Головна » Біологія

Особливості внутрішньої будови плазунів. Розмноження. Сезонні явища в житті плазунів

Тема. Особливості внутрішньої будови плазунів. Розмноження. Сезонні явища у житті плазунів.

Освітні цілі:

Закріпити знання учнів про нервову, кровоносну, дихальну системи органів земноводних, виявити особливості даних органів та системи у плазунів в зв’язку з переходом до наземного способу існування.
 розвивати навички роботи з таблицями; підручниками; схемами та ін. унаочненням;  розвивати вміння мислити.
виховувати бережливе ставлення до плазунів, розуміння їх ролі в навколишньому середовищі.

Тип уроку: урок порівняння.

Обладнання : таблиці внутрішньої будови земноводних та плазунів; вологі препарати.

Методи та методичні прийоми: метод порівняння, заповнення таблиць,

діаграма Вена.

План уроку.

1. Травна та видільна системи.

2. Дихальна система.

3. Кровоносна система.

4 Нервова система.

5. Органи чуття.

6. Статева система.

Хід уроку.

І. Актуалізація опорних знань:

 а) Назвіть відділи головного мозку хордових тварин? (Передній, середній, проміжний, довгастий, мозочок)

 б) Тип нервової системи хордових тварин.(замкнена)

 в) Основні відділи скелета хордових тварин. (скелет голови (череп), хребет, скелети кінцівок та їх пояси)

г) Які типи м’язів з’являються у земноводних? А які у плазунів?(Антагоністи, синергісти; дихальні)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Живі організми розвиваються в напрямку ускладнення будови та функцій , що дозволяє опановувати нові середовища існування та пристосовуватись до умов середовища, які змінюються. З такими ускладненнями внутрішньої будови плазунів в порівнянні з земноводними ми ознайомимось на сьогоднішньому уроці.

Проблемне запитання :

Чому плазуни з появою чотирьохкамерного серця та прогресивним способом розмноження не стали панівною групою на планеті Земля?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу :

1. Аналіз зовнішньої будови плазунів на прикладі ящірки прудкої:

  а) Що ви можете сказати про форму тіла плазунів?

  б) Чи  здійснюється у плазунів газообмін через шкіру, якщо ні, то – чому?

  в) Яким саме чином здійснюється ріст плазунів?

2. Внутрішня будова плазунів.

Вивчення системи органів відбувається методом порівняння їх у земноводних та плазунів. Внутрішню будову земноводних відтворюють учні; а ускладнення у плазунів на дошці відтворює вчитель.

Система органів         

Клас земноводні

Клас Плазуни

Травна система

Ротоглотка – стравохід – шлунок (травлення)— кишечник (тонкий, товстий, пряма) – клоака. Печінка і підшлункова залоза  спільною протокою відкриваються у дванадцятипалу кишку де відбувається остаточне травлення. У тонкій кишці відбувається всмоктування поживних речовин.

У травній системі плазунів є певні ускладнення :

1)Слина у своєму складі містить травні ферменти;

2)На межі між тонким та товстим кишечником з’являється сліпа кишка;

3)Печінка і підшлункова залоза  відкриваються самостійними протоками;

4)У черепах та крокодилів з’являється кісткове піднебіння;

5)Кишечник більш диференціюється;

6)Зуби однакової форми, слугують для утримання їжі.

Дихальна система

Подвійне дихання: легеневе та шкірне (до 51%) У безлегеневої саламандри 100% шкірне.

Шлях повітря: носоглотка – гортань – легеневі мішки – легені.

Повітря проходить за рахунок рухів ротоглоткової порожнини.

Дихають тільки легенями. Ускладнення :

1) з’являється система перетинок, які збільшують поверхню газообміну в легенях;

2) виникають дихальні шляхи – гортань, трахея, бронхи.

3)складніший механізм дихання, дихальні рухи здійснюються завдяки міжхребетним м’язам, скорочення яких змінює об’єм внутрішньої порожнини тіла.

Кровоносна система

Серце трикамерне (два передсердя та шлуночок).

Схема кровообігу:

Шлуночок – легеневі артерії – легені (газообмін) – вени – ліве передсердя (мале коло кровообігу)

Велике коло кровообігу : шлуночок – всі органи(газообмін) – вени – праве передсердя – від шкіри надходить артеріальна кров.

Кровотворні органи – селезінка, червоний кістковий мозок, пойкілотерні  

Мале коло кровообігу: шлуночок – легеневі артерії – легені(газообмін); артеріальна кров – легеневі вени – ліве передсердя.

Велике коло кругообігу:

Шлуночок (змішана кров) – аорта – артерії – капіляри (газообмін); венозна кров – вени – праве передсердя – ;ліва частина шлуночка – артеріальна кров – сонні артерії – головний мозок(газообмін), венозна кров – вени – праве передсердя. У крокодилів з’являється повна перетинка і серце стає чотирьохкамерним.

Видільна система

Стрічкоподібні нирки та видільні протоки відкриваються у клоаку, є сечовий міхур

Тазові бобоподібні нирки, сечопроводи, відкриваються прямо у клоаку.

Нервова система

                          НС

       

   ЦНС                                 ПНС            

Головний    Спинний           Нерви

мозок           мозок                                                                                                   

Передній

Середній

Проміжний

Довгастий

Мозочок

Відділи мозку  ті самі :

Ускладнення

1. Виникають півкулі переднього мозку, які покриті зачатковою сірою речовиною.

2. Добре розвинений мозочок, що відповідає за координацію рухів на суходолі і дозволяє значно краще переміщуватись.

Органи чуття

Ступінь розвитку залежить від середовища існування .

1)Характерна бічна лінія.

2)Чутливі клітини .

3)Очі мають повіки (верхню, нижню, та миготливу). Кришталик має форму двоопуклої лінзи.

Вухо представлене внутрішнім, середнім. Середнє –слухова кісточка та барабанна перетинка

Органом рівноваги є напівкружні канальці.

Бічна лінія відсутня. Змінюється форма кришталика, здатність до акомодації  зростає. Добре розвинені у плазунів органи нюху, смаку, слуху, шкірно – м’язової чутливості.

Над очима розміщені органи термочутливості.  

Статева система

Роздільностатеві:

Запліднення зовнішнє. Парні сім’янники та видільні протоки у самців; парні яєчники та яйце –води у самок

Роздільностатеві.

Запліднення внутрішнє. Парні сім’янники – видільними протоками або яєчники яйце - водами відкриваються у клоаку.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

 На основі вивченого матеріалу скласти Діаграму Вена.

[Подпись: 6.Бічна лінія] [Подпись: 1. До ротової порожнини відкриваються євстахієві труби. 2.Дихання легеневе та шкірне. 3.С лабо розвинений мозочок. 4. Нирки стьожкоподібні.] [Подпись: Клас Земноводні] [Подпись: 1. Загальний план будови травної системи. 2. Серце трикамерне. 3. Два кола кровообігу. 4.НС—ЦНС .ПНС. 5. Спільні відділи головного мозку. 6. Роздільностатевість. 7.Спільні органи чуття. 8. Холоднокровність.] [Подпись: 6. нирки богоподібні 7. запліднення внутрішнє 8. бічна лінія. 9. аутотомія] [Подпись: 5.півкулі головного мозку покриті сірою речовиною] [Подпись: 2. дихають лише легенями. 3.повна перети-ночка у шлуночку 4.добре розвинений мозочок.] [Подпись: 1.мають травні ферменти] [Подпись: 5.Запліднення зовнішнє]

Клас Плазуни

 V.Узагальнення здобутих знань.

Висновок:

В тріасовий період мезозойської ери з’явилися черепахи, крокодили та лускаті (ящірки), динозаври. Найбільшого поширення вони досягли у юрський період, серед них було досить багато теплокровних тварин. Вважається саме вони дали початок сучасним птахам , а звірозубі ящери  -- ссавцям. Так що цей період можна назвати періодом панування плазунів. Але в силу того що у них кров змішувалась , обмін речовин повільний в кліматичних умовах , які змінювались більшість велетенських форм почала вимирати.

VI. Домашнє завдання: Опрацювати матеріал за підручником. Підготувати повідомлення про ряди плазунів.


Теги: Кірдей Ю.Я., плазуни
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 888/187


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar