Підготувала учитель вищої категорії, учитель-методист
Учитель початкових класів гімназії № 2 м. Маріуполя
Беретелі Ірина Анатоліївна (e-mail: bereteli_katya@mail.ru)
м. Маріуполь
2010 р.
Урок з курсу «Я і Україна» в 3 класі (з українською мовою навчання) на тему: «Наші помічники – органи чуття»
Тема: Наші помічники – органи чуття
Мета: 1) формувати пізнавальну компетентність учнів:
- продовжувати формувати поняття людина – живий організм;
- сформувати поняття органи чуття;
- розвивати творчі здібності дітей в роботі над складанням сенканів та «Асоціативних кущів»;
- розвивати стійку увагу та творчу уяву, фантазію, зв’язне мовлення;
2)сприяти формуванню соціальної компетентності :
- продовжувати формувати санітарно-гігієнічні навички;
- звернути особливу увагу на правила збереження органів чуття, як органів сприйняття навколишнього світу;
- формувати вміння роботи в групах;
3)продовжувати роботу по формуванню комунікативної компетентності:
- стимулювати учнів до висловлювання своєї думки;
- підвищувати зацікавленість до оволодіння нормами спілкування;
4)формувати компетентність саморозвитку та самонавчання :
- зацікавлювати учнів завдяки прагненням і здібностям до самонавчання,
відбирати і знаходити потрібні знання, самостійно і незалежно
оперувати ними;
- стимулювати прагнення до активної творчості при підготуванні
домашнього завдання.
Тип уроку: урок закріплення знань
Форма уроку: урок-подорож
Методи: метод інтерактивного навчання, метод розвитку критичного
мислення, метод розвивального навчання, метод особистісно
орієнтованого навчання, наочний, словесний.
Прийоми: форми групової роботи, гра «Діалог», обговорення, взаємонавчання.
Обладнання: 1.Для проведення досліджень: аркуші різнокольорового
паперу;геометричний матеріал різної форми і
розміру;гумовий м’яч, книги, журнали, репродукції
картин;парфуми, цедра лимона, вода;склянка з
солодкою, кислою та соленою водою;помаранч, морква,
яблуко, ґудзики, рукавиця.
2.Магнитна дошка: малюнки органу зору, органу нюху,
органу смаку, органу слуху, знак питання.
Оформлення дошки: орган зору
орган слуху
орган нюху
орган смаку
орган дотику
Зінтегровано зміст навчальних предметів: читання, основи здоров’я,
образотворче мистецтво,
математика.
Розташування парт - групове, 4 групі по 6 чол.
На дошці:
Епіграф до уроку: «У спорі перемагає не той, хто гарячкує, а той, хто
думає!»
План уроку
I. Організація класу (2 хв.)
- Учитель. Стали, дітки, підтягнулись,
Один одному так щиро посміхнулись.
На урок старання не забудьте взяти,
Сіли всі рівненько, починам працювати.
- Сьогодні ми з вами вирушаємо у подорож. Подорожувати будемо чарівним потягом з вагоном-купе. У кожному купе-шість пасажирів, тому вам потрібно розміститися по шість у кожному купе і визначити старшого у своїй групі.
Об’єднання учнів у групи.
- Ми вирушаємо до країни, яка називається Органи чуття.
II. Актуалізація опорних знань учнів(4 хв.)
- На дошці плакат, на якому зображено людину, але без обличчя.
- Сьогодні на урок до нас завітала
дивовижна людина.
Що в неї дивовижного?
У цієї людини немає обличчя
- немає вух
- немає очей, рота
- А навіщо вони потрібні людині?
Так не гарно,
Може і не потрібні вони зовсім?
Ми не можемо бачити, можна потрапити під авто
- Виставляється око.
- Виставляється ніс.
- Виставляється рот.
- Виставляється вухо.
Що ви відчуваєте, коли на вулиці мороз?
Ми відчуваємо холод
- Виставляється знак питання ? -
III. Мотивація учбової діяльності (4хв.)
- Поставити перед учнями проблему
- Як ви гадаєте, що спільного між ними?
- Яким узагальнюючим словом їх можна назвати?
- Так хто ж вони, наші помічники, без яких ми не можемо уявити свого життя?
- Як і чому їх так називають і прийдеться відповісти на уроці.
Методика «Кущ». Колективна робота.
Складання «Асоціативного куща» з ключовим словом органи чуття.
Язик Вуха Шкіра Очі Ніс
ОРГАНИ ЧУТТЯ
IV. Повідомлення теми і мети уроку(3 хв.)
- Сьогодні на уроці ми збагатимо свої знання про органи чуття та будемо їх малювати.
- Будемо працювати в групах(діти знають хто з ким працює)
- Кожен із вас буде і учнем і вчителем.
- Згадайте правила роботи у групі та дотримуйтесь їх.
Правила роботи в групі
1. Перед початком роботи розподілити ролі.
2. Уважно читати завдання-інструкцію.
3. Говорити почергово, не перебиваючи один одного.
4. Дотримуватися відведеного часу.
5. Дотримуватися правила піднятої руки.
6. Працювати так, щоб не заважати іншим.
V. Робота експертних груп
- А щоб відповісти на всі питання нашого уроку, ми будемо проводити дослідження.
- Хто такі дослідники?
- А що ж буде предметом нашого дослідження? Ми будемо досліджувати органи чуття людини.
VI. Фізкультхвилинка для очей(1хв.)
VII. Основна частина уроку(20 хв.)
Робота в малих групах
Перша зупинка чарівного потягу на станції «дослідження органа зору»(4 хв.)
- Діти, заплющить очі. Скажіть, який предмет з’явився у мене на столі.
- Відкрили очі. Чому ж ви не змогли відповісти на моє запитання?
- Продовжуємо наше дослідження.
- Кожна група отримує своє завдання.
Завдання: Будемо досліджувати свої очі за допомогою предметів.
Висновок
Колір 1 гр. Що спільного і в чому різниця між предметами
Колір
Форма 2 гр. Роздивиться фігури і розташуйте їх по групам
Колір
Форма 3 гр. Розгляньте іграшки по формі, порухайте їх
Рух
Читати 4 гр. Почитайте журнали, книги, роздивиться
Бачити - Про що можуть розповісти людині її очі?
Слухання результатів роботи творчих груп
Висновок:
Очі-орган зору. Недаром говорять: «Краще один раз побачити, ніж сто разів
послухати»
Очі людині прикріпляємо на дошці.
Що ви дізналися цікавого про очі зі своїх повідомлень?
- 9/10 всіх повідомлень ми отримуємо завдяки очам. Округла форма дозволяє очам робити 120 стрибків за хвилину, коли ми дивимося на предмет.
Заповнення таблиці №1
Колективна робота. Складання сенкана.
- Складіть сенкан до слова очі
Очі.
Спостережливі, рухомі.
Розрізняють, придивляються.
Щоб мати гарний зір, бережи свої очі.
Орган зору.
Правила охорони органу зору
Прикріпляємо очі до обличчя дивовижної людини.
Друга зупинка чарівного потягу на станції «дослідження органа слуху»
(4 хв.)
Приступаємо до другого дослідження.
- Закрили вуха і повторили те, що я скажу.
- Тільки не підслуховувайте.
- Що ви відчували, що ви змогли почути?
- Що чує людина в довкіллі за допомогою вух?
- Який висновок можете зробити.
Висновок: Через орган слуху людина розрізняє звуки. Вона чує мовлення інших людей, музику, голоси тварин.
Вуха-орган слуху.
Заповнення таблиці №2
Колективна робота. Складання сенкана
Складання сенкану до слова вуха
Вухо
Тихо, голосно.
Слухають, розрізняють, сприймають
Не втрачай гостроту слуху, бережи свої вуха.
Вуха-орган слуху.
Правила охорони органа слуху
Прикріпляємо на обличчя дивовижної людини орган слуху.
Заповнюємо таблицю 2
Третя зупинка чарівного потягу на станції «органу нюху»(4 хв.)
1. Дидактична гра «Упізнай, що це»
Двоє учнів грають, решта учнів перевіряють правильність сприйняття предметів за допомогою органів чуття, зав’язують пов’язкою очі і дають по черзі впізнати запахи (цибуля, парфуми)
- Без якого органа не можливо виконати це завдання?
- Який орган допомагає нам відчувати запахи?
- Хто зможе дати наукову назву носу?
Ніс-орган нюху
Висновок: Завдяки органу нюху ми відчуваємо приємні пахощі квітів,
аромат мила, шампуню, приносять радість і велике задоволення, а
їжі-збуджують апетит.
На обличчя дивовижної людини прикріплюємо ніс.
Заповнюємо таблицю 3
Колективна робота. Складання сенкана до слова ніс
Ніс
Приємні та не приємні запахи
Дихає, очищає, зігріває
Вдихає повітря
Ніс-орган нюху
Фізкультхвилинка. Руки вгору піднімаймо,
І тоді їх опускаймо,
А тоді скоріш, скоріш
Тупай, тупай, веселіш.
(Діти рухаються під музику)
Четверта зупинка чарівного потягу на станції «органу смаку»(4 хв.)
- Які ж органи допомагають людині дізнатися про приємну і неприємну їжу, гіркі таблетки?
Учням дають три склянки з водою(солона, солодка, кисла)
1. Подивиться, послухайте, понюхайте.
2. Що ви відчуваєте?(нічого)
- Нам треба скласти дослідження і скуштувати на смак.
3. Що можемо сказати про воду в склянці(колір, форма, запах)
4. Що ви відчуваєте?
5. Який орган нам допомагає?
Гра «Угадай на смак»
Висновок: Завдяки органу смаку відчуваємо смак речовини, що потрапила
до рота. Вона може бути солодкою, кислою, гіркою або солоною.
Язик-орган смаку
Колективна робота. Складання сенкана
Язик
Солодке, гірке, кисле, солоне
Відчуває, притупляє
Зберігає відчуття смаку
Язик-орган смаку
Прикріпляємо язик на обличчя дивовижної людини
Заповнюємо таблицю 4
П’ята зупинка чарівного потягу на станції «орган дотику»(4 хв.)
Гра «Дізнайся, що в скрині»
Дитина одягає рукавицю
У скрині (м’яч, яблуко, помаранч)
1. Пощупати, що у скрині
2. Описати предмет
3. Що відчуваєте?
4. Назви предмет
Дитина знімає рукавицю (назви предмет)
За допомогою чого ви угадали?
Висновок: в шкірі є багато нервових закінчень. Шкірою людина відчуває
холод, тепло, біль, дотик. Вона відчуває м’який чи твердий
предмет.
Шкіра-орган дотику
Колективна робота. Складання сенкана
Шкіра
М’яка, гладенька, пружна
Захищає, не пропускає.
Надійний захисник внутрішніх органів
Шкіра орган дотику
Розв’язання пізнавальних задач.(4 хв.)
1. На одному квадратному сантиметрі брудної шкіри близько 40 тис. мікробів. Скільки приблизно мікробів ви знищите, помивши руки?
2. Шкіра людини важить приблизно 2-7 кг. Підрахуйте, який процент складає маса шкіри від маси вашого тіла, якщо ваша шкіра важить 2 кг.
3. На долонях і підошвах ніг багато потових залоз-приблизно 500 на 1 см. Скільки можна нарахувати їх на долонях або підошвах?
VIII. Підсумок уроку. Рефлексія.(2 хв.)
Ось і закінчилося наше дослідження.
Зараз ми зможемо відповісти на всі поставленні перед нами питання на початку уроку.
- Хто ж вони наші вірні помічники?
Органи чуття.
Заповнюємо таблицю 5
Рольова гра «Діалог»
зацікавився..
дізнався…
Я зрозумів…
навчився…
повторив…
запам’ятав…
Оцінювання в групах.
- На ваших столах є хмаринки і сонечки, а на них оцінки. Розділіть їх між собою, так само, як ділили роботу в групі.
- Покажіть свої оцінки
Домашнє завдання.
Учасники творчих груп готують проект(Ограни чуття). Учасники кожної групи пишуть звернення до органів чуття. У своїх роботах обов’язково використовують прикметники.
Література:
1. Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи . К.: «Початкова школа».-2006.-432 с.
2. Байбора Т.М. Бібік Н.М. «Я і Украйна»:Підруч.для 3 кл.-К.: Форум,2005. Діптан Н.В. «Я і Укріїна» 4 клас:Плани-конспекти уроків/Н.В.Діптан, А.А.Назаренко,Л.П.Хитяєва.- Харків: Видав.»Ранок»,2005.
3. Особистісно орієнтований підхід в початковій освіті/упоряд.О-75 О.Кондратюк.-К.: Шк..світ,2008.-128 с.-(Бібліотека «Шкільного світу»)