Головна » Молодші класи » Читання |
Мета. Розширювати знання дітей про народні традиції колядування, щедрування; навчати спостерігати, як у віршованих і прозових творах зображено святкування традиційних свят українського народу. Виховувати любов і повагу до народних звичаїв. Хід уроку І. Артикуляційна зарядка. 1. арядка для язичка. — Де ж наш пустун-язичок? Заховався за біленький тиночок. Ліг на бочок і мовчок. А ми зараз його розбудимо! Поплямкали губками. Поклацали зубками (щоб міцніші були). Посичали гускою: с-с-с. Задзижчали комариком: з-з-з. —Пошуміли вітерцем: ш-ш-ш. —А вітерець нам віршик прислав. 2. Слухання вірша. — Які пори року згадуються? Останні листопада дні Холодні і морозні. Зима спішить з чужих країв, Сніг трусить по дорозі.
Тоненька сніжна пелена Лежить уже на полі. Так підкрадається зима Тихенько і поволі, і Легенький перший морозець Дає про себе знати. Настав,1 вже осені кінець, Час зиму зустрічати (Н. Тріщ). —Яку пору року треба зустрічати? —Які ознаки зими? — 3. Чистомовка. Ма-ма-ма — скоро вже зима. Ме-ме-ме — снігу намете. Ем-ем-ем — саночки візьмем. Дем-дем-дем — на гірку підем. II. Розпитування. Складова таблиця. III. Повідомлення теми і мети уроку. — З приходом зими змінюється навколишня природа, по-іншому виглядає уся земля. Що ж приносить зима для нас — прочитаємо в оповіданні Дмитра Чередниченка "Рідні краєвиди". IV. Опрацювання оповідання Д. Чередниченка "Рідні краєвиди". 1. Виразне читання оповідання вчителем. — Що ще приносить зима, крім змін у природі? 2. Словникова робота. —Прочитайте пояснення значень слів після твору. Які з них ви вже чули? Які прочитали сьогодні вперше? —Прочитайте найдовше слово; слова з наголосом на другий, третій, четвертий склад. 3. Читання оповідання учнями мовчки. — Зверніть увагу на описи. 4. Відповіді на запитання і вибіркове читання. —Які описи зустріли в тексті? —Прочитайте опис першого снігу, опис рідної землі. —Прочитайте, як'трудилась земля влітку. —Яке свято несе зима? —З яким проханням звертається до нас автор? Чому взимку треба піклуватися про птахів?
—А хто цей сивий дід, шо зачиняє браму? Яким ви уявляєте собі Новорічень? —Що приносить він вам? —Які найцікавіші ігри він вам дарує? 5. Вправа на розвиток швидкості читання. — Ось зараз ми пограємо у сніжки. (На слові "кидок" усі починають читати мовчки від слів "А свято це… " Коли лунає команда "сніжка" — школярі зупиняються, помічаючи останнє прочитане слово. Діти читають тричі по З0 с). Опрацювання вірша Л. Глібова "Зимня пісенька". 1. Чигання вірша (І і II строфи) учнями напівголосно. — Про яку ще одну зимову розвагу йдеться? 2. Словникова робота. ляк геть мара гуртом чорнії сніжком здоровенную білогрудочко страшенную проганятиме 3. Читання вірша вголос (до кінця). —Хто дійові особи вірша? —З яким проханням звертаються діти до зими? 4. Аналіз вірша. —Прочитайте пестливі слова. Про що вони свідчать? —Як описано бабу? Чому її зробили такою страшною? —Кого ще злякає баба? —З яким настроєм треба читати вірш? 5. Виразне читання вірша. V. Опрацювання тексту "Колядники". 1. Бесіда. і . — Які ж свята приносить нам зима? Перше свято — Різдво Христове — належить до великих, так званих 12- ти свят, які відзначаються особливо урочисто. Називають його "матір'ю всіх свят" і встановлене воно на знак пам'яті про народження сина Божого Ісуса Христа. Сталось це в далекій Палестині за містом Вифлеемом. У вертепі, маленькій стаєнці, Марія народила Божу Дитину — Ісуса. І відразу небокрай спалахнув блакитним сяйвом. Сліпучою хвилею воно котилося по небу. Це Ангели Господні сповіщали усім людям радість велику, що в Давидовім місті народився Спаситель. А ще у небі загорілась зірка небувалої величини, яка теж була провісницею великого чуда. Першими привітали Немовля три мудреці і пастушки, що були поруч. А зірка, що котилася по небу, застигла над Божою храминою. Починаючи з Різдва і до Водохреща на Україні існував звичай колядувати. Колядують дитячі та молодіжні гурти. Починають колядники з обходу навколо церкви з колядами. Потім вони йдуть під вікна проситись колядувати, а одержавши дозвіл, колядують усім членам родини. Господарі пригощають дітей яблуками, горіхами, цукерками, дають гроші. 2. Читання вчителем твору. — Яку радісну звістку несли колядники людям? 3. Повторне читання твору вголос. Аналіз змісту. —Що обов'язково несли з собою колядники? —Для чого їм зірка? Чому саме зірка? —Для чого були їм дзвіночки? 4. Розгляд малюнка. —Хто зібрався колядувати? Чи все вони з собою взяли? —Для чого мішок? VI. Читання колядок. —Які побажання висловлюють у колядках? —З чим вітають господарів? —Як треба виконувати колядки? —Які інші колядки ви знаєте? Розкажіть. VII. Опрацювання творів про Новий рік. — За тиждень після Різдва український християнський люд святкує в переддень Нового року — щедрий вечір. Щедрівкові дійства, на відміну від колядування, виконували тільки дівчата. Увечері напередодні Нового року молодші і старші дівчата групами чи поодинці приходили до односельців, щоб защедрувати — привітати з новолітуванням. До хат не заходили. Робили це під вікнами осель. Господарі в свою чергу обдаровували віншувальників смачним печивом, яблуками, горіхами. 2. Читання щедрівок з підручника. VIII. Підсумок уроку. —З якими українськими звичаями ви познайомилися? — Вивчіть одну з колядок чи щедрівок напам'ять і весело та заклично виконайте її рідним, друзям та сусідам.
| |
Переглядів: 850 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |