Головна » Біологія

Клас Земноводні. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови земноводних

Клас Земноводні. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови земноводних.

визначити місце земноводних в системі органічного світу, ознайомити учнів з особливостями зовнішньої та внутрішньої будови, визначити риси ускладнення земноводних порівняно з рибами;

розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника, виділяти головне, робити висновки;

прищеплювати любов до природи, формувати науковий підхід до її пізнання.

засвоєння нових знань.

розповідь з елементами бесіди, самостійна робота з підручником, схемами, опорним конспектом, фронтальне опитування, пошуково-репродуктивний, ІКТ.

Дидактичний матеріал, мультимедійний проектор, презентація.

  Учень:

·        встановлює риси ускладненої організації будови земноводних у порівнянні з рибами;

·        формує здатність узагальнювати, систематизувати, виділяти основне в навчальному матеріалі;

·        аналізує власну діяльність на уроці.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Девіз уроку:

Міркуємо – швидко.

Відповідаємо – правильно.

Працюємо – плідно.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Яких хордових тварин ви знаєте?

2. Назвіть основні ознаки цих тварин.

3. Які асоціації викликають у вас земноводні?

ЗЕМНОВОДНІ

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Є на Землі тварин багато,

А цих-но спробуй відгадати:

Земля й вода – їх справжній дім,

Їм добре й затишно у нім,

Але вони завжди холодні.

То хто це буде?

(Земноводні)

Отже, Земноводні (Амфібії) – з грец. означає ті,що живуть подвійним життям.

ІY. Вивчення нового матеріалу.

Земноводні – це холоднокровні тварини, які мають несталу температуру тіла, що залежить від температури навколишнього середовища.

Виділяють 3 ряди:

1. Безногі.

2. Безхвості.

3. Хвостаті.

1. Місце земноводних в системі органічного світу.

Царство – Тварини

Підцарство – багатоклітинні

Тип – Хордові

Підтип – Хребетні (Черепні)

Клас – Земноводні

Ряд – Безхвості

Родина – Жаб’ячі

Рід – Жаба

Вид – Жаба очеретяна

2. Зовнішня будова земноводних.

·        Тіло поділене на 3 відділи – голова, тулуб, кінцівки.

·        Тіло сплюснуте зверху донизу.

·        Є дві пари кінцівок – передні і задні.

·        Шкіра м’яка, гола, має залози, які виділяють слиз, що захищає шкіру від грибкових захворювань і бактерій.

 3. Внутрішня будова земноводних.

Травна система:

1.Ротова порожнина (язик, слина, дрібні зуби).

2. Глотка.

3. Стравохід.

4. Шлунок.

5. Кишечник.

6. Клоака.

Є травні залози – печінка і під шлунка залоза.

Особливості травної системи:

1) травна система ускладнюється і диференціюється порівняно з рибами;

2) амфібії – хижаки;

3) хапають їжу язиком, викидаючи його з рота;

4) під час проковтування їжі очні яблука втягуються, тиснуть на рото глотку і проштовхують їжу у стравохід;

5) зуби дрібні і однакові, призначені для утримання здобичі;

6) слинні залози не мають ферментів, і лише зволожують їжу.

Особливості дихальної системи:

1) на суші – легенями (50% кисню), частково шкірою;

2) у воді – шкірою і зябрами (личинки);

3) шкірне дихання забезпечує тривале перебування під водою ( через вологу шкіру кисень переходить у кров).

Особливості  кровоносної  системи:

1) є мале і велике кола кровообігу;

2) кров змішується у правому передсерді – іде кров з киснем через шкіру, а кров з вуглекислим газом – по венах;

3) у шлуночку є камери, в які надходить окремо артеріальна, венозна і змішана;

4) із шлуночка артеріальна кров іде до голови, змішана кров іде до внутрішніх органів, венозна кров іде у легені і шкіру.

Через змішану кров земноводні – це холоднокровні тварини

(температура тіла залежить від температури повітря).

Особливості нервової системи:

1) передній мозок складається з 2 півкуль;

2) проміжний – добре розвинутий;

3) середній – невеликий, є центром зору, тонусу м’язів;

4) довгастий – є центром дихальної, кровоносної та травної систем;

5) мозочок – розвинений слабо у зв’язку з нескладними одноманітними рухами.

Y. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Скласти перелік прогресивних рис земноводних у порівнянні з рибами.

2. Інтерактивна вправа «Третій зайвий»

·        Плече, передпліччя, стопа.

·        Регенерація, голова, тулуб.

·        Лопатки, ключиці, сідничні кістки.

·        Стравохід, клоака, серце.

3.Біологічний диктант зі взаємоперевіркою

1. Стала температура тіла.

2. Нестала температура тіла.

3. Живуть у воді й на суші.

4. Живуть у воді.

5. Живуть на суші.

6. Тіло вкрите вологою слизькою шкірою.

7. Шкіра суха, вкрита роговими лусками.

8. Мають шийний хребець.

9. мають плавці.

10. Мають пояси кінцівок.


Теги: земноводні, Мудрак Л.Л.
Навчальний предмет: Біологія
Переглядів/завантажень: 804/165


Схожі навчальні матеріали:
Всього коментарів: 0
avatar