Головна » Біологія |
Мета уроку: Сформувати поняття про етапи згортання крові, розвивати в учнів практичні навички надання першої допомоги при різних типах кровотечі, користуватися підручником, вміння опиратися на попередні знання, сприяти формуванню пізнавального інтересу до біології Тип урок: комбінований. Особливості уроку: використання опорних схем для узагальнення матеріалу, акцентування на народних методах лікування недокрів´я Обладнання і матеріали: відеофільм; таблиця «Склад крові»; «Етапи згортання крові». підручник. Хід уроку: І. Повідомлення теми і мети уроку, запис в зошиті. ІІ. Мотивація навчальної діяльності: тестовий контроль знань з попередньої теми. 1. Вибрати ознаки еритроцитів: А). Білі; Б). Червоні; В). Утворюються в селезінці; Г). Утворюються в ЧКМ; Д). Живуть 12 діб; Е). Позбавлені ядра. 2. ЧКМ міститься: А). В плоских кістках; Б). В трубчастих кістках; В). В коротких кістках; Г). В змішаних кістках. 3. Кров, що багата на оксигемоглобін називається: А). Змішана; Б). Артеріальна; В). Венозна. 4. Гемоглобін більш активний до: А). Кисню; Б). Вуглекислого газу; В). Азоту (нітроген); Г) Чадного газу. 5. Четверта група крові містить: А). Аглютиноген А; Б). Аглютиноген В; В). Аглютінінα; Г). Аглютінінβ. Універсальний донор – це людина, що має: А). Першу групу крові; Б). Другу групу крові; В). Третю групу крові; Г). Четверту групу кров. Потім іде обговорення питання: «Чи може здоровий образ життя запобігти анемії?» Причини анемії: погане харчування (нестача білкової їжі, вітамінів, солей заліза); Для підвищення рівня гемоглобіну крові необхідно: посилене харчування; Народні методи підвищення рівня гемоглобіну крові: Сік моркви, буряка, редьки по 3 столових ложки тричі на добу, до їжі. Відповіді на питання на повторення: П’явки – це представники кільчастих червів, слинні залози медичної п’явки виділяють грудин, який запобігає згортанню крові. Медичні п’явки використовуються для розсмоктування тромбів, при підвищеному тиску крові (гіпертонії), передінсультниі станах. ІІІ. Вивчення нового матеріалу 1. Згортання крові – захисна реакція організму, завдяки якої припиняється кровотеча, таким чином організм захищається від крововтрати. 2. Смертельна втрата крові чоловіком – 1,5 – 2 літра, жінкою – 2,5 літра. У здорової людини кров згортається за 3-4 хвилини (1-3 хвилини). Надмірна здатність крові до зсідання веде до тромбозів. При гемофілії кров у людини погано згортається, унаслідок чого людина може загинути від найменшої подряпини. 3. Тромбоцити: кров’яні пластинки, без’ядерні, безбарвні, утворюються в ЧКМ, депо – селезінка, норма 200-400 тис на 1 літр крові (200-400×109 ), руйнуються у селезінці та печінці, тривалість життя 5-11 діб. 4. Спадкова хвороба порушення згортання крові – гемофілія. 5. Три етапи згортання крові: I – тромбоцити руйнуються (ушкодження кровоносних судин), вивільняється тромбопластин II – печінка продукує протромбін за допомогою солей кальцію та вітаміну К (він утворюється бактеріями-сімбіонтами товстого кишечнику), а він перетворюється в активну форму, т.з. тромбін III – розчинний білок фібриноген (його продукує печінка) за допомогою тромбіну та солей кальцію перетворюється у фібрин (він нерозчинний, тому утворює сітку, в якій заплутуються формені елементи крові). Сітка + тромбоцити+еритроцити = згусток=тромб. Сироватка - плазма без фібриногену, тому не здатна до згортання, тому використовується як замінник крові. IV. Узагальнення і систематизація знань:у вигляді висновків, що самостійно роблять учні, але вчитель заготував висновки на дошці (з внутрішньої сторони) і учні порівняють їх зі своїми. Висновки: 1.Згортання крові – захисний механізм. У згортанні приймають участь білки плазми (протромбін, фібриноген), що продукуються печінкою та тромбоцити. V. Визначення і пояснення домашнього завдання: 1. Вивчити §16 підручника. 2. Підготувати матеріал про продукти, що містять солі кальцію та вітамін К. 3. Доповнити рецепти, що покращують рівень гемоглобіну в крові. 4. Питання для повторення: а) яких одноклітинних тварин ми вивчили в курсі зоології? б) які найпростіші рухаються за допомогою несправжніх ніжок (псевдоподій)? в) за рахунок чого у саркодових утворюються псевдоніжки? г) яку функцію (крім пересування) виконують псевдоподії?
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |