Головна » 9 клас » Біологія |
Цілі уроку: розглянути гормональну систему регуляції, познайомити учнів з її основними термінами й поняттями, а також із залозами внутрішньої секреції та гормонами, які вони виділяють. Обладнання й матеріали: таблиці «Вегетативна нервова система», «Залози внутрішньої секреції», розбірна модель головного мозку людини. Базові поняття й терміни: гуморальна регуляція, гормони, залози внутрішньої секреції. Концепція уроку Ознайомити учнів з поняттями «гормональна регуляція» й «гормони» та основними принципами роботи ендокринної системи; розповісти про залози внутрішньої, змішаної та зовнішньої секреції; порівняти нервову й гуморальну регуляцію. І. Організаційний етап II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів Питання для бесіди 1. Навіщо потрібно регулювати процеси, які відбуваються в організмі? 2. Які системи у тварин відповідають за регуляцію процесів в організмі? 3. Чи відрізняється регуляція процесів в організмі у ссавців і комах? Повідомлення учнів Гормони та їх роль у регуляції функцій організму. III. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя Гуморальна регуляція — координація фізіологічних функцій організму з допомогою хімічних речовин, що переносяться різними рідинами організму (кров, лімфа, тканинна рідина). Гормони — високоспецифічні біологічно активні речовини, що здійснюють свій вплив далеко від місця синтезу. Ендокринна система — сукупність органів, частин органів та окремих клітин, які секретують у кров і лімфу гормони. Вона разом з нервовою системою регулює та координує важливі функції організму людини: ріст, репродукцію, обмін речовин, процеси адаптації. На відміну від залоз зовнішньої секреції, у складі ендокринних залоз відсутні вивідні протоки, але вони мають добре розвинуту судинну сітку. В ендокринній системі розрізняють центральний і периферійний відділи, які взаємодіють між собою й утворюють єдину систему. Органи центрального відділу тісно пов’язані з органами центральної нервової системи й координують діяльність усіх інших ланок ендокринної системи. Органи периферійного відділу здійснюють багатоплановий вплив на організм, посилюють чи послаблюють обмінні процеси. Розрізняють також органи, які поєднують виконання ендокринної функції з екзокринною, та окрему дисоційовану ендокринну систему, яка утворена великою группою ізольованих ендокриноцитів, розсіяних по органах і системах організму. Основою ефективного функціонування ендокринної системи є використання принципу зворотного зв’язку. Розповідь учителя з одночасним заповненням таблиці Залози внутрішньої секреції людини
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів Питання до учнів 1. Де розташований гіпофіз? 2. Де розташований епіфіз? 3. Які функції виконує тимус? 4. Які функції виконує підшлункова залоза? Самостійна робота учнів 1. У чому полягає різниця між залозами внутрішньої, зовнішньої та змішаної секреції? (Залози зовнішньої секреції виділяють свої продукти в довкілля або в порожнини органів, а залози внутрішньої секреції — у кров. Для залоз змішаної секреції характерна наявність обох механізмів) 2. Чим відрізняється механізм дії гормонів від механізму дії нервів? (В основі механізму дії гормонів лежить передача хімічних сигналів, а в основі механізму дії нервів — електричних. Це обумовлює відмінності у швидкості відповіді та тривалості дії сигналів) V. Домашнє завдання
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 767 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |