Головна » Біологія |
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про особливості зовнішньої та внутрішньої будови риб, зумовлені пристосуванням до водного способу життя, закріпити знання про різноманітність і значення риб у природі й житті людини; розвивати мову, пам’ять, мислення, увагу, самостійність, уміння робити висновки, використовувати теоретичні знання на практиці; виховувати бережливе ставлення до природи Тип уроку: узагальнення й систематизації знань Наочність та обладнання: таблиця «Надклас Риби», залікова картка команди, індивідуальна залікова картка, експрес – тест, тестові завдання, паперові рибки Хід уроку I. Психологічний настрій Учитель. Перш ніж розпочати урок, з’ясуємо, який у вас настрій. У кожного на столі є картки з кружечком. Домалюйте контур рота, який відповідає вашому настрою. II. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів Учитель. Протягом декількох уроків ми знайомилися з особливостями будови та процесами життєдіяльності, різноманітністю та господарським значенням хрящових та кісткових риб. Сьогодні ми проведемо гру – подорож, де ви використаєте багаж знань з теми. На кожній зупинці на вас чекають найрізноманітніші завдання. Нехай ваші відповіді свідчитимуть, що ви добре засвоїли тему «Хордові тварини. Безчерепні. Риби». А ще ви почуєте й запам’ятаєте багато цікавого, цінного й корисного. Усі команди подорожують на своїх «кораблях» і на кожній зупинці мають змогу отримати певну кількість балів. Усі бали фіксуватимуться капітаном і заноситимуться до «Залікової картки команди». Залікова картка команди Зупинка «Загадкова» - ………… балів. Зупинка «Помилкова» - ………… балів. Зупинка «Кмітлива» А) Завдання 1 - ………… балів. Б) Завдання 2 - ……….. балів. Зупинка «Риб’ячі курйози» - ………… балів. Зупинка «Промислова» - ……….. балів. Кожен член екіпажу має «Індивідуальну залікову картку», у якій зазначатиме власні досягнення. Протягом подорожі ви здійснюватимете самоконтроль своїх знань. Індивідуальна залікова картка Перевірка багажу «Експрес – тест» - ……………. балів. Сьогодні у грі – подорожі беруть участь три команди – екіпажі (учні обирають капітана команди та визначають назву корабля). III. Узагальнення й систематизація знань Учитель. Перед тим, як вирушити в дорогу, необхідно перевірити «багаж», який неодмінно знадобиться під час подорожі, - ваші знання. Перевірка «багажу» Завдання. Поставте знак «+», якщо твердження правильне, або знак «-», якщо твердження неправильне. (Учні самостійно виконують завдання, здійснюють самоперевірку) У хрящових риб скелет із хрящів. 1. +; 2. -; 3. +; 4. +; 5. +; 6. +; 7. -; 8. +; 9. +; 10. -; 11. -; 12. +. Зупинка 1. «Загадкова» Кожна команда отримує конверт із загадками. Правильна відповідь – 1 бал. Загальна кількість – 5 балів. Завдання 1. У неї пилка в роті є. У воді вона живе. Всіх лякала, всіх ковтала. А тепер в казан попала. (Щука). На дні, де тихо й прохолода, Лежить вусатая колода. (Сом). Де відкладає ікру річковий вугор? (В Саргасовому морі). Завдання 2. Водою їхали пани, На них срібні жупани, Хоч жупани лата на латі, Панам раді в кожній хаті. (Риби). Великий забіяка у воді живе, Кістки на спині – і щука не ковтне. (Йорж). Які риби мають зброю на носі? (Риба-меч, риба-пилка). Завдання 3. На дні у річці він живе, господар глибини, У нього є великий рот, і очі є малі. (Сом). Кинув на палку, піймав не галку. Скубу не пір’я, їм не м’ясо. (Риба). У якої риби очі з одного боку? (У камбали). Зупинка 2. «Помилкова» У тексті допущені помилки. Виправте їх. Правильна відповідь – 1 бал. Загальна кількість – 10 балів. Текст 1. Ланцетник – це невелика (завдовжки 3 – 6 м) (3 – 6 см) напівпрозора тварина блідо-рожевого кольору. Тіло ланцетника розширене (сплющене) з боків. Уздовж спини проходить грудний (спинний) плавець, який переходить у хвостовий плавець, що за формою нагадує хірургічний інструмент – ланцет. Скелет у ланцетника представлений хребтом (хордою). Стінки глотки пронизані зябровими пелюстками (щілинами), крізь які виводиться вода, що надходить до ротового отвору. Видільна система являє собою систему нирок (трубочок), що пронизують тіло. Ланцетник дихає легенями (зябрами). Кровоносна система ланцетника незамкнена (замкнена). Органи чуття у ланцетника розвинені добре (погано). Ланцетники – гермафродити (роздільностатеві тварини). Текст 2. Колюча акула – невелика (завдовжки до 10 м) (1 м), швидка і рухлива тварина, поширена в помірно теплих прибережних водах Чорного моря. Тіло акули складається з голови і хвоста (та тулуба). Колюча акула має парні грудні й черевні плавці. Непарні – спинний і хвостовий плавці. Тіло акули покрите гострою й міцною лускою – кістковими (шкіряними) зубами. Скелет акули побудований лише з кісток (хряща). Видільна система представлена тулубовими трубочками (нирками). Колюча акула дихає трахеями (зябрами). Серце у акули однокамерне (двокамерне). Головний мозок у акули слабо (добре) розвинений і складається з трьох (п’яти) відділів. Орган слуху представлений зовнішнім (внутрішнім) вухом. Текст 3. Річковий окунь – рослиноїдна тварина (хижак). Тіло окуня складається з чотирьох (трьох) відділів, що плавно переходять один в одний. Забарвлення тіла окуня не змінюється (змінюється) залежно від середовища існування. Осьовий скелет окуня – хорда (хребет) – представлений кістковими хребцями, які рухомо з’єднуються один з одним. Плавальний міхур – це виріст шлунка (кишечника), що має вигляд мішка заповненого сумішшю газів. Органи дихання окуня – трахеї (зябра). Центральним органом кровообігу є трикамерне (двокамерне) серце, яке, пульсуючи, виштовхує кров, що містить вуглекислий газ. Нервову систему річкового окуня утворюють головний і черевний (спинний) мозок, від яких відходять нерви. Органи чуття в окуня розвинені погано (добре). Відкладання рибами у воду ікри і молочка з подальшим заплідненням називається неотенією (нерестом). Зупинка 3. «Кмітлива» Кожна правильна відповідь – 1 бал. Загальна кількість – 11 балів. Завдання 1. «Урок мови – метаграми» Одну букву в назві риби зміни – і стане вона африканською країною. (Судак – Судан). Завдання 2. «Урок математики – дії на додавання та віднімання». Відніми дві букви в назві риби – і стане вона плавучим засобом зі стовбурів дерев. (Плітка - пліт). Зупинка 4. «Риб’ячі курйози» Правильна відповідь – 1 бал. Загальна кількість – 10 балів. Завдання. Риби – міста України. (Короп, Судак). Зупинка 5. «Промислова» Учні «виловлюють» рибу. На зворотньому боці паперової рибки – питання, на яке потрібно відповісти. Правильна відповідь – 2 бали. Рибка № 1. Які ознаки будови притаманні представникам ряду Осетроподібні? Наведіть приклади промислових видів риб. Рибка № 2. Які ознаки будови притаманні представникам ряду Оселедцеподібні. Наведіть приклади промислових видів риб. Рибка № 3. Які ознаки будови притаманні представникам ряду Осетроподібні? Наведіть приклади промислових видів риб. Зупинка 6. «Пристань» Тестові завдання (індивідуальна робота учнів з подальшою взаємоперевіркою). 1. Внутрішній скелет ланцетника є: а) хордою; б) стрижнем; в) сегментом. 2. Серце у хрящових риб: а) однокамерне; б) двокамерне; в) трикамерне; г) чотирикамерне. 3. Найбільших розмірів серед акул ( довжина 20 м, маса 20 тонн) досягає: а) тигрова акула; б) китова акула; в) риба-молот; г) кархарадон. 4. Серед європейських осетроподібних найбільших розмірів (довжина 5 м, маса 1,5 тонн) досягає: а) білуга; б) осетер; в) стерлядь; г) севрюга. 5. Парні плавці кісткових риб: а) спинні; б) грудні та черевні; в) анальні та хвостові; г) спинні та грудні. 6. Глоткові зуби мають: а) Коропоподібні; б) Осетроподібні; в) Оселедцеподібні; г) Окунеподібні. 7. У риб розрізняють відділи тіла: а) голову, хвіст; б) голово груди, хвіст; в) голову, тулуб, хвіст; г) голову, плавці, хвіст. 8. Охорона риб передбачає: а) боротьбу із задухою під час зимівлі; б) обмеження руху моторних човнів у місцях нересту; в) очищення водойм від рослинності під час нересту. 9. Для людини небезпечні: а) сазан; б) морський окунь; в) оселедець; г) акула. 10. Органи дихання риб: а) легені; б) зябра; в) трахеї. 11. Запліднення у кісткових риб: а) зовнішнє; б) внутрішнє; в) відсутнє. 12. Прохідними рибами є: а) кета; б) горбуша; в) річковий окунь; г) короп. Відповіді: 1. А; 2. Б; 3. Б; 4. А; 5. Б; 6. А; 7. В; 8. А, Б; 9. Г; 10. Б; 11. А; 12. А; Б. IV. Підбиття підсумків уроку Учитель. Ось і добігла до кінця наша подорож. У нас є команда-переможниця, яка впевнено йшла до пристані, уміло використовуючи свій багаж - знання. Насправді, це не важливо, першим чи останнім ви дійшли до пристані. Головне те, що ви змогли продемонструвати своє вміння працювати в дружній згуртованій команді. Наша мандрівка закінчилася, але вона, як і подорожі великих капітанів, залишила в душі кожного певні враження та збагатила новими знаннями. Учні підраховують загальну кількість балів, виставляють оцінки в «Індивідуальну залікову картку», діляться враженнями про подорож, висловлюють побажання. V. Домашнє завдання Скласти кросворди, тести, вікторини з теми «Хордові тварини. Безчерепні. Риби».
Схожі навчальні матеріали: |
Всього коментарів: 0 | |