Головна » Біологія

Узагальнюючий урок за темами «Клас Земноводні», «Клас Плазуни»

 Тема.  Узагальнюючий  урок  за  темами  " Клас  Земноводні ", " Клас Плазуни ".

Основні цілі:   узагальнити знання про будову й різноманітність  організмів класів Земноводні і Плазуни; систематизувати знання про будову органів, функції та їх взаємозв'язок, розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати в учнів пізнавальний інтерес, виховувати бережливе ставлення до природи, здійснювати екологічну освіту та виховання, формувати культуру спілкування, прилучити учнів до наукової творчості; провести тематичний контроль знань.

 Обладнання:    таблиці " Зовнішня та внутрішня будова Земноводних", стенд " Різноманітність Плазунів ", таблиця " Будова Плазунів ", комп'ютер.

Тип уроку:        узагальнення й систематизація знань; контроль знань.

Форма уроку: урок - гра.

 Девіз уроку:  " Пізнаймо глибше таємниці природи, для того, щоб її  зберегти! "

Хід  уроку

I. Організаційний момент. ( Привітання учнів, відмічання відсутніх ).

П. Вступне слово вчителя.

         - Ознайомившись з розділом зоології " Клас Земноводні " і " Клас Плазуни "

ми підбиваємо підсумки вивченого, але наш узагальнюючий урок сьогодні

незвичайний. Перш за все ми будемо працювати під девізом: " Пізнаймо глибше

таємниці природи, для того, щоб її зберегти!"

          А сам урок − це наша подорож по маршруту " Дивовижний світ тварин ", під

час якої вам необхідно буде подолати декілька перешкод. Тільки від вас буде

залежати успіх подорожі, адже перешкоди потребуватимуть від вас міцних і

глибоких знань по темах " Земноводні " і " Плазуни ". ( Лист самоконтролю, бали )

         А щоб розпочати маршрут, необхідно придбати квиток, але в даному випадку

не за гроші, а відгадавши його код.

 Отож, вам пропонується кросворд, який має 8 запитань. Відгадавши його правильно, ви прочитаєте код квитка.

Кросворд ( на дошці )

1.  Плазун з довгим вузьким тілом без кінцівок, очі вкриті прозорими

     Зрослими повіками.                                                                ( змія )

2.  Безхвоста земноводна тварина. Веде наземний спосіб життя. Шкіра

     Вкрита бородавками.                                                             ( ропуха )

3.  Представник  хвостатих земноводних, звичайний у вашій країні.

                                                                                                       ( тритон )

4.  Тварина, схожа на ящірку, очі великі, малорухлива. Живе на деревах,

     може змінювати забарвлення тіла.                                  ( хамелеон )

5.  Безнога земноводна тварина. Дорослі особини живуть у землі.

                                                                                                       ( рибозмій )

6.  Рибоподібна личинка жаби.                                                    ( пуголовок )

7.  Безхвоста земноводна тварина. Морда загострена. Ікра розвивається на

     спині у самки.                                                                            ( піпа ) 

8.  Невеликий плазун з кінцівками. Хвіст ламкий.                     ( ящірка )

 - Як бачимо, код квитка відгаданий. Ви успішно придбали квиток і можете

сміливо розпочати подорож.

Першою перешкодою на вашому шляху є Бліц − вікторина, при розв'язанні якої ви можете отримати максимум 24 бали. Я зачитуватиму питання, ознаки тварин, вам необхідно буде виписати номери  питань, характерні для класу Земноводні та класу Плазуни у дві колонки. Поділіть, будь –ласка, зошит на дві колонки, підпишіть першу – клас Земноводні і другу – клас Плазуни та поставте відповіді номери питань. ( зачитується 24 питання, учнів оголошують вірні номери, учитель робить висновки ).

1. Випишіть ознаки, характерні для класу

Земноводні та класу Плазуни:

1 − Чітко виражена шия ( пл. )

2 − Шкірна гола із залозами, що виділяють слиз ( з. )

3 – У деяких представників розвинутий скелет – панцир ( пл. )

4 – Формування грудної клітки ( пл. )

5 – Череп в основному складається з хрящових кісток ( з. )

6 – Шлунок добре виражений ( пл. )

7 – Розвинені гортань, трахея, бронхи ( пл. )

8 – Мозочок менш розвинутий, ніж передній мозок ( з. )

9 – У деяких представників є органи, що відчувають тепло на відстані ( пл.)

10 – Самець відрізняється наявність статевого мозоля та резонаторів ( з. )

11 – Запліднення зовнішнє ( з. )

12 – Розвиток зародка відбувається в яйці ( пл. )

13 – Один представник цього класу теплокровна тварина ( шкіряста

Черепаха. Пл. )

14 – Непрямий тип розвитку з метаморфозом ( з. )

15 – У скелеті представників цього класу 1 шийний хребець, тулубові

Хребці, 1 крижовий хребець ( з. )

16 – Представник цього класу − гекон кримський занесений до відстані ( пл.)

10 – Самець відрізняється наявність статевого мозоля та резонаторів ( з. )

11 – Запліднення зовнішнє ( з. )

12 – Розвиток зародка відбувається в яйці ( пл. )

13 – Один представник цього класу теплокровна тварина ( шкіряста

Черепаха. Пл. )

14 – Непрямий тип розвитку з метаморфозом ( з. )

15 – У скелеті представників цього класу 1 шийний хребець, тулубові

Хребці, 1 крижовий хребець ( з. )

16 – Представник цього класу − гекон кримський занесений до Червоної книги України ( пл. )

17 – Представник цього класу Тритон Карпатський занесений до Червоної книги України ( з. )

18 – Зимують у стані заціпеніння ( анабіозу ) у мулі, під камінням ( з.)

19 – Зовсім не п'ють води ( з. )

20 – Деякі представники цього класу уміло прикидають мертвими ( пл. )

21 – Латинська назва цього класу − амфібії ( з. )

22 – Латинська назва цього класу − рептилії ( пл. )

23 – Кого вивчає наука " герпетологія "? ( пл. )

24 – Кого вивчає наука " батрахологія "? ( з. )   

Діти рахують свої бали і записують у лист самоконтролю.

      - Подорожуємо далі. У нас виникла перешкода під назвою " цікава

систематика " у вигляді " С Е Н К А Н У ".

      " С Е Н К А Н " це текст, який містить інформацію та факти в стислих висловах,

що описують або відображають тему. Слово " С Е Н К А Н " походить від французького слова " п'ять " і означає вірш із п'яти рядків. Користуючись правилами

складання сенкану, ви повинні відгадати ключове слово, що означає назву ряду класів

" Земноводні " і " Плазуни ".

Правила складання сенкану

1.     Ключове слово ( іменник )

2.     Опис ( два прикметники )

3.     Дія ( речення з трьох слів )

4.     Ознака ( фраза з чотирьох слів, яка передає характерну ознаки )

5.     Підсумок ( одне слово )

( Роздача роздаткових карток )

Учні записують ключові слова, спільно із вчителем перевіряю вірні відповіді

рядів Земноводних і Плазунів, підраховують і записують бали. ( 6 б. )

- Для подолання наступної перешкоди ви повинні були підготувати попереднє домашнє завдання, першим етапом якого є вікторина " Цікава тварина ". Ви заздалегідь готували цікавинки про представників Земноводних і Плазунів. Отже,

хто підготував, той записує собі 1 бал у лист самоконтролю.

         ( Доповіді учнів )

        - Перешкоду " Червона книга ". Кожен з вас  повинен підготувати не менше 20-ти представників Земноводних і Плазунів, які занесені як до Червоної книги України, так і до Міжнародної Червоної книги. Але будьте уважні, тварини не повинні повторюватись, інакше ви не отримаєте жодного балу. Це завдання оцінюється в 1 бал.

( учні вибірково називають тварин )    

           - Увага! Увага! Перед нами велика перешкода " Таємниці розвитку амфібій і

рептилій ", тому нам не обійтися без допомоги гідів, які погодились подолати цю перешкоду, будь-ласка.

            ( Доповіді гідів, демонстрація кадрів і відео на комп'ютері )

            - Діти − молодці. З їх допомоги ми вирушаємо дальше і наступний конкурс, пов'язаний з народним фольклором. Протягом століть Земноводні і Плазуни часто згадувались у прислів'ях і приказках. І ми їх згадаємо у конкурсі " Біологічне лото ".

Вам необхідно скласти прислів'я і приказки за умови, що на одній стороні є початок, а на другій − їх закінчення.( максимальний бал- 12 )

Домашнє завдання, першим етапом якого є вікторина " Цікава тварина ". Ви заздалегідь готували цікавинки про представників Земноводних і Плазунів. Отже,

хто підготував, той записує собі 1 бал у лист самоконтролю.

         ( Доповіді учнів )

        - Перешкода " Червона книга ". Кожен з вас  повинен підготувати не менше 20-ти представників Земноводних і Плазунів, які занесені як до Червоної книги України, так і до Міжнародної Червоної книги. Але будьте уважні, тварини не повинні повторюватись, інакше ви не отримаєте жодного балу. Це завдання оцінюється в 1 бал.

( учні вибірково називають тварин )    

           - Увага! Увага! Перед нами велика перешкода " Таємниці розвитку амфібій і рептилій ", тому нам не обійтися без допомоги гідів, які погодились подолати цю перешкоду, будь-ласка.

            ( Доповіді гідів, демонстрація кадрів і відео на комп'ютері )

            - Дівчата − молодці. З їх допомоги ми вирушаємо дальше і наступний конкурс пов'язаний з народним фольклором. Протягом століть Земноводні і Плазуни часто згадувались у прислів'ях і приказках. І ми їх згадаємо у конкурсі " Біологічне лото ". Вам необхідно скласти прислів'я і приказки за умови, що на одній стороні є початок, а на другій − їх закінчення. ( максимальний бал − 12 )

1.                Аби озеро,                                                 А. Як болото висохне

2.     Де ті жаби дінуться,                                 Б. А жаба і собі ногу підставляє

3.     Дмись жабо, не дмись,                             В. Жаба лізе

4.     Коваль коня кує,                                       Г. А найдеться жаба, що буде квакала

5.     Роздайся море,                                          Д. А волом не будеш

              1 − Г;  2 − А;  3 − Д;  4 −Б;  5 − В.

1. Гадюка як не вкусить,                               А. Та зуби гострі

2. Не грій гадюки в пазусі,                            Б. А кусає, як гадюка

3. Простий, як свиня,                                     В. То засичить

4. Підлеслива людина,                                   Г. А лукавий, як змія

5. Щебече, як соловейко,                               Д. Бо укусит

    6. Ужалений змією,                                        Е. Гадюка під квітками

7. Ящірка маленька,                                       Є. Боїться і вірьовки.

              1 − В;  2 − Д;  3 − Г;  4 − Е;  5 − Б;  6 − Є;  7 − А.

               Підсумуємо ваші бали і переведемо в бал шкільний.

Хто набрав від:    1 − 4 = 1 б.

                              5 − 8 = 2 б.

                              9 − 12 = 3 б.

                              13 − 16 = 4 б.

                              17 − 20 = 5 б.

                              21 − 24 = 6 б.

                              25 − 28 = 7 б.

                              29 − 32 = 8 б.

                              33 − 36 = 9 б.

                              37 − 40 = 10 б.

                              41 − 44 = 11 б.

   Запишіть свій бал у лист самоконтролю і попрошу їх здати мені.

III  Узагальнення уроку

 Отже, ми завершили успішну нашу мандрівку по маршруту " Дивовижний світ тварин ". Ми подолали перешкоди у вигляді завдань про будову Земноводних і Плазунів, розмноження і розвиток цих тварин, їх класифікацію; дізналися багато цікавинок про таких незвичайних і дещо загадкових істот; зуміли пригадати представників Земноводних і Плазунів, що потребують охорони і навіть звернулися  до народної творчості.

         Але необхідно згадати про неповторне значення цих тварин у природі і житті людини: 

                 -   ці тварини є ланкою у ланцюгу живлення;

                 -   виступають як лабораторні тварини;

                 -   отруту змій і деяких земноводних використовують для виготовлення

                     кровоспинних ліків, ліків від гемофілії, епілепсії, бронхіальної астми;

                 -   жаби є синоптиками для прогнозування погоди;

                 -   жаби виступають як індикатори чистоти водойм;

                 -   шкіру та панцир плазунів використовують для виготовлення сувенірів,

                     сумок, взуття.

 IV Підсумок уроку

Отже, підсумовуючи вивчене, можна впевнено сказати, що:

               -    Ми навчилися… ( розпізнавати цих тварин за ознаками )

               -    Ми дізналися про… ( будову, їхній спосіб життя, поведінку,

                    поширення на планеті, адаптації до умов життя )

               -    Ми зрозуміли… ( їх неповторне значення у природі )

               -    Нам необхідно… ( охороняти цих тварин )

               -    Ми виховали в собі… ( бережливе ставлення до тварин )     Адже  " Земля - наш дім,

                             А ми  - її значна частини,

                             Ми  -  не люди, ми – сама природа! "

V Домашнє завдання: Скласти власну програму по збереженню зникаючих і тих, що потребують охорони видів Земноводних і Плазунів.


Теги: плазуни, земноводні, Ляхович М.Р.
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 1916/215


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar