Головна » Біологія

Практична робота № 4 "Розпізнавання кімнатних рослин"

Практична робота №4

Тема: Розпізнавання видів кімнатних рослин.

Мета:

              формувати й розвивати вміння розпізнавати рослини, визначати пристосованість рослин до місцезростань, користуватися довідниками, складати паспорт рослини;

розвивати художньо - естетичні  смаки;
виховувати патріотичні почуття, прагнення до охорони природи, примноження її багатств.

Обладнання: довідники з кімнатних рослин; зразки паспортів кімнатних рослин, кімнатні рослини сухіх місцезростань (алое деревовидна, агава американська, сансевєра цейлонська); вологих місцезростань (монстера делікатна, традесканція зелена), місцезростань середньої зволоженості (пеларгонія великоквіткова, сенполія, узумбарська фіалка).

Тип уроку: інтегрований урок формування умінь і навичок.

Міжпредметні зв’язки: біологія та географія.

Хід роботи.

1.Організаційний момент.

Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
Повернемося обличчям до гостей –
Привітно скажем: « Добрий день».
Учитель. Без них ми  не уявляємо своє життя. Вони вражають незвичайною формою, красою. Милують наше око в любу пору року. Їх стан  цілком залежить від нас, і якщо ви хочете, щоб їм було зручно, потрібно навчитися правильно за ними доглядати.

Про кого йдеться?

Квіти, квіти... Чарівні квіти,
Кольорові, великі й малі...
Ви умієте душу зігріти,
Бо й самі ви — душа землі.

 Ми вже багато дізналися про квіткові рослини, їх будову, процес життєдіяльності. Але ще багато для нас невідомо  і сьогодні на уроці ми спробуємо розкрити таємниці кімнатних рослин.

А зараз я  пропонує  вам завершити речення: “Якби я був рослиною, то був би …” (кактусом, традесканцією, розою, пеларгонією, фікусом,хлорофітом, фіалкою,азалія, бегонія, сенполія)

Усі відповідають по черзі.

Зображення кімнатних квітів прикріплюємо на дошку. Зараз ми склали квітник 7 класу.

ІІ.Актуалізація опорних знань.

Бесіда за такими запитаннями.

1. Які рослини є у вас дома?(кактус, алое, монстера, драцена,фікус, бегонія)

2. Що потрібно знати про рослину любителям квітів?(правила догляду та вирощування)

3. Давайте перерахуемо правила успішного вирощування рослин.

Нам допоможуть 10 золотих правил, яких треба дотримуватися, щоб успішно вирощувати кімнатні рослини.

Не заливайте їх.
Надайте їм спокій.
Змиріться з неминучою втратою деяких рослин.
Створіть їм вологе середовище.
Вчасно приймайте необхідні міри.
Групуйте рослини.
Навчіться пересаджувати.
Робіть правильний вибір.
Придбайте необхідний інвентар.
Правильно доглядайте за кожною рослиною.

Діти роздають буклети гостям.

4. А чи вмієте ви розпізнавати види рослин за зовнішнім виглядом?

Якщо ні, то практична робота допоможе вам.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

Розпізнавання видів кімнатних рослин є темою сьогоднішнього уроку, практичної роботи №4.

ІV. Виконання практичної роботи.

На столі у кожного знаходяться листи самоконтролю, які допоможуть нам у роботі. Але домашнє завдання вам було підготуватися до цієї роботи.

Практична робота виконується за етапами.

І етап. Подорож.

Так як кімнатні рослини прибули до нас з різних континентів. Дуже давно дослідники, вчені, торгівці, зустрічаючи невідомі рослини, були вражені яскравими квітами, гарним листям, і привозили їх з подорожей.

Тому я поділила вас на 3 групи і відправила у подорож до батьківщин кімнатних рослин.

1 група побувала у Африці.

2 група у  Америці.

3 група у  Азії.

Що ж цікавого ви знайшли та привезли до нашого зимового міста.

Допоможе вам презентувати ваші роботи учитель географії та учитель біології.

Запрошую представників 1 групи. Вона презентує  Африку та рослини сухих місцезростань. Діти будьте уважні, у  ваших листах самоконтролю треба заповнити таблицю.

Танок «ЧУнга-чанга» виконує Юля Ф.

Запитали ми лелеку,
що літав в краї далекі:
— Що ти бачив, де ти був?
Чи про Африку ти чув?
— Я чимало мандрував
та до Африки літав.
Бачив гори, і долини,
і засніжені вершини,
джунглів зарості, ліани,
і пустелі, і савани.
Повноводні бачив ріки,
і озера невеликі.
А ще бачив гарні сни:
як діждуся я весни,
і на крилах в Україну
понад морем я полину.

Учитель. Бачу вам сподобалось у Африці де ви зустріли  жителів цього континенту та навчилися танцювати Чунга-чангу.

Що з точки зору географії можно розповісти про Африку.

Географ:Африка – другий за розміром материк на Землі (від латинської «африкус» - без морозний, той, що не знає холоду). Африка – найтепліший материк, тому що майже весь лежить у жаркому поясі. Природа Африки дуже різноманітна. На північному сході розкинулись родючі долини, там протікає найдовша в світі річка Ніл, у водах якого плавають величезні крокодили. На півночі тягнеться пустеля Сахара, найбільша в світі. В окремих африканських країнах роками не випадає жодної краплини дощу, а в інших щодня бувають зливи.

Учитель: А які рослини ростуть у Африці?

         РОСЛИННІСТЬ.  

Учень: Африка – батьківщина цінних культур: буряка, цибулі, капусти, кавуна, які розповсюдилися по всьому світу. Африканські какао, кава, цитрусові, банани, ананаси користуються попитом у багатьох країнах.

Поміж високої слонової трави. яка досягае 3 метрів, ростуть невисокі дерева. Типовим деревом саван, є баобаб. В савані ростуть також мімоза та різноманітні пальми – віяльна, фінікова, пальма дум.

Біолог: Там, де вологий сезон скорочується до 3 місяців, трав’яний покрив стає ще більш розрідженим і низькорослим. Там ростуть невисокі акації із зонтикоподібними кронами та колючі чагарники. Уздовж річкових долин поблизу води смугами ростуть густі ліси, які називають галерейними.

 Кімнатні рослини, батьківщиною яких є Африка, дуже багато. Наприклад алое, орхідея, герань, фікуси, пальми, ліани, каланхое.

Алое деревовидне

Алоэ древовидное

Aloe arborescens

Синоніми: Столітник

Родина: Лілійні

Поширення
Батьківщина -Африка, в природних умовах росте в напівпустелях Африки й Індії.

Ботанічні характеристики

Коренева система — мичкувата.
Стебло дерев'янисте, кільчасте.
Листки зелені, соковиті, чергові, мечовидно-видовжені, м'ясисті, з восковим нальотом і шипуватим краєм. Верхній бік листка увігнутий, нижній - опуклий. Краї листка рідкозубчасті з шипами.
Квіти оранжеві, зібрані в китицю на високих квіткових стрілках.
Плід - тупогранна майже циліндрична коробочка.
Насіння - сірувато-чорне, нерівномірно тригранне.

Напрями використання
В медицині використовують розвинені листки і сік із них як послаблюючий та жовчогінний засіб, при послабленні зору, хронічному гастриті зі зниженою кислотністю, гострому риніті, закапуючи в ніс для підвищення стійкості організму проти інфекційних захво рювань, із метою лікування опіків, гнійних ран, лишаїв, трофічних виразок, туберкульозу. Рослина має бактерицидні й бактеріостатичні властивості.

Біологічні особливості
Багаторічна вічнозелена, теплолюбива рослина, що розмножується молодими пагонами або верхівками стебел.

Учитель: Дуже добре попрацювали1 група, запишемо у листи самоконтролю дані кімнатної рослини алое,яка дуже добре прижилася у наших домівках та класах,  а зараз 2 група поділяться своїми враженнями.

Запрошую представників 2 групи. Презентація 2 групи. «Америка та рослини вологих  місцезростань»

Танок « Латиноамериканський» виконує  Диди Ганна.( самбо,румба)

Учитель: А що з точки зору географії можно розповісти про Америку?

Географ: Найзагадковішим материком на сучасній карті світу є Південна Америка. Понад третину його території займає зелена пляма Амазонії. Щороку тут продовжують відкривати не тільки нові види рослин, тварин, комах, а й нові племена індійців, які живуть ще як первісні люди. Тут знаходяться найвищі на Землі вулкан і водоспад, найсухіша пустеля і найповноводніша річка Амазонка.

Учитель: А які рослини ви бачили у Америці?

Учень:Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, бавовни й ананасу.

Рослинність Південної Америки.

Діти: Дерева в сельві ростуть кількома ярусами. Високо вгору підносять свої крони сейба, різні пальми. Спираючись на міцне дошкоподібне коріння, сейба досягає висоти 80 м., в діаметрі — 4 м. Плоди її дають волокно, а насіння — рослинну олію. У нижчих ярусах ростуть різні каучуконосні дерева (гевея), шоколадне дерево (какао), динне, червоне.

Виткі ліани обвивають стовбури дерев. На деревах безліч епіфітів, серед них гарні орхідеї з дивовижними квітками. У трав'яному покриві багато папоротей. У тихих заводях річок росте  велетенське латаття — вікторія-регія, листя цієї рослини досягає 2 м. у діаметрі.

Учитель: Кімнатних рослин, батьківщиною яких є Південна Америка, дуже багато. Наприклад: монстера, традесканція, кактуси, орхідея, хлорофітум.

         Біолог. В непролазних хащах бразильських джунглів росте незвичайна ліана. Це – монстера. Насіння монстери заносять на дерева птахи, і там, на корі, оточене моховинням, воно проростає. Спочатку монстера росте повільно спускаючи донизу, як мотузки, своє повітряне коріння. Біля ґрунту це коріння загинається і випускає багато бічних корінців. Цим корінням прямо до листя піднімається вода, і коли корінь перерізати, то з нього поллється водяниста рідина.

         Учитель. Монстера – типова ліана бразильських лісів. Її в’юнке зелене стебло з темними плямами, слідами опалого листя, нагадує змію. Якщо пильно розглянути під мікроскопом краї листя монстери, то можна помітити біля закінчення жилок спеціальні отвори – водяні продихи, крізь які видушується великими краплинами вода. Тому не сідайте в похмуру погоду під велике листя монстери, - навіть у кімнаті ви ризикуєте потрапити під дощ. Ця рослина, як барометр, може передбачити дощову погоду за добу.

Учитель. Діти, а які рослини самі найвитриваліші?

         Ботанік. Кактуси – найневибагливіші і найвитриваліші серед кімнатних рослин. Вони навіть гинуть від надто турботливого догляду: щедрого поливання та удобрення ґрунту. Завітали до нас кактуси з Південної Америки.

         Учитель. Кажуть, що кактуси забирають негативне випромінювання від електричних приладів. Діти, а зараз зверніть увагу на листи самоконтролю, та заповнить таблицю кімнатної рослини Америки.

А зараз запрошую 3 групу. Презентація 3 групи -  «Азія та рослини місць середньої зволоженості».

Танок «Східний» виконує  Ніколаєнкова К. та Кузько К.

Учитель: Що ж цікавого можно розповісти про Азію з точки зору  географа?

Географ: Азія - найбільша частина світу, утворює разом з Європою материк Євразію. Слово “Азія”означає “ схід “, там багато гір і звідси до нас прийшли примула та бегонії. На батьківщину у себе бегонії ростуть у лісах, що на схилах гір. Листя у квітки велике, швидко росте, віддає перевагу світлу та волозі.

Учитель: А які рослини ви бачили?

         Рослинність Азії.

         Діти: Якщо піднятись вище вгору, стане прохолодніше, зникнуть ліси, з”являються луки.Тут можемо зустріти примулу та цикламен.В Азії це перші весняні квітки, ними прикрашають будинки.Тому ці рослини пристосовані до прохолодного повітря, їх не треба поливати. За гарного догляду цикламен може жити 25 - 27 років.

Учитель. Кімнатні рослини, які пришли до нас з Азії теж дуже багато, це – пеларгонія, сенполія,  фіалка.

•      Фіалка триколірна

•      Підтип: Однорічні

•      Біологічна група: Зимуючі

•       Ботанічний клас: Дводольні

•      Родина: Геснерієві (Gesneriaceae)

Діти, а зараз зверніть увагу на листи самоконтролю, та заповнить таблицю кімнатної рослини Азії. Дякую за вашу працю. А заразперевіремо знання за допомогою

Гра-підказка «Таємниці кімнатних рослин»

Умови гри. Створюються 2—3 команди з прихильників кімнат­них рослин. Одночасно всім ко­мандам зачитується завдання, яке складається з 5 пунктів-підказок. Якщо команда вгадає, про яку рослину йдеться після першої під­казки, отримує 10 балів, після дру­гої — 8 балів, третьої — 6, четвер­тої—4, п’ятої -  2 бали. На обговорення дається 30 с. Відповідає команда гравці якої першими підняли руку. У разі неправильної відповіді право відповідати передається іншій команді.

Існує суперпідказка, відповідь після якої оцінюється 1 балом. Виграє та команда, що отримала більшу кількість балів. (Для підраховування балів створюється спе­ціальна комісія.)

На партах у вас є довідники, якими можна користуватися. Допоможе нам у цьому Географ.

 Завдання 1

1. Батьківщина цих рослин — Мексиканське плоскогір'я, пусте­ля Жарнададель Муерто.

2. Вони зображені на держав­ному гербі Мексики.

3. На батьківщині вони сяга­ють розмірів великого дерева, а у нас поміщаються в невеликих гор­щиках.

4. Хто вирощує тільки ці рос­лини, і на невеликому підвіконні створюють цілу колекцію.

5. Уся їх будова пристосована до збереження води і зменшення випаровування.

Суперпідказка. Вони мають товсте стебло, а замість листів — голки.

(Кактуси.)

 Завдання 2

1. Ця рослина походить з Аф­рики і на батьківщині має дере­воподібну форму.

2. Запах її квітів викликає го­ловний біль. У кімнатних умовах вона майже ніколи не цвіте.

3. Листки цієї рослини товсті, М'ясисті, мають восковий наліт. Через гіркий сік тварини цю рос­лину не їдять.

4. Часто зустрічається в наших домівках, бо вважається лікарською.

5. Якщо ви порізалися або по­пеклися, розріжте листок цієї рос­лини вздовж, прикладіть до рани. Настоянку соку з медом вжива­ють при застудах, авітамінозі, ту­беркульозі, захворюванні очей.

Суперпідказка. Кажуть, що ця рослина в домашніх умовах цвіте раз на 100 років. За це а назива­ють столітником.

(Алое деревоподібне.).

 Завдання 3

1. Ця рослина — типова ліана тропічних бразильських лісів.

2. В насіння заноситься птаха­ми на дерева і там на корі, в ото­ченні мохів проростає. Спочатку ця рослина живе як епіфіт, повільно спускаючи вниз, як мотузки, свої повітряні корені, по яких до вели­ких листків піднімається вода.

3. Її суцвіття нагадує початок кукурудзи, а плоди мають смак і залах ананасу. Тому її видова наз­ва — делікатесна.

4. У похмуру погоду з її широчез­них листків падають краплі води, — тому іноді її називають плаксою.

5. Назва цієї рослини перекла­дається на українську як дивовиж­на, незвичайна.

Суперпідказка. Її назва нагадує чудовисько-монстра.

(Монстера деліціоза.)

 Завдання 4

1. Ця рослина типова для ін­дійських джунглів.

2. У неї багато відомих родичів, що належать до родини Тутові

3. З її білого в'язкого соку одержували каучук.

4. Ще 1770 р. в Європі з каучуку, що отримували від цієї рос­лини, виробляли гумку для вити­рання малюнків олівцями.

5. Саме каучук лежить в ос­нові всіх виробів з гуми. Тому цю рослину називають гумовим деревом.

Суперпідказка. Назва склада­ється з п'яти літер. Перша лі­тера «ф»..

(Фікус еластика.)

 Завдання 5

1. Походить ця рослина з тро­пічних лісів Ост-Індії, острова Ява, де вкриває ґрунт майже су­цільним килимом.

2. У нас її використовують не тільки як кімнатну рослину, але й для прикраси міських клумб. Іс­нує багато різноманітних штучно створених сортів.

3. Інша назва цієї рослини — «вухо Наполеона» — свідчить про те, що рослина давно поширена в Європі. І справді, з нижнього боку листок схожий на велике відмо­рожене вухо.

4. Гарні за формою листки на­гадують серце, як його зазвичай малюють. Листки бувають темно-зелені, металево-сірі, але у всіх нижній бік червоний з чітко ви­значеними прожилками.

5. Основний спосіб розмно­ження цієї рослини — вегетатив­ний. З листка, що поклали на во­логий грунт, може утворитися до 10 нових рослин.

Суперпідказка. Її назва похо­дить від прізвища великого люби­теля квітів М.Бегона, що жив у XVII ст. в Сан-Домінго.

(Бегонія Реке.)

 Завдання 6

1. У дикому вигляді ця росли­на росте на острові Цейлон, але здавніх часів вирощується в Індії як культурна рослина.

2. Індуси добували з неї волок­на, з яких виготовляли тканину, мотузки, морські канати.

3. Темні та світлі поперечні смуги на дуже видовжених листах трохи нагадують луску риб.

4. Ненаукова назва її пов'яза­на зі щукою.

5. За дуже довгі листки у на­шій місцевості її називають «те­щин язик».

Суперпідказка. Наукова назва походить від прізвища Сансенвієр.

(Сансев'ера.)

 (За кількістю балів визначаєть­ся команда-переможниця).

Учитель: Доки учитель підраховує бали, ми з вами звернемо увагу на столи де знаходяться горщики з кімнатними рослинами. У кожного є паспорт - це назва, систематичне положення та батьківщина.

А які рослини ми з вами ще не згадували?
Звідки вони походять і як пристосувалися до умов існування?

Відповідь дітей.

Учитель: Який результат у дітей?

   А зараз зробимо самоперевірку нашої роботи, в листах самоконтролю є 6 питань на які треба відповісти, за кожну вірну відповідь поставте собі 2 бали.

Батьківщина алое -  Америка.  НІ
Гуму отримують з пальми.       ТАК
Батьківщина баобаб – Африка.   ТАК
Слово азія означає північ.          НІ
Монстера типова ліана.     так
Кактуси найневибагливіші.   так.

Порахували собі бали.

Учитель. Декоративні рослини завжди були справжньою окрасою житла. Їх різноманітні за формою і кольором листя та квіти пожвавлюють інтер’єр.

А для чого ще потрібні кімнатні рослини?

    5.Підбиття підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання.

Домашнє завдання:

1.Підготуватися до т.о. ст.216.

Що на вашу думку ви нового дізнались?

Я дізнався...

Я навчився...

Я зрозумів, що можу...

Мені сподобалося...

Для мене стало новим...

Мене здивувало...

У мене вийшло...

Ми все зробили дуже гарно.

 Робота ця пройшла не марно.

Ви молодці! Бажаю всім

Добробуту у кожній дім.


Теги: кімнатні рослини, Обод О.О.
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 4683/235


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar