Головна » 8 клас » Біологія |
Мета уроку: ознайомити учнів з найбільш прогресивними ознаками плазунів і особливостями процесів їх життєдіяльності. Обладнання і матеріали: вологі препарати плазунів, скелет ящірки, таблиці «Тип Хордові. Клас Земноводні», «Тип Хордові. Клас Плазуни», «Внутрішня будова ящірки». Базові поняття і терміни уроку: плазуни, яйця, яйцеві й зародкові оболонки, яйцеживородіння, живородіння, луска, щитки, холоднокровні й теплокровні тварини. Концепція уроку Дати стислу характеристику плазунів. Виокремити головні прогресивні ознаки плазунів. Звернути увагу на розвиток вологонепроникних шкірних покривів і розмноження з допомогою яєць, що дозволило плазунам стати цілком наземними тваринами. Розглянути особливості розмноження й розвитку плазунів. Показати різницю між холоднокровними й теплокровними тваринами. Підкреслити, що деякі представники плазунів є теплокровними тваринами. ХІД УРОКУ I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів Питання до учнів Яке значення мають земноводні в житті людини? Які шкірні покриви мають земноводні? Як розмножуються земноводні? II. Вивчення нового матеріалу Розповідь з елементами бесіди Хто такі плазуни? Переважно холоднокровні яйцекладні хребетні, у процесі розвитку зародка яких утворюються яйцеві оболонки. Сучасні представники пристосовані до життя на поверхні землі або у водному середовищі. Зустрічаються також напівводні, підземні й деревні види. Деякі вимерлі рептилії були добре пристосовані до польоту. Віддають перевагу теплому клімату. За несприятливих умов можуть упадати в сплячку. Харчуються в основному тваринними організмами (від дрібних безхребетних до великих ссавців), але є й рослиноїдні види. Головні прогресивні ознаки класу Плазуни Виникнення зародкових оболонок. Утворення покривів тіла, що перешкоджають утраті вологи. Підвищення ефективності легеневого дихання. Розвиток тазових нирок. Ускладнення і диференціація нервової системи. Покриви тіла плазунів Шкіра вкрита роговими лусками або щитками. У багатьох представників розвинений зовнішній (шкірний) скелет, утворений кістковими лусками. Шкірних залоз немає або їх небагато. Розмноження Статеві залози плазунів — сім’яники та яєчники. Запліднення внутрішнє. Як правило, розвиток зародка відбувається в яйці. Яйця рептилій великі, вкриті міцною волокнистою оболонкою (оберігає яйця від механічних пошкоджень і висихання). У черепах і крокодилів у яйці є також білкова оболонка. Ці оболонки утворює організм матері під час руху яйця яйцепроводами. Розвиток Зародок утворює зародкові оболонки, що забезпечують його життєдіяльність і розвиток у повітряному середовищі. Це амніон (замкнений мішок, усередині якого знаходиться зародок), алантоїс (є органом дихання й зародковим сечовим міхуром) і хоріон (серозна оболонка, що зростається з алантоїсом). Для багатьох рептилій характерним є яйцеживородіння (при цьому яйця із зародками, що розвиваються, певний час, іноді аж до моменту вилуплення, залишаються в організмі матері). Зустрічаються випадки справжнього живородіння (при цьому зовнішні яйцеві оболонки редукуються і хоріон утворює ворсинки, що проникають у стінки яйцепроводу). За живородіння зменшується кількість жовтка в яйцях і живлення зародка значною мірою відбувається за рахунок материнського організму. Переважна більшість сучасних плазунів є холоднокровними. Але багато викопних форм, а також сучасна шкіряста черепаха належать до теплокровних організмів. Холоднокровні (пойкілотермні) організми — тварини, в яких температура тіла більшою чи меншою мірою коливається в такт із температурою навколишнього середовища. Теплокровні (гомойотермні) організми — тварини, які за умов змін температури навколишнього середовища можуть підтримувати температуру свого тіла на більш-менш постійному рівні. III. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів Питання до учнів Дайте стислу характеристику класу Плазуни. Опишіть головні прогресивні ознаки класу Плазуни. Як розмножуються плазуни? Які покриви тіла мають плазуни? Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів Порівняйте шкіру плазунів і шкіру земноводних. IV. Домашнє завдання Вивчити відповідний параграф підручника.
| |
Переглядів: 559 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |