Головна » 8 клас » Біологія

Загальна характеристика класу Павукоподібні

Мета уроку: ознайомити учнів з основними особливостями організації та процесів життєдіяльності павукоподібних.

Обладнання і матеріали:вологий препарат «Павук-хрестовик», таблиці «Тип Членистоногі. Клас Ракоподібні», «Промислові Ракоподібні», «Тип Членистоногі. Клас Павукоподібні».

Базові поняття і терміни уроку: павуки, скорпіони, кліщі, хеліцери, ногощупальці, ловча сітка, кутикула, головогруди, павутинні залози, позакишкове травлення, турбота про потомство, каракурт, коростяний свербун, кліщовий енцефаліт.

Концепція уроку

Ознайомити учнів з головними особливостями класу Павукоподібні. Звернути увагу на сегментацію тіла, розділеного на головогруди й черевце, а також на спеціалізовані кінцівки, що розташовуються на різних сегментах тіла. Показати зв’язок виконуваних функцій з особливостями будови різних кінцівок. Указати на характерні ознаки внутрішньої будови: розвиток легеневих мішків і трахей; складну будову видільної та нервової систем, значний розвиток органів чуттів. Розповісти про характерні для павукоподібних роздільностатевості й, найчастіше, прямий тип розвитку. Показати значне поширення представників класу, їхню роль у різних екосистемах і господарській діяльності людини. Пояснити небезпеку деяких видів павукоподібних, що є паразитами людини й переносниками небезпечних вірусних інфекцій або збудниками деяких захворювань (наприклад, корости).

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів

Питання до учнів

Які ряди ракоподібних ви знаєте?

Дайте характеристику ряду Десятиногі раки.

Дайте характеристику ряду Гіллястовусі раки.

Як дихають ракоподібні?

Як улаштована травна система ракоподібних?

II. Вивчення нового матеріалу

Розповідь з елементами бесіди

Хто такі павукоподібні? Переважно наземні членистоногі, але серед кліщів і павуків є вторинноводні форми. Їхнє тіло зазвичай складається з головогрудей і черевця. Вусиків павукоподібні не мають. Характерною ознакою групи є наявність у багатьох видів на черевці павутинних бородавок з павутинними залозами. Вони виробляють павутинні нитки, які павукоподібні використовують для створення ловчих сіток, вистилання нірок, виготовлення коконів та інших цілей.

Особливості зовнішньої будови павукоподібних

Форма тіла й розміри

Тіло павукоподібних розділене на окремі сегменти, має двобічну симетрію. Групи подібних між собою сегментів утворюють відділи тіла павукоподібних. Найчастіше виокремлюють два основні відділи — головогруди й черевце. На головогрудях розташовані шість пар кінцівок: хеліцери, ногощупальці й чотири пари ходильних ніг. На черевці кінцівок немає або вони видозмінені (павутинні бородавки, легеневі мішки). Розміри павукоподібних варіюють у широких межах — від часток міліметра до 20 см.

Покриви тіла

Зовні тіло павукоподібних укрите хітиновою кутикулою. Її основу становить хітин (полісахарид, до складу якого входить Нітроген). Затвердіння кутикули зумовлює просочування її особливими білками. Зовнішній шар кутикули є водонепроникним.

Особливості внутрішньої будови павукоподібних

Опорно-рухова система

Типова для типу Членистоногі. Для пересування використовуються ходильні кінцівки.

Питання. Як улаштована опорно-рухова система членистоногих?

Травна система

Травна система павукоподібних включає передню, середню й задню кишки, а також печінку. Ротовий апарат сисний. Передня кишка зазвичай утворює розширення — глотку, що має сильні м’язи та здатна виконувати роль насоса, який втягує напіврідку їжу (павукоподібні не вживають тверду їжу шматками). Під час харчування секрети слинних залоз і печінки вводяться в тіло здобичі й забезпечують позакишкове травлення.

Дихальна система

Дихання в найдрібніших видів здійснюється всією поверхнею тіла, а у решти — легеневими мішками та трахеями.

Кровоносна система

Типова для типу Членистоногі. Зазвичай добре розвинена, особливо у видів з великими розмірами тіла.

Питання. Як улаштована кровоносна система членистоногих?

Видільна система

Типова для типу Членистоногі. Добре розвинені мальпігієві судини.

Питання. Як улаштована видільна система членистоногих?

Нервова система

Центральна нервова система представлена головним мозком (ганглії, що злилися) і черевним нервовим ланцюжком. У павукоподібних спостерігається злиття розташованих поряд вузлів нервового ланцюжка, що утворюють підглоткову нервову масу. Органи чуттів павукоподібних: прості очі, механо- й хеморецептори, органи слуху.

Розмноження

Павукоподібні представлені роздільностатевими формами. Розвиток частіше прямий, але може бути й непрямим (наприклад, у кліщів).

Повідомлення учнів

Ряд Скорпіони.

Ряд Павуки.

Ряд Кліщі.

Бесіда для доповнення доповіді

Аналізуючи доповіді, необхідно акцентувати увагу на таких моментах.

Ряд Павуки

Велика група, представники якої мають будову, типову для павукоподібних. Розміри значною мірою варіюють (від часток міліметра до 20 см). Усі представники — хижаки. Розвиток прямий. Відіграють важливу роль у біоценозах як регулятори кількості дрібних тварин. Представники: павук-хрестовик, паук-сріблянка (живе у водоймах), павук-птахоїд.

Деякі павуки отруйні й становлять небезпеку для людини. З отруйних павуків на території України живуть тарантул і каракурт. Укуси тарантула дуже болючі та спричиняють набрякання тканини в місці укусу, а укуси каракурта можуть призводити навіть до смертельного результату.

Ряд Кліщі

У представників ряду головогруди й черевце цілком зливаються. У передній частині тіла розташована голівка, що утворена хеліцерами й ногощупальцями. Розвиток непрямий.

Серед кліщів є ґрунтоутворювачі, хижаки й паразити. Види, що паразитують на людині, є збудниками захворювань (корости, дерматитів). Багато паразитичних кліщів здатні переносити різні захворювання (енцефаліти, геморагічні лихоманки тощо).

Кліщі, що паразитують на рослинах, можуть завдавати значних утрат урожаю сільськогосподарських культур.

Ряд Скорпіони

У представників ряду черевце розділене на дві частини — широку передню й вузьку задню. На останньому членику черевця розташовується отруйна залоза. Хижаки, великі тропічні види своїм укусом можуть спричинити смерть. Види, що живуть в Україні, не становлять небезпеки, хоча їхні укуси болючі.

III. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

Які павуки небезпечні для людини?

Чи може людина використати павутину?

Де живуть кліщі?

Чому деякі види кліщів небезпечні для людини?

Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів

Навіщо павукоподібним потрібні ногощупальці й хеліцери? (Ногощупальці допомагають павукам знаходити, захоплювати й утримувати здобич, а хеліцери служать для прокушування зовнішніх покривів здобичі й уведення в неї отрути)

Чи можуть кліщі приносити людині користь? (Можуть, якщо уражають шкідників сільськогосподарських рослин)

IV. Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф підручника.


Переглядів: 689 | Теги: павук

Схожі уроки:
Всього коментарів: 0
avatar