Головна » Біологія |
Практична робота №4 Тема: Розпізнавання видів кімнатних рослин. Мета: формувати й розвивати вміння розпізнавати рослини, визначати пристосованість рослин до місцезростань, користуватися довідниками, складати паспорт рослини; розвивати художньо - естетичні смаки; Обладнання: довідники з кімнатних рослин; зразки паспортів кімнатних рослин, кімнатні рослини сухіх місцезростань (алое деревовидна, агава американська, сансевєра цейлонська); вологих місцезростань (монстера делікатна, традесканція зелена), місцезростань середньої зволоженості (пеларгонія великоквіткова, сенполія, узумбарська фіалка). Тип уроку: інтегрований урок формування умінь і навичок. Хід роботи. 1.Організаційний момент. Нумо, діти, підведіться! Про кого йдеться? Квіти, квіти... Чарівні квіти, Ми вже багато дізналися про квіткові рослини, їх будову, процес життєдіяльності. Але ще багато для нас невідомо і сьогодні на уроці ми спробуємо розкрити таємниці кімнатних рослин. А зараз я пропонує вам завершити речення: “Якби я був рослиною, то був би …” (кактусом, традесканцією, розою, пеларгонією, фікусом,хлорофітом, фіалкою,азалія, бегонія, сенполія) Усі відповідають по черзі. Зображення кімнатних квітів прикріплюємо на дошку. Зараз ми склали квітник 7 класу. ІІ.Актуалізація опорних знань. Бесіда за такими запитаннями. 1. Які рослини є у вас дома?(кактус, алое, монстера, драцена,фікус, бегонія) 2. Що потрібно знати про рослину любителям квітів?(правила догляду та вирощування) 3. Давайте перерахуемо правила успішного вирощування рослин. Нам допоможуть 10 золотих правил, яких треба дотримуватися, щоб успішно вирощувати кімнатні рослини. Не заливайте їх. Діти роздають буклети гостям. 4. А чи вмієте ви розпізнавати види рослин за зовнішнім виглядом? Якщо ні, то практична робота допоможе вам. ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Розпізнавання видів кімнатних рослин є темою сьогоднішнього уроку, практичної роботи №4. ІV. Виконання практичної роботи. На столі у кожного знаходяться листи самоконтролю, які допоможуть нам у роботі. Але домашнє завдання вам було підготуватися до цієї роботи. Практична робота виконується за етапами. І етап. Подорож. Так як кімнатні рослини прибули до нас з різних континентів. Дуже давно дослідники, вчені, торгівці, зустрічаючи невідомі рослини, були вражені яскравими квітами, гарним листям, і привозили їх з подорожей. Тому я поділила вас на 3 групи і відправила у подорож до батьківщин кімнатних рослин. 1 група побувала у Африці. 2 група у Америці. 3 група у Азії. Що ж цікавого ви знайшли та привезли до нашого зимового міста. Допоможе вам презентувати ваші роботи учитель географії та учитель біології. Запрошую представників 1 групи. Вона презентує Африку та рослини сухих місцезростань. Діти будьте уважні, у ваших листах самоконтролю треба заповнити таблицю. Танок «ЧУнга-чанга» виконує Юля Ф. Запитали ми лелеку, Учитель. Бачу вам сподобалось у Африці де ви зустріли жителів цього континенту та навчилися танцювати Чунга-чангу. Що з точки зору географії можно розповісти про Африку. Географ:Африка – другий за розміром материк на Землі (від латинської «африкус» - без морозний, той, що не знає холоду). Африка – найтепліший материк, тому що майже весь лежить у жаркому поясі. Природа Африки дуже різноманітна. На північному сході розкинулись родючі долини, там протікає найдовша в світі річка Ніл, у водах якого плавають величезні крокодили. На півночі тягнеться пустеля Сахара, найбільша в світі. В окремих африканських країнах роками не випадає жодної краплини дощу, а в інших щодня бувають зливи. Учитель: А які рослини ростуть у Африці? РОСЛИННІСТЬ. Учень: Африка – батьківщина цінних культур: буряка, цибулі, капусти, кавуна, які розповсюдилися по всьому світу. Африканські какао, кава, цитрусові, банани, ананаси користуються попитом у багатьох країнах. Поміж високої слонової трави. яка досягае 3 метрів, ростуть невисокі дерева. Типовим деревом саван, є баобаб. В савані ростуть також мімоза та різноманітні пальми – віяльна, фінікова, пальма дум. Біолог: Там, де вологий сезон скорочується до 3 місяців, трав’яний покрив стає ще більш розрідженим і низькорослим. Там ростуть невисокі акації із зонтикоподібними кронами та колючі чагарники. Уздовж річкових долин поблизу води смугами ростуть густі ліси, які називають галерейними. Кімнатні рослини, батьківщиною яких є Африка, дуже багато. Наприклад алое, орхідея, герань, фікуси, пальми, ліани, каланхое. Алое деревовидне Алоэ древовидное Aloe arborescens Синоніми: Столітник Родина: Лілійні Поширення Ботанічні характеристики Коренева система — мичкувата. Напрями використання Біологічні особливості Учитель: Дуже добре попрацювали1 група, запишемо у листи самоконтролю дані кімнатної рослини алое,яка дуже добре прижилася у наших домівках та класах, а зараз 2 група поділяться своїми враженнями. Запрошую представників 2 групи. Презентація 2 групи. «Америка та рослини вологих місцезростань» Танок « Латиноамериканський» виконує Диди Ганна.( самбо,румба) Учитель: А що з точки зору географії можно розповісти про Америку? Географ: Найзагадковішим материком на сучасній карті світу є Південна Америка. Понад третину його території займає зелена пляма Амазонії. Щороку тут продовжують відкривати не тільки нові види рослин, тварин, комах, а й нові племена індійців, які живуть ще як первісні люди. Тут знаходяться найвищі на Землі вулкан і водоспад, найсухіша пустеля і найповноводніша річка Амазонка. Учитель: А які рослини ви бачили у Америці? Учень:Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, бавовни й ананасу. Рослинність Південної Америки. Діти: Дерева в сельві ростуть кількома ярусами. Високо вгору підносять свої крони сейба, різні пальми. Спираючись на міцне дошкоподібне коріння, сейба досягає висоти 80 м., в діаметрі — 4 м. Плоди її дають волокно, а насіння — рослинну олію. У нижчих ярусах ростуть різні каучуконосні дерева (гевея), шоколадне дерево (какао), динне, червоне. Виткі ліани обвивають стовбури дерев. На деревах безліч епіфітів, серед них гарні орхідеї з дивовижними квітками. У трав'яному покриві багато папоротей. У тихих заводях річок росте велетенське латаття — вікторія-регія, листя цієї рослини досягає 2 м. у діаметрі. Учитель: Кімнатних рослин, батьківщиною яких є Південна Америка, дуже багато. Наприклад: монстера, традесканція, кактуси, орхідея, хлорофітум. Біолог. В непролазних хащах бразильських джунглів росте незвичайна ліана. Це – монстера. Насіння монстери заносять на дерева птахи, і там, на корі, оточене моховинням, воно проростає. Спочатку монстера росте повільно спускаючи донизу, як мотузки, своє повітряне коріння. Біля ґрунту це коріння загинається і випускає багато бічних корінців. Цим корінням прямо до листя піднімається вода, і коли корінь перерізати, то з нього поллється водяниста рідина. Учитель. Монстера – типова ліана бразильських лісів. Її в’юнке зелене стебло з темними плямами, слідами опалого листя, нагадує змію. Якщо пильно розглянути під мікроскопом краї листя монстери, то можна помітити біля закінчення жилок спеціальні отвори – водяні продихи, крізь які видушується великими краплинами вода. Тому не сідайте в похмуру погоду під велике листя монстери, - навіть у кімнаті ви ризикуєте потрапити під дощ. Ця рослина, як барометр, може передбачити дощову погоду за добу. Учитель. Діти, а які рослини самі найвитриваліші? Ботанік. Кактуси – найневибагливіші і найвитриваліші серед кімнатних рослин. Вони навіть гинуть від надто турботливого догляду: щедрого поливання та удобрення ґрунту. Завітали до нас кактуси з Південної Америки. Учитель. Кажуть, що кактуси забирають негативне випромінювання від електричних приладів. Діти, а зараз зверніть увагу на листи самоконтролю, та заповнить таблицю кімнатної рослини Америки. А зараз запрошую 3 групу. Презентація 3 групи - «Азія та рослини місць середньої зволоженості». Танок «Східний» виконує Ніколаєнкова К. та Кузько К. Учитель: Що ж цікавого можно розповісти про Азію з точки зору географа? Географ: Азія - найбільша частина світу, утворює разом з Європою материк Євразію. Слово “Азія”означає “ схід “, там багато гір і звідси до нас прийшли примула та бегонії. На батьківщину у себе бегонії ростуть у лісах, що на схилах гір. Листя у квітки велике, швидко росте, віддає перевагу світлу та волозі. Учитель: А які рослини ви бачили? Рослинність Азії. Діти: Якщо піднятись вище вгору, стане прохолодніше, зникнуть ліси, з”являються луки.Тут можемо зустріти примулу та цикламен.В Азії це перші весняні квітки, ними прикрашають будинки.Тому ці рослини пристосовані до прохолодного повітря, їх не треба поливати. За гарного догляду цикламен може жити 25 - 27 років. Учитель. Кімнатні рослини, які пришли до нас з Азії теж дуже багато, це – пеларгонія, сенполія, фіалка. • Фіалка триколірна • Підтип: Однорічні • Біологічна група: Зимуючі • Ботанічний клас: Дводольні • Родина: Геснерієві (Gesneriaceae) Діти, а зараз зверніть увагу на листи самоконтролю, та заповнить таблицю кімнатної рослини Азії. Дякую за вашу працю. А заразперевіремо знання за допомогою Гра-підказка «Таємниці кімнатних рослин» Умови гри. Створюються 2—3 команди з прихильників кімнатних рослин. Одночасно всім командам зачитується завдання, яке складається з 5 пунктів-підказок. Якщо команда вгадає, про яку рослину йдеться після першої підказки, отримує 10 балів, після другої — 8 балів, третьої — 6, четвертої—4, п’ятої - 2 бали. На обговорення дається 30 с. Відповідає команда гравці якої першими підняли руку. У разі неправильної відповіді право відповідати передається іншій команді. Існує суперпідказка, відповідь після якої оцінюється 1 балом. Виграє та команда, що отримала більшу кількість балів. (Для підраховування балів створюється спеціальна комісія.) На партах у вас є довідники, якими можна користуватися. Допоможе нам у цьому Географ. Завдання 1 1. Батьківщина цих рослин — Мексиканське плоскогір'я, пустеля Жарнададель Муерто. 2. Вони зображені на державному гербі Мексики. 3. На батьківщині вони сягають розмірів великого дерева, а у нас поміщаються в невеликих горщиках. 4. Хто вирощує тільки ці рослини, і на невеликому підвіконні створюють цілу колекцію. 5. Уся їх будова пристосована до збереження води і зменшення випаровування. Суперпідказка. Вони мають товсте стебло, а замість листів — голки. (Кактуси.) Завдання 2 1. Ця рослина походить з Африки і на батьківщині має деревоподібну форму. 2. Запах її квітів викликає головний біль. У кімнатних умовах вона майже ніколи не цвіте. 3. Листки цієї рослини товсті, М'ясисті, мають восковий наліт. Через гіркий сік тварини цю рослину не їдять. 4. Часто зустрічається в наших домівках, бо вважається лікарською. 5. Якщо ви порізалися або попеклися, розріжте листок цієї рослини вздовж, прикладіть до рани. Настоянку соку з медом вживають при застудах, авітамінозі, туберкульозі, захворюванні очей. Суперпідказка. Кажуть, що ця рослина в домашніх умовах цвіте раз на 100 років. За це а називають столітником. (Алое деревоподібне.). Завдання 3 1. Ця рослина — типова ліана тропічних бразильських лісів. 2. В насіння заноситься птахами на дерева і там на корі, в оточенні мохів проростає. Спочатку ця рослина живе як епіфіт, повільно спускаючи вниз, як мотузки, свої повітряні корені, по яких до великих листків піднімається вода. 3. Її суцвіття нагадує початок кукурудзи, а плоди мають смак і залах ананасу. Тому її видова назва — делікатесна. 4. У похмуру погоду з її широчезних листків падають краплі води, — тому іноді її називають плаксою. 5. Назва цієї рослини перекладається на українську як дивовижна, незвичайна. Суперпідказка. Її назва нагадує чудовисько-монстра. (Монстера деліціоза.) Завдання 4 1. Ця рослина типова для індійських джунглів. 2. У неї багато відомих родичів, що належать до родини Тутові 3. З її білого в'язкого соку одержували каучук. 4. Ще 1770 р. в Європі з каучуку, що отримували від цієї рослини, виробляли гумку для витирання малюнків олівцями. 5. Саме каучук лежить в основі всіх виробів з гуми. Тому цю рослину називають гумовим деревом. Суперпідказка. Назва складається з п'яти літер. Перша літера «ф».. (Фікус еластика.) Завдання 5 1. Походить ця рослина з тропічних лісів Ост-Індії, острова Ява, де вкриває ґрунт майже суцільним килимом. 2. У нас її використовують не тільки як кімнатну рослину, але й для прикраси міських клумб. Існує багато різноманітних штучно створених сортів. 3. Інша назва цієї рослини — «вухо Наполеона» — свідчить про те, що рослина давно поширена в Європі. І справді, з нижнього боку листок схожий на велике відморожене вухо. 4. Гарні за формою листки нагадують серце, як його зазвичай малюють. Листки бувають темно-зелені, металево-сірі, але у всіх нижній бік червоний з чітко визначеними прожилками. 5. Основний спосіб розмноження цієї рослини — вегетативний. З листка, що поклали на вологий грунт, може утворитися до 10 нових рослин. Суперпідказка. Її назва походить від прізвища великого любителя квітів М.Бегона, що жив у XVII ст. в Сан-Домінго. (Бегонія Реке.) Завдання 6 1. У дикому вигляді ця рослина росте на острові Цейлон, але здавніх часів вирощується в Індії як культурна рослина. 2. Індуси добували з неї волокна, з яких виготовляли тканину, мотузки, морські канати. 3. Темні та світлі поперечні смуги на дуже видовжених листах трохи нагадують луску риб. 4. Ненаукова назва її пов'язана зі щукою. 5. За дуже довгі листки у нашій місцевості її називають «тещин язик». Суперпідказка. Наукова назва походить від прізвища Сансенвієр. (Сансев'ера.) (За кількістю балів визначається команда-переможниця). Учитель: Доки учитель підраховує бали, ми з вами звернемо увагу на столи де знаходяться горщики з кімнатними рослинами. У кожного є паспорт - це назва, систематичне положення та батьківщина. А які рослини ми з вами ще не згадували? Відповідь дітей. Учитель: Який результат у дітей? А зараз зробимо самоперевірку нашої роботи, в листах самоконтролю є 6 питань на які треба відповісти, за кожну вірну відповідь поставте собі 2 бали. Батьківщина алое - Америка. НІ Порахували собі бали. Учитель. Декоративні рослини завжди були справжньою окрасою житла. Їх різноманітні за формою і кольором листя та квіти пожвавлюють інтер’єр. А для чого ще потрібні кімнатні рослини? 5.Підбиття підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання. Домашнє завдання: 1.Підготуватися до т.о. ст.216. Що на вашу думку ви нового дізнались? Я дізнався... Я навчився... Я зрозумів, що можу... Мені сподобалося... Для мене стало новим... Мене здивувало... У мене вийшло... Ми все зробили дуже гарно. Робота ця пройшла не марно. Ви молодці! Бажаю всім Добробуту у кожній дім.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |