Головна » Біологія |
Тема. Узагальнюючий урок за темами " Клас Земноводні ", " Клас Плазуни ". Основні цілі: узагальнити знання про будову й різноманітність організмів класів Земноводні і Плазуни; систематизувати знання про будову органів, функції та їх взаємозв'язок, розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати в учнів пізнавальний інтерес, виховувати бережливе ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту та виховання, формувати культуру спілкування, прилучити учнів до наукової творчості; провести тематичний контроль знань. Обладнання: таблиці " Зовнішня та внутрішня будова Земноводних", стенд " Різноманітність Плазунів ", таблиця " Будова Плазунів ", комп'ютер. Тип уроку: узагальнення й систематизація знань; контроль знань. Форма уроку: урок - гра. Девіз уроку: " Пізнаймо глибше таємниці природи, для того, щоб її зберегти! " Хід уроку I. Організаційний момент. ( Привітання учнів, відмічання відсутніх ). П. Вступне слово вчителя. - Ознайомившись з розділом зоології " Клас Земноводні " і " Клас Плазуни " ми підбиваємо підсумки вивченого, але наш узагальнюючий урок сьогодні незвичайний. Перш за все ми будемо працювати під девізом: " Пізнаймо глибше таємниці природи, для того, щоб її зберегти!" А сам урок − це наша подорож по маршруту " Дивовижний світ тварин ", під час якої вам необхідно буде подолати декілька перешкод. Тільки від вас буде залежати успіх подорожі, адже перешкоди потребуватимуть від вас міцних і глибоких знань по темах " Земноводні " і " Плазуни ". ( Лист самоконтролю, бали ) А щоб розпочати маршрут, необхідно придбати квиток, але в даному випадку не за гроші, а відгадавши його код. Отож, вам пропонується кросворд, який має 8 запитань. Відгадавши його правильно, ви прочитаєте код квитка. Кросворд ( на дошці ) 1. Плазун з довгим вузьким тілом без кінцівок, очі вкриті прозорими Зрослими повіками. ( змія ) 2. Безхвоста земноводна тварина. Веде наземний спосіб життя. Шкіра Вкрита бородавками. ( ропуха ) 3. Представник хвостатих земноводних, звичайний у вашій країні. ( тритон ) 4. Тварина, схожа на ящірку, очі великі, малорухлива. Живе на деревах, може змінювати забарвлення тіла. ( хамелеон ) 5. Безнога земноводна тварина. Дорослі особини живуть у землі. ( рибозмій ) 6. Рибоподібна личинка жаби. ( пуголовок ) 7. Безхвоста земноводна тварина. Морда загострена. Ікра розвивається на спині у самки. ( піпа ) 8. Невеликий плазун з кінцівками. Хвіст ламкий. ( ящірка ) - Як бачимо, код квитка відгаданий. Ви успішно придбали квиток і можете сміливо розпочати подорож. Першою перешкодою на вашому шляху є Бліц − вікторина, при розв'язанні якої ви можете отримати максимум 24 бали. Я зачитуватиму питання, ознаки тварин, вам необхідно буде виписати номери питань, характерні для класу Земноводні та класу Плазуни у дві колонки. Поділіть, будь –ласка, зошит на дві колонки, підпишіть першу – клас Земноводні і другу – клас Плазуни та поставте відповіді номери питань. ( зачитується 24 питання, учнів оголошують вірні номери, учитель робить висновки ). 1. Випишіть ознаки, характерні для класу Земноводні та класу Плазуни: 1 − Чітко виражена шия ( пл. ) 2 − Шкірна гола із залозами, що виділяють слиз ( з. ) 3 – У деяких представників розвинутий скелет – панцир ( пл. ) 4 – Формування грудної клітки ( пл. ) 5 – Череп в основному складається з хрящових кісток ( з. ) 6 – Шлунок добре виражений ( пл. ) 7 – Розвинені гортань, трахея, бронхи ( пл. ) 8 – Мозочок менш розвинутий, ніж передній мозок ( з. ) 9 – У деяких представників є органи, що відчувають тепло на відстані ( пл.) 10 – Самець відрізняється наявність статевого мозоля та резонаторів ( з. ) 11 – Запліднення зовнішнє ( з. ) 12 – Розвиток зародка відбувається в яйці ( пл. ) 13 – Один представник цього класу теплокровна тварина ( шкіряста Черепаха. Пл. ) 14 – Непрямий тип розвитку з метаморфозом ( з. ) 15 – У скелеті представників цього класу 1 шийний хребець, тулубові Хребці, 1 крижовий хребець ( з. ) 16 – Представник цього класу − гекон кримський занесений до відстані ( пл.) 10 – Самець відрізняється наявність статевого мозоля та резонаторів ( з. ) 11 – Запліднення зовнішнє ( з. ) 12 – Розвиток зародка відбувається в яйці ( пл. ) 13 – Один представник цього класу теплокровна тварина ( шкіряста Черепаха. Пл. ) 14 – Непрямий тип розвитку з метаморфозом ( з. ) 15 – У скелеті представників цього класу 1 шийний хребець, тулубові Хребці, 1 крижовий хребець ( з. ) 16 – Представник цього класу − гекон кримський занесений до Червоної книги України ( пл. ) 17 – Представник цього класу Тритон Карпатський занесений до Червоної книги України ( з. ) 18 – Зимують у стані заціпеніння ( анабіозу ) у мулі, під камінням ( з.) 19 – Зовсім не п'ють води ( з. ) 20 – Деякі представники цього класу уміло прикидають мертвими ( пл. ) 21 – Латинська назва цього класу − амфібії ( з. ) 22 – Латинська назва цього класу − рептилії ( пл. ) 23 – Кого вивчає наука " герпетологія "? ( пл. ) 24 – Кого вивчає наука " батрахологія "? ( з. ) Діти рахують свої бали і записують у лист самоконтролю. - Подорожуємо далі. У нас виникла перешкода під назвою " цікава систематика " у вигляді " С Е Н К А Н У ". " С Е Н К А Н " це текст, який містить інформацію та факти в стислих висловах, що описують або відображають тему. Слово " С Е Н К А Н " походить від французького слова " п'ять " і означає вірш із п'яти рядків. Користуючись правилами складання сенкану, ви повинні відгадати ключове слово, що означає назву ряду класів " Земноводні " і " Плазуни ". Правила складання сенкану 1. Ключове слово ( іменник ) 2. Опис ( два прикметники ) 3. Дія ( речення з трьох слів ) 4. Ознака ( фраза з чотирьох слів, яка передає характерну ознаки ) 5. Підсумок ( одне слово ) ( Роздача роздаткових карток ) Учні записують ключові слова, спільно із вчителем перевіряю вірні відповіді рядів Земноводних і Плазунів, підраховують і записують бали. ( 6 б. ) - Для подолання наступної перешкоди ви повинні були підготувати попереднє домашнє завдання, першим етапом якого є вікторина " Цікава тварина ". Ви заздалегідь готували цікавинки про представників Земноводних і Плазунів. Отже, хто підготував, той записує собі 1 бал у лист самоконтролю. ( Доповіді учнів ) - Перешкоду " Червона книга ". Кожен з вас повинен підготувати не менше 20-ти представників Земноводних і Плазунів, які занесені як до Червоної книги України, так і до Міжнародної Червоної книги. Але будьте уважні, тварини не повинні повторюватись, інакше ви не отримаєте жодного балу. Це завдання оцінюється в 1 бал. ( учні вибірково називають тварин ) - Увага! Увага! Перед нами велика перешкода " Таємниці розвитку амфібій і рептилій ", тому нам не обійтися без допомоги гідів, які погодились подолати цю перешкоду, будь-ласка. ( Доповіді гідів, демонстрація кадрів і відео на комп'ютері ) - Діти − молодці. З їх допомоги ми вирушаємо дальше і наступний конкурс, пов'язаний з народним фольклором. Протягом століть Земноводні і Плазуни часто згадувались у прислів'ях і приказках. І ми їх згадаємо у конкурсі " Біологічне лото ". Вам необхідно скласти прислів'я і приказки за умови, що на одній стороні є початок, а на другій − їх закінчення.( максимальний бал- 12 ) Домашнє завдання, першим етапом якого є вікторина " Цікава тварина ". Ви заздалегідь готували цікавинки про представників Земноводних і Плазунів. Отже, хто підготував, той записує собі 1 бал у лист самоконтролю. ( Доповіді учнів ) - Перешкода " Червона книга ". Кожен з вас повинен підготувати не менше 20-ти представників Земноводних і Плазунів, які занесені як до Червоної книги України, так і до Міжнародної Червоної книги. Але будьте уважні, тварини не повинні повторюватись, інакше ви не отримаєте жодного балу. Це завдання оцінюється в 1 бал. ( учні вибірково називають тварин ) - Увага! Увага! Перед нами велика перешкода " Таємниці розвитку амфібій і рептилій ", тому нам не обійтися без допомоги гідів, які погодились подолати цю перешкоду, будь-ласка. ( Доповіді гідів, демонстрація кадрів і відео на комп'ютері ) - Дівчата − молодці. З їх допомоги ми вирушаємо дальше і наступний конкурс пов'язаний з народним фольклором. Протягом століть Земноводні і Плазуни часто згадувались у прислів'ях і приказках. І ми їх згадаємо у конкурсі " Біологічне лото ". Вам необхідно скласти прислів'я і приказки за умови, що на одній стороні є початок, а на другій − їх закінчення. ( максимальний бал − 12 ) 1. Аби озеро, А. Як болото висохне 2. Де ті жаби дінуться, Б. А жаба і собі ногу підставляє 3. Дмись жабо, не дмись, В. Жаба лізе 4. Коваль коня кує, Г. А найдеться жаба, що буде квакала 5. Роздайся море, Д. А волом не будеш 1 − Г; 2 − А; 3 − Д; 4 −Б; 5 − В. 1. Гадюка як не вкусить, А. Та зуби гострі 2. Не грій гадюки в пазусі, Б. А кусає, як гадюка 3. Простий, як свиня, В. То засичить 4. Підлеслива людина, Г. А лукавий, як змія 5. Щебече, як соловейко, Д. Бо укусит 6. Ужалений змією, Е. Гадюка під квітками 7. Ящірка маленька, Є. Боїться і вірьовки. 1 − В; 2 − Д; 3 − Г; 4 − Е; 5 − Б; 6 − Є; 7 − А. Підсумуємо ваші бали і переведемо в бал шкільний. Хто набрав від: 1 − 4 = 1 б. 5 − 8 = 2 б. 9 − 12 = 3 б. 13 − 16 = 4 б. 17 − 20 = 5 б. 21 − 24 = 6 б. 25 − 28 = 7 б. 29 − 32 = 8 б. 33 − 36 = 9 б. 37 − 40 = 10 б. 41 − 44 = 11 б. Запишіть свій бал у лист самоконтролю і попрошу їх здати мені. III Узагальнення уроку Отже, ми завершили успішну нашу мандрівку по маршруту " Дивовижний світ тварин ". Ми подолали перешкоди у вигляді завдань про будову Земноводних і Плазунів, розмноження і розвиток цих тварин, їх класифікацію; дізналися багато цікавинок про таких незвичайних і дещо загадкових істот; зуміли пригадати представників Земноводних і Плазунів, що потребують охорони і навіть звернулися до народної творчості. Але необхідно згадати про неповторне значення цих тварин у природі і житті людини: - ці тварини є ланкою у ланцюгу живлення; - виступають як лабораторні тварини; - отруту змій і деяких земноводних використовують для виготовлення кровоспинних ліків, ліків від гемофілії, епілепсії, бронхіальної астми; - жаби є синоптиками для прогнозування погоди; - жаби виступають як індикатори чистоти водойм; - шкіру та панцир плазунів використовують для виготовлення сувенірів, сумок, взуття. IV Підсумок уроку Отже, підсумовуючи вивчене, можна впевнено сказати, що: - Ми навчилися… ( розпізнавати цих тварин за ознаками ) - Ми дізналися про… ( будову, їхній спосіб життя, поведінку, поширення на планеті, адаптації до умов життя ) - Ми зрозуміли… ( їх неповторне значення у природі ) - Нам необхідно… ( охороняти цих тварин ) - Ми виховали в собі… ( бережливе ставлення до тварин ) Адже " Земля - наш дім, А ми - її значна частини, Ми - не люди, ми – сама природа! " V Домашнє завдання: Скласти власну програму по збереженню зникаючих і тих, що потребують охорони видів Земноводних і Плазунів.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |