Головна » 9 клас » Світова література |
Мета: поглибити знання учнів про лірику О. Пушкіна; формувати читацькі навички дослідницького характеру, уміння формулювати та висловлювати власні судження, аналізувати ліричні твори; сприяти формуванню гуманної особистості. Обладнання: портрет О. Пушкіна, гроно на тему «Пушкін». Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь та навичок. …І думи в голові хвилюються безсонні, І рими легко так назустріч їм ідуть, І пальці до пера вже тягнуться в розгоні, Перо — до аркуша, і вірші потечуть. О. Пушкін. «Осінь» (уривок) Хід уроку І. Актуалізація опорних знань Гронування на тему «Пушкін» Робота ведеться на дошці й у зошитах: учні по черзі виходять до дошки, записують слово-асоціацію та коротко коментують його.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності У ч и т е л ь. Пушкіна ще у двадцятирічному віці було визнано першим, тобто найкращим поетом Росії. І в російській столиці, і в степах України, і на Кавказі, і в Криму, і в Одесі, і в степах Молдавії — усюди, де поет побував за чотири роки південного заслання, він зустрічав хоробрих офіцерів і чарівних жінок, які знали його вірші напам’ять. Чим же вірші Олександра Пушкіна хвилювали та чарували, викликаючи бажання вивчити їх, щоб тим самим залишити у своєму серці? Про лірику поета, її жанрово-тематичне розмаїття ми говоритимемо сьогодні. (Учні записують тему, а після коментарів учителя — і епіграф уроку в зошити.) ІІІ. Робота над темою уроку 1. Робота в групах Основні мотиви лірики О. Пушкіна Завдання для групи 1 Прочитайте та проаналізуйте вірші «До моря», «Осінь», «Зимовий ранок»; підготуйте повідомлення. Орієнтовна схема аналізу вірша «Осінь» 1) У якій частині вірша йдеться про цілющий та такий, що дарує натхнення, вплив осені на поета? 2) Які кольори осені називає Пушкін у своєму вірші? Які асоціації вони викликають? Чи можливо намалювати пушкінську осінь? 3) Як ви зрозуміли зміст 12-тої частини? Чи пов’язаний зміст цієї частини з тим, про що йшлося у попередніх частинах? Яка функція крапок у цій частині? 4) Що сприяє емоційності поезій Пушкіна? 5) Якими є характерні особливості написання поезії? Орієнтовна схема аналізу вірша «До моря» 1) Якою є форма вірша? 2) Якою є композиція вірша? 3) Що ви можете сказати про систему образів твору? Як розвиваються почуття та думки у творі? 4) Визначте ідею вірша, сформулюйте своє судження про думки автора. Завдання для групи 2 Прочитайте та проаналізуйте вірші «Я вас любив…», «Я мить чудову пам’ятаю…», «Мадонна»,визначте ідею кожного вірша; підготуйте повідомлення. Орієнтовна схема аналізу віршів 1) Визначте тему кожної частини та тему вірша взагалі. 2) Визначте сюжетну лінію вірша й засоби, якими вона зображена. 3) Визначте систему образів вірша. 4) Визначте способи створення образів. Завдання для групи 3 Прочитайте та проаналізуйте вірші «Пам’ятник», «Пророк», «Поету», визначте ідею кожного вірша; підготуйте повідомлення. Орієнтовна схема аналізу віршів 1) Укажіть основний образ поезії. 2) За допомогою яких художніх засобів він створюється? 3) Яким, на думку автора, є призначення поета? Завдання для групи 4 Прочитайте та проаналізуйте вірші «Вольність», «До Чаадаєва», «19 жовтня 1827»; підготуйте повідомлення. Орієнтовна схема аналізу вірша «Вольність» 1) Якою є основна тема вірша? 2) Якою є система образів твору? Що ви можете сказати про головний образ-хвилювання? Визначте, які події вплинули на появу цього образу. 3) Визначте ключові фрази вірша, його ідею. 4) Якою є форма написання вірша? Орієнтовна схема аналізу вірша «До Чаадаєва» 1) Яке почуття пронизує вірш, як це почуття пов’язане з адресатом? 2) Якою є основна думка вірша? Визначте ідею вірша? 3) Знайдіть елементи російського романтизму у вірші. Примітка. Під час презентації результатів роботи учні виразно читають поезії, запропоновані для аналізу (якщо є можливість, напам’ять). 2. Узагальнення Робиться колективно і записується учнями в зошити. ІV. Рефлексія 1. Виразне читання напам’ять віршів О. Пушкіна 2. «Мікрофон» Учні стисло висловлюються на тему «Якого Пушкіна я відкрив для себе». V. Домашнє завдання Випереджувальне завдання для 3–4 учнів: підготувати виразне читання поезій М. Лермонтова (можна напам’ять).
| |
Переглядів: 765 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |