Головна » 7 клас » Фізика |
Мета уроку: формування навичок розв’язування задач на зв’язок маси, об’єму та густини; формування навичок вимірювання густини. Тип уроку: комбінований урок. Обладнання: кришталики перманганату калію ("марганцівки"), циліндричні колби з водою (склянки), пахучі речовини (одеколон, нашатирний спирт). План уроку: 1. Розв’язування задач на зв’язок маси, об’єму та густини. 2. Лабораторна робота № 8.
Зміст уроку Актуалізація знань учнів Бесіда за питаннями Задача 5.5. Чи зміниться маса наручного годинника космонавта, коли в космічному кораблі після старту встановиться стан невагомості? Задача 5.52. Чи змінюється маса поляниці, коли хліб черствіє? Обґрунтуйте свою відповідь. Задача 5.53. Під час заправки автомобіля кількість палива вимірюють не в кілограмах, а в літрах. Коли вигідніше заправляти автомобіль: влітку чи взимку? Задача 5.24. Важки з написами (див. рисунок) зроблені з одного металу. У скільки разів відрізняються їх об’єми?
Розв’язування задач Задача 5.37. Поверхню площею 2 м2 вкрили шаром золота завтовшки 20 мкм. Яка маса витраченого золота? Задача 5.41. Цеберко об’ємом 8 л заповнене водою наполовину. В якому випадку рівень води підніметься вище: якщо опустити в цеберко сталевий брусок масою 3,9 кг чи скляну кулю масою 1,5 кг? Обґрунтуйте свою відповідь. Задача 5.42. На скільки зменшиться об’єм води в заповненій доверху посудині, якщо обережно опустити в неї брусок парафіну масою 180 г, а потім витягти його? Задача 5.46. Мідний циліндр об’ємом V = 130 см3 має масу m = 890 г. Суцільний цей циліндр чи порожнистий? Якщо порожнистий, знайдіть об’єм порожнини.
Виконання лабораторної роботи № 8 Щоб якісно виконати роботу й уникнути перевантаженості уроку, доцільно розділити роботу: дифузію в газах учні досліджують на уроці, а дифузію в рідинах – вдома. Тема. Дослідження явища дифузії в рідинах і газах Мета: спостерігати явище дифузії, порівняти швидкість дифузії в рідинах і газах, дослідити залежність швидкості дифузії від температури. Прилади і матеріали: кришталики перманганату калію ("марганцівки"), циліндричні колби з водою (склянки), пахучі речовини (одеколон, нашатирний спирт).
Короткі теоретичні відомості Дифузія - явище проникнення молекул одних речовин у проміжки між молекулами інших речовин, обумовлене хаотичним рухом молекул. Швидкість протікання дифузії залежить від температури й агрегатного стану речовини. Мета цієї роботи полягає в спостеріганні явища дифузії та виявленні чинників, від яких залежить швидкість дифузії.
Хід роботи 1. Вивчення протікання дифузії в газах. Розбризкайте (або налийте) трохи пахучої речовини в одному з кутів кімнати. Дочекайтесь появи запаху цієї речовини в іншому куті кімнати (якщо працюєте вдвох, то можна стати на різних відстанях від пахучої речовини та порівняти час поширення запаху). Як можна прискорити процес дифузії в цьому досліді? Чи є дифузія основною причиною розповсюдження запаху в даному випадку? Зробіть висновок за цим дослідом: 2. Залежність швидкості протікання дифузії в рідині від температури. Налийте в склянки однакову кількість води (приблизно до половини). Акуратно опустіть на дно склянок з водою крупинки «марганцівки». Обережно, щоб не збовтати, поставте одну зі склянок в холодильник, а другу в тепле місце (можна неподалік від батареї опалення). Здійснюйте спостереження протягом тижня, щодня записуйте результати спостережень.
Зробіть висновок за результатами спостережень. 3. Дайте відповіді на контрольні запитання. 1) В якому агрегатному стані має перебувати речовина, щоб дифузія в ній протікала якнайшвидше? Від чого ще залежить швидкість протікання дифузії? 2) Відомо, що молекули більшості газів рухаються при кімнатній температурі з великими швидкостями - приблизно від 400 м/с до 1200 м/с. Припустимо, що молекули, які викликають у нас відчуття запаху одеколону, рухаються з «невеликою» швидкістю - «тільки» 400 м/с. За який час молекули під час вашого першого досліду могли б переміститися з одного кута кімнати до іншого? Поясніть, чому ви відчули запах набагато пізніше. 4. Зробіть загальний висновок за виконаною роботою.
Домашнє завдання Закінчити лабораторну роботу № 8; задачі 5.31, 5.40.
| ||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1042 | |
Схожі уроки:
Всього коментарів: 0 | |