Спостереження за вживанням особових займенників у текстах
Мета: закріпити знання про особові займенники, вчити розпізнавати особові займенники як в усному, так і в письмовому мовленні; розвивати вміння висловлювати власні оцінні судження.
Обладнання: картки з деформованим текстом, текстом - "змійкою",
кросворд, ребуси, "Азбука моральності".
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
- Які займенники ви знайшли у тексті і виписали собі до зошита?
(ви, ми, я, воно, ти, він, вони, неї, нас, наші)
- Які слова вони замінили? Назвіть особу і число кожного виписаного займенника.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
1. Вибірковий диктант.
Я вишень тобі приніс, ти - задрав угору ніс. Він дивився із вікна, де ж поділася вона? Посміхалося воно, як летіли ми на дно. Принесли Ви кавуни, а поїли їх вони.
- Які слова можна замінити цими займенниками? Назвіть декілька іменників, прикметників, числівників.
- Поясніть значення вислову задрав угору ніс.
2. Каліграфічна хвилинка.
- Якщо до займенника першої особи однини додати приголосний , то він може перетворитися на провалля (я - р).
- Займенники першої особи, коли зберуться укупі, то завжди заважають їздити і руйнують дороги (я – ми).
- Окремо – це займенник 2ос. множ., потім – першої особи множини і другої особи однини. Але тільки-но вони зберуться разом, відразу допоможуть зробити руки чистими (ви – ми – ти)
- Спереду і ззаду – займенник першої особи однини, посередині – назва породи маленького коника, а якщо прочитати все слово, то вийде назва країни
(Я – поні – я).
- Назвіть серед записаних слів іменники, визначте їх граматичні ознаки (рід, число, відмінок). Які серед іменників загальні, а які власні назви?
- А що станеться з яром, коли його засадити деревами та кущами?
- А що потрібно для того, щоб ями не заважали на дорогах? (відремонтувати, засипати, закидати). Назвіть для цих слів спільнокореневі (ремонт, сипучий, кидок).
- У слові, що позначає назву країни, зробіть звуко-буквений аналіз.
- А які прикметники можна утворити від цього слова? Які вони мають суфікси?
- А що ви пам’ятаєте про цю країну з уроків читання? Хто допоміг з'явитися людям на світ? (Нюйва) А як про це сказано у слов'янській міфології? (Сварог)
3. Розпізнавання займенників у текстах
Вправа 41, стор. 26.
а) читання тексту по одному реченню, вибіркове написання займенників.
- Замість яких слів вжито той чи інший займенник? Дайте йому характеристику.
б) Бесіда за змістом оповідання "Суниці для Наталі".
- Який жанр цього твору?
- Хто є автором оповідання? Що ви про нього знаєте?
- Дайте відповідь на запитання Андрійка.
- Які б слова з "Азбуки моральності" ви б підібрали для характеристики Андрійка? Запишіть 2-3 слова (гостинний, доброзичливий, людяний, сердечний, совісний, щедрий).
4. Робота з деформованим текстом.
- Прочитайте текст. Назвіть у ньому займенники. Які слова вони заміняють?
З давніх давен батько в сім'ї вважався господарем. Нанього покладалися обов'язки піклуватися про родину, годувати її та захищати. Батьківське слово було законом для дітей. Його приклад у родині мав велике значення. На все життя запам'ятовувалися мудрі батьківські слова. Його слово, його приклад мають бути обов'язком у родині.
- Про який звичай української сім'ї ви дізналися?
5. Робота з "текстом-змійкою".
- Прочитайте, назвіть займенники.
в у в е с е л у
о п
з о м і щ а о
я в и д р р
т и з р к и м у
ь в У у и.
д и: з в е з р
і р о в т і д і и е о
т м м г
и н а с н а г о р у, о з
ї х і
6. Словниковий диктант-ребус.
- Запишіть відгадані слова, знайдіть у записі цих слів займенники, підкресліть їх.(Сім'я, свисток, воля, стоянка)
7. Запишіть слова у кросворд.
1 я
2 м и
3 т и
4 в и
5 в і н
6 в о н а
7 в о н и
1. Він є у роті (язик).
2. Воно потрібне для чистоти і гігієни (мило).
3. Сім днів (тиждень).
4. Ягода для вишневого варення (вишня).
5. Його вдягають дівчатка на голову (вінок).
6. Хижий птах з чорним пір'ям (ворона).
7. Він кличе на урок і з уроку (дзвоник).
- Які займенники використали?
ІІІ. Підсумок уроку.
- Так навіщо займенники використовуються у мовленні?
- Назвіть, які ви знаєте займенники?
ІV. Домашнє завдання.
Списати впр. 44, підкреслити особові займенники. До виділених слів дібрати і записати спільнокореневі слова.