Головна » 8 клас » Українська література

Б. Олійник «Вибір». Вічна проблема життєвого вибору

Мета:  поглибити знання школярів про життя і творчість Б. Олійника (отримані у 6 класі); здійснити ідейно-художній аналіз події «Вибір», звертаючи увагу на актуальність порушеної у творі проблеми вічного життєвого вибору; розвивати навички виразного і вдумливого читання поезії, шліфувати вміння визначати провідну думку у вірші; аналізувати його, проводячи аналогії з власними спостереженнями і міркуваннями; виховувати почуття поваги до творчості Б. Олійника, власного життєвого вибору; прищеплювати працелюбність, наполегливість, старанність.

Тип уроку:  засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання:  портрет Б. Олійника; міні-виставка його літературних творів, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями

- Що вам відомо про життя і творчість Б.Олійника?

-  З якими художніми творами письменника ви ознайомилися? Чи

є вони актуальними? Відповідь обґрунтуйте.

- Що вам подобається у творах Б.Олійника? Чим вони повчальні?

-  Чому кожному необхідно замислюватися над смислом свого життя? Від кого або від чого воно залежить?

-  Поясніть прислів’я: «Життя прожити — не поле перейти».

-  Чи є у вас життєва мета? Яким чином кожний прагне її досягти?

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

ІV. Основний зміст уроку

1. Вступне слово вчителя

Входячи у поетичний світ, кожний відкриває для себе все нові й нові його неповторні і дорогі риси. Бо така вже незглибима природа справжнього мистецтва, що живиться в ім’я високих ідеалів не на один день, а «на високі, зажнивні літа». Одним із таких поетів є Б. Олійник.

Він належить до покоління письменників, яких називають шестдесятниками,— 
Д. Павличка, Л. Костенко, І. Драча, В. Симоненка,

М. Вінграновського, В. Коротича, В.Коломійця, І. Жиленко, інших молодих письменників, які стали сівачами на ниві красного письменства.

2. Інформація про життя і творчість Б. Олійника (матеріал для вчителя й учнів)

БОРИС ІЛЛІЧ ОЛІЙНИК (нар. 22.10.1935 року)

Повідомлення № 1. Родина, дитинство письменника

Дитинство Б. І. Олійника, який народився 22 жовтня 1935 року, минало в селі Зачепилівці на Полтавщині.

Батько поета працював у районній газеті інструктором, а згодом — її редактором. У 1941 р., коли до Нових Санжар уже наближалися фашистські танки, він підписав до випуску черговий номер газети, віддав наказ знищити типографські шрифти і пішов добровольцем на фронт.

Міг не піти — мав травмовану ще від часів роботи на шахті руку, однак пішов. Батько майбутнього письменника загинув на фронті. Війна була реалією дитячих літ Олійника та його ровесників.

Родина евакуюватися не встигла: остання автоколона, до якої пристала дружина Іллі Івановича з сином Борисом, опинилася в оточенні.

Не зітреться в пам’яті Б. Олійника образ незнайомої старої жінки, що переховувала їх з матір’ю в погребі, доки перекочувався горою фронт і за хатою на городі з педантичною розміреністю бахкала ворожа гармата. Ніколи не забути йому горду постать діда Івана, котрий врізав по пиці старосту і був жорстоко покараний шомполами. Не зблідне і спогад про те, як бив офіцер бабу Химку, бо кляла зайдів на всі заставки так, як винахідливо вміє проклинати українська жінка.

Спиняється на цих біографічних епізодах, бо в них відображена реальність, в якій формувався характер майбутнього поета.

Повідомлення № 2. Роки навчання. Початок творчості

1943 року Зачепилівка була звільнена, і хлопець разом з іншими дітьми зміг піти до школи. Але фактично освіта його почалася з п’яти років, відколи він навчився читати твори, що були під рукою,— Пушкіна, Шевченка, Франка, Гоголя, П. Мирного. Рано визріле в ньому відчуття ритму проявилося в поетичних вправах, що припадають на перші шкільні роки. Звісно, дитячі, вони однак мусили чимось вирізнятися, бо мали несподіваний для малого автора результат: вперше його вірш друкується в районній газеті, коли він вчиться в п’ятому класі.

Відтоді життя хлопця дедалі тісніше пов’язується з трудовими буднями редакції, на замовлення якої він пише замальовки, нариси, 276 Усі уроки української літератури у 8 класі 277 Світ української поезії літературні сторінки. Від восьмого класу йому вже довіряють вичитувати матеріали, що готуються до друку, залучаючи таким чином обдарованого юнака до газетної роботи. Так починається трудова біографія Б. Олійника і закінчується його дитинство.

Повідомлення № 3. Творчість митця

«Мені завжди щастило на добрих людей,— згадує Б. Олійник,— що завдяки їхній душевній щирості й сердечності я ніколи не почувався безбатченком. Вони вчили мене найвищого — доброти, щирості й принциповості, і коли я щось справді зробив, то тільки завдяки їм.

Маючи за плечима стаж газетярської роботи, Б. Олійник не вагається у виборі фаху і 1953 року вступає на факультет журналістики Київського університету. Навчання у вищому навчальному закладі він поєднує з творчими відрядженнями на заводи й новобудови. Низка нарисів, опублікованих у газетах, складає першу книгу Б. Олійника — документальну повість «За Сіверським Дінцем» (1959). Книга стала ніби підсумком журналістської роботи митця, роботи, яка виводила його на бистрину життя, дозволяла зблизька, впритул придивлятися до людей.

Однак поезія лишається на першому місці. 1957 р. на українському конкурсі поетів 
Б. Олійник одержує першу премію. Добірки його віршів друкуються в республіканській та всесоюзній пресі. Творчою, пошуковою є сама атмосфера університетського життя.

Протягом наступних десятиріч поет працює в редакціях українських газет і журналів в керівному апараті Спілки письменників України. 1962 року з’являється перша збірка Б. Олійника «Б’ють у крицю ковалі» (вірші 1955–1958 рр.), 1964 — збірка «Двадцятий вал», далі виходить низка поетичних книжок, яких нині на рахунку Б. Олійника понад два десятки. 1975 р. за збірку «Стою на землі» йому присуджено Державну премію СРСР; 1983 р. за збірки «Заклинання вогню»,

«Сива ластівка» та «У дзеркалі слова» — Державну премію УРСР імені Т. Г. Шевченка. Вірші поета перекладені багатьма мовами.

Б. Олійник — поет-громадянин, державний діяч і тонкий, замислений лірик.

За кілька останніх років поет створив і опублікував поеми «Поворотний круг» (1986), «Пришестя», «Сім» (1988). Борис Ілліч — автор книг «Планета Поезія» (1983) і «Криниця моралі та духовна посуха» (1990). Він пише статті, виступи, публіцистичні роздуми, портрети, рецензії на актуальні теми літературного і суспільного життя.

3. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії Б. Олійника «Вибір»

3.1. Виразне і вдумливе читання твору.

3.2. Тема: розповідь про різноманітний вибір людини у своєму житті.

3.3. Ідея: возвеличення прагнення кожної людини мати свій життєвий вибір.

3.4. Основна думка:

Я б вибрав найвищу почесть:

У чистім полі і чеснім бою

На чорному мармурі ночі

Зорю записати свою!

3.5. Жанр: громадянська лірика.

3.6. Ідейно-художній аналіз твору за питаннями:

- Що таке вибір? За яких умов людина над цим замислюється?

-  Чому життя, на думку письменника,— це колиска?

-  Чим пояснити те, що вибір кожної людини різний?

-  Як за допомогою здійсненого людиною вибору її можна охарактеризувати?

-  Вмотивуйте, чи може людина впродовж життя змінювати свій вибір? Про що це свідчить?

-  Яким чином дана поезія ідейно співзвучна з твором В. Симоненка «Лебеді материнства»?

-  У яких випадках про людину говорять, що вона жила чи не жила?

-  Як вибір кожної людини пов’язаний з її бажаннями, прагненнями.

-  Яких людей Б. Олійник намагається протиставити у творі? З якою метою?

-  Яким чином особистість користується своїм правом вибору? Наведіть переконливі приклади з життя.

-  Обґрунтуйте, чи впливає вибір на смисл життя людини?

-  Наведіть приклади з життя, художньої літератури, де саме від вірного вибору залежить подальша доля людини.

-  Чому особистість наприкінці свого життя аналізує його, осмислює той вибір, якому вона надала перевагу?

3.7. Складання сенкану «Вибір».

Життєвий, правильний шлях.

Творити добро, вибір — заради інших.

Спокійне, врівноважене пасивне життя або бурхливе, активне.

Цінуй кожну хвилину свого життя.

Обирай і будь обраним!

3.8. Гра «Мікрофон» «Щоб ви запропонували людині, яка помилялася у власному виборі?».

3.9. Робота у малих групах. Скласти інформаційне ґроно — коментар власного вибору. Зробити порівняльний аналіз своїх пропозицій.

3.10. Художні засоби.

«Метафори»: гойдається... маятником Життя», «сурмлять журавлі», «люди відкрили ...зіницю нової зорі».

Антитеза:  «На чорному мармурі ночі Зорю записати свою!».

Епітети:  «чистий бій», «теплий легіт», «вічна колиска».

Риторичне запитання: «Тихенько: чи жив, чи й не жив?»

Риторичний оклик:  «Зорю записати свою!»

V. Закріплення тестового опитування

1. Проведення тестового опитування

1. Якому вибору надає перевагу Б.Олійник? а) Тихенькому життю; б) мати лаврову почесть; в) летіти, гриміти, ...згоріти; г)  «На чорному мурі ночі Зорю записати свою.

2. Вічна колиска життя гойдається: а) за допомогою часу; б) маятником; в) як визначить сама людина; г) незважаючи ні на що.

3. Комусь у житті — ...а) шабельний зблиск; б)  сурм журавлиний;  в) солодкі сни; 
г) теплий легіт.

4. Люди відкрили в сузір’ях: а)  зіницю нової зорі; б) вічну колиску життя; в) вищу лаврову почесть; г) сонячний шлях.

5. Вищу почесть Б. Олійник називає: а) сонячною; б) чистою; в)  лавровою;  г) чесною.

6. Вічна колиска життя гойдається над: а) Всесвітом; б) всім живим; в) невідомим і таємним; г) штормом.

7. Людина ще за крок від межі: а) обурюється на власну долю; б) починає голосно співати; в) прикриває очі;  г) одягає новий костюм.

8. Та людина, яка на кроки не міряла:а) була щасливою; б)  летіла і згоріла; в) відчувала серед інших свою популярність; г) намагалася не порушувати законів суспільства.

9. За жанром «Вибір» — це лірика: а) філософська; б)  громадянська;  в) пейзажна; 
г) інтимна.

10. Ні кінця ні початку в творі: а) теплому леготу в житах; б) сурму журавлів; в) життю; 
г) найвищій почесті.

11. Свою зорю ліричний герой запише на: а) світанку; б) обкладинці цікавої книги; 
в)  нічному мармурі; г) скрижалях історії.

12. Чоло ліричного героя обів’є: а) вінок; б) корона; в) мудрість; г) почесть.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Робота на картках

Картка № 1

1. Дослідіть, яким чином ідейний зміст поезії пов’язаний з прислів’ям «Життя прожити — не поле перейти». Свої спостереження узагальніть.

2. Що мав на увазі Б. Олійник, зазначаючи: «Гойдається вічна колиска Маятником Життя».

3. Комусь журавлі: а) передають щирі привітання; б)  сурмлять; в) махають крилами;
г) намагаються принести щастя.

Картка № 2

1. Як на ваш погляд, за яких умов вибір людини буде позитивним?  Яким чином це вплине на її подальше життя?

2. Про яку найвищу почесть зазначає письменник у поезії? Чим зумовлений даний вибір? Наведіть переконливі факти.

3. Життя у творі порівнюється з: а) рухом хмар на небі; б) політом орла; в) маятником;  
г) миттю.

Картка № 3

1. Чому, на ваш погляд, для автора поезії чесність — основний життєвий вибір? Свої міркування обґрунтуйте.

2. Доведіть думку Б. Олійника: «Життю — ні кінця, ні начала». Яким чином дана фраза впливає на вибір кожної людини?

3. Найвищу почесть, на думку автора поезії, можна здобути тільки: а) хитрістю і швидкістю; б) мудрістю і кмітливістю; в) завдяки допомозі друзів; г)  чесній боротьбі.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів на уроці

VІІІ. Домашнє завдання

Дібрати матеріал про специфіку проведення бою без правил, ідейно-художній аналіз поезії Б. Олійника «Ринг».


Переглядів: 724 | Теги: олійник

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar