Головна » Біологія |
Клас Земноводні. Особливості зовнішньої та внутрішньої будови земноводних. визначити місце земноводних в системі органічного світу, ознайомити учнів з особливостями зовнішньої та внутрішньої будови, визначити риси ускладнення земноводних порівняно з рибами; розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника, виділяти головне, робити висновки; прищеплювати любов до природи, формувати науковий підхід до її пізнання. засвоєння нових знань. розповідь з елементами бесіди, самостійна робота з підручником, схемами, опорним конспектом, фронтальне опитування, пошуково-репродуктивний, ІКТ. Дидактичний матеріал, мультимедійний проектор, презентація. Учень: · встановлює риси ускладненої організації будови земноводних у порівнянні з рибами; · формує здатність узагальнювати, систематизувати, виділяти основне в навчальному матеріалі; · аналізує власну діяльність на уроці. Хід уроку І. Організаційний момент. Девіз уроку: Міркуємо – швидко. Відповідаємо – правильно. Працюємо – плідно. ІІ. Актуалізація опорних знань. 1. Яких хордових тварин ви знаєте? 2. Назвіть основні ознаки цих тварин. 3. Які асоціації викликають у вас земноводні? ЗЕМНОВОДНІ ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Є на Землі тварин багато, А цих-но спробуй відгадати: Земля й вода – їх справжній дім, Їм добре й затишно у нім, Але вони завжди холодні. То хто це буде? (Земноводні) Отже, Земноводні (Амфібії) – з грец. означає ті,що живуть подвійним життям. ІY. Вивчення нового матеріалу. Земноводні – це холоднокровні тварини, які мають несталу температуру тіла, що залежить від температури навколишнього середовища. Виділяють 3 ряди: 1. Безногі. 2. Безхвості. 3. Хвостаті. 1. Місце земноводних в системі органічного світу. Царство – Тварини Підцарство – багатоклітинні Тип – Хордові Підтип – Хребетні (Черепні) Клас – Земноводні Ряд – Безхвості Родина – Жаб’ячі Рід – Жаба Вид – Жаба очеретяна 2. Зовнішня будова земноводних. · Тіло поділене на 3 відділи – голова, тулуб, кінцівки. · Тіло сплюснуте зверху донизу. · Є дві пари кінцівок – передні і задні. · Шкіра м’яка, гола, має залози, які виділяють слиз, що захищає шкіру від грибкових захворювань і бактерій. 3. Внутрішня будова земноводних. Травна система: 1.Ротова порожнина (язик, слина, дрібні зуби). 2. Глотка. 3. Стравохід. 4. Шлунок. 5. Кишечник. 6. Клоака. Є травні залози – печінка і під шлунка залоза. Особливості травної системи: 1) травна система ускладнюється і диференціюється порівняно з рибами; 2) амфібії – хижаки; 3) хапають їжу язиком, викидаючи його з рота; 4) під час проковтування їжі очні яблука втягуються, тиснуть на рото глотку і проштовхують їжу у стравохід; 5) зуби дрібні і однакові, призначені для утримання здобичі; 6) слинні залози не мають ферментів, і лише зволожують їжу. Особливості дихальної системи: 1) на суші – легенями (50% кисню), частково шкірою; 2) у воді – шкірою і зябрами (личинки); 3) шкірне дихання забезпечує тривале перебування під водою ( через вологу шкіру кисень переходить у кров). Особливості кровоносної системи: 1) є мале і велике кола кровообігу; 2) кров змішується у правому передсерді – іде кров з киснем через шкіру, а кров з вуглекислим газом – по венах; 3) у шлуночку є камери, в які надходить окремо артеріальна, венозна і змішана; 4) із шлуночка артеріальна кров іде до голови, змішана кров іде до внутрішніх органів, венозна кров іде у легені і шкіру. Через змішану кров земноводні – це холоднокровні тварини (температура тіла залежить від температури повітря). Особливості нервової системи: 1) передній мозок складається з 2 півкуль; 2) проміжний – добре розвинутий; 3) середній – невеликий, є центром зору, тонусу м’язів; 4) довгастий – є центром дихальної, кровоносної та травної систем; 5) мозочок – розвинений слабо у зв’язку з нескладними одноманітними рухами. Y. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Скласти перелік прогресивних рис земноводних у порівнянні з рибами. 2. Інтерактивна вправа «Третій зайвий» · Плече, передпліччя, стопа. · Регенерація, голова, тулуб. · Лопатки, ключиці, сідничні кістки. · Стравохід, клоака, серце. 3.Біологічний диктант зі взаємоперевіркою 1. Стала температура тіла. 2. Нестала температура тіла. 3. Живуть у воді й на суші. 4. Живуть у воді. 5. Живуть на суші. 6. Тіло вкрите вологою слизькою шкірою. 7. Шкіра суха, вкрита роговими лусками. 8. Мають шийний хребець. 9. мають плавці. 10. Мають пояси кінцівок.
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |