Головна » Біологія

Кровообіг і лімфообіг

Методичні розробки підготували вчитель вищої категорії гімназії № 11 м. Дніпродзержинська  Узлюк Лариса Вікторівна, вчитель І категорії  Дніпропетровського медичного ліцею – інтернату «Дніпро» Машкіна Тетяна Володимирівна.

 Методичний матеріал розроблено на основі учбового матеріалу підручників  для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів (Базанова Т.І.,  Павіченко Ю.В., Тіткова А.М., Кармазіна І.С., Лінніченко В.М.,  Біологія: Підручник для  9 кл. загальноосвітн. навч. закладів. //Харків: Світ дитинства, 2009; Страшко С.В., Горяна Л.В., Білик  В.Г., Ігнатенко С.А., Біологія: Підручник для  9 кл. загальноосвітн. навч.закладів.//К.:Грамота, 2009). Підручники рекомендовано Міністерством освіти і науки України. 

Урок №1.  Внутрішнє середовище організму.

Склад і функції крові.

Мета уроку: сформувати поняття про внутрішнє середовище організму і його гомеостаз, визначити функції і склад крові, розвивати в учнів вміння складати опорні конспекти, користуватися підручником, вміння опиратися на попередні знання, розвивати пізнавальний інтерес до роботи власного організму, сприяти правильному відношенню до свого харчування.

Тип уроку:  комбінований.

 Обладнання і матеріали: відеофільм; таблиці «Типи тваринних тканин», «Черви», «Склад крові»; підручник.

Хід уроку:

Вчитель роздає учням матрицю інтелектуальної карти(см. додаток 4), з якою вони будуть працювати на кожному уроці. Заповнена карта є підсумком роботи над темою.

І. Повідомлення теми і мети уроку, запис в зошиті.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності: бесіда вчителя з обговоренням питань на повторення, що були поставлені на попередньому уроці.

Питання для повторення (видані на попередньому уроці)

Які типи тканин ми вивчили?
До якого типу тканин належить кров?
Які типи червів ми вивчили в курсі зоології? Які рідини заповнюють їх тіло?
Яка за кольором буває кров у тварин. Від чого це залежить?
Які типи крові є у хребетних?

Варіант обговорення:

Ми вивчили 4 типи тканин ( вони записані в темі: «Тканини»).
Кров належить до сполучної трофічної, бо вона розносить до органів поживні сполуки.

Вчитель може додати, що кров мають не всі тварин.

В курсі зоології ми вивчили 3 типи червів: плоскі, круглі, кільчасті (можна використовувати для демонстрації таблиці).
У плоских тіло заповнено паренхімою, яка виконує опорну, транспортну, видільну та  запасаючу функції. У круглих червів вже з’являється первинна порожнина тіла, що заповнена рідиною, яка виконує такі ж функції, як і паренхіма. У кільчастих з’являється вторинна порожнина тіла, що заповнена міжклітинною рідиною. У кільчастих вже також з’являється кров.
Кольори крові: безбарвна, зелена, блакитна, червона, це залежить від пігменту. У людини, як і у всіх хребетних – червона, бо містить пігмент гемоглобін. Кров буває змішаною (амфібії, рептилії), венозною, артеріальною.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя з елементами бесіді і складанням опорного конспекту у зошиті, опираючись на попереднє обговорення.

Заносимо до конспекту:

Трофічна сполучна тканина:                      

кров;
лімфа;                                                    
міжклітинна речовина;
паренхіма.

поживні речовини

                   О2

кров                                          міжклітинна речовина               лімфа

                     продукти  розпаду СО2

Така форма подачі матеріалу дає змогу показати взаємозв’язок між типом порожнини тіла і рідиною, що її заповнює і показує еволюційні аспекти розвитку кровоносної системи.

Далі вчитель пропонує прочитати сторінки 49 – 50 «Значення крові в організмі» і за допомогою вчителя зробити такий запис в робочому зошиті:

Функції крові:

                                      О2 поживні сполуки клітини         · живільна

- транспортна:            кров          прод. життєдіяльності   · видільна

                                      СО2 · дихальна                                   

- регуляторна:            кров, гормони           кров, лімфа                органи

- захисна

імунітет            згортання

- теплорегуляційна: збереження сталої температури тіла (людина теплокровна, як всі птахи та ссавці).

Щоб не втрачати логічний хід уроку, обговорюємо питання № 4, 5.

Кольори крові: безбарвна

зелена

блакитна                   залежить від пігменту

червона

У людини як і у всіх хребетних – червона, бо містить пігмент гемоглобін.

Кров буває змішаною (амфібії, плазуни), венозною, артеріальною.

            змішана (амфібії, плазуни)

В конспект: Кров:           артеріальна (насичена О2)

             венозна (насичена СО2)

Після цього можна перейти до вивчення складу крові (ст.50, мал. 14.1.) і скласти загальну схему, у схемі розроблено акцент на вміст тих компонентів крові, за якими можна дати поняття:

фізіологічний розчин;
кількість глюкози в відсотках у крові;
вміст Н2О в плазмі, щоб підвести учня до необхідності вживання одного – півтори літру    Н2О за добу у вигляді чистої води (можна також запропонувати учням знайти рецепт приготування живої води).

Немає сенсу давати більшу кількість цифр, тому що учень повинен самостійно доповнити цю схему за допомогою підручника при виконанні домашнього завдання.

Вчитель підкреслює, що в організмі людини циркулює 4 – 6 л крові (6 – 8 % від маси тіла).

IV. Узагальнення і систематизація знань: у вигляді висновків, що самостійно роблять учні, але вчитель заготував висновки на дошці (з внутрішньої сторони) і учні порівняють їх зі своїми.

Висновки:

внутрішнє середовище складають 3 рідини: кров, лімфа, міжклітинна рідина – це сполучна трофічна тканина
функції крові:

транспортна (живильна, дихальна);

     видільна;

     регуляторна;

     теплорегуляційна;

     захисна.

компонентами крові є:  плазма, еритроцити, тромбоцити, лейкоцити.

V.  Визначення і пояснення домашнього завдання:

а) оскільки в школі викладають курс «Основи здоров’я», то крім параграфу підручника і питань на повторення вчитель пропонує учням знайти назви продуктів, що сприяють утворенню гемоглобіну, містять ферум і білки;

б) вивчити § 14 підручника;

в) доповнити схему «Склад крові»;

г) питання на повторення:

1. Що таке червоний кістковий мозок? Його значення? Де він міститься?

2. Які є типи кісток?

3. Будова трубчастої кістки.

д) знайти рецепт приготування «Живої води».

Урок №2.  Еритроцити. Групи крові. Rh – фактор.

Мета уроку: продовжити формувати загальноосвітні уміння учнів роботи з книгою, розвивати в учнів навички роботи з таблицями, додатковою літературою, сприяти озброєнню учнів раціональним методологічним підходом до пізнавальної діяльності, виховувати готовність до практичної діяльності, формувати та розвивати в учнів наукові знання та уміння, необхідні для розуміння процесів аглютинації.

Тип уроку: комбінований.

I. Для актуалізації опорних знань пропонується тест – диктант: даний тест може мати 1 і більше вірних відповідей, що безпосередньо є важливим моментом у підготовці учнів на ДПА.

1. До трофічної сполучної тканини належать:

а) кісткова;               г)лімфа;

б) кров;                    д) міжклітинна рідина;

в) хрящова;               е) жирова.

          2. Вміст Н2О у плазмі:

         а) 70 – 78%;

         б) 20%;

в) 90 – 91%.

                   3. Фізіологічний розчин має концентрацію солей: для організму людини

         а) 0.1 %;               в) 0.9 %;

         б) 0.7 %;              г) 0.09 %.

                   4. Які формені елементи крові мають червоний колір:

        а) еритроцити;

        б) лейкоцити;

в) тромбоцити.

                           5. Гемоглобін містить:

         а) вуглевод;               г) К;

         б) білок;                     д) Fe.

         в) Са;

                   6. Створення імунітету – це:

           а) живильна функція крові;                в) регуляторна;

           б) захисна;                                            г) дихальна.

Після диктанту вчитель обговорює з учнями важливість правильного харчування і перевіряє, які продукти знайшли учні з вмістом білка та Fe.

Наприклад, білки:

1. Джерела повноцінних білків:

- молоко;

- молочні продукти;

- яйця;

- м'ясо;

- риба;

- печінка.

( вчитель учням спочатку розказу, що біологічна цінність білків визначається наявністю незамінних АК, їх співвідношенням з замінними, тим, як вони перетравлюються ферментами ШКТ)

2. Джерела заліза:

- яблуки;

- гранати;

- курага;

- вівсяна каша;

- печінка;

- м'ясо лосося;

- м'ясо отварне.

Потім розбираються такі питання:

ЧКМ – це орган кровотворення, що міститься в кістках
типи кісток: трубчасті, плоскі, короткі, губчасті (с. 29, мал. 16).
трубчаста кістка має тіло і головку, що складається з губчастої речовини, між перетинками містяться ЧКМ.

Висновок: ЧКМ – орган кровотворення, який міститься в губчастій речовині всіх кісток.

В зошит: ЧКМ          всі клітини крові (ст.53 мал. 51)

Потім вчитель переходить до розповіді про еритроцити: 1) без’ядерні;

                                                                                                 2) форма – двовгнутий диск

                                                                                                Збільшує S поверхні – перенос О2

                                                                                                 3) містить гемоглобін

                                                                     + О2 = оксигемоглобін                      + СО2 =

                                                                     ( артеріальна кров)                            карбогемоглобін

                                                                                                                                 (венозна кров)

                                                                     !!! більш активний до СО – смертельний

                                                                     4) тривалість життя 120 діб

                                                                     5) гинуть у печінці та селезінці

                                                                     6) норма 4 - 5 *1012 ( на 1л крові)

                                                                     7) визначають групу крові та резус фактор

                                                                     Мембрана еритроцитів містить речовину білкової природи –

                                                                     аглютиногени двох типів: А і В. Плазма крові містить

                                                                     аглютиніни, це також білкові речовини. Аглютиногени та

                                                                     аглютиніни визначають групу крові ( І, ІІ, ІІІ, ІV).

Аглютинін при зустрічі із аглютиніном А склеює еритроцити.

Якщо аглютинін £ після переливання зустрінеться з аглютиногеном А, або аглютинін β – 3 аглютиногеном В, то відбудеться склеювання еритроцитів – аглютинація. Кожен повинен знати свою групу крові.

 Разом з вчителем учні складають таблицю:

Група крові     а – гени(еритроцити)           а – ніни(плазма)

І (0)                  -                                              £ і β

ІІ (А)                А                                            β

ІІІ(В)               В                                            £

ІV(АВ)            А і В                                      -

£ склєює А → правильно перемішувати кров

β склєює В

Сумісність крові людей відображена в таблиці та сторінці 57, це також можливо записати схемою:

І – універсальний донор

ІІ                                 ІІІ

ІV – універсальний реципієнт

За цією схемою можливо зрозуміти, що в деяких випадках буде відбуватися аглютинація, тому кров, що переливається, береться невеликою кількістю і вона разом зі своїм аглютиніном розводиться кров’ю реципієнта  до такого стану, що втрачає здатність склеювати його еритроцити. У наш час вважається, що переливати реципієнту краще кров його групи.

          Сумісність крові залежить також від резус-фактору в еритроцитах.

В конспект: еритроцити – білок – резус-фактор (Rh)

                                   люди, що його          відсутній Rh-

                                   мають Rh+(85 %)

несумісність при переливанні крові

резус-конфлікт → склеювання еритроцитів.

Висновки уроку:

Найголовніший кровотворний орган – ЧКМ.

Еритроцити – червоні кров’яні тільця, що переносять до клітин О2.

Еритроцити визначають групу та Rh-фактор.
Є 4 групи крові та Rh - фактор, які треба враховувати при переливанні крові.
Що треба знати при переливанні крові.
Нестача еритроцитів (гемоглобіну) – недокрів’я (анемія).

Домашнє завдання:

До якого типу тварин належить п’явки медичні?

Як називається речовина слинних залоз п’явок, що запобігає згортанню крові?

При лікування яких хвороб використовується медична п’явка?

Урок №3.    Згортання крові. Типи кровотеч.

Мета уроку: Сформувати поняття про етапи згортання крові, розвивати в учнів  практичні навички надання першої допомоги при різних типах кровотечі, користуватися підручником, вміння опиратися на попередні знання.

Тип урок: комбінований.

Обладнання і матеріали: відеофільм; таблиця «Склад крові»; «Етапи згортання крові». підручник.

Хід уроку:

І. Повідомлення теми і мети уроку, запис в зошиті.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності: тестовий контроль знань з попередньої теми.

1. Вибрати ознаки еритроцитів:

   А). Білі;

   Б). Червоні;

   В). Утворюються в селезінці;

   Г). Утворюються в ЧКМ;

   Д). Живуть 12 діб;

   Е). Позбавлені ядра.

2. ЧКМ міститься:

А). В плоских кістках;

   Б). В трубчастих кістках;

   В). В коротких кістках;

   Г). В змішаних кістках.

3. Кров, що багата на оксигемоглобін називається:

А). Змішана;

   Б). Артеріальна;

   В). Венозна.

4. Гемоглобін більш активний до:

А). Кисню;

   Б). Вуглекислого газу;

   В). Азоту (нітроген);

   Г). Угарного газу.

5. Четверта група крові містить:

А). Аглютиноген А;

   Б). Аглютиноген В;

   В). Аглютінінα;

   Г). Аглютінінβ.

Універсальний донор – це людина, що має:

А). Першу групу крові;

   Б). Другу групу крові;

   В). Третю групу крові;

   Г). Четверту групу кров.

Потім іде обговорення питання: «Чи може здоровий образ життя запобігти анемії?»

Причини анемії:

погане харчування (нестача білкової їжі, вітамінів, солей заліза);
малорухливий спосіб життя;
екологічне забруднення;
хронічні та спадкові захворювання;
вживання алкоголю;
глистяні інвазії.

Для підвищення рівня гемоглобіну крові необхідно:

посилене харчування;                           
правильний режим праці і відпочинку;
заняття спортом;
позитивний емоційний стан, тощо.

Народні методи підвищення рівня гемоглобіну крові:

Сік моркви, буряка, редьки по 3 столових ложки тричі на добу, до їжі.
Відвар шипшини (5 столових ложок на 1 літр води).
Настоянка часнику (до 20 крапель  на півсклянки молока 3 рази на добу).
Відвар: звіробою, кропиви, квіти деревію, коріння кульбаби (1 столова ложка на півсклянки окропу, 3 рази на добу за 20 хвилин до їжі протягом 8 тижнів).

Відповіді на питання на повторення:

П’явки – це представники кільчастих червів, слинні залози медичної п’явки виділяють грудин, який запобігає згортанню крові. Медичні п’явки використовуються для розсмоктування тромбів, при підвищеному тиску крові (гіпертонії), передінсультних станах.

     ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Згортання крові – захисна реакція організму, завдяки якої припиняється кровотеча, таким чином    організм захищається від крововтрати.

2. Смертельна втрата крові чоловіком – 1,5 – 2 літра, жінкою – 2,5 літра. У здорової людини кров згортається за 3-4 хвилини (1-3 хвилини). Надмирна здатність крові до зсідання веде до тромбозів. При гемофілії кров у людини погано згортаеться, унасллідок чого людина може загинути від найменьшої подряпини.

3. Тромбоцити: кров’яні  пластинки, без’ядерні, безбарвні, утворюються в ЧКМ, депо – селезінка, норма 200-400 тис на 1 літр крові (200-400×109 ), руйнуються у селезінці та печінці, тривалість життя 5-11 діб.

4.  Спадкова хвороба порушення згортання крові – гемофілія.

5. Три етапи згортання крові:

I – тромбоцити руйнуються (ушкодження кровоносних судин), вивільняється тромбопластин

II – печінка продукує протромбін за допомогою солей кальцію та вітаміну К (він утворюється бактеріями-сімбіонтами товстого кишечнику), а він перетворюється в активну форму, т.з. тромбін

III – розчинний білок фібриноген (його продукує печінка) за допомогою тромбіну та солей кальцію перетворюється у фібрин (він нерозчинний, тому утворює сітку, в якій заплутуються формені елементи крові).

Сітка + тромбоцити+еритроцити = згусток=тромб.

Сироватка  - плазма без фібриногену, тому не здатна до згортання, тому використовується як замінник крові.

IV. Узагальнення і систематизація знань:у вигляді висновків, що самостійно роблять учні, але вчитель заготував висновки на дошці (з внутрішньої сторони) і учні порівняють їх зі своїми.

Висновки:

1.Згортання крові – захисний механізм.

