дуже швидко б зникло. І коли Життя побачило цю безодню, воно злякалось…Життя зрозуміло, що жити довго можна лише за умови творчого існування, і це так добре у нього вийшло, що згодом утворився той єдиний склад повітря, який потрібний для розвитку життя. Атмосфера – це той дім, який побудувало для себе на Землі Життя. Але зараз домівці загрожує біда і мета сьогоднішнього уроку: встановити роль атмосфери, гідросфери та літосфери для життя на Землі; виявити основні забруднювачі, наслідки їх дій, визначити шляхи боротьби з забрудненням повітря, води, ґрунту. В умовах науково – технічного прогресу значно ускладнились взаємовідносини суспільства з природою. Людина отримала можливість впливати на хід природних процесів, підкорила сили природи, почала опановувати майже всі доступні відновні і невідновні природні ресурси, але разом з тим забруднювати і руйнувати довкілля. 3.Мультимедійний показ фільму: Біосфера і людина. під час фільму звучить класична музика і зачитується вірш: Слышу я Природы голос, Но, чтоб стали мы живыми, Порывающийся крикнуть, Мыслящими существами. Как и с кем она боролась, Чтоб из хаоса возникнуть. И твердит природы голос: «В вашей власти, в вашей власти, Может быть, и не во имя Чтобы все не раскололось Обязательно нас с вами, На бессмысленные части!» Л.Мартынов.). 4. Вивчення нового матеріалу пропоную провести у вигляді прес-конференції, на яку запрошено провідних спеціалістів – учнів 11-х класів: 1.Кандидат природничих наук шкільної академії наук - … 2.Старший науковий працівник кафедри Екологія планети - … 3.Лікар – пульмонолог - … 4.Доктор хімічних наук - … 5.Географ - … 6. Юрист - … 7.Дослідики – науковці КЗШ №130. На нашій конференції присутні кореспонденти газет та журналів, ведучі передач: 1.Кореспондент журналу « Зелений світ». 2.Кореспондент журналу « Екологія і людство». 3.Ведучий передачі « Здоров’я». Всіх присутніх прошу бути уважними, ви можете задавати питання присутнім спеціалістам щодо нашої проблеми, яку ми сьогодні розглядаємо, тому що в другій частині уроку згідно сформованих груп Вам необхідно буде вирішити питання щодо засобів усунення забруднення. Надаємо слово географу… Користуючись таблицею: «Газова оболонка Землі» іде розповідь про атмосферу, її склад. Кореспондент журналу « Зелений світ»: Які ж основні забруднювачі атмосфери? Відповідь дасть старший науковий працівник кафедри « Екологія планети» Для кращого сприйняття та наглядності основні забруднювачі я подаю у вигляді таблиці ( подати учням роздатковий матеріал та діаграму по забрудненню атмосфери) де джерела забруднювання подані в певному порядку і ви бачити, що на 1 місці стоїть паливно-енергетичний комплекс. Україні властивий досить високий рівень споживання основних енергетичних ресурсів. Після катастрофи на ЧАЕС виникла потреба у збільшенні кількості теплових електростанцій. Не менш небезпечних забруднювачем повітря вважається металургійне виробництво. Швидкими темпами розвивається транспорт. При виробництві гуми забрудниками є сажа, органічні розчинники. Ведучий передачі здоров’я: Як забруднення впливає на організм людини? Лікар - пульмонолог… Хімічне, радіоактивне та бактеріологічне забруднення повітря спричиняють в організмі людей генетичні зміни та тяжкі патологічні явища. Це призводить до збільшення захворювань, народження неповноцінних дітей, передчасного старіння і смерті. Забруднення атмосферного повітря є частою причиною запальних захворювань серцево – судиної системи, органів дихання і очей, інфекційних захворювань та раку легень( розповідь супроводжується показом за таблицею негативного впливу забруднювачів на різні системи органів людини). У районах із забрудненим атмосферним повітрям частіше хворіють діти. Вони мають низьку масу тіла й рівень фізичного розвитку, а також функціональні відхилення серцево – судиної та дихальної систем. Захворюваність органів дихання становить близько 75% загальної кількості захворювань. До вищезгаданого, я хочу додати, що дуже шкідливим забруднювачем є тютюновий дим ( демонстрація таблиці, його вплив на органи дихальної системи). Редактор журналу « Екологія людини»… Які з вашої точки зору наслідки забруднення атмосфери? Відповідає кандидат природничих наук Шкільної академії наук… Американець Луїс Батонн у книзі «Чисте небо» писав: « Одне з двох – або люди зроблять так, що буде в повітрі менше диму, або дим зробить так, що на Землі стане менше людей». Останнім часом учені метеорологи б’ють тривогу: схоже на те, що атмосфера Землі розігрівається значно швидше, ніж коли-небудь у минулому. Це обумовлене діяльністю людини, що по –перше, розігріває атмосферу шляхом спалювання великої кількості вугілля, нафти, газу, а також роботи атомних електростанцій. По – друге, і це головне, спалювання органічного палива, а також знищення лісів призводить до нагромадження в атмосфері великої кількості вуглекислого газу. За останні 120 років вміст цього газу в повітрі збільшився на 17%. У земній атмосфері вуглекислий газ діє як скло в теплиці або парнику: він вільно пропускає до поверхні Землі сонячні промені, але втримує тепло нагрітої Сонцем поверхні Землі. Це призводе до різкого посилення парникового ефекту. Середня температура на планеті підвищиться на 2 -3С.Потепління в Арктиці і Антарктиці призведе до швидкого танення льодовиків. Багато прибережних міст буде затоплене водою. Зміна клімату супроводитиметься зміною погодних умов, які навіть важко передбачити. Справжнім екологічним катаклізмом на планеті є посуха в Африці, де пустеля наступає на савану. Передаю слово колезі Доктору хімічних наук: Справжнім лихом для міст є автомобілі. Більш як 300 млн автомашин щодня викидають в повітря 800 тис тонн вуглецю, 1000тонн свинцю. Більшість з 200 компонентів вихлопних газів автомашин згубно впливає на організм людини, а оксид азоту є одним з компонентів смогу. Хімічні реакції, які відбуваються в повітрі, призводять до виникнення димних туманів – смогів. Смоги виникають за таких умов: по – перше великої кількості пилу і газів, які міста викидають у повітря, по – друге довгого існування антициклонів. Особливо небезпечні сірчисті сполуки й оксиди азоту, які спричиняють кислотні дощі,що залишає на листі дерев чорні плями, закислюють озера й ґрунти, змінюють їх хімічний склад. Кислотні дощі посилюють корозію різних матеріалів і конструкцій. Особливо небезпечні вони для унікальних історичних пам’яток. Промислові викиди в атмосферу порушують озоновий шар, який немов щит, прикриває землю від сильного ультрафіолетового випромінювання. Виявлено різке зменшення шару озону над Антарктидою – своєрідну озонову дірку. Щодо причин її утворення є: - взаємодія оксидів озону з азотом; реакція антропогенного хлору з озоном; антропогенні фреони реагують з озоном. Надаємо слово географу: ( виступ географа про водну оболонку Землі). Я хочу передати слово науковцям – дослідникам КЗШ№130, які безпосередньо вивчали проблему забруднення гідросфери на прикладі озера Солоне, яке знаходиться неподалік від школи. Виступ науковців супроводжується мультимедійним показом. Надаємо слово географу: ( характеристика літосфери). Виступ дослідників щодо забруднення ґрунтів, який супроводжується мультимедійним показом. 5.Шляхи подолання екологічної кризи ( робота учнів в групах). Після прес-конференції учитель підводить учнів до II частини уроку: Об’єднатися по групах ( 5 - 6 учнів у групі) і кожна група шляхом жеребкування отримує завдання щодо подолання екологічної кризи атмосферного повітря, ґрунту,водного середовища. Після обговорення в групах, кожна команда представляє захист свого проекту по подоланню кризової ситуації. 6.Зниження біологічної різноманітності ( виступ учителя). 7. Охорона природи і раціональне використання природних ресурсів Виступ юриста, який ознайомлює учнів з основними екологічними законами, державною програмою охорони природи. Закінчує виступ показом слайдів, де висловлює думку про чудове майбутнє нашої планети завдяки зусиллям всіх людей на Землі по охороні біосфери. Під час показу слайдів лунає вірш: Природа Закаты и восходы… Беззащитна и всесильна. Да будет жить, Ясна да будет длиться И до конца непостижима. Бессмертье юности Мы – часть ее. И молодость природы. У нас в душе храниться Ее любовь. Роберт Рождественский 8.Підсумок уроку: Учитель висловлює подяку за плідну працю учнів, їх дослідницьку роботу, підводить підсумки роботи на уроці.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |