Головна » 7 клас » Всесвітня історія |
Очікувані результати Після уроку учнів знатимуть причини хрестових походів, хід подій та результати; продовжать формування навичок самостійної роботи з підручником і складання таблиць, орієнтуватимуться у хронології подій. ХІД УРОКУ І. Організаційна частина уроку ІІ. Актуалізація знань учнів Запитання для бесіди 1. Що відбувається у християнському світі в середині XI ст.? 2. Які світові релігії існували в XI ст.? (Для відповіді на це питання можна скористатися картою атласа «Християнська церква в Європі VI-XV ст.».) 3. Яким було ставлення до мирського життя у середні вікі? 4. Чим можна було заслужити прощення і «вічне блаженство»? 5. Яку роль відігравала церква у житті середньовічної людини? 6. На які стани поділялося середньовічне суспільство? IІI. Вивчення нового матеріалу 1. Причини хрестових походів Учитель. В ХІ ст. виникає нова грізна сила - турки-сельджуки. Вони завоювали значні території Малії Азії та перекрили шлях християнським паломникам до Єрусалима. У 1095 р. на церковному соборі в Клермоні Папа Римський Урбан II закликав християн до хрестового походу за звільнення Гроба Господнього з рук невірних. Віруючі з натхненням підтримали християнську церкву. Учитель пропонує учням відповісти на запитання про причини, що спонукали населення Європи до участі у хрестових походах. Враховуючи рівень підготовки класу, учитель обирає: 1-й варіант - метод «Мозкового штурму». 2-й варіант - робота з підручником. 3-й варіант - групова робота над таблицею. Варіант 1 Орієнтовні відповіді учнів Залежні селяни хотіли отримати свободу та землю, оскільки в Європі не було вільної землі - збільшувалася кількість населення, освоювалися нові території. Не завжди вистачало хліба. Купцям була необхідна вільна і безпечна торгівля. Бідні лицарі сподівалися отримати феод. Знатні та багаті люди хотіли на завойованих землях заснувати свої королівства. Католицька церква прагнула поширити свій вплив на Схід та звільнити християнські святині з рук мусульман. Варіант 2 Учитель пропонує учням прочитати текст підручника та дати відповіді на питання у зошиті письмово: Якою була мета учасників хрестових походів? Варіант 3 Учитель пропонує учням розбитися на групи що представляють селян, лицарів, городян, купців, сеньйорів. Учні повинні пояснити, чому вони за закликом Папи Римського вирушили у хрестовий похід. Результат роботи заноситься до таблиці «Мета учасників хрестових походів».
2. Хрестові походи. Виникнення рицарських орденів Самостійна робота з текстом підручника та картами історичного атласа «Перший, другий та третій хрестові поході (1096-1192)», «Держави хрестоносців» і «Четвертій - восьмий хрестові походи (1202-1291)». Учні знайомляться з текстом підручника та складають хронологічну таблицю «Хрестові походи».
Учитель стисло розповідає про появу рицарських орденів. 3. Наслідки хрестових походів Учитель. Будь-яка подія має як позитивні, так і негативні наслідки. Пропоную по ходу моєї розповіді самостійно оформити відповідь на це питання у зошитах у вигляді таблиці«Наслідки хрестових походів».
IV. Закріплення знань Учитель пропонує розставити уривки з історичних документів у хронологічному порядку та обґрунтувати свій вибір. Текст 1. Зі спогадів сучасника про підготовку до походу [17, С. 67] ...Графи ще думали про свої приготування, рицарі лише починали про них думати, коли народ уже почав рухатись з неcтримним запалом. Ніхто з бідняків не думав про відсутність коштів та про труднощі такого шляху. Кожний залишав свій дім, виноградник, свій спадок, продавав їх за мізерну ціну і з радістю йшов у похід. Франція потерпала тоді від голоду, через неврожаї, що сталися один за одним, піднялися ціни на хліб... Зажерливі, як і годиться, користувались загальним лихом. Хліба було мало, і він був дорогий. Бідні замість нього їли коріння та дикі трави. Як раптом пролунав скрізь заклик до хрестового походу... Текст 2. Дитячий хрестовий похід [3, С. 228] «…великі юрби хлопців та дівчат із гучними співами, веселими криками, сміхом йшли запорошеними дорогами Німеччини та Франції. Їх було так багато, що купецькі каравани зупинялися у гучному дитячому натовпі... Кажуть, що того року до 50 тисяч дітей залишили свої будинки, незважаючи на всі умовляння батьків і друзів. Вони поспішали вчинити подвиг у славу Господа. Дорогою багато хто помер від голоду, спеки і спраги. Ті, що залишилися, наполегливо йшли вперед, до Середземного моря. Їм пощастило дістатися французьких та італійських портів. Сумна доля чекала на дітей! Підступні корабельники обіцяли довезти їх до Святої Землі, а самі відвезли їх до Єгипту і продали там у рабство». Текст 3. З промови Папи Римського Урбана II на Клермонському соборі (XI ст.) [17, С. 67] Адже необхідно, аби ви якомога швидше поквапились із допомогою вашим братам, що перебувають на Сході і потребують вашої допомоги, яку ви їм не раз обіцяли. На них напали, як про це вже більшості з вас стало відомо, турки й араби, які дістались аж до самого Середземного моря... багатьох вони вбили або захопили в полон; церкви зруйнували, а імперію спустошили. Й коли ви спокійно допустите, щоб ще деякий час чинились такі насильства, вони нападуть на ще більшу кількість людей, відданих Богові. Тому і звертаюсь я з уклінним проханням, і не я, а Господь, щоб ви, провісники Христові, частіше переконували всіх, до якого стану б вони не належали, як піших, так і кінних, як бідних, так і багатих, своєчасно допомогти східним християнам вигнати за межі християнського світу цю негідну породу людей. Кажу це присутнім, доручаю передати це відсутнім. Адже Христос велить це. Усім, хто йде туди, у разі їх смерті на суші або на морі, або в бою з поганими віднині хай буде відпущення гріхів. Цю обіцянку даю я тим, хто йде як уповноважений Бога. Текст 4. З Єрусалимської історії Фулькерія Шартрського [17, С. 68] ...Другого дня, подавши сурмами сигнал, вони ще більш мужньо почали битися і, б’ючи таранами в одне місце, проламали стіну... Вже у кам’яній стіні запалала одна башта, яку наші механіки закидали палаючими головешками. Від неї, через те, що вогонь поглинув серед дерев’яних частин пальні речовини, пішов такий дим і полум’я, що жоден із захисників міста не міг там далі залишатися. Отже, незабаром франки велично вступили до міста, опівдні, у п’ятницю, у день, коли Христос визволив увесь світ. Лунали роги: всі були схвильовані, мужньо бились, вигукували: «Допоможи, Боже!». Над стіною підняли прапор. Язичники так злякались, що де й поділась їх відвага, і почали тікати... Відповідь: 3, 1, 4, 2. V. Оцінювання знань учнів VІ. Домашнє завдання 1. Прочитати відповідний параграф підручника. 2. Відповісти у зошиті на питання: «Чи можна вважати, що хрестові походи — це лише боротьба між християнами та мусульманами»? Свою відповідь обґрунтуйте.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 2226 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |