Головна » 8 клас » Фізика |
Мета уроку: ознайомити учнів з характерними ознаками прямолінійного рівномірного руху; дати поняття про швидкість рівномірного прямолінійного руху. Тип уроку: комбінований урок. План уроку
Вивчення нового матеріалу
Коли ми чуємо, що швидкість автомобіля 20 метрів у секунду, то інтуїтивно розуміємо зміст цих слів: за 1 с автомобіль пройде 20 м. Якщо поїзд за 3 години пройшов 270 км і при цьому не гальмував і не розганявся, це означає, що щогодини він проїжджав 90 км. Тобто швидкість його руху становила 90 км за годину. У цих прикладах ми вважали, що й автомобіль і поїзд рухалися так, що за будь-які рівні проміжки часу вони проходили однакові шляхи. Такий рух називають рівномірним.
Поняття про швидкості можна дати на простому прикладі: відстань 6 км турист пройшов за 1 годину, а велосипедист — за 0,5 години. Чим відрізняється рух туриста від руху велосипедиста? Учні роблять висновок: швидкістю (велосипедист рухається швидше, ніж турист). Необхідно підкреслити, що про швидкості тіла не можна судити ні за пройденим шляху, ні за часом руху. Для того щоб судити про швидкість тіла, треба одночасно знати пройдений шлях і час руху.
При розв’язанні ряду завдань необхідно вказувати, у якому напрямку рухається тіло. При короткому записі умови завдання записується модуль швидкості, а на рисунку швидкість зображується стрілкою, довжина якої в певному масштабі показує числове значення швидкості. У випадку прямолінійного руху, при якому тіло не змінює напрямок руху на протилежний,— наприклад при прямолінійному рівномірному русі — модуль переміщення s збігається зі шляхом l, пройденим тілом, тому при такому русі справедлива також формула: 3. Одиниці швидкості Одиницею швидкості в СІ є
Швидкість руху можна вимірювати й у см/с, і в км/год, і в км/с.
Наприклад, швидкість літака 250 м/с, швидкість світла у вакуумі 300000 км/с, швидкість автомобіля 90 км/год, швидкість пішохода 5 км/год, швидкість равлика 0,6 см/с. Виразимо швидкість автомобіля в одиницях СІ:. Із цього прикладу видно, що числове значення швидкості, заданої в км/год, в 3,6 раза більше від числового значення швидкості, заданої в м/с.
Якщо відомі швидкість тіла й час при рівномірному русі, то можна знайти пройдений ним шлях: l = vt. Можна знайти так само й час, протягом якого рухалося тіло:
Для вимірювання швидкості створені спеціальні прилади. Найпоширеніший з них — спідометр, установлений у будь-якому транспортному засобі.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
Закріплення вивченого матеріалу 1. Турист ішов 20 хв зі швидкістю 5,4 км/год. Який шлях він пройшов за цей час? 2. Поїзд довжиною 240 м, рухаючись рівномірно, пройшов міст за 2 хв. Яка швидкість поїзда, якщо довжина моста дорівнює 360 м? 3. Один автомобіль, рухаючись рівномірно зі швидкістю 16 м/с, проїхав тунель за 30 с, а інший автомобіль, рухаючись рівномірно, проїхав той самий тунель за 24 с. Яка швидкість другого автомобіля?
Домашнє завдання 1. У-1: § 2. (п.1, 2, 3, 4). 2. Сб-1: рів1 — № 2.5, 2.9, 2.10, 2.11, 2.12. рів2 — № 2.18, 2.20, 2.22, 2.23, 2.26. рів3 — № 2.32, 2.33, 2.38, 2.39, 2.40. Домашнє завдання-2 1. У-2: § 2. 2. Сб-2: рів1 — № 1.5, 2.1, 2.3, 2.5, 2.7. рів2 — № 2.11, 2.15, 2.17, 2.19, 2.21. рів3 — № 2.30, 2.32, 2.34, 2.35, 2.39.
| |||||||||||||
Переглядів: 1938 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |