Мета: формувати вміння розпізнавати голосні звуки в словах, вміти зображати їх буквами на письмі; розвивати навички спостереження, аналізу; збагачувати словниковий запас; розвивати мовлення учнів; виховувати спостережливість; прищеплювати любов до природи.
Обладнання: матеріал для словникового диктанту (малюнки хмаринок), картки з диференційованими завданнями, "муляж" сніжинки і градинки, малюнки чи фотографії хмар.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
1.Запитання щодо виконання вправи.
2. Завдання на розвиток мовлення.
- Погляньте у вікно. Складіть речення про погоду сьогоднішнього дня.
ІІ. Каліграфічна хвилинка.
Загадка
У хлопчика на хаті
Химерні, волохаті
Вмостились на хвилинку
Небеснії … (хмаринки)
Хх хм хи ха хв хл хмаринка
- Доберіть до слова хмаринка спільнокореневі (хмара, хмаронька, хмариться).
- Який звук чуємо на початку другого складу? (приголосний, твердий, дзвінкий)
- Який звук чуємо після [м]? Якими буквами він може позначатися на письмі?
- Позначте кружечками букви, що позначають голосні звуки у слові нахмарилося.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Ознайомлення з новим матеріалом.
Сьогодні ми з вами повторимо все, що знаємо про голосні звуки, про букви, які їх позначають, навчимося знаходити їх у словах та ще повчимося спостерігати. А в цьому нам допоможуть хмарки.
На небі хмари бувають різні: білі, легенькі, немов хто насипав вати, або ж сині і навіть фіолетово-чорні, мовби хтось розлив чорнило чи накоптив димом.
Хмарки утворюються з дуже дрібних краплинок води, що сідають на пил, який літає у повітрі, і залишаються плавати над землею. Якщо краплі води більші, то хмаринка не піднімається вгору, а зависає над самісінькою землею, і тоді утворюється туман. А легенькі краплинки вітер піднімає вище. Вони злітаються одна до одної і тоді ми бачимо в небі хмарки. Цікаво буває спостерігати за хмарками, що пливуть у небі.
І що побачив Ю. Ярмиш на небосхилі, ми довідаємося, коли прочитаємо впр.88 (діти читають самостійно).
- Чому корабель і троянда були білого кольору, а дерево рожевого? В яку пору доби можна спостерігати червоні чи рожеві хмари?
- Випишіть із хмари виділені слова, визначте букви, що позначають голосні звуки.
- Зверніть увагу на слова, записані в рамках. Прочитайте їх. Ці слова (обрій, виднокруг, горизонт) означають місце, де небо "сходиться" з землею.
- Запишемо речення: Сонце сховалося за обрій.
Підкресліть нове слово. Що означає дане речення? Як можна по-іншому сказати? У слові обрій назвіть букви, що позначають голосні звуки. Який з них є наголошеним?
Письменнику вдалося побачити на небі троянду, корабель та дерево. А от чи зумієте ви побачити цікаве?
ІV. Словниково-малюнковий диктант (малюнки хмарок-"істот")
Показую малюнки, учні записують, що вони уявляють.
- Пригадайте правила написання такого диктанту. (Перше слово пишемо з великої букви, між словами ставимо коми, в кінці диктанту – крапка.)
- З будь-яким словом усно скласти речення.
V. Робота з підручником.
Прочитайте вірш із впр.89. Що є спільного в ньому і в попередній вправі?
- В яких рядках вірша висловлено головну думку?
- Чи може речення, записане на "каліграфічному рядку" в підручнику, відображати тему вірша? Спишіть це речення.
- Назвіть букви, що позначають голосні звуки.
VІ. Диференційовані завдання.
Різні бувають хмарки, різними бувають і їхні дітки – опади: тепленький дощик, легенькі сніжинки, а то навіть злива чи град. Зазвичай сніжинки мають розмір до 1см. Але більше 100 років тому в Німеччині падав сніг, розмір сніжинок якого був до 12см (показую величину можливої сніжинки). Такі сніжинки, хоч і паперові, залетіли і до нас у клас і принесли вам завдання.
1 рівень. Скласти слова з їх частин:
гриб ок оч, ок пень о
Яка хмарка допоможе йому вирости?
2 рівень. Вставити букви, що позначають голосні звуки.
. р . л, д . т . н . , пт . х
Підкреслити словникове слово.
3 рівень. Записати три слова з буквою я в різних варіантах. Які звуки вона позначає в цих словах?
VІІ. Робота з підручником.
А ще з темних, майже чорних, хмар падає град. Зазвичай він має розмір гороху. Та у травні 1929р. (майже 80р. тому) в Індії град випав ось таких розмірів (показую муляж діаметром 13см). Ось який він великий, холодний.
- Розгляньте впр. 90. Доберіть до слів-предметів слова – ознаки (усно).
Весела весна, дружна сім'я і т.д.
- Виписати букви, що позначають останній голосний звук у словах.
Перевірте за правилом с.41.
- Так скільки в українській мові голосних звуків? А букв, що їх позначають?
ІХ. Підсумок уроку.
Ось і завершився наш урок, де помічниками для нас були хмарки та їхні дітки. А чи згадаєте правило, з яким ознайомила нас хмарка? А що вам сподобалося на уроці?