У згортанні приймають участь білки плазми (протромбін, фібриноген), що продукуються печінкою та тромбоцити.
Для нормального згортання крові організм потребує солі кальцію і вітамін К.

V.  Визначення і пояснення домашнього завдання:

1. Вивчити §16 підручника.

2.  Підготувати матеріал про продукти, що містять солі кальцію та вітамін К.

3. Доповнити рецепти, що покращують рівень гемоглобіну в крові.

4. Питання для повторення:

а) яких одноклітинних тварин ми вивчили в курсі зоології?

         б) які найпростіші рухаються за допомогою несправжніх ніжок (псевдоподій)?

         в) за рахунок чого у саркодових утворюються псевдоніжки?

         г) яку функцію (крім пересування) виконують псевдоподії?

Урок №4.   Лейкоцити. Лабораторна робота № 3 «Мікроскопічна будова крові людини».

Більш раціонально проводити лабораторну роботу  на даному уроці, оскільки учні вже ознайомилися на попередніх уроках  і з еритроцитами та тромбоцитами. Це дає змогу, вивчаючи лейкоцити, проводити порівняльну характеристику із усіма форменими елементами крові.

Мета уроку: сформувати поняття про лейкоцити як формені елементи крові, розвивати в учнів  практичні навички роботи з мікроскопом та  готовими мікропрепаратами, користуватися підручником, вміння опиратися на попередні знання та розвивати пізнавальний інтерес до біології.

Тип уроку: лабораторний практикум.

Обладнання і матеріали: таблиця «Склад крові»; мікроскопи, мікропрепарати, інструктивна картка до лабораторної роботи,  підручник.

Хід уроку:

І. Повідомлення теми і мети уроку, запис в зошиті.

ІІ. Актуалізація опорних знань:

1. Питання для повторення

Яких одноклітинних тварин ми вивчали в курсі зоології?
Хто серед найпростіших пересувається за допомогою несправжніх ніжок (псевдоподій)?
Як утворення будови цього представника найпростіших сприяє утворення псевдоніжок?
Яку функцію, крім пересування виконують несправжні ніжки?

Відповіді:

Одноклітинні тварини – амеба звичайна, амеба дизентерійна, евглена зелена, інфузорія – туфелька тощо.
Амеби ( клас Саркодові) мають несправжні ніжки.
Тонка пелікула, перетікання цитоплазми, нестала форма.
Псевдоподії також виконують функцію захоплення їжі – фагоцитоз (вчитель звертає увагу на це слово, бо пізніше до нього повернеться).

       2. Тестовий контроль знань ( з використанням інтерактивної дошки).

Які компоненти крові необхідні для згортання:

Н2О;
Са;
Fe;
фібриноген;
альбумін;
протромбін.

Органами кровотворення є:

губчаста речовина;
компактна речовина;
селезінка;
окістя;
ЧКМ.

3.  Закінчити схему:

протромбін →?
фібриноген →? = сітка +? = тромб

4. Спадкова хвороба, при якій кров погано згортається називається:

анемія;
недокрів’я;
тромбофлебіт;
атеросклероз;
гемофілія;
інфаркт.

Згортання крові у нормі відбувається за:

1 – 2 хв;
2 – 3 хв;
3 – 4 хв;
4 – 20 хв.

Людина, що приймає кров, називається:

трансплантатом;
донором;
реципієнтом.

      ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності:

Повторення будови та функцій еритроцитів та тромбоцитів ( в усній формі, оцінювання відповідей).
Потім інструктаж з ТБ лабораторної роботи та вчитель пропонує розглянути мікропрепарати крові, знайти еритроцити, тромбоцити, треба обговорити, як учні їх розпізнають:
за формою;
за кольором;
за відсутністю.

Потім можна їх порівняти із лейкоцитами і назвати які особливості будови та функцій лейкоцитів ми вивчили ( також використовується і таблиця підручника).

В ході обговорення треба підвести учнів до виводу, що лейкоцити нагадують амебу, бо:

- мають несталу форму;

- утворюють псевдоподії.

Також підкреслюємо, що вони:

- білі;

- мають ядро;

- більш за розмірами, ніж еритроцити.

Вчитель пропонує прочитати підручник, щоб пояснити роль псевдоподій у виконанні функцій лейкоцитів і додати в конспект:

Захисна функція;
В залежності від будови цитоплазми лейкоцити бувають: зернисті та незернисті (додаток №3);
Співвідношення різних груп лейкоцитів. Лейкоцитарна формула, вона змінюється при різних захворюваннях, тому визначення формули має діагностичне значення.

По ходу обговорення оформлюється лабораторна робота. Результати виконання краще заносити в таблицю:

Висновок у вигляді питання: «Як будова формених елементів пов’язана із їх функцією».

Після виконання лабораторних робіт в конспект додаються інші ознаки лейкоцитів.

5. Тривалість життя: декілька днів – 10 років.

6. Утворюються: ЧКМ, селезінка, лімфатичні вузли.

7. Руйнуються: селезінка, місце запалення.

IV.  Висновки уроку:

Лейкоцити – білі кров’яні тільця, що не мають сталої форми й утворюють псевдоподії, які допомагають виконувати захисну функцію. Збільшення лейкоцітів понад фізіологічну норму — лейкоцитоз, це сіндром запального процесу. Зменшення кількості лейкоцитів у крові нижче норми — лейкопенія, це свідчить про послаблення захисних сил організму.
В словник: фагоцитоз.

V. Домашнє завдання:

1) Вивчити § 20.

2) Відповісти на питання після § 20.

Уроки № 5,6.   Імунітет. Органи імунної системи. Імунні реакції організму. СНІД.

Освітні цілі: дати знання властивостей різних видів імунітету, сформувати уяву про нове, вміння находити зв'язок з відомими поняттями, продовжити формувати навички роботи з книгою.

Обладнання і матеріали: таблиця, підручник.

Хід уроку:

I. Актуалізація опорних знань( фронтальна бесіда з учнями):

  - Місце утворення еритроцитів, їх будова, роль

  - Які процеси відбуваються при руйнуванні еритроцитів?

  - Функції гемоглобіну

  - Що таке недокрів’я? його причини?

  - Що важливо знати при переливанні крові?

  - Охарактеризуйте процес зсідання крові.

II. Мотивація навчальної діяльності ( у вигляді проблемних запитань):

Чому людина хворіє на грип протягом усього життя?
Чому людина хворіє на вітряну віспу 1 раз у житті?
Чому під час хвороби людина періодично здає кров на аналіз?

III. Сприйняття та засвоєння нової теми.

- Імунітет (від лат. Immunitas – звільнення від будь - чого) – це збереження генетичної сталості клітин, захист організму від усього, що генетично для нього чужорідне.

- Імунітет захищає організм від:

 інфекційних хвороб;
 різних токсичних речовин;
звільняє від неживих і перероджених власних клітин.

Імунна система складається з:

Центральних органів                                 Периферичних органів

імунної системи:                                        імунної системи:

- кістковий мозок;                                      - лімфатичні вузли;

- тимус.                                                        - селезінка;

- лимфоїдні тканини розташовані

в травній, дихальній, сечовидільній системах.

Усі лейкоцити утворюються у ЧКМ, дозрівають у різних органах.

(Треба нагадати учням про таблицю складену раніше «Види лейкоцитів та їх функції».)

                 + ДОДАТОК

СЛОВНИК УЧНЯ:

Білки-інтерферони – група цитокінінов, які продукуються клітинами імунної системи і беруть участь в передачі сигналів між клітинами.

Цитокінини – загальна назва білків низької молекулярної маси, які продукується різними клітинами і здатні стимулювати або пригнічувати, у тому числі і функцію імунних клітин; є медіаторами міжклітинних взаємодій і в тому числі імунної відповіді.

Схеми складаємо разом з учнями, але підкреслюємо, що вона є частиною загальної інтелект-карти за даною темою.

Нейрогуморальні механізми регулюють діяльність імуно-компетентних клітин.

Імунні реакції організму:

Алергія (від грецької allos – інший, ergo – реакція, дія) – це стан підвищеної чутливості організму до різних речовин (алергенів), який супроводжується пошкодженням тканин і запаленням; синонім до алергії – гіперчутливість.

Фактори виникнення алергії:

спадковість;
стан нервової та ендокринної систем.

На прояв  алергії. впливають пора року, клімат, вік особи, харчування!, наявність авітамінозу.

Реакція відторгнення трансплантату.

СЛОВНИК: трансплантація, трансплантат, білки-маркери.

(Маркери – поверхневі молекули мембран клітин, що дозволяють ідентифікувати певний тип клітин).

Автоімунні захворювання – ті патологічні реакції, при яких АІР відіграють головну і суттєву патологічну роль й ведуть до розвитку характерної клінічної картини (приклади треба брати з підручника с. 63: ревматоїдний артрит, системний червоний вовчак)

СЛОВНИК: Автоімунні реакції (АІР) – стан організму, при яких з’являються антитіла проти нормальних антигенів власного тіла.

Інфекційні захворювання (самостійна робота з підручником).
Гостра запальна інфекція (самостійна робота з підручником).

СНІД:

вірус;
ВІЛ;
1983р., США;
ВІЛ руйнує Т-лімфоцити;
латентна (прихована) інфекція;

СЛОВНИК: За такої інфекції вірусні частинки не виділяються в навколишнє середовище і збудника не завжди можна виявити в клітині (Кучеренко М.Є., «Загальна біологія»,10-11клас,  с.118)

шляхи передачі ВІЛ-інфекції.

IV. Узагальнення і систематизація знань.

Робота з термінами конспекту, словника. Всі терміни заздалегідь вчитель набрав на аркуші А4 і наприкінці уроку роздав учням.

V.  Підведення підсумків уроку.

VI.  Домашнє завдання:

Доповнити (у вигляді презентації на 6-7слайдів у кожній) матеріал підручника, з розділу «Наша лабораторія» (с. 68-69; Яка роль кожного з вчених у розвитку знань про імунітет: Л. Пастер, Є.Дженер, К. Бернар, П. Медавар?)
Французький фізіолог Клод Бернар назвав кров «дзеркалом організму». Чому?
Побутові алергени, як з ними боротися?
Які ви знаєте харчові алергени? Чому алергія - гостра проблема сучасного людства?
Чому важко зробити ліки проти СНІДу?

УРОК 7. СКЛАД І ФУНКЦІЇ ЛІМФИ.

Освітні цілі: розвивати в учнів навички роботи з таблицями, підручниками; виховувати уміння правильно робити висновки; забезпечити в ході уроку закріплення учбового матеріалу за темою.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання і матеріали: таблиця «Кров. Лімфа. Лімфатична система», картки для індивідуальної роботи, підручник.

ХІД УРОКУ:

Актуалізація опорних знань: перевірка домашнього завдання у вигляді фронтального опитування (у т.ч. розбираються відповіді учнів, що працювали з картками на попередньому уроці).

Для подальшої підготовки до ДПА за темою корисно працювати з запитаннями підручника № 1-6 (с. 62); № 23 (с. 61), схемами 17.3, 17.4 (с. 60, 61), №1-5 (с.64).

Середній рівень:

Картка 1. Особливості лейкоцитів, як клітин крові, місце утворення, будова, форма, функції, місце руйнування, термін життя.

Картка 2. Особливості еритроцитів, як клітин крові, місце утворення, будова, форма, функції, місце руйнування, термін життя.

Достатній рівень:

Картка 1. У чому полягає транспортна та живильна функції крові?

Картка 2. Складіть схему зсідання крові.

Високий рівень:

Картка 1. При аналізі крові хворого лікар визначив, що він хворів малярією. По яким змінам в крові людини лікар зробив такий висновок?

Картка 2. У людини, як і у всіх ссавців, серце чотирьохкамерне, але ембріони мають в перетинці між передсердями отвір ( т.з. боталов протік, скрізь який більша частина крові з правого передсердя потрапляє до лівого). Під час народження цей отвір в новонародженого перекривається. З чим пов’язані такі зміни в будові серця у ссавців?

Мотивація навчальної діяльності ь (у вигляді проблемних запитань):

Три рідині тіла людини ( кров, тканинна рідина, лімфа) відрізняються між собою за складом. Чому?

b.З якої рідини утворюється лімфа?

III. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

1. Лімфатична система складається з:

судин;
лімфатичних вузлів;
лімфоїдних органів ( мигдалин та фолікул слизових оболонок).

Доповнює венозну систему, в яку по лімфатичним судинам відтікає лімфа з різних органів.
Функції лімфи: бере участь в обміні речовин.
Функції лімфовузлів: кровотворна і захисна.
 Початкова ланка лімфосистеми: капіляри з одного боку замкнені; зливаючись утворюють судини більшого діаметра, ними лімфа надходить до 2 найбільших судин: черевного протоку та правого лімфатичного протоку.

Вся лімфа організму збираєтя у 2 великих судини: грудна протока збирає лімфу від ніг, черева, грудної порожнини і лівої руки, лівої половини голови. Права протока збирає від правої руки і правої половини голови. Ці протоки відкріваються в підключічні вени.

Висновок: лімфатична система сполучає міжклітинний простір з кровоносною системою, завдяки чому складові внутрішнього середовища стають єдиним цілим.

IV. Узагальнення і систематизація знань (у формі самостійної роботи з підручником, доповнення до конспекту).

V. Вивчення і пояснення домашнього завдання за підручником.

Знайти відповіді на запитання:

1. Значення лімфодренажу при масажі.

2. Відомо, що кровоносні судини у нашому тілі замкнені, але є виняток з правила: у черевної порожнини є орган, де замкненість кровотворення зберігається тільки наполовину. Кров, що потрапляє до органу, спочатку рухається по капілярам, а потім потрапляє в інші порожнини. Що це за орган? Чому він має таку особливість будови? (Відповідь: печінка, особливість будови пов’язана з бар’єрною функцією).

3.Вивчити §14-19 підручника.

4.Скласти таблицю «Характеристика внутрішнього середовища організму»

УРОК 8. Підсумковий урок за темою:

«Кров. Лімфа».

Освітні цілі: узагальнити та систематизувати знання учнів за даною темою; усунути прогалини у знаннях; розвивати в учнів навички роботи з таблицями; виховувати уміння правильно робити висновки.

Тип уроку: закріплення і систематизація знань.

Обладнання і матеріали: таблиця «Кров. Лімфа. Лімфатична система», картки для індивідуальної роботи, підручник.

Хід уроку:

І. Актуалізація опорних знань.

- Аналіз відповідей на картки (спочатку середній та достатній рівень, а потім високий рівень).

Відповіді на картки високого рівня:

Картка 1

В крові людини, що захворіла малярією, будуть руйновані еритроцити.

Картка 2

У ембріональному розвитку зародок людини дихає за допомогою плаценти, тому мале коло кровообігу не функціонує, а кров з правого передсердя за допомогою боталова протока потрапляє в ліве передсердя та циркулює по одному колу кровообігу. Після народження зв'язок з матір’ю руйнується, дитина починає дихати легенями.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

- Найулюбленіший термін фізіологів – гомеостаз. Його значення.

- Робота з підручником (мал. 191, с.65), складаємо схему:

Внутрішнє середовище організму

                          Кров:

         - кровоносні судини:    

артерії,

артеріоли,

капіляри, 

венули,

вени.
       Міжклітинна речовина:

      - міжклітинній простір.
       Лімфа (1.5 л):

 - лімфатичні судини,     простори, вузли.

           1. Функції крові:

          - транспортна;

          - гомеостаз;

          - захисна;

          - терморегуляційна;

          - регуляторна.
  2. Міжклітинної речовини:

 - посередник між кров’ю і    клітинами організму;

- попередник лімфи;

- метаболічна.
     3. Лімфи:

    - метаболічна;

    - захисна;

    - підтримка гомеостазу.

Ці схеми входять до складу інтелект - карти за темою (додаток №4).

ІІІ. Узагальнення і систематизація знань (тестовий контроль знань, тести за форматом ЗНО).

ТЕСТИ (додаток 6).

IV. Підведення підсумків уроку. Вчитель коментує відповіді учнів,за допомогою інтерактивної дошки та комп’ютера  правильні відповіді на тести розбираються разом з учнями. Потім на дошку виводиться інтелектуальна карта та розбираються її складові (повністю інтелектуальну карту за темою ми рекомендуємо на аркуші А-4 розмістити на стенді кабінету.)

V. Визначення і пояснення домашнього завдання:

Повторюємо § 14 – 19, 23.
За даними параграфами кожен учень складає по 7 – 8 тесті (у форматі ЗНО, одна відповідь).


Теги: кровообіг, Узлюк Л.В., лімфообіг, Машкіна Т.В.
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1185/228


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar