Головна » Біологія |
Цілі: Ознайомити учнів з різноманітністю сучасних плазунів, їхньою роллю в природі та житті людини. Базові поняття і терміни: ряди Лускаті, Черепахи, Крокодили; різноманітність та охорона плазунів: варан, прудка, зелена, живородна ящірки, гюрза, ефа, гримуча змія, гадюка звичайна та степова, хамелеон, черепахи, крокодили. Обладнання: таблиця «Різноманітність плазунів», малюнки, фото, ноутбук для показу учнівських презентацій. Тип уроку: комбінований з елементами рольової гри. Концепція уроку: на прикладі конкретних видів показати відмінності й подібність у будові різних видів плазунів. Звернути увагу на зв'язок будови представників різних рядів з їхнім способом життя. Показати значне поширення представників класу, їхню роль у різних екосистемах і господарській діяльності людини. Хід уроку І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів Змагання між командами: І команда задає питання іншій, ІІІ команда дає оцінку правильним відповідям з теми: Розмноження плазунів, сезонні явища в їх житті. ІІІ. Вивчення нового матеріалу Учитель: Сьогодні на уроці ми познайомимося з чудовим світом наземних холоднокровних тварин, дізнаєтесь про різноманітність та дивовижність різних рядів класу Плазуни. Надаємо слово географу: Учень на географічній карті показує і розповідає про поширення плазунів на Землі. Учитель: Учених цікавить здатність плазунів реагувати на майбутні виверження вулканів і землетруси та покидати небезпечні зони. У 1902 році за півмісяця до виверження вулкану Мон-Пеле на о. Мартініка змії та інші плазуни покинули цей район. У 1948 році перед початком ашхабатського землетрусу змії та ящірки пішли зі своїх нір. Така особливість поведінки плазунів цікавить учених, які вивчають функції цих живих сейсмографів із тим, щоб з’ясувати можливість їх моделювання в технічних приладах. І почнемо знайомство з різноманітністю плазунів з ряду Лускаті: А) Мультимедійна презентація учнів: різноманітність ящірок Вчитель: Подумайте, про кого йдеться? У зеленій траві він зелений, у висохлій та пожовклій він жовтуватий. На стовбурі дерева він має колір кори або листя. Хто він? ( хамелеон) – він теж представник ряду Лускаті Чи є тварини, здатні змінювати своє забарвлення, маскуючись під фон навколишнього середовища з тих, які ми вже вивчили? ( восьминіг) Традиційна емблема медицини у вигляді змії, вигнутої над чашею, пов’язана з широким використанням зміїної отрути ще в давні часи, коли її утримували у спеціальних чашах. Б) Мультимедійна презентація учнів: різноманітність змій В) Пояснення учителем особливостей будови змій та їх відмінностей у порівняння з ящірками Г) Цікаво: Вчені визначили найбільших змій на землі: південноамериканський удав анаконда 11м і сітчастий пітон – 10м. Цікаво, що сітчастих пітонів можна зустріти в поселеннях просто біля житла людини. Королівська кобра з Індії досягає завдовжки 3м. Це найбільша отруйна змія. В Індії поклоняються кобрі, в основі цього культу лежать релігійні мотиви. У Малайзії храмову куфію вважають священною та утримують у зміїному храмі. У Китаї полозів, які можуть сягати 2 м., тримають в будинках для боротьби з мишами і щурами. Чи згодні ви зі східним прислів’ям: “ Вирости дерево, виховай сина, вбий змію» Д) Виступ лікаря: доповідь учениці: Отруйні змії, допомога в разі укусу змії Ряд Крокодили А) Мультимедійна презентація учнів: різноманітність крокодилів Б) Пояснення вчителя про особливості будови крокодилів, пристосування до життя В)Цікаво: - Існує легенда, що крокодил оплакує свою жертву. Всі чули про «крокодилячі сльози». Про людину, яка комусь зробила шкоду і при цьому удавано жаліє того. Хто постраждав, кажуть, що вона плаче «крокодилячими сльозами». Крокодили справді проливають сльози для того, щоб видалити з організму зайву сіль. Біля очей крокодила є залози, що видаляють рідину, з якою виводиться сіль. Ряд Черепахи А)Мультимедійна презентація учнів: різноманітність черепах Б) Пояснення вчителя про особливості будови черепах, пристосування до життя В) Виступ учениці з демонстрацією живої черепахи, яка живе у неї вдома Г) Цікаво: Факти тривалості життя плазунів базуються на відомостях із зоопарків: ящірки 1-3 роки, змії-20-30, варан -50, болотяна черепаха-20, слонова і супова –до 150, крокодил –до 100 Значення та охорона плазунів А) обговорення з учнями про значення Б) виступ еколога про плазунів, занесених до Червоної книги ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів: А) заповнення порівняльної таблиці в зошиті стор. 84,та її обговорення Б) Бесіда з учнями: - Хто зайвий в кожному рядку та чому? 1. Вуж, жовтопуз, кобра, удав. 2. Хамелеон, крокодил, тритон, черепаха. 3. Гадюка, жовтопуз, веретенця. В) рубрика для допитливих: - Чому змії часто висовують язика? - Чи існують черепахи без панцира? - Як змія шипить? - Яких плазунів вирощують на фермах в Таїланді, на Кубі? - Яйця яких плазунів людина споживає в їжу? V. Повторення матеріалу за 1 семестр: Тип Кільчасті черви VІ. Підбиття підсумків уроку VІІ. Домашнє завдання: п. №41 відп. на запитання, повт. Клас Ракоподібні
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